Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@21:47:18 GMT

مطمئنيد دردتان از فيبروم نيست؟

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۴۰۶۶۵

خبرگزاري آريا -


مطمئنيد دردتان از فيبروم نيست؟
اگر علائمي مثل قاعدگي هاي سنگين و دردناک، خونريزي هاي بين دو دوره عادت ماهانه، احساس پُري در پايين شکم، تکرر ادرار، احساس درد هنگام رابطه جنسي و احساس درد در پايين کمر داريد در مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافي از رحم درنگ نکنيد. «فيبروم رحم» (Uterin fibroids) يکي از شايع ترين بيماري هاي زنان است که هيچ گروه سني از ابتلا به آن مصون نيستند، هرچند سن شايع بروز آن دهه سوم و چهارم زندگي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با آنکه برخي از انواع فيبروم رحم مشکلات متعددي مانند نازايي و سقط جنين را به وجود مي آورند، جاي تعجب است که غالب زنان فيبروم را به عنوان بيماري جديد نمي گيرند اما واقعيت اين است که اين بيماري مي تواند به کم خوني، اختلال در دفع و فشار به کليه نيز منجر شود. آمار جهاني حاکي از آن است که حدود 30 تا 40 درصد زنان به فيبروم مبتلا هستند، اما متاسفانه در ايران آمار دقيقي از تعداد زنان متبلا به اين بيماري در دسترس نيست، درست مانند ديگر بيماري ها. البته آماري غيررسمي اعلام کرده که از هرچهار زن در ايران سه زن به اين بيماري مبتلا هستند. در گذشته براي درمان فيبروم از عمل هاي جراحي باز استفاده مي شد که روشي وقت گير بود و احتمال عفونت را افزايش مي داد.

همچنين دوران طولاني درمان و نقاهت روش هاي جراحي باز موجب مي شود عملکرد شغلي و اجتماعي بيمار مختل شود. اما امروزه جراحي هاي لاپاراسکوپي به طور گسترده اي مورد استقبال جراحان و بيماران قرار گرفته است. براي کسب اطلاعات دقيق و به روز درباره اين بيماري و شيوه هاي درماني جديد آن (که به جراحي هاي کم تهاجمي معروف اند) پاي صحبت هاي دکتر مهدي زاده کاشي نشستيم. او جراح و متخصص زنان، زايمان و نازايي، استاد دانشگاه علوم پزشکي ايران است.

گفته مي شود که فيبروم شايع ترين بيماري رحم است. ابتدا بفرماييد که اصلا فيبروم چيست و معمولا در چه سني بيشتر شايع است.
- فيبروم ها که نوعي تومور خوش خيم رحم محسوب مي شوند معمولا در سنين باروري به وجود مي آيند. درواقع فيبروم همان بافت عضلاني رحم است که به صورت غيرطبيعي رشد کرده و به شکل توده اي درآمده است. اين توده ها ممکن است در مکان هاي مختلفي رشد کنند که شايع ترين آن جدار رحم است (که مي تواند در جدا داخلي حفره رحم و پايين عضلات جدار يا زير سروز رحم باشد).

اما به ندرت در جاهاي ديگري مثل دهانه رحم يا روي طناب هايي که رحم را به ديواره شکم مي آويزد نيز ممکن است ديده شوند. اندازه اين توده ها از کمتر از يک سانتي متر با بيش از 20 سانتي متر و تعداد آنها ممکن است يک يا چندتا باشد. اين بيماري در سنين مختلف بروز پيدا مي کند، اما بيش از 90 درصد احتمال بروز آن در دهه سوم و چهارم زندگي است. البته، براساس آمار، اين عارضه ممکن است در بيش از 70 درصد زناني که در دهه پنجم زندگي قرار دارند نيز ديده شود.

دلايل پيدايش و شيوع فيبروم چيست؟
- علت دقيق بروز فيبروم هاي رحمي ناشناخته است اما فيبروم ها بيش از هرچيز از زمينه هاي ژنتيکي نشئت مي گيرند. به بيان ديگر، فيبروم هاي رحمي بيشتر در کساني ديده مي شود که سابقه وجود اين بيماري را در بستگان نزديک خود مانند مادر و خواهر داشته باشند. عامل مهم ديگر در بروز فيبروم ها، تغييرات هورموني است. فيبروم در دوران قبل از بلوغ بسيار به ندرت اتفاق مي افتد و طي دوران بارداري شايع مي شود.

از آنجا که هر دو هورمون استروژن و پروژسترون در پيدايش و رشد و نمو فيبروم ها تاثير دارند، بنابراين عواملي که تماس طولاني مدت با استروژن را در بدن افزايش مي دهند (مثل چاقي شديد يا قاعدگي زودرس) احتمال ظهور فيبروم ها را بيشتر مي کنند. در مقابل، عواملي که تماس با استروژن را متعادل مي کنند (مانند ورزش) نقش محافظت کننده دارند و مانع بزرگ شدن فيبروم ها مي شوند. به نظر مي رسد چاقي و بي تحرکي را مي توان دليل شيوع فيبروم در زنان دانست.

از روي چه علامت هايي مي توان به وجود فيبروم شک کرد؟
- هرچه اندازه فيبروم بزرگ تر باشد علائم بيشتري را ايجاد مي کند که معمولا بسته به اينکه در چه قسمتي از رحم قرار داشته باشد، فرق مي کند. اگر فيبروم درون حفره رحمي رشد کند (ساب موکوز)، شايع ترين علامت آن خونريزي هاي شديد ماهانه و حتي بين سيکل هاي عادت ماهانه است که ممکن است با درد در ناحيه زير شکم و کمر نيز همراه باشد.

اگر فيبروم بيشتر در قسمت سطح خارجي رحم رشد کند، مي تواند بر اندام هاي اطراف مثل مثانه، روده بزرگ و مجاري ادراري فشار بياورد و در نتيجه انواع انسداد را در راه تخليه اين اندام ها ايجاد کند. وجود فيبروم ممکن است به نازايي و سقط جنين نيز منجر شود که البته، در اين موارد، محل قرارگيري فيبروم و اندازه آن مهم است. گرچه علائم فوق را براي اين بيماري درنظر مي گيريم، ولي در مواقعي که فيبروم ها کوچک اند و مخصوصا وقتي که به سطح رحم نزديک ترند گاهي علامتي ندارند و بيمار سال ها از وجود آنها بي خبر مي ماند.


ممکن است وجود فيبروم با علائم بيماري ديگري اشتباه گرفته شود؟
- کم خوني، رنگ پريدگي و خستگي زياد در کنار دردهاي شديد در ناحيه شکم، لگن و مهره هاي تحتاني کم ممکن است ابتدا با دردهاي آپانديسي و نيز کيست تخمدان اشتباه گرفته شود، اما در بسياري موارد ناشي از فيبروم هاي رحمي است.

تقسيم بندي فيبروم ها برچه اساسي صورت مي گيرد؟
نوعي از فيبروم هست که داخل عضله رحم (اينترامورال) به وجود مي آيد و در برخي موارد بسيار رشد مي کند و باعث بزرگي شکم نيز مي شود و با درد و خونريزي زياد همراه است. نوع ديگري از فيبروم هم به صورت توده اي برجسته در خارج رحم به وجود مي آيد که به آن ساب سروز گفته مي شود. اين نوع فيبروم معمولا بدون علامت است و بيمار پس از سونوگرافي از وجود آن باخبر مي شود.
اين فيبروم خيلي آزاردهنده نيست مگر آنکه بيش از حد رشد کند. نوع سوم فيبروم نيز داخل حفره رحم به وجود مي آيد که زيرمخاطي ناميده مي شود. فيبروم هاي زيرمخاطي معمولا با خونريزي زياد همراه هستند و موجب نازايي و سقط جنين مي شوند.

شيوه هاي درمان فيبروم به چه صورتي است؟
- اين بيماري معمولا با جراحي درمان مي شود و در موارد خاصي که به دلايل گوناگون مانند ابتلاي فرد به بيماري هاي پيشرفته قلبي- عروقي، ديابت، بيماري هاي خوني و... امکان جراحي وجود نداشته باشد، از درمان هاي دارويي استفاده مي شود. اما دارويي که سبب درمان قطعي فيبروم شود، وجود ندارد و درمان هاي دارويي فقط به طور موقت فيبروم را کوچک مي کنند. در دارودرماني با تزريق برخي داروها فعاليت تخمدان ها به طور موقت متوقف مي شود و با ايجاد يائسگي، وضعيت مناسبي براي کوچک شدن فيبروم به وجود مي آيد.

همه کساني که فيبروم دارند با يک روش درمان مي شوند؟
- درمان فيبروم هاي رحمي به عوامل مختلفي بستگي دارد، مثل سن بيمار، اينکه بيمار به سن يائسگي نزديک است يا نه، شدت و نوع علائم، ترجيح و تمايل بيمار براي فرزند داشتن و مهارت پزشک. روش هاي مواجهه با فيبروم ممکن است به صورت تحت نظر گرفتن، درمان دارويي، جراحي و بستن شريان هاي فيبروم به روش آنژيوگرافي باشد.
در مواردي که بيمار علائمي نداشته باشد و شرايط لازم را براي تحت نظر گرفتن داشته باشد، طبق صلاح ديد پزشک زير نظر گرفته مي شود و پيگيري و معاينه هاي دوره اي براي اطمينان از رشد نکردن فيبروم صورت مي گيرد. از جمله درمان هاي دارويي تجويز آمپول هايي است که به صورت ماهانه تزريق مي شوند و پس از شش ماه تزريق، اندازه فيبروم تا 30 درصد و اندازه کلي رحم تا 35 درصد کاهش مي يابد، هرچند پس از قطع درمان ممکن است اندازه رحم و فيبروم به حالت اوليه برگردد.

ضمنا نمي توان به مدت طولاني از اين دارو استفاده کرد زيرا عوارضي مانند پوکي استخوان و يائسگي کاذب ايجاد مي کند. بنابراين از اين درمان ها براي دوره اي کوتاه و با هدف خاصي استفاده مي شود. مثلا براي کوچک کردن اندازه فيبروم ها پيش از اقدام به جراحي يا براي فرصت دادن به بيمار تا کم خوني خود را قبل از جراحي جبران کند. همچنين گاهي براي بيماراني که نزديک دوران يائسگي هستند از اين داروها استفاده مي شود.

از روش جراحي معمولا براي درمان چه نوع فيبروم هايي استفاده مي شود؟
- همان طور که گفتم، فيبروم هاي ساب سروز کوچک و بدون آزار هستند. بنابراين به جراحي نياز ندارند و فقط بايد کنترل شوند که اندازه آنها تغيير نکند. فيبروم هاي اينترامورال (که داخل عضله رحم قرار دارند) اگر کوچک باشند و مزاحمتي براي بيمار نداشته باشند، نيازي به جراحي ندارند. اما فيبروم هاي نوع سوم، که زيرمخاطي يا ساب موکوز ناميده مي شوند، معمولا با خونريزي زياد همراه هستند و بايد جراحي شوند، زيرا مخاط رحم که قسمت داخلي رحم را تشکيل مي دهد و ماهانه ريزش مي کند با تشکيل فيبروم هاي زيرمخاطي برجسته مي شود و فضاي رحم را پر مي کند و به دليل دارا بودن رگ هاي شکننده و ريز باعث خونريزي هاي زياد مي شود.


درمان هاي جراحي معمولا به چه صورتي انجام مي شوند؟
- يکي از روش ها جراحي باز يا لاپارتومي است که در اين روش فيبروم ها به هر تعداد و هر اندازه اي که باشند، برداشته مي شوند. روش ديگر جراحي بسته يا لاپاراسکوپي است. در اين روش سوراخ هاي ريزي روي شکم ايجاد مي شود و فيبروم ها برداشته مي شوند. اما اين شيوه براي همه بيماران مناسب نيست و شرطش اين است که تعداد فيبروم ها محدود و حداکثر سه فيبروم باشد و اندازه آنها نيز از شش سانتي متر بيشتر نباشد. روش جراحي ديگري نيز وجود دارد که هيستروسکوپي نام دارد. در اين روش از طريق واژن دستگاهي وارد رحم مي شود و فيبروم ها لايه به لايه برداشته و پاک مي شوند.

با توجه به اينکه فيبروم ها در سنين مختلف بروز پيدا مي کنند، جراحي در سنين پايين ممکن است به بدخيم شدن آنها منجر شود؟
- احتمال بدخيم شدن فيبروم ها بسيار اندک است و برداشتن آنها در سنين پايين به بدخيم شدنشان منجر نمي شود. اگر زنان بالاي 40 سال مبتلا به فيبروم شوند و تمايلي به داشتن فرزند نداشته باشند، هنگام عمل جراحي، بنا بر تشخيص پزشک رحم آنها برداشته مي شود زيرا معمولا تا 30 درصد احتمال عود فيبروم وجود دارد. اما در زنان زير 40 سال يا زناني که با برداشتن رحم موافق نيستند هنگام عمل جراحي فقط فيبروم ها برداشته مي شوند.

پس به طور کلي فيبروم رحم بدخيم نمي شود؟
- فيبروم هاي رحمي شايع ترين تومورهاي خوش خيم با منشا عضله هاي صاف هستند. البته به ندرت ممکن است اين تومورها بدخيم شوند، اما بررسي ژنتيکي بين فيبروم ها و سرطان هاي رحم نشان داده است که اين سرطان ها نتيجه تغييرات بدخيم در فيبروم ها نيستند، بلکه غده هاي سرطاني اصولا ماهيت بدخيم دارند.

فيبروم ها در بسياري موارد طي دوران بارداري و با افزايش تغييرات هورموني ايجاد مي شوند يا فرد در اين دوران از وجود آنها مطلع مي شود. برخي فيبروم ها از نظر اندازه و موقعيت قرارگيري ممکن است هيچ ناراحتي اي براي بيمار ايجاد نکنند و برحسب اتفاق در سونوگرافي ديده شوند و با مصرف دارو و يا پس از يائسگي نيز خود به خود از بين بروند. به همين دليل به ندرت ديده شده است که فيبروم رحمي به سرعت رشد کند يا حتي حالت بدخيم و سرطاني پيدا کند.

فيبروم در صورت درمان نشدن ممکن است چه عوارضي براي بيمار ايجاد کند؟
- از آنجا که برخي از انواع فيبروم خونريزي ايجاد مي کنند، در صورتي که درمان نشوند، باعث کم خوني مي شوند. برخي ديگر از فيبروم ها، هرچند به خونريزي منجر نمي شوند، اما اندازه بزرگ آنها مي تواند مشکلاتي را در نواحي لگن به وجود بياورد. مثلا ممکن است به روده يا مثانه فشار وارد کنند و به اختلال دفع منجر شوند يا آنکه باعث مسدود شدن حالب شوند و به ازکارافتادگي کليه ها بينجامند. به همين دليل درمان فيبروم بسيار مهم است.

لاپاراسکوپي

احتمال ابتلا به فيبروم هاي رحمي در چه زناني بيشتر است؟
- فيبروم هاي رحمي در زنان چاق و زناني که هرگز حامله نشده اند يا اولين حاملگي شان در سنين بالا رخ داده است بيشتر ديده مي شود. علاوه بر اين، بررسي ها نشان مي دهد که مصرف سيگار نيز در بروز اين نوع فيبروم ها موثر است. اما در کساني که بيش از دو حاملگي داشته اند اين فيبروم ها کمتر ديده مي شود. مصرف قرص هاي پيشگيري از بارداري نيز ممکن است احتمال به وجود آمدن فيبروم ها را کاهش دهد.

اين فيبروم ها ممکن است در بارداري تاثير داشته باشند؟
- در درصدي از بيماران نازا ممکن است فيبروم هاي رحمي به عنوان دليلي براي ناباروري مطرح شوند. به خصوص اگر محل قرار گرفتن فيبروم ها زير لايه مخاطي رحم باشد احتمال باروري کاهش مي يابد و برداشتن آن باروري را افزايش مي دهد.

بعضي زنان هم با وجود داشتن فيبروم باردار مي شوند...
- در اين زنان احتمال بروز عوارضي چون تداخل در کاشته شدن و رشد تخم لقاح يافته در رحم، اختلال در خون رساني به جنين از طريق جفت (به دليل کاشته نشدن تخم در محل فيبروم که خود باعث اختلال در رشد داخل رحمي جنين مي شود)، سقط جنين، زايمان زودرس، مرگ داخل رحمي جنين، حاملگي هاي خارج رحمي، امکان پارگي زودرس کيسه آب، افزايش ميزان خونريزي هاي پس از زايمان، و چسبندگي غيرطبيعي جفت وجود دارد.

آمار ناهنجاري هاي مادرزادي در جنين مادراني که فيبروم رحمي دارند دو برابر زنان ديگر است. البته اين جمله بدين معنا نيست که وجود فيبروم موجب ناهنجاري در جنين مي شود، بلکه بدين معناست که، براساس آمارهاي موجود، در مادر مبتلا به فيبروم، جنين نيز همزمان به ناهنجاري مادرزادي مبتلا بوده است. هنوز علت اين مسئله مشخص نشده است، اما براي احتياط توصيه مي شود که زنان داراي فيبروم پيش از تصميم به بارداري با پزشک خود مشورت کنند.

يعني ترجيحا بايد سقط جنين کنند؟
نه. وجود فيبروم به هيچ وجه عمل سقط را الزام آور نمي کند. فقط در زناني که داراي فيبروم زيرمخاطي (داخل حفره رحم) هستند رشد فيبروم در سه ماهه اول و دوم بارداري مي تواند به خونريزي زياد و سقط جنين منجر شود. در دو نوع فيبروم ديگر خطري جنين را تهديد نمي کند و فقط بزرگ شدن فيبروم ممکن است به روده يا مثانه مادر فشار وارد کند و به اختلال دفع وي منجر شود يا آنکه باعث مسدود شدن حالب شود.

پس زناني که فيبروم رحمي دارند مي توانند باردار شوند؟
- بله. البته به تعداد و محل فيبروم هاي رحم و همچنين نظر پزشک متخصص بستگي دارد. اگر پزشک احساس کند که حاملگي ممکن نيست يا بيمار باردار نشده يا اينکه باردار شده و سقط کرده يا زايمان زودرس کرده است، در اين گونه موارد ممکن است تشخيص دهد که قبل از بارداري ابتدا جراحي صورت گيرد و بعد، با فاصله زماني مشخص پس از جراحي، به بارداري اقدام شود.

اندازه فيبروم ها

وجود فيبروم ها هنگام بارداري ممکن است چه عوارضي ايجاد کند؟
- اگر زني با وجود فيبروم در رحم باردار شود، به علت تغييرات هورموني در اين دوران (به خصوص در سه ماه اول و دوم بارداري) ممکن است فيبروم هايش بزرگ تر شوند. در اين دوران گاه در داخل فيبروم ها خونريزي ايجاد مي شود که با درد شديد شکم به صورت حاد و ناگهاني و تب بالا همراه است و در بسياري از موارد امکان دارد با آپانديسيت يا کيست پاره شده تخمدان اشتباه گرفته شود و اگر دقت نشود مي تواند به جراحي غيرضروري در دوران بارداري بينجامد که عوارض فراواني از جمله زايمان زودرس در پي خواهدداشت.

در صورت بروز خونريزي در داخل فيبروم در دوران بارداري لازم است بيمار تا زمان کنترل خود به خودي علائم و قطع درد در بيمارستان بستري شود و با مسکن و تب بُر تحت نظر باشد. البته در اکثر موارد به جراحي نيازي نيست. فيبروم هاي متعدد زيرمخاطي که در داخل لايه داخلي رحم برجسته هستند ممکن است سبب ايجاد سقط در سه ماهه اول يا دوم بارداري شوند. حتي گاهي علت سقط هاي مکرر (بيش از سه سقط در سابقه بيمار) همين فيبروم ها هستند که در اين صورت درمان جراحي و برداشت فيبروم ها قبل از به بارداري مجدد ضروري است.

گاهي نيز فيبروم هاي زيرمخاطي ممکن است به علت کم کردن فضاي داخلي رحم باعث ايجاد زايمان زودرس شوند. همچنين فيبروم هاي بزرگ که در قسمت تحتاني و نزديکي دهانه رحم قرار دارند ممکن است در ماه آخر بارداري و در هنگام زايمان طبيعي باعث عدم پيشرفت زايمان شوند و به صورت مانعي در راه خروجي جنين عمل کنند که در اين صورت انجام عمل سزارين ضروري است.

براي کنترل درد در زنان بارداري که فيبروم دارند چه بايد کرد؟
- تنها راه کنترل درد به طوري که آسيبي به جنين نرسد استفاده از مسکن تجويز شده توسط پزشک متخصص است. اين زنان بايد در نظر داشته باشند که خطر زايمان زودرس و زايمان به طريق سزارين و همين طور عفونت هاي پس از زايمان برايشان وجود دارد و به همين دليل بايد با دقت بيشتري تحت نظر پزشک متخصص قرار بگيرند.

مي توان از به وجود آمدن فيبروم جلوگيري کرد؟
- تاکنون روشي قطعي براي پيشگيري از بروز فيبروم يافت نشده است، ولي برخي موارد چون حاملگي به موقع، انجام ورزش و فعاليت هاي بدني، تغذيه صحيح و رعايت بهداشت مي تواند در پيشگيري از اين بيماري موثر باشد.

در صحبت هايتان به جراحي لاپاراسکوپي به عنوان يکي از روش هاي درمان فيبروم اشاره کرديد. ممکن است کمي درباره اين روش توضيح بدهيد و بگوييد در چه زمينه هايي به پزشکان و جراحان کمک مي کند؟
- جراحي لاپاراسکوپي از سال 1972 در دنيا انجام مي شود. امروز تقريبا هرنوع عملي را که با جراحي باز بتوان انجام داد با لاپاراسکوپي نيز مي توان انجام داد. در حال حاضر جراحي هايي مثل کيست تخمدان يا برداشتن رحم به روش لاپاراسکوپي انجام مي شود. جراحي هاي جديدتر مثل تخمدان و سرطان گردن رحم هم کم کم جايش را در عمل هاي جراحي به روش لاپاراسکوپي باز مي کند.

اين روزها لاپاراسکوپي در دمان نازايي بسيار کارآمد شده و درمان مشک لاتي نظير انسداد و چسبندگي ديواره رحم، IVF يا کاشت تخمک بارورشده از طريق لاپاراسکوپي انجام مي شود. اين نوع جراحي کم تهاجمي ترين عملي است که به عنوان يک ابزار تشخيصي و اقدام جراحي براي بررسي و معاينه اعضاي شکمي و لگني يا قفسه سينه و سر و گردن صورت مي گيرد. با انجام لاپاراسکوپي مي توان تکه هاي بافتي را براي نمونه برداري جمع آوري کرد.

اين عمل در حوزه زنان کاربرد زيادي در معاينه قسمت هاي خارجي رحم، لوله هاي فالوپ و تخمدان ها دارد و به ويژه در مواردي که با استفاده از روش هاي تصويربرداري تشخيصي (سونوگرافي و توموگرافي رايانه اي) نتوان علت بيماري را تشخيص داد، موارد استفاده زيادي دارد. لاپاراسکوپي در جراحي عمومي براي بررسي اعضاي شکمي مثل کيسه صفرا، مجاري صفراوي، کبد، آپانديس و روده ها به کار مي رود.

چرا به لاپاراسکوپي «جراحي با کمترين برش» گفته مي شود؟
- اين عمل معمولا در بيمارستان و با بيهوشي عمومي صورت مي گيرد. جراحي با ايجاد سه سوراخ پنج تا ده ميلي متري انجام مي شود که معمولا يکي از اين سوراخ ها در ناف ايجاد مي شود. سپس دستگاهي به نام آندوسکوپ که در نوکش دوربين کوچک و بسيار حساسي تعبيه شده است درون شکم فرستاده مي شود و پس از آن گاز دي اکسيد کربن وارد شکم بيمار مي شود تا شکم باز شود.

از دو سوراخ ديگر ابزارهاي جراحي وارد مي شود، مثل ابزاري که مانند چرخ گوشت عمل مي کند و براي خارج کردن رحم مورد استفاده قرار مي گيرد. ليزر هم يکي از ابزارهاي جراحي است که شبيه چاقو عمل مي کند و در بيماري هايي مثل آندومتريوز براي ايجاد برش استفاده مي شود. با توجه به نوع عمل، دوربين هايي با اندازه هاي مختلف وجود دارد.

تصاوير لاپاراسکوپ در مانيتور به جراح کمک مي کند که آناتومي داخل بدن را مشاهده کند و عمل جراحي آسان تر و دقيق تر انجام شود. در لاپاراسکوپي تشخيصي، جراح مي تواند نشانه هاي بيماري را به سرعت ببيند و سپس يا بيماري را با جراحي درمان کند يا درمان دارويي مناسب را انجام دهد. هنگام انجام اين عملِ تشخيصي مي توان از بافت هاي موجود در نواحي مشکوک نمونه برداري کرد.

هر روش جراحي در کنار مزايايش معايبي هم دارد. اين طور نيست؟
- بله. همين طور است. جراحي لاپاراسکوپي نيز همانند ديگر جراحي ها خالي از خطر نيست. اما عوارض اين نوع جراحي قابل مقايسه با عوارض جراحي لاپاراتومي نيست و درصد بسيار پاينيي دارد. البته عوارض آن بسته به نوع جراحي متفاوت است. يکي از عوارض لاپاراسکوپي اين است که مي تواند به عروق خوني و اعضاي داخلي صدمه بزند. از عوارض ديگر اين جراحي مي توان به عفونت محل زخم، که از غيراستريل بودن محيط و وسايل جراحي ناشي مي شود، اشاره کرد. مطمئنا تجربه و تبحر جراح نقش مهمي در نتيجه عمل دارد. هرچه جراح ماهرتر باشد، نتيجه عمل موفقيت آميزتر و عوارض جراحي کمتر است.

هيستروسکوپي

هيستروسکوپي چطور؟
- هيستروسکوپي يک روش خيلي خوب براي تشخيص و درمان بيماري هاي داخل رحم (آندومتر) است. فضاي داخل رحم به علت وجود پوليپ يا فيبروم ممکن است دچار خونريزي هاي خيلي طولاني و شديد شود. قبل از ابداع روش هيستروسکوپي، پزشکان از فضاي داخل رحم بي اطلاع بودند و براي پي بردن به بيماري هاي رحم مجبور بودند کورتاژ تشخيصي انجام دهند. اما با کورتاژ تشخيصي نه مي توان پوليپ يا فيبروم ها را برداشت و نه چسبندگي ها را آزاد کرد. با آن روش حتي در مواردي پزشکان در تشخيص و درمان بيماري هاي رحم دچار اشتباه مي شدند. ولي امروزه با دستگاه هيستروسکوپ مي توانيم وارد فضاي رحم شويم.

فضا را ببينيم و بيماري هاي آن را با دقت صددرصد تشخيص دهيم و درمان کنيم. علاوه بر آنکه با دستگاه هيستروسکوپ مي توان پوليپ يا فيبروم را بدون ناز به جراحي بزرگ بيرون آورد، در بعضي مواقع که فضاي داخل رحم دچار چسبندگي مي شود (که اين عارضه ممکن است بر اثر کورتاژهاي غيرقانوني يا کورتاژهاي خشن يا بر اثر عفونت ها و به خصوص سل به وجود بيايد که در اين شرايط، علاوه بر اينکه قاعدگي قطع مي شود، بارداري هم اتفاق نمي افتد) مي توان به قسمت هاي داخل رحم دسترسي پيدا کرد و نقاطي را که چسبندگي دارند کاملا آزاد کرد و فضاي داخل رحم را بازسازي کرد، به شکي که فرد مورد نظر بتواند به طور طبيعي دوران قاعدگي داشته باشد و باردار شود.

با استفاده از دستگاه هيستروسکوپ همچنين در مواقعي که مخاط رحم بيش از حد ضخيم مي شود و خونريزي مي کند يا زماني که فضاي داخل رحم دچار سرطان مي شود، مي توان با هيستروسکوپي مشکل بيمار را تشخيص داد و بهتر راه درمان را در پيش گرفت.

به نظر مي رسد لاپاراسکوپي نسبت به گذشته بين زنان از مقبوليت بيشتري برخوردار شده است. دليلش چيست؟
- به نظر من جديدبودن و کم تهاجمي بودن اين روش جراحي تنها دلايل مقبوليت آن در ميان زنان نيست، بلکه بخشي از آن هم به جنبه زيبايي باز مي گردد. زيبايي براي زن ها خيلي اهميت دارد. در اين روش چون شکم باز نمي شود و فقط سه سوراخ در بدن به وجود مي آيد که معمولا يکي از آنها هم ناف است، بيمار خيلي راحت تر است.

چندي قبل اولين کنگره بين المللي روش هاي کم تهاجمي زنان و مامايي ايران برگزار شد. ممکن است کمي درباره روش هاي کم تهاجمي و انواع آنها توضيح بدهيد؟
- روش هاي کم تهاجمي عبارت است از روش هايي که در آنها تشخيص و درمان بيماري با حداقل آسيب به بيمار انجام مي شود و هيستروسکوپي و لاپاراسکوپي از جمله آنهاست. امروزه در دنيا سعي مي شود با کوچک کردن جراحي ها بيماران آسيب هرچه کمتري را متحمل شوند. در سايت هاي معتبر علمي روش هاي کم خطر اهميت زيادي دارند. با استفاده از روش هاي کم تهاجمي نياز به بستري طولاني مدت وجود ندارد.

در گذشته از عمل هاي جراحي باز استفاده مي شد که اين عمل ها وقت گير بودند و احتمال عفونت را افزايش مي دادند و همچنين دوره طولاني درمان و نقاهت در روش هاي جراحي باز موجب مي شد عملکرد شغلي و اجتماعي بيمار مختل شود. اما در روش هاي کم تهاجمي بيمار عصر همان روز يا حداکثر صبح روز بعد از عمل مرخص مي شود.

جراحان زنان و زايمان ايران براي استفاده از روش هاي کم تهاجمي با چه مشکلاتي رو به رو هستند؟
- قبل از پاسخ به اين پرسش بايد بگويم که در حال حاضر 86 درصد اين جراحي ها در آلمان انجام مي شود. جراحان زنان و زايمان ايراني نيز روش هاي کم تهاجمي را آموزش ديده و دانش لازم را بري انجام اين گونه جراحي ها کسب کرده اند، اما کمبود تجهيزات پزشکي استفاده از اين روش هاي جراحي را در کشور با مشکلاتي مواجه کرده است.

وجود برخي شرايط در کشور تامين وسايل مورد نياز براي انجام جراحي هاي کم تهاجمي را سخت کرده است. وسيله هاي مورد نياز اين گونه اعمال جراحي در آلمان هنگام انجام عمل ظرف مدت 10 تا 15 دقيقه در اختيار جراح قرار مي گيرد. در صورتي که اگر جراحان ايراني هنگام انجام عمل هاي کم تهاجمي زنان با مشکلاتي از قبيل شکستن دستگاه رو به رو شوند بايد از روش هاي ديگر جراحي استفاده کنند چرا که در زمينه تامين وسايل مورد نياز اين جراحي ها مشکلات زيادي داريم.

جراحي هاي کم تهاجمي نيازمند استفاده از تجهيزات پزشکي است که تهيه و خريداري اين تجهيزات از خارج از کشور هزينه زيادي دارد. اگرچه در حال حاضر اين تجهيزات از خارج وارد کشور مي شود، اما ضروري است با همکاري شرکت هاي دانش بنيان اين تجهيزات در ايران ساخته شود. علاوه بر اين، در حال حاضر جراحي هاي کم تهاجمي در ايران تحت پوشش کامل بيمه نيست، در حالي که در تمام دنيا اين گونه جراحي ها به طور کامل تحت پوشش بيمه و خدمات بيمه اي قرار دارند.

اگر اندازه فيبروم بسيار بزرگ شود موجب ورم کردن معده مي شود. طوري که فرد باردار به نظر مي رسد. علت دقيق بروز فيبروم نامشخص است اما تحقيقات نشان داده احتمال بروز اين عارضه در زناني که دوران قاعدگي شان زودتر از موعد معمول شروع مي شود، بيشتر است. اگرچه استفاده از هورمون هاي زنانه ارتباط نزديکي با بروز فيبروم دارد اما قرص هاي ضدبارداري در اين زمينه نقشي ندارند.


يکي از روش هاي درماني خوردن غذاهاي سرشار از آهن نظير انواع گوشت، مرغ، ماهي، سبزيجات ريشه اي، حبوبات، و نان هاي غني شده از آهن و غلات است. شايد وضعيت شما طوري باشد که پزشکتان، به زغم توصيه به مصرف تمامي اين غذاها، قرص مکمل آهن نيز برايتان تجويز کند. زناني که خونريزي هاي غيرعادي را در دوران قاعدگي تجربه مي کنند دچار کم خوني مي شوند. درمان نکردن کم خوني مي تواند به رخوت و خمودگي و در بسياري از موارد به مشکلات قلبي منجر شود.

معمولا فيبروم اختلالي در توانايي باروري و بارداري زنان ايجاد نمي کند. اما برخي زنان با داشتن فيبروم حاملگي و زايمان سختي را تجربه مي کنند. فيبرومي که بر ديواره دروني رحم رشد کرده باشد در چسبندگي تخمک بارور شده مشکل ايجاد مي کند. زناني که با داشتن فيبروم قصد باردار شدن دارند مي توانند با انجام آزمايشي به نام هيستروسالپينگوگرام از وضعيت غيرمعمول رحم و لوله رحم آگاه شوند. فراوادرماني (اولتراساوند) يکي از راه هاي تخريب غده فيروم، بدون خطر آسيب رساني به رحم است. البته عوارض درازمدت اين عمل جراحي همچنان در دست بررسي است و براي زناني که قصد باردارشدن دارند توصيه نمي شود.
منبع :
مجله زنان امروز
برترين ها



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۰۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دکتر امیر حسابی شامگاه شنبه در این راستا افزود: ظهر شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه، طی یک عمل جراحی تومور ۱۴ سانتی‌متری از کلیه کودک ۲٫۵ ساله در بیمارستان کودکان بندرعباس خارج شد.

حسابی اظهار کرد: این عمل از بزرگ‌ترین عمل های جراحی کودکان است که پیش از این هم در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده و تمامی موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

فوق تخصص جراحی اطفال بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس نیز که انجام این عمل جراحی را برعهده داشت، گفت: دختر بچه ۲/۵ ساله، ۲ هفته پیش متوجه برآمدگی در شکم شده بود که بررسی‌ها نشان داد، توموری حدود ۱۴ سانتی‌متری در کلیه چپ این کودک وجود دارد.

دکتر سعیده مجیدی افزود: این تومور از نوع بدخیم بود که باید به طور کامل برداشته می‌شد، خوشبختانه عمل جراحی بیمار به‌خوبی انجام شده و حال عمومی کودک مساعد است.

بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس بهمن ماه پارسال با ظرفیت ۱۱۲ تختخواب با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس در سال ۱۴۰۰ و با همکاری پالایشگاه نفت‌ بندرعباس با هدف ایفای مسئولیت‌های اجتماعی آغاز و در سال ۱۴۰۲ به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تحویل داده شد.

با تاکید ریاست جمهور در زمینه توسعه درمان و آموزش پزشکی، این بیمارستان طی ۲ سال تکمیل شد.

عملیات اجرایی و تجهیز این طرح با هزینه‌ای افزون بر پنج هزار میلیارد ریال به اتمام رسید و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای تامین تجهیزات پزشکی و اداری حدود ۲ هزار میلیارد ریال هزینه کرد.

این بیمارستان دارای امکاناتی در تراز استانداردهای جهانی ازجمله بخش‌های اتاق عمل، مراقبت‌های ویژه نوزادان وکودکان، بخش‌های بستری داخلی، جراحی اتاق عمل، عفونی، ریه، خون، سرطان، نورولوژی، قلب، تصویربرداری، رادیولوژی، سونوگرافی، سی تی اسکن، آزمایشگاه و اورژانس است.

دیگر خبرها

  • آشنایی با روش‌های بدون جراحی کاشت موی طبیعی
  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی
  • بنی گانتز مجروح شد/عمل جراحی در بیمارستانی در تل آویو
  • بنی گانتز تحت عمل جراحی قرار گرفت
  • الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی
  • لیست بهترین جراح فک و صورت تهران
  • عیادت مدیرعامل باشگاه استقلال از مهدی مهدی پور
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • تیغ جراحی بر طرح ترافیک تهران/ پلیس و شهرداری به توافق می‌رسند؟
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله