Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - روز 13 نوامبر سال 2010 بود که آوستين گالاگرِ زيست شناس، مشغول قايق سواري در سواحل مجمع الجزاير «فلوريدا کيز» بود و به همراه تيمش، موفق به شکار يک ببر کوسه 2.5 متري شد. گالاگر کوسه را روي قايق نگه داشته بود تا بدن اش را اندازه گيري کند اما ناگهان شاهد توده اي از پَر بود که به شکلي انفجارآميز، روي قايق ريخته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کوسه مورد اشاره، پرهايي به طول 20 سانتي متر را استفراغ کرده بود. گالاگر نمي توانست شانس اش را باور کند. او شنيده بود که کوسه ها در شرايط استرس زا استفراغ مي کنند، اما هيچوقت اين اتفاق را از نزديک نديده بود. «خداي من، بالاخره برايم اتفاق افتاد.» گالاگر به ياد مي آورد: «احتمالاً لبخندي بزرگ روي صورتم نقش بسته بود.»
کوسه ها هنگامي که دچار استرس مي شوند، استفراغ مي کنند. و بعضي از اوقات، اين استفراغ مي تواند تمام معده آنها را به بيرون بريزد. به عنوان مثال، دو سال پيش چنين اتفاقي براي يک کوسه آبي در ساحل ماساچوست به وقوع پيوست که تصوير پايين به آن تعلق دارد.

اما چرا؟ چرا کوسه ها دچار استفراغ مي شوند. برخي از کوسه ها -مانند ببر کوسه ها- شکارچياني سيري ناپذير هستند که تقريباً هرچيزي که مي يابند را مي بلعند، حتي اگر قابل هضم نباشند؛ از پر پرندگان بگيريد تا لاک لاکپشت و ديگر استخوان هاي مشابه. اگر يک کوسه خود را در شرايط استرس زا بيابد -مانند وقتي که به دام چوب ماهيگيري افتاده يا در ساحل جان مي دهد- سريع ترين واکنشي که از خود نشان مي دهد، خلاص شدن از تمام غذاي غيرقابل هضمي است که پيشتر بلعيده.
نيل همرشلگ، يکي از محققان موجودات آبزي در دانشگاه ميامي عقيده دارد که احتمالاً فرار از مخمصه با شکم خالي راحت تر است. حتي مارها هم که به هضم تقريباً هرچيزي مشهور هستند، تحت شرايط استرس زا ممکن است دچار استفراغ شوند. اما گرگوري اسکومال، محققي ديگر در ايالت ماساچوست باور دارد که اين اتفاق، صرفاً واکنشي ناخودآگاه به شرايط استرس زا است و به عنوان مثال يک کوسه حامله ممکن است هنگام گير افتادن به چوب ماهي گيران، با اين کار جنين خود را سقط کند.
در نهايت گفتني است متاسفانه اين اتفاق به ندرت در طبيعت توسط انسان ها ديده مي شود و به همين جهت، محققان هنوز دقيقاً نمي دانند که چه چيزي موجب استفراغ کوسه ها مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۰۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انواع بی‌خوابی و ۴ روش برای درمان آنها را بشناسید

بی‌خوابی یک اختلال خواب رایج است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. اختلالات خواب را می‌توان به عواملی مانند استرس، شرایط پزشکی زمینه‌ای، مصرف دارو و انتخاب سبک زندگی نسبت داد.

بی‌خوابی یک اختلال خواب گسترده است که اشکال و علل مختلفی دارد است. استرس، شرایط پزشکی و سبک زندگی همگی می‌توانند در بروز اختلال در الگوی خواب ما نقش داشته باشند. شناسایی علل زمینه‌ای و مصرف برخی داروها تحت نظر پزشک می‌تواند در رفع و درمان بی‌خوابی مؤثر باشد.

در این مطلب به بررسی انواع بی‌خوابی، علل زمینه‌ای و روش‌های مؤثر برای برطرف کردن آن می‌پردازیم:

انواع بی‌خوابی

بی‌خوابی برای همه افراد کاملاً یکسان نیست و در اشکال گوناگونی ظاهر می‌شود:

بی‌خوابی حاد: این نوع بی‌خوابی اغلب کوتاه‌مدت است و در پی رویدادهای استرس‌زا مانند امتحانات، فشار کاری یا بحران‌های شخصی رخ می‌دهد. زمانی که وضعیت محرک حل شود و اوضاع سامان پیدا کند، این بی‌خوابی معمولاً به خودی خود برطرف می‌شود.

بی‌خوابی مزمن: بی‌خوابی مزمن حداقل سه شب در هفته به مدت سه ماه یا بیشتر ادامه می یابد. این حالت می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله شرایط پزشکی زمینه‌ای، مصرف برخی داروها یا سبک زندگی باشد.

ناتوانی در به خواب رفتن: همانطور که از نامش پیداست، به معنای دشواری در به خواب رفتن است. مشکل در خوابیدن ممکن است در نتیجه مصرف کافئین، اختلال در سلامت روان یا سایر محرک‌های رایج بی‌خوابی رخ دهد.

ناتوانی در تکمیل مدت خواب: این نوع بیخوابی به مشکل باقی ماندن در خواب یا بیدار شدن خیلی زود اشاره دارد. در این حالت می‌توانید به خواب بروید، اما خواب ماندن در طول شب برای شما دشوار است و ممکن است چندین بار از خواب بیدار ‌شوید.

علل بی‌خوابی

۱. استرس و اضطراب

یکی از شایع‌ترین علل بی‌خوابی، استرس و اضطراب است. وقتی ذهن درگیر افکار نگران‌کننده می‌شود، آرامش ذهنی و به خواب رفتن می‌تواند چالش برانگیز باشد. از نظر علمی، سطوح بالای هورمون‌های استرس مانند کورتیزول می‌تواند چرخه خواب را مختل کند.

 

۲. شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی مانند درد مزمن، آسم و اختلالات گوارشی می‌توانند خواب را دشوار کنند. این شرایط اغلب منجر به ناراحتی در به خواب رفتن می‌شوند و فرد را در طول شب بیدار نگه می‌دارند.

۳. مصرف برخی داروها

برخی از داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی خاص، داروهای ضد فشار خون و کورتیکواستروئیدها، می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند که خواب را مختل می‌کند. اگر از این داروها مصرف می‌کنید، مهم است که در خصوص اختلالات احتمالی خواب با پزشک خود صحبت کنید.

 

۴. سبک زندگی

انتخاب‌های ناسالم سبک زندگی، مانند مصرف بیش از حد کافئین یا الکل، برنامه خواب نامنظم و کمبود فعالیت بدنی می‌توانند منجر به بی‌خوابی شوند و چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن را مختل کنند.

درمان بی‌خوابی

۱. رعایت بهداشت خواب

بهبود بهداشت خواب می‌تواند به طور قابل توجهی بر توانایی شما برای خوب خوابیدن تأثیر بگذارد. این بهداشت شامل ایجاد یک برنامه خواب منظم، ایجاد یک محیط راحت برای خواب و اجتناب از فعالیت‌های محرک قبل از خواب است.

 

۲. درمان شناختی رفتاری (CBT)

CBT یک رویکرد درمانی ساختاریافته است که در درمان بی‌خوابی بسیار مؤثر شناخته می‌شود. این روش به افراد کمک می‌کند تا الگوهای فکری و رفتارهای منفی‌ای که منجر به بی‌خوابی می‌شوند را شناسایی کند و تغییر دهند.

۳. دارو درمانی

در برخی موارد، پزشک متخصص ممکن است داروهایی را برای کمک به مدیریت بی‌خوابی تجویز کند. البته استفاده از دارو باید به عنوان یک راه حل کوتاه‌مدت استفاده شود.

۴. تکنیک‌های آرامش‌بخش

تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا آرام‌سازی عضلانی می‌تواند ذهن و بدن را آرام کند و شرایط را برای یک خواب راحت فراهم سازد.

دیگر خبرها

  • انواع بی‌خوابی و ۴ روش برای درمان آنها را بشناسید
  • افزایش ابتلا به بیماری اسهال و استفراغ و آبله مرغان در کودکان و نوزادان
  • انواع بی‌خوابی با ۴ روش برای درمان
  • بی‌خوابی؛ علل و درمان آن
  • واکنش مدافع استقلال به رفتار عجیب اش در دربی و تحریک تماشاگران؛ هیچ اتفاق خاصی نیفتاده!
  • برپایی نمایشگاه بسم‌الله الرحمن الرحیم در موزه حرم حضرت معصومه(س)
  • آاس رم 1-0 ساسولو؛ سه امتیاز شیرین اما با استرس
  • آیا جویدن آدامس استرس را از بین می‌برد؟
  • واکنش عجیب رئیس باشگاه لاتزیو به حمله گروهی از هواداران به ایموبیله
  • هاشمی نسب: من پاسخ سوال نمی‌دهم؛ تحریمم کردید، دو شب از استرس خوابم نبرد! / فیلم