Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-30@09:04:03 GMT

گفتگوی 18:30/ ازدواج و چالش های پیش روی جوانان

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۳۹۳۶۳

گفتگوی 18:30/ ازدواج و چالش های پیش روی جوانان

الگوهای فرهنگی و سبک زندگی مهمترین عامل خوداری جوانان از ازدواج است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، علی مظفری عضو هیئت رئیسه کانون سردفتران ازدواج و طلاق در گفتگوی 18:30 گفت: علاوه بر سبک زندگی بیکاری نیز عامل مهم دیگری در کاهش نرخ ازدواج است. وی افزود: آمارها نشان می دهد که تغییر مدل زندگی و تغییر سبک زندگی و تغییر خواسته های زندگی بین زوجین بیشترین عامل است که جوان به سمت ازدواج نرود یا از زیر بار ازدواج شانه خالی کند بنابراین الگوهای فرهنگی و سبک زندگی مهمترین عامل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مظفری گفت: وقتی یک جوان شغل ثابت ندارد، زیر بار ازدواج نمی رود اما اگر صرفا به عامل بیکاری به عنوان اینکه نرخ ازدواج کم شده نگاه کنیم عوامل موثر دیگر را فراموش کرده ایم، رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز اعلام کردند که اگر وضعیت اشتغال یازده میلیون جوان فراهم شود به سراغ ازدواج می روند، باید گفت این فرض اول ازدواج است اما صرفا ازدواج بدون داشتن ابزارهای لازم فایده اجتماعی هم ندارد.

مظفری گفت: متاسفانه خانواده متولی خاص ندارد و بهمین خاطر از ریاست جمهوری تقاضا کردیم تا وزارت ورزش و جوانان را به وزارت ورزش و خانواده تغییر نام دهد.وی افزود: تجربه عینی نشان داده که تغییر سبک مدل و زندگی هم در نرخ منفی ازدواج تاثیر دارد و بواسطه اشتغال خانم ها جای اشتغال برای آقایان کم می شود. عضو هیئت رئیسه کانون سردفتران ازدواج و طلاق افزود: از جمله عواملی که سن ازدواج را بالا برده و زمان ازدواج را به تاخیر انداخته است اشتغال خانم ها است البته با اشتغال خانم ها مخالفتی نداریم اما اشتغال خانم ها رابطه مستقیمی با میزان تجرد خانم ها و طلاق در جامعه دارد.
علی مظفری گفت: اخیرا در برنامه ششم قانونی تصویب شده است که از زوجینی که طلاق می گیرند ده درصد حق التحریر گرفته شود و به بهزیستی بدهند که این قانون به ضرر زوجین است. وی افزود: در آموزه های دینی ما به امر ازدواج تاکید شده است و نباید کسی از بیکاری بترسد و این نص صریح قرآن است. پیامبر ما فرمود که جهاد یک زن خانه داری است اما امروزه خانم ها این وظایف را نمی پذیرند و زیر بار مسئولیت نمی روند.

صبحی قراملکی مدیر کل دفتر برنامه ریزی ازدواج در ارتباط تلفنی با برنامه مهمترین مشکلات جوانان را اشتغال، مسکن و ازدواج عنوان کرد و گفت: در کشور اشتغال و مسکن جز ضروریات ازدواج است و تا زمانیکه یک اشتغال مطمئن برای زندگی مهیا نباشد تشکیل خانواده از طریق ازدواج مشکل خواهد بود. وی افزود: خوشبختانه در کشور ما مسکن و اشتغال متولیان خاص خودش را دارد اما در وزارت ورزش و جوانان هرچند برای دفتر ازدواج فعالیت می کنیم اما موظف هستیم برای اشتغال و مسکن نیز فعالیت داشته باشیم درهمین راستا 200 مرکز مربوط به سازمان ملی جوانان را که نیمه تعطیل و تعطیل شده بودند احیا کردیم. وی افزود:در کنار این مراکز 54 مرکز تخصصی داشتیم که در سال 95 هفتاد مرکز تخصصی دیگر اضافه کردیم و تعداد مرکزها را به 125 مرکز رساندیم. الان بیش از 325 مزکز فعال داریم و هرسال حداقل 200 مرکز دیگر طراحی می کنیم که طی دوره 4 تا 5 ساله قرار است به 1000 مرکز مشاوره در حد و استاندارد جهانی برسانیم که این مراکز برای مشاوره های قبل از ازدواج و خانواده هستند.مدیر کل دفتر برنامه ریزی ازدواج گفت: برای اولین بار در سطح کشور در سال 95 اولین دوره تربیت مدرس را برای مدرسان حوزه ازدواج و خانواده طراحی کردیم که 2500 مدرس در سطح کشور برای آموزش 750 هزار جوان در آستانه ازدواج تربیت کردیم که این کار برای اولین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی صورت می گیرد. امسال در نظر داریم تعداد مدرسان را به 5000 افزایش دهیم.

وی از سیاست های تشویقی برای ازدواج اشاره کرد و گفت: تاثیر فعالیت های این وزارت خانه باید در کنار سایر متولیان امر ازدواج و مشکلات جوانان به نتیجه برسد.


سلمان خدادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگوی تلفنی گفت: بزرگترین چالش و عوامل موثر در ازدواج مولفه ها، موضوعات و موردهای مختلف است. مشکلی که داریم این است که از دهه 80 ازدواج با چالش مواجه شده است که سن ازدواج بالا رفته و امار طلاق بالا رفته و میل به ازدواج کاهش یافته است. در سال 83 مجلس قانون تسهیل در ازدواج را تصویب کرده. در سال 91 قانون حمایت از خانواده تصویب شده تا زمینه سازی برای ازدواج صورت گیرد. رهبر انقلاب در سال 96 شانزده بند سیاست های کلان را در ارتباط با حمایت خانوده اعلام کرده اند اما به غیر از دادن وام که یکی از بندهای حمایت از ازدواج است کاری صورت نگرفته است. در سال 91 قوه قضائیه را موظف کردیم که تا دو سال بعد از قانون در کلیه شهرستان ها دادگاه حمایت از خانواده تشکیل شود که هنوز در هیچ شهرستانی دادگاه حمایت از خانواده تشکیل نشده است. وی افزود: واقعیت این است متولی خاصی در زمینه خانواده وجود ندارد اگر هم داریم شرح وظایف مشخص نیست. سازمان ورزش و جوانان زحمت می کشند اما وظایف آنها مشخص نیست که این نشان میدهد در کشور برنامه مدون کوتاه مدت و بلند مدت نداریم که با مشکلات مواجه هستیم.



منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۳۹۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد پیشکاری شامگاه دوشنبه کردستان در نشست معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با نماینده ولی فقیه در استان با تبریک هفته کار و کارگر، آموزش های فنی و حرفه ای را مقدمه‌ای برای مهارت آموزی و توانمندی سازی جوانان برای ایجاد اشتغال خواند و اظهار کرد: با گذراندن این دوره ها و تلاش و همت شبانه روزی، زمینه اشتغال در جامعه فراهم خواهد شد.

پیشکاری آموزش و مهارت آموزی کارگران را نیز از مهمترین اولویت های وزارت کار و لازم وضروری عنوان کرد و با بیان اینکه این آموزش ها موجب مهارت آموزی و ارتقای سطح علمی در کارگران به ویژه کارگران ساختمانی خواهد شد، اظهار داشت: با آموزش و مهارت آموزی کارگران، شاهد کاهش حوادث کارگری و جلو گیری از آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

مدیر کل کار کردستان با بیان اینکه مهارت آموزی و تربیت نیروی کار حرفه‌ای و ماهر موجب ایجاد اشتغال پایدار در کشور می شود، خواستار آموزش بیشتر کارگران ساختمانی در بحث ایمنی و حفاظت فردی شد و گفت: ایمنی نقش موثری در دستیابی به ارتقاء سطح سلامت کارگران در جامعه دارد.

رئیس شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت کار در استان با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از دستگاه‌هایی است که در خط مقدم ارتباط با مردم و خدمت‌رسانی قرار دارد، گفت: بیش از ۷۰ درصد جامعه تحت پوشش خدمات این وزارتخانه هستند و مدیران تابعه وزارت کار در کردستان توانسته اند با همدلی و هماهنگی مقدمات رضایتمندی مردم را فراهم آورند.

پیشکاری عملکرد ادارات تابعه وزارت کار در کردستان را رضایت بخش خواند و گفت: خوشبختانه ادارات تابعه وزارت کار در کردستان شبانه روزی در راستای خدمت رسانی به جامعه مخاطب تلاش کرده و تعامل بسیار خوبی با هم و سایر ادارات در استان دارند که این خود نقطه عطفی برای پیشبرد سیاست های دولت مردمی و وزارت کار در کردستان است.

کد خبر 6092571

دیگر خبرها

  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • جوانان و نوجوانان اندیشه شهید مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌