Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- روزنامه نيويورک تايمز در گزارشي نوشت: اسرائيل در جنگ شش روزه قصد داشت بمب هسته اي در صحراي سينا منفجر کند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، در اين گزارش به قلم ويليام جي برود و ديويد اي سانجر آمده است: در آستانه وقوع جنگ اعراب و اسرائيل -پنجاه سال پيش- مقامات اسرائيلي براي سر هم کردن يک وسيله هسته اي تلاش کردند و طرحي را براي منفجر کردن آن بر فراز کوهي در شبه جزيره سينا ارائه کردند تا به نيروهاي مصري و ديگر کشورهاي عربي هشدار داده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين سخنان را يکي از سازمان دهندگان کليدي اين برنامه در مصاحبه اي بيان کرد که روز دوشنبه منتشر مي شود. اين طرح احتمالي مخفي به «عمليات روز قيامت» مشهور است و ايتزاک ياکوف ژنرال بازنشسته اي که در اين مصاحبه از اين موضوع سخن گفت، آن را ارائه کرد. اين طرح عملي مي شد اگر که اسرائيل احساس مي کرد در جنگ سال هزار و نهصد و شصت و هفت شکست مي خورد.
مقامات اسرائيلي بر اين باور بودند که اين انفجار سبب ارعاب مصر و کشورهاي عربي اطراف -سوريه، عراق و اردن- و عقب نشيني آنها مي شد. اسرائيل خيلي سريع در آن جنگ به پيروزي رسيد و آن وسيله هسته اي هرگز به سينا منتقل نشد. اما سخنان ياکوف سبب مشخص شدن ابعاد جديدي از درگيري شد که به دورنماي درگيري ها در خاورميانه (غرب آسيا) شکل مي داد. سخنان او سبب فاش شدن بررسي هاي اوليه اسرائيل در ارتباط با چگونگي استفاده از زرادخانه هسته اي اش براي حفظ و بقاي خودش شد.
انور کوهن کارشناس پيشرو در زمينه تاريخ هسته اي که مصاحبه هاي بسياري با اين ژنرال بازنشسته انجام داد گفت: «اين آخرين نکته مخفي در ارتباط با جنگ سال هزار و نهصد و شصت و هفت بود.»
ياکوف که بر توسعه و توليد تسليحات براي ارتش اسرائيل نظارت مي کرد، در سال هزار و نهصد و نود و نه و دو هزار از جزييات اين طرح براي کوهن سخن گفت، سال ها قبل از آن که در سال دو هزار و سيزده در سن هشتاد و هفت سالگي بميرد.
بر اساس متن مصاحبه صوتي، ياکوف گفت: ‌«ببينيد اين موضوع کاملا طبيعي بود.» او همچنين گفت:‌ «ما يک دشمن داريم و او مي گويد مي خواهد شما را به دريا بيندازد. شما حرف او را باور داريد. چگونه مي توانيد جلوي او را بگيريد؟ شما از او مي ترسيد. اگر شما چيزي داشته باشيد مي توانيد او را با آن بترسانيد. »
اسرائيل در تلاش براي حفظ «ابهام هسته اي»، و جلوگيري از درخواست هاي گهگاه براي خاورميانه عاري از تسليحات هسته اي، هرگز به وجود زرادخانه هسته اي اش اذعان نکرده است. در سال دو هزار و يک، ياکوف در سن هفتاد و پنج سالگي بازداشت شد. اتهام او به خطر انداختن امنيت اسرائيل با صحبت کردن با رونن برگمن خبرنگار اسرائيلي درباره برنامه هسته اي بود.
مقامات آمريکايي از جمله جيمي کارتر رئيس جمهور پيشين آمريکا -مدت ها پس از کنار رفتن او از سمتش- بارها به وجود برنامه اسرائيل اذعان کردند اما هرگز جزييات اين برنامه را فاش نکردند.
سخنگوي سفارت خانه اسرائيل در واشنگتن گفت دولت اسرائيل درباره نقش ياکوف اظهار نظر نخواهد کرد. اگر مقامات اسرائيلي آن وسيله هسته اي را منفجر مي کردند، اين نخستين انفجار هسته اي از زمان حملات آمريکا به هيروشيما و ناکازاکي مي بود که با هدف نظامي از آن استفاده شده است.
اين طرح سابقه قبلي داشت: آمريکا نيز در طرح منهتن همين برنامه را مد نظر قرار داد و دانشمندان مرتبط با اين برنامه به شدت در اين باره بحث مي کردند که در تلاش براي ترساندن امپراطور هيروهيتو براي تسليم شدن سريع، آيا بايد يک وسيله را در نزديکي ژاپن منفجر کنند يا خير. ارتش با اين ايده موافقت و اعلام کرد اين کار براي پايان دادن جنگ کافي است.
به گفته ياکوف، طرح اسرائيل «شيمشون» يا «سامسون» يکي از قهرمانان کتاب مقدس که بسيار قدرتمند بود، نام داشت. راهبرد بازدارندگي هسته اي اسرائيل همواره «گزينه سامسون» نام داشت زيرا سامسون معبد فلسطين را ويران کرد و دشمنان و همچنين خودش را کشت. ياکوف در اين باره نگران بود که اگر اسرائيل -به عنوان آخرين گزينه، از يک انفجار هسته اي در خاک مصر استفاده کند، اين اقدام سبب کشته شدن خود او و تيم کماندويي او مي شد. کوهن استاد موسسه مطالعات بين المللي ميدل بري در مونتري کاليفرنيا و نويسنده کتاب «اسرائيل و بمب» و «مخفي ترين راز» ايده موجود در وراي انفجار هسته اي را به عنوان «گزينه نهايي نخست وزير در صورت ناکام ماندن همه گزينه ها» توصيف کرد.
کوهن -که در اسرائيل متولد شد و در آمريکا تحصيل کرد- مرزهاي گفتمان عمومي درباره يک موضوع به شدت مخفي را باز کرد: اين که چگونه اسرائيل به يک قدرت هسته اي در دهه هزار و نهصد و شصت تبديل شد اما به اين موضوع اذعان نکرد. روز دوشنبه، طرح تاريخچه بين المللي اشاعه هسته اي در مرکز بين المللي وودرو ويلسون در واشنگتن -جايي که کوهن و همکارانش در آنجا کار مي کنند- در حال انتشار يک سري از اسناد مرتبط با اين طرح اتمي از طريق يک وب سايت ويژه هستند. اين طرح شامل آرشيو ديجيتال فعاليت هاي خود کوهن با نام مجموعه کوهن است. همگان از اين موضوع اطلاع دارند که اسرائيل به سبب نگراني هايش درباره موجوديتش، براي تکميل نخستين ابزار هسته اي اش در آستانه جنگ اعراب و اسرائيل تلاش کرد. اما اين طرح در اسرائيل مخفي باقي ماند، جايي که در آنجا صحبت کردن حتي درباره طرح هاي هسته اي پنجاه ساله تابو محسوب مي شود و جايي که در آن همچنان نگراني هايي در اين باره وجود دارد که ايران با وجود دست يابي به توافق هسته اي با قدرت هاي جهاني، در نهايت به يک سلاح هسته اي دست خواهد يافت.
شيمون پرز رئيس و نخست وزير سابق اسرائيل که سال گذشته مرد، در کتاب خاطرات خود به وجود اين طرح اشاره کرد. او به يک طرح بدون نام اشاره کرد که «مي توانست سبب بازدارندگي اعراب و جلوگيري از جنگ شود.» در زمان جنگ سال هزار و نهصد و شصت و هفت،‌ قدرت هاي هسته اي مهم جهاني در حال اجرايي کردن پيمان منع جزيي ازمايش هسته اي بودند. اين معاهده براي جلوگيري از خطرات ناشي از تابش اشعه، همه انفجارهاي مرتبط با تسليحات هسته اي را غير از آنهايي که زير زمين انجام مي شوند، ممنوع کرد. اين که اسرائيل يک انفجار در فضاي باز را مد نظر داشت، از استيصال آن نشأت مي گرفت.
ياکوف در آن نوار صوتي ضبط شده مي گويد: «هدف، ايجاد شرايط جديد بود، شرايطي که دولت هاي بزرگ را وادار به مداخله مي کرد يا شرايطي که که سبب مي شد نيروهاي مصري متوقف شوند و بگويند، يک دقيقه صبر کنيد. ما براي اين شرايط آماده نيستيم. هدف، تغيير دورنماي موجود بود.
کوهن گفت پس از چاپ کتاب «اسرائيل و بمب» در سال هزار و نهصد و نود و هشت با ياکوف ارتباط برقرار کرد. کوهن در تابستان و پاييز سال هزار و نهصد و نود و نه و اوايل سال دو هزار، چندين ساعت با ياکوف مصاحبه کرد. در سال هزار و نهصد و شصت و سه، ياکوف به عنوان افسر ارشد رابط بين نيروهاي دفاعي اسرائيل و واحدهاي دفاع غير نظامي اسرائيل منصوب شد که فعاليت هايش شامل طرح براي ساخت يک بمب اتمي مي شد.
ياکوف در مصاحبه خود گفت در ماه مه سال هزار و نهصد و شصت و هفت که تنش ها با مصر بر سر تصميم اين کشور براي بستن تنگه تيران بين خليج عقبه و درياي سرخ، تشديد شده بود او در بنياد رند RAND Corporation در کاليفرنيا بود اما او سريعا به اسرائيل احضار شد.
ياکوف در حالي که واضح بود وقوع يک جنگ قريب الوقوع است، طرحي را با هدف منفجر کردن يک وسيله هسته اي در منطقه کم جمعيت شرق صحراي سينا ارائه کرد. مکان انفجار در واقع در يک کوه در حدود دوازده مايلي يک مجتمع نظامي مصري واقع شده بود. اين طرح اگر با دستور نخست وزير اسرائيل و رئيس ستاد مشترک ارتش اسرائيل اجرايي مي شد قرار بود سبب اعزام يک نيروي کوچک چتر باز براي منحرف کردن ارتش مصر در منطقه صحرا شود تا اين که يک تيم بتواند زمينه را براي آن انفجار هسته اي آماده کند. قرار بود دو بالگرد بزرگ اين وسيله هسته اي را حمل کنند و به مکان انفجار بياورند و سپس يک پايگاه فرماندهي در آنجا ايجاد شود. اگر فرمان انفجار صادر مي شد، ابر قارچي شکل در سراسر صحراي سينا و نقب منتشر مي شد و حتي شايد اين ابرها به قاهره نيز مي رسيدند. غير ممکن است دريابيم حجم تلفات ناشي از اين انفجار چه ميزان مي توانست باشد. اين تلفات به اندازه آن سلاح، جمعيت ساکن آن منطقه و جهت ورزش باد در روز انفجار بستگي داشت.
ياکوف گفت در آستانه اين جنگ با اين سوالات مواجه بود که آيا اين بمب منفجر خواهد شد؟ ايا او از اين انفجار جان سالم بدر خواهد برد؟ اما او هرگز پاسخ اين سوالات را نيافت. اسرائيل سه ارتش عربي را شکست داد و توانست مناطقي چهار برابر وسعت اوليه خود را تصرف کند و به پيشروترين قدرت نظامي تبديل شود که از تسليحات متعارف استفاده مي کنند. ياکوف يک سال پس از گفتگو با کوهن در اين باره، در سفر به اسرائيل به اتهام جاسوسي بازداشت شد که بيشترين مجازات در نظر گرفته شده براي اين اتهام حبس ابد است. اتهام دقيق او مشخص نيست و او به صورت مخفيانه محاکمه شد.
جک چن يکي از وکلايش در آن زمان در گفتگو با روزنامه نيويورک تايمز گفت:‌ «اين يک داستان ناراحت کننده درباره فردي است که زندگي خود را وقف امنيت اسرائيل کرد اما در نهايت در يک داستان بزرگ گرفتار شد و اعتبارش، دوران شغلي اش، ميراثش و همه چيزش به خطر افتاد.» در نهايت ياکوف به سبب فاش کردن اطلاعات مخفي بدون مجوز گناهکار شناخته و به دو سال حبس تعليقي محکوم شد.
روزنامه اسرائيلي هاآرتص در اين باره نوشت او طي روزهاي پاياني زندگي اش، هرگز به طور کامل مصونيت قانوني خود را به دست نياورد. کوهن گفت به ياکوف قول داده بود در فرصتي مناسب روايت او را فاش کند. او گفت اکنون و در پنجاهمين سالگرد آن جنگ، و در حالي که ياکوف و بسياري ديگر از شاهدان فوت کرده اند، به نظر مي رسد اکنون زمان مناسبي براي منتشر کردن سخنان او محسوب مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۱۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناگفته های سردار حاجی زاده از حمله موشکی سپاه به اسرائیل /نکات پنهان زیاد است /تنها ۲۰ درصد از توانمان را به کار بردیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به عملیات موشکی پهپادی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: این عملیات نکات پنهان زیادی دارد و تنها یک بخشی از یک نیرو بود.

بنابر روایت تسنیم، وی افزود: ما آن شب در این عملیات تنها از ۲۰ درصد از امکاناتی که برای عملیات فراهم شده برای تنبیه استفاده کردیم و برای همین ۲۰ درصد هم یک صف آرایی عجیب و غریبی شد.

سردار حاجی‌زاده تاکید کرد: آمریکایی‌ها که گفته بودند ما دخالت نمی‌کنیم کاملا دخالت کردند و آمدند کنار رژیم صهیونیستی و رژیم هم حملات به مناطق شمال و محور حزب الله و غزه را تعطیل کرد و حتی یک بدون سرنشین هم در آن مناطق نداشتند و همه را به سمت ایران بسیج کردند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: آمریکا، انگلیس و فرانسه به کنار رژیم صهیونیستی آمدند و بسیاری از کشورهای اطراف هم به این رژیم کمک کردند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها علاوه بر هواپیما رزم ناوها و ناوهای هواپیمابر خودشان را آوردند و آن شب تنها ۲۰ درصد توان نیروی هوافضای سپاه صرف مقابله با آمریکا و انگلیس و فرانسه و همه اینها شده بود و با این حال پیروزی بزرگ حاصل شد.

سردار حاجی زاده گفت: این پیروزی به برکت خون شهدا و تدبیر و تصمیم مقام معظم رهبری و دعا و تبلور اراده مردم بود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901603

دیگر خبرها

  • فیلم| تایمز انگلیس: به‌زودی حکم بازداشت نتانیاهو صادر می شود
  • ناگفته های سردار حاجی زاده از حمله موشکی سپاه به اسرائیل
  • سردار حاجی‌زاده: تنها از ۲۰درصد توانمان برای تنبیه اسرائیل استفاده کردیم
  • ناگفته‌های سردار حاجی زاده از حمله موشکی سپاه به اسرائیل
  • ناگفته های سردار حاجی زاده از حمله موشکی سپاه به اسرائیل /نکات پنهان زیاد است /تنها ۲۰ درصد از توانمان را به کار بردیم
  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • نیویورک‌تایمز: اسرائیل از موضع قبلی خود درباره توافق با حماس کوتاه آمده است
  • عقب‌نشینی اسرائیل از مطالبه اولیه خود درباره آزادی اسرا
  • سخنگوی سپاه : در عملیات «وعده صادق» ۱۰ کشور به اسرائیل کمک پدافندی کردند / هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم
  • جزئیات حمله موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی