Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@09:46:24 GMT

«وحدت» و«وفاق»ملی؛فتح و الفتوح مشکلات کشور

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۴۳۳۱۶

با توجه به تاکیدات رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد وحدت و وفاق ملی، مسئولان کشور و به خصوص رئیس جمهور آیا اقدام عملی و گام اساسی در این راستا برخواهند داشت؟ آیا برای بهبود معیشت اقتصاد و امنیت کشور شاهد همدلی همزبانی و وحدت بین مسئولان کلان کشور خواهیم بود؟

به گزارش «تابناک»، انتخابات دوازدهم دوره ریاست جمهوری با همه فراز و نشیب‌ها به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوره نیز مردم با شور و شعور برخاسته از هویت و سرنوشت انقلابی به آوردگاه مهم سال 96 آمدند و دلدادگی و همبستگی خود را با نظام اسلامی به منصه ظهور رساندند و حماسه ای بزرگ را برای نظام جمهوری اسلامی ایران خلق کردند حال بعد از این پیروز نوبت خلق جماسه از سوی مسئولان و مدیران کشور است.

به طور طبیعی نیاز اصلی و فوری کشور بعد از هر انتخابات آرامش در بخش سیاسی و پرهیز از التهابات و تنش آفرینی‌های سیاسی است. معمولاً از رهگذر انتخابات و در ایام انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی برخی شکاف‌ها در حوزه سیاسی و ملی بوجود می‌آید. از این رو، خیلی اهمیت دارد که جریان‌ها و عناصر انقلابی با سعه صدر و مدبرانه شکاف‌ها و خلاءهای بوجود آمده در بخش ملی را ترمیم کنند.

*** توجه به تنوع و تکثر آرا و سلیقه ها در کشور برای رسیدن به وحدت

از سوی دیگر در حکومت اسلامی شاهد تنوع و تکثر آرا و سلیقه‌ها هستیم که این امر نباید عامل بروز اختلاف میان دستگاه‌های حکومتی شود بلکه در فضای تفاهم، تعامل و تضارب آرا و با استفاده از دید‌گاه‌های نخبگان و کارشناسان، اهداف و آرمان‌های نظام و مردم محقق می‌شود.امروزه وظیفه خطیر مدیران در سطوح کلان و استراتژیک نظام، تعمل، تدبر و مسئولیت‌پذیری است.

به عنوان مثال اقتصاد مقاومتی تنها در صورت وجود وحدت و هم‌افزایی میان مسئولان با یکدیگر و مردم و مسئولان موفق خواهد بود. لذا در شرایط کنونی و با توجه به هجمه‌های گسترده دشمنان ایران در خارج از مرز‌های ایران، وحدت و انسجام داخلی میان مردم و مسئولان، شرط اساسی خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان است.

***«وحدت» و «وفاق» ملی از ضرورت های اصلی کشور

وحدت و وفاق ملی یکی از ضرورت های مهم و اصلی هر کشور است. از این رو، هر جامعه ای برای رویارویی با تهدیدهای بیرونی و چالش های درونی، ناگزیر باید از انسجام و وحدت بهره مند باشد. این وحدت و همدلی هم باید میان مردم و مسوولان و هم میان مسوولان با یکدیگر برقراری یابد. به عبارت دیگر، سلامت یک کشور در صورتی تضمین خواهد شد که همه گروه های جامعه با یکدیگر به تفاهم و همدلی برسند.

وحدت، در لغت عبارت است از: یکی شدن، یک دست شدن، حول محوری چرخیدن، برادری، اتحاد، مرکب شدن و اتفاق. انسجام نیز به معنای روان شدن اشک و جز آن، روانی در کلام، هماهنگی و همواری آمده است. اتحاد و وحدت ملی مقوله‌ای است که بیشتر جنبه داخلی دارد و در چهارچوب مرزهای کشور معنا می‌یابد و اصطلاحات دیگری همچون؛ وفاق ملی، همبستگی ملی و وحدت، تا حدودی به این مفهوم شبیه می‌باشد و در اصطلاح یعنی برنامه‌ای برای رسیدن به اهداف عالی و بلندمدت که از اندیشه طرف نشأت گرفته باشد؛ در مقابل تاکتیک که برای گذار از مرحله‌ای مطرح می‌شود.

وحدت اسلامی، از مهم‌ترین ایده‌ها و آرمانهایی است که هر مسلمان آزاده‌ای، از صدر اسلام تا کنون، بر مبنای تعالیم اسلام داشته است. در این باره در متن منابع اصیل اسلامی، به خصوص در قرآن کریم، واژه‌هایی همچون «امت» و «امت واحده» بهترین مؤید این مطلب است. انسجام و وحدت جمعی، مهم‌ترین مسئله امت اسلامی است. استعمارگران، پی به اهمیت آن برده و در سده‌های اخیر، درصدد شکستن آن برآمده و بهره‌های ظالمانه فراوانی برده‌اند. در سایه اسلام و به برکت تعالیم اسلامی است که ابعاد و عوامل اخلاقی و اجتماعی وحدت مسلمانان، عمق و استحکام می‌یابد.

وحدت و انسجام ملی و اسلامی از مقوله‌هایی است که از دیرباز مورد توجه عالمان و خادمان به مکتب اهل‌بیت(ع) بوده و تا گسترش واقعی اسلام بر تمام عالم ادامه پیدا خواهد کرد. مصلحان و عالمان زیادی اعم از شیعه و سنی به مقوله وحدت اسلامی توجه داشته‌اند که از جمله این بزرگان می‌توان به افرادی چون آیت‌الله تسخیری، شیخ محمد عبده، سید‌ جمال‌الدین اسدآبادی، آیت‌الله بروجردی، شیخ شلتوت، سید قطب، امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و ... اشاره نمود.

*** وحدت رمز پیروزی، بقا و تداوم انقلاب اسلامی است

در همین راستا در قسمتی از وصیت نامه سیاسی- الهی رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) آمده است: بی تردید رمز بقاء انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملت می داند و نسل های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد. امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملت ایران و مسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آن را در نظر گیرند، خنثی کردن تبلیغات تفرقه افکن خانه برانداز است.این که ما بتوانیم مقاومت کنیم، بتوانیم حفظ کنیم این کشور را، شما بخواهید حفظ بکنید حیثیت ملی خودتان را، حیثیت اسلامی خودتان را، شرطش این است که با هم باشید.

امام خمینی (ره) همواره بر نقش وحدت به عنوان عاملی برای حفظ نظام و نهضت اسلامی تاکید داشت. در این زمینه در صحیفه نور آمده است: باید همه اقشار با هم باشند تا بتوانند این بار را به آخر برسانند، این وحدت کلمه باید محفوظ بماند که اگر خدای نخواسته این وحدت کلمه از دست برود و خدای نخواسته به شکست برگردیم، تا آخر دیگر ایران روی خوش به خودش نخواهد دید بنابراین همه ما موظف هستیم که این نهضت را حفظ کنیم و وحدت کلمه را حفظ کنیم.»

یکی دیگر از پایه های اساسی وحدت ملی و انسجام اسلامی مصلحت عمومی است که به مصالح جماعت و صلاح امت تعبیر می شود. در واقع هرگاه مصالح عمومی جامعه ایجاب کند، باید از اختلاف های بیهوده به راحتی چشم پوشی و خواسته های فردی و گروهی را فدای مصلحت جمع کرد. درباره اهمیت این مساله در کلام امام (ره) می خوانیم: امروز روزی است که باید تمام قدرت ها هماهنگ باشند و همه حفظ نظم بکنند که اگر نظام به هم بخورد وضعیت به هم می خورد و همه خودشان را فدای اسلام بدانند. شما مهیا باشید نروید سراغ اختلافاتی که خودشان دارند با هم، شما بین راه هستید اختلاف ها را کنار بگذارید.

***لزوم همدلی و همزبانیِ قوای کشور

یکی از اصلی ترین مقوله های مرتبط با وحدت، انسجام و همدلی میان مسوولان و سران قوا است. مساله وحدت بین جریان های سیاسی و مسوولان در رهنمودهای امام بارها مورد تاکید قرار گرفته است تا جایی که می توان گفت موضوع وحدت میان جناح‌ ها و جریان‌ های سیاسی از منظر امام (ره) آن چنان واجد اهمیت بود که از همه گروه‌ ها می ‌خواست با همدلی و همزبانی برای پیشبرد آرمان‌ های انقلاب اسلامی از جمله تحقق عدالت اسلامی بکوشند.

در همین زمینه از کلام امام خمینی (ره) می خوانیم: اینجانب با کمال تواضع، دست خود را به طرف تمام جناح‌ هایی که در خدمت اسلام هستند، دراز می‌ کنم و از همه استمداد می ‌کنم که با هم ‌پیوستگی همه‌ جانبه، در راه بسط و عدالت اسلامی که یگانه راه سعادت ملت است کوشا باشند.

***اگر سران کشور باهم خوب باشند کشور صدمه نمی بیند

وحدت عملی درخواست همیشگی امام (ره) از همه مسوولان بود که در این زمینه گفته است: هی نگویید وحدت و دنبالش نباشید، عملاً با هم وحدت داشته باشید. شما برادرهای هم هستید.

بنیانگذار انقلاب اسلامی، در دیدارهای مختلف، مسوولان کشور را به دوری از اختلاف و حفظ وحدت توصیه می کرد. در بخشی از توصیه های امام خمینی (ره) می خوانیم: تاکید می ‌کنم که اگر سران با هم خوب باشند، این کشور صدمه نمی ‌بیند و اگر صدمه ‌ای این کشور ببیند از اختلاف سران است.

***همکاری ملت و دولت برای تقویت تولید داخلی

یکی از زمینه های پیشرفت کشورها توجه به تقویت تولید داخلی است. در همین راستا حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب فرمودند: «اگر ساخت داخلیِ قدرت در کشور در همه‌ی زمینه‌ها از جمله و بخصوص در زمینه‌ی اقتصادی، ساخت مستحکمی باشد، همه‌ی مسائل را با طرفهای گوناگون میشود مذاکره کرد؛ انسان منتها از موضع قدرت مذاکره میکند، نه از موضع نیاز، نه از موضع احتیاج که زبان دشمن را دراز کند، دائم شرط و شروط بگذارد، دائم حرف بی‌ربط و مفت بزند؛ بنده علاج را در این میبینم. اینکه میگوییم همدلی و هم‌زبانی مردم با دولت، یعنی همه با هم همکاری کنند تا این صخره‌ی بزرگ را از سر راه حرکت کشور بردارند.»

وحدت ملی هم در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشته است و هم ضامن حفظ دستاوردهای آن به شمار می آید. بر همین پایه وبعد از گذشت 39 سال از نظام جمهوری اسلامی ایران به نظر می رسد برای رسیدن به پیشرفت و توسعه نیازمند انسجام و وحدت درونی هستیم که ریشه در اندیشه ها و ارزش های دینی و انقلابی ما دارد.

در همین راستا رئیس جمهور منتخب، رئیس جمهور همه‌ی ملت ایران است و همه و از جمله رقیبان دیروز باید یکپارچه از او حمایت و کمک کنند.در اصل حفظ اتحاد و انسجام مسئولان و قوا با یکدیگر در توسعه و پیشرفت امور کشورامری لازم و ضروری است و می توان گفت که وحدت و انسجام داخلی عامل موفقیت و تفرقه و تشتت زمینه‌ساز شکست و اضمحلال ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور است.

حال باید دید که با توجه به تاکیدات رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد وحدت و وفاق ملی، مسئولان کشور و به خصوص رئیس جمهور آیا اقدام عملی و گام اساسی در این راستا برخواهند داشت؟ آیا برای بهبود معیشت اقتصاد و امنیت کشور شاهد همدلی همزبانی و وحدت بین مسئولان کلان کشور خواهیم بود؟

همانطور که در این گزارش هم تاکید شد رسیدن مسئولان به وحدت یکی از آرمان های اساسی امام راحل (ره) است که حال باید دید مسئولان چقدر به این آرمان ها پایبند خواهند بود؟

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۳۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند

شیخ محمد جمالی امام جمعه اهل سنت شهرستان کنگان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با تأکید بر توجه به توصیه حضرت صادق(ع) به وحدت میان مذاهب اسلامی، اظهار داشت: امام جعفر صادق علیه السلام در تمام مسائل مورد بحث جهان اسلام "علمی، صبر و بردباری" زبانزد خاص و عام می باشند؛ ایشان فرزند پیغمبر اکرم صلوات الله علیه بودند و طبیعتا یک شخصیت عادی نبودند.

شیخ جمالی افزود: امت اسلام باید توصیه های پیامبر اسلام و بزرگان دین مانند امام جعفر صادق علیه السلام در جهت وحدت و همبستگی را حفظ کنند و پیوسته رهنمودهای ایشان را تکرار و عمل کنند.

این عالم اهل سنت تصریح کرد: وحدت امت اسلام جز با اتحاد و همدلی تحقق نمی باید زیرا وحدت و تقریب مقدمه پیروزی امت اسلام است. دشمنان مکررا درصدد ایجاد تفرقه و دوری هستند، آنان در مسائلی که نیاز به اتحاد دارند با یکدیگر متحد می شوند و نیروهای خود را علیه اسلام و مسلمین صف آرایی می کنند.

وی عنوان کرد: در مقابل امت اسلام که دارای "خدای واحد، پیامبر واحد، کتاب واحد"  هستند، گاهی عده ای مسائلی را پیش می آوردند که برای امت اسلام می تواند آسیب رسان باشد.

وی در پایان تأکید کرد: امام جعفر صادق علیه السلام توصیه بر اتحاد و وحدت امت اسلام داشتند لذا افرادی که پیرو این مکتب هستند باید از توصیه ها و رهنمود های ارزشمند ایشان پیروی نموده و در راستای وحدت و تقریب امت اسلام گام بردارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشجویان پرانگیزه؛ اما مسئولان همچنان در خواب غفلت!/ دل نوشته‌های دانشجویی را جدی بگیرید تا مشکلات مملکت حل شوند
  • بازدید مسئولان از خط تولید فولاد مبارکه ثمرات بسیاری دارد
  • نخبگان و کارآفرینان خارجی جذب مرکز رشد و سرای نوآوری می‌شوند
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • احترام سبب وحدت مضاعف در بین مذاهب اسلامی می شود
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت اسلامی است
  • امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند