Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مادريد- ايرنا- حسين موسويان پژوهشگر و استاد دانشگاه پرينستون آمريکا روز شنبه در نشست يک روزه ديپلماسي علم به رياست «رومانو پرودي» رئيس پيشين اتحاديه اروپا و نخست وزير پيشين ايتاليا در شهربلونيا گفت که برجام سندي فراتر از توافق بين ايران و قدرت هاي جهاني است.

به گزارش ايرنا ، در اين نشست که حدود يکصد نفر از شخصيت هاي سياسي و علمي جهان و تعداد کثيري از رسانه ها شرکت کرده بودند رابطه علم و ديپلماسي در جهان امروز مورد بحث قرارگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«سيد حسين موسويان» پژوهشگر دانشگاه پرينستون آمريکا و عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته اي بعنوان آخرين سخنران و «پائولو جنتيلوني» نخست وزير فعلي ايتاليا نيز سخنران اختتاميه اين نشست بودند.
موسويان درسخنراني خود سه نکته را در زمينه ديپلماسي علم مطرح کرد و گفت : اهميت روابط مردمي در ديپلماسي علم است. ايران با حدود هشتاد ميليون جمعيت، حدود پنج ميليون دانشجو، 2500 موسسه آموزش عالي، 400 انجمن علمي غيردولتي، 800 مرکز پژوهشي و تحقيقاتي، 1000 مجله علمي و محققيني با بيش از 30000 مقاله علمي در مجلات معتبر دنيا منتشرمي کنند، داري ظرفيت عظيمي براي همکاريهاي علمي است.
موسويان ادامه داد : همچنين ايران از نظر توليد مهندس، سومين مقام دنيا را دارد. بعد از روسيه، آمريکا با حدود 238 هزار در مقام دوم و ايران با 234 هزار در مقام سوم است با اين تفاوت که جمعيت آمريکا چهار برابر ايران است. لذا چنين پتانسيلي، فرصتي کم نظير براي اروپا و ساير کشورها در زمينه همکاريهاي علمي و پژوهشي با ايران است.
اين پژوهشگر نکته دوم را نقش ديپلماسي علم، در پيشگيري از بروز بحران هاي سياسي در جهان دانست و اضافه کرد، آمريکا و اروپا درهسته اي کردن ايران در زمان رژيم شاه رقابت داشتند و آمريکا نيز برنامه هاي وسيع هسته اي براي ايران داشت از جمله احداث 20 نيروگاه هسته اي. بعد از انقلاب، ايران تصميم گرفت برنامه هسته اي خود را محدود کند اما اروپا و آمريکا همکاري هاي علمي و تکنولوژيک خود دربخش هسته اي را قطع کردند.
به گفته عضو پيشين گروه مذاکره کننده هسته اي ، اگر آلمان پروژه بوشهر را تکميل کرده بود، فرانسه قرارداد مشترک براي تامين سوخت بوشهر را حفظ کرده بود و آمريکا ميله سوخت راکتور تهران را مي داد، بحران هسته اي اساسا بوجود نمي آمد و ظرفيت ديپلماسي جهان براي پانزده سال اسير حل اين بحران نمي شد.
به عقيده موسويان ، يک نمونه در پيش رو موضوع بحران آب است که خاورميانه بزودي گرفتارخواهد شد. همکاري هاي علمي و پژوهشي دراين زمينه مي تواند از بروز يک بحران جديد بزرگ و در پيش در خاورميانه جلوگيري کند.
نکته سوم از نظر موسويان، تاثيرديپلماسي علم در حل تهديدهاي جاري صلح و امنيت جهاني است و در اين زمينه ادامه داد: براي نمونه برجام سندي بسيارفراتر از توافقي بين ايران و قدرتهاي جهاني است. حدود 200 دانشمند هسته اي جهان حدود 18 ماه وقت صرف کردند تا چنين سند علمي را خلق کردند.اين تنها سند تاريخ هسته اي جهان است که مانع انحراف برنامه صلح آميز هسته اي به سمت ساخت سلاح مي شود. لذا تصور کنيد که اگر اصول اين دستاورد بزرگ علمي، توسط کليه کشورهاي خاورميانه پذيرفته شود، عملا خاورميانه عاري از سلاحهاي هسته اي تحقق خواهد يافت.
اين پژوهشگر تصريح کرد :بيش از چهل سال است که ديپلماسي جهاني قادر به نهايي کردن ايده خاورميانه از سلاح هاي کشتار جمعي نبوده است. حال با سرمايه گذاري علمي عظيمي که موجب توليد برجام شده، مي توان با برجام بن بست پنجاه ساله عاري سازي خاورميانه از سلاحهاي کشتارجمعي را شکست.
موسويان افزود :ترامپ درجهت تشکيل مثلث اسراييل-عربستان-آمريکا حرکت را آغاز کرده و قصد دارد بجاي تشويق به همکاري، تقابل عربستان با ايران را تشديد کند. اين مثلث قصد دارد با تحميل تحريم هاي جديد تحت عناوين حقوق بشر و تروريسم، دربهره مندي ايران ازمنافع اقتصادي برجام اخلال کند.
به گفته پژوهشگر دانشگاه پرينستون ، همکاريهاي اين مثلث عليه ايران، عواقب منطقه اي و بين المللي فراتر از موضوع هسته اي خواهد داشت. با توجه به سياست هاي نتانياهو، اميدي به پروسه صلح فلسطين نيست. تشديد تقابل عربستان با ايران نيز اختلافات جهان تسنن و تشيع را تقويت و بحرانهاي جاري منطقه را وخيم تر خواهد کرد.
عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته اي با اشاره به اين که بدون يک ساختار جديد همکاري و امنيت در خليج فارس، شانسي براي صلح پايدار بين اعراب حاشيه خليج فارس با ايران نخواهد بود، ادامه داد : ايتاليا و اروپا مي توانند نقش سازنده اي در اين مورد ايفاء کنند. زماني که سه کشور اروپايي مذاکرات هسته اي با ايران را آغازکردند، سفير ايتاليا نزد من گله داشت که چرا ايتاليا در اين گروه نيست. اما نهايتا، با تلاش هاي خانم موگريني ، ايتاليا نقش مهم خود را ايفاء کرد.
وي گفت :امروز رم مي تواند پيشقدم شده و با همکاري بروکسل، همکاريهاي جمعي علمي اروپا با کشورهاي حاشيه خليج فارس را شکل دهد. همکاريهاي مشترک علمي جمعي درحوزه خليج فارس مي تواند آغاز خوبي براي همکاريهاي جامع اين کشورها باشد.
«پائولو جنتيلوني» نخست وزير ايتاليا در سخنراني اختتاميه خود با استقبال از پيشنهادات موسويان گفت: ايتاليا مي تواند نقش مهمي درتقويت همکاريهاي چندجانبه ايفاء کند. همان طورکه آقاي موسويان گفتند همکاري هاي علمي و تحقيقاتي درخاورميانه، ايده خوبي است. گفتگوهاي دانشمندان هسته اي دردوران مذاکرات برجام، تاثير مهم خود را اثبات کرد. در سفري که اخيرا به کويت داشتم، متوجه شدم که امير اين کشور علاقه مند به چنين همکاريهايي است و نقش مثبتي براي بهبود روابط رياض و تهران هم داشته است.
وي افزود :من کاملا با پيشنهاد آقاي موسويان موافقم. پيشنهاد همکاريهاي علمي براي حل تهديدات صلح و امنيت بين الملل قابل توجه است. همکاريهاي علمي هم مي تواند مانع بروز برخي از بحرانها شود و هم مي تواند بعد از بروز بحران در جهت حل آن کمک موثري داشته باشد.
«رومانو پرودي» رئيس پيشين اتحاديه اروپا هم درجمع بندي خود بعنوان رئيس جلسه با اشاره به پيشنهادات موسويان گفت: براي وساطت اروپا نيازمند شانه ها و بازوان قوي هستيم چون اوضاع روابط ايران و کشورهاي همسايه عرب، خيلي وخيم است. اما بايد تلاش کرد و همکاريهاي علمي تسهيل کننده خوبي خواهد بود.
شبک **اروپام *5*491** 1917**انتشار دهنده: سيد محمد باقر نوربخش



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۰۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلب اعتماد نیروی کار منجر به رشد بهره‌وری می‌شود

فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین گفت: اگر کارفرمایان بتوانند اعتماد نیروهای خود در محیط کار را فراهم کنند، به بهره‌وری بیشتری دست می‌یابیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سردار رستمعلی رفیعی آتانی شامگاه _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ به مناسبت فرارسیدن هفته کار و کارگر در جمع کارگران شرکت نفیس‌نخ اظهار کرد: اگر کارفرمایان بتوانند اعتماد نیروهای خود در محیط کار را فراهم کنند، به بهره‌وری بیشتری دست می‌یابیم.

وی تصریح کرد: ایجاد حس اعتماد، انتشار و ترویج روحیه اعتماد و صیانت از این اعتماد اصل کار است که این فضای صمیمی و اعتمادبخش در شرکت نفیس‌نخ مشهود است.

فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین به عملیات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: موشک‌های ایران که راهی سرزمین‌های اشغالی شد به اقتدار کشور کمک کرد و امروز با عزت می‌توانیم حرف زیادی در عرصه جهانی داشته باشیم.

رفیعی آتانی افزود: جنگ که تمام شد برخی از سپاهیان به امام (ره) گفتند که دشمنی استکبار پایانی نخواهد داشت و باید خود را تقویت کنیم و ایشان به سپاه اعتماد کردند. در ادامه به دنبال ساخت تسلیحات نظامی افتادیم تا وابسته نباشیم و گروه شهید طهرانی‌مقدم وارد عرصه شدند و وارد تولید تسلیحات دفاعی شدیم و امروز این خلاقیت و ابتکار موجب اقتدار کشور شده است.

وی ادامه داد: به تدریج ظرفیت بسیار خوبی در سپاه ایجاد شد و در صنعت موشکی با حضور طهرانی‌مقدم‌ها به استقلال رسیدیم و امروز باید از این فرصت استفاده کرده و اسرائیل غاصب را سرجایش بنشانیم.

فرمانده سپاه حضرت صاحب‌الأمر (عج) با اشاره به قدرت‌نمایی نظامی ایران در در عملیات وعده صادق گفت: در این عملیات همه پایگاه‌های دشمن فعال، قدرت رهگیری و ماهواره‌ها روشن بود تا بتوانند از خود دفاع کنند؛ اما با همه دستگاه‌های پیشرفته که آسمان‌ها را رصد می‌کردند، نتوانستند با پهپادهای ما مقابله کنند.

رفیعی آتانی افزود: همین آمریکا که با جنگ آشنا است، به رژیم اسرائیل گفته بود ایران از خاک خودش به شما حمله نمی‌کند؛ اما تصور درستی از ما نداشت و امروز بر همگان اثبات شده که آنچه در ظاهر از آمریکا گفته می‌شود، با آنچه در میدان نبرد و واقعیت هست فاصله زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: ما در اوج قدرت قرار داریم و آمریکا تصور درستی از قدرت ایران ندارد و هر چه‌قدر تلاش می‌کند روی پاهایش بایستد تا اوج قدرت ما را ببیند، باز هم از دیدن و درک واقعیت عاجز است.

فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین وعده صادق را اخلاقی‌ترین جنگ در پیچیده‌ترین شرایط صحنه نبرد دانست و گفت: به این ترتیب در پیچیده‌ترین نبرد دنیا پیروز شدیم و در حالی که به بیمارستان، کودک، زن و سالمند حمله نکردیم و فقط مقر نظامی و ایستگاه جاسوسی را زدیم، دشمن مستأصل شد.

رفیعی آتانی با بیان اینکه قدرت دشمن برای ما قابل اندازه‌گیری است، اضافه کرد: با تسلیحات ته‌انباری خود دشمن را زدیم و گنبد آهنین ناکارآمد شد و در گام بعدی سرعت موشک‌های بالستیک را به رخ کشیدیم. رژیم اسرائیل برای اقناع افکار داخلی خود گفت ایران را می‌زنیم، اما آمریکا ترسید و پیام داد که اسرائیل این کار را نکن و همه این‌ها نمایانگر اقتدار ایران اسلامی است.

کد خبر 748903

دیگر خبرها

  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • جلب اعتماد نیروی کار منجر به رشد بهره‌وری می‌شود
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست