Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@13:38:26 GMT

هر آنچه بايد در مورد USB نوع C بدانيم

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۴۶۷۶۶

خبرگزاري آريا - مدت زمان زيادي از نيمکت نشيني پورت هاي ميکرو يو اس بي و معرفي جانشين پر قدرت آن ها يعني USB نوع C نمي گذرد. با اين حال اين پورت هاي تازه وارد ديگر تکنولوژي خيلي گران قيمتي نيستند و از اين پس مي توان آن ها را روي تلفن هاي هوشمند ميان رده نيز مشاهده کرد.
اما آنچه که USB-C را از تمامي پورت هاي ديگر متمايز مي کند ويژگي هاي منحصر به فرد و کاربردي آن است که مي خواهيم در ادامه اين مقاله بيشتر درباره آن ها صحبت کنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با ديجياتو همراه باشيد.
آنچه در پشت پرده کانکتورها وجود دارديو اس بي (Universal Serial Bus) در اصل استانداردي است که به واسطه آن کابل ها، درگاه ها و تبادل داده هاي ديجيتالي تعريف مي شود. USB ها براي اولين بار در سال 1998 شناخته شدند که با معرفي آن ها به دنياي تکنولوژي، رابط کامپيوترهاي آن زمان دستخوش تغييرات گسترده اي شد.
آخرين نسخه از اين دسته رابط ها هم که USB نوع C نام دارد، در سال 2014 توسعه يافت که تغييراتي بنيادي در شخصيت اين پورت ها به وجود آورد. در واقع USB-C ظاهر متفاوتي نسبت به اجداد خود دارد. ظاهر متقارن و يک دست آن، اين امکان را در اختيار کاربران مي گذارد تا از هر طرف که مي خواهند آن را به دستگاه خود متصل کنند.

البته تنها تفاوت USB-C با اجداد خود، به ظاهر و شکل و شمايل آن ختم نمي شود. بلکه ويژگي هاي اصلي اين کانکتور در پشت پرده مشخصات الکترونيکي و سرعت انتقال داده آن پنهان شده است. محل اتصالات USB هاي نوع A و ‌B تنها داراي 4 پين بودند. در حالي که هم USB 3.1 و هم نوع USB-C، به بيست و چهار پين براي اتصال به دستگاه هاي مختلف مزين شده اند.
البته افزايش تعداد پين ها بي تاثير نيست. تعداد پين هاي بيشتر به منزله افزايش سرعت انتقال داده و پشتيباني از جريان هاي بالا تر الکتريکي است. به همين دليل است که هر دو USB 3.1 و USB-C قادر به انتقال داده ها با سرعت بيشتري هستند. علاوه بر اين پورت هاي نوع C نسبت به نسل هاي گذشته خود از مقاومت بيشتري نيز برخوردارند.
طبق استانداردهايي که براي اين پورت ها تعريف شده، هر درگاه بايد قدرت تحمل بيش از ده هزار بار اتصال يک کانکتور را داشته باشد. اين مقدار عدد بسيار بزرگ و قابل اطميناني است؛ چرا که اگر روزي 2 بار هم تلفن هوشمند خود را شارژٰ کنيد، حداقل 13 سال طول مي کشد به چنين عددي نزديک شويد.
سه ويژگي مهمي که بايد در مورد USB-C بدانيد1) سرعت، سرعت و باز هم سرعتسرعت را مي توان مهمترين ويژگي پورت هاي نوع C دانست. اما سرعتي که درباره آن صحبت مي کنيم مربوط به انتقال داده ها نمي شود؛ بلکه سرعت شارژ يک تلفن هوشمند در اين جا مورد بحث است. با تولد پورت هاي نوع C شارژ شدن موبايل ها با توان 15 واتي ممکن شد که همين عامل سرعت شارژ يک تلفن هوشمند را نسبت به گذشته تا 5 برابر ارتقا مي بخشد.
2) شارژ دو طرفهشايد جذاب ترين ويژگي USB-C قابليت شارژ دو طرفه اين پورت ها باشد که در واقع راز آن در ظاهر همسان دو سر کابل اين پورت ها پنهان شده است. همانطور که با استفاده از USB-C مي توان از يک منبع تغذيه شارژ دريافت کرد، قادر هستيد تلفن هوشمند خود را به يک پاور بانک نيز تبديل کنيد و به موبايل ديگري شارژ منتقل نماييد. تنها کافيست هر دو موبايل را با استفاده از يک کابل USB-C به هم متصل کنيد و از طريق دسترسي ها گزينه انتقال شارژ را انتخاب نماييد.

3) همانند شارژ، فايل نيز انتقال دهيداز جمله ويژگي هاي جالب پورت هاي نوع C آن است که مي توان به وسيله يک کابل هر داده اي را ميان دو تلفن هوشمند منتقل کرد. تنها کافيست موبايل تان به پورت نوع C و اندرويد مارشملو مجهز باشد تا به وسيله يک کابل شرايط انتقال داده ها مهيا شود. تنها کاري هم که بايد انجام دهيد آن است که دو موبايل را با استفاده از يک کابل به يکديگر متصل کنيد و از طريق اپ هاي مديريت فايل ها مراحل انتقال داده را از يک تلفن هوشمند به ديگري آغاز نماييد.
چه تفاوتي ميان سرعت شارژ USB-C و ميکرو يو اس بي ها وجود دارد؟بسياري از موبايل هاي اندرويدي امروزي هنوز از ميکرو USB ها براي اتصال به شارژرها استفاده مي کنند. با اين حال امروز سرعت شارژ شدن يک موبايل، تبديل به امر بسيار مهمي شده است. اما کانکتورهاي ميکرو USB تنها از 5 ولت و تقريبا 2 آمپر براي شارژ تلفن هوشمند شما استفاده مي کنند.
البته در بازار تکنولوژي هايي مانند Qualcomm Quick Charge ،Oppo Vooc و Samsung Adaptive Fast Charge وجود دارد که مي توان به واسطه آن ها کمي سرعت شارژ تلفن هاي هوشمندي که از درگاه ميکرو USB بهره مي برند را ارتقا بخشيد. اما همين محصولات هم يک مشکل بزرگ دارند.
تمامي اين محصولات براي استفاده برندهاي خاصي توسعه يافته اند که همين عامل دسترسي کاربران ديگر را به چنين امکاناتي محدود مي سازد. اما در طرف ديگر اين معادله، USB-C قرار دارد که بر عکس ميکرو USB ها ويژگي ها و امکانات بسيار خوبي را براي کاربران اندرويد به همراه مي آورد.

به وسيله پورت هاي نوع C، کاربران مي توانند تا حد اکثر به 100 وات انرژي براي شارژ کردن دستگاه هاي خود دسترسي پيدا کنند. علاوه بر اين، استانداردها هستند که ميزان قدرت و سرعت شارژ را در ارتباط با پورت هاي نوع C کنترل مي کنند. در کنار اين موضوع، حق امتياز استفاده از اين تکنولوژي آزاد است و همه کاربران مي توانند در شرايطي يکسان از مزاياي USB-C بهره ببرند.
USB-C قادر به انتقال سيگنال هاي HDMI و صدا نيز هستشايد نکته جالب در مورد USB-C آن است که مي توان آن را تقريبا جايگزين هر کابلي کرد. USB-C حالا قادر است که جايگزين کابل هايي مانند VGA، DVI يا HDMI شود و به جاي آن ها فعاليت کند. همچنين اين روزها با حذف جک هدفون از برخي تلفن هاي هوشمند، بحث پيدا کردن جايگزيني مناسب براي آن ها نيز بسيار داغ شده است. از آنجايي هم که پورت هاي نوع C قادر به تبديل سيگنال هاي صوتي هستند، مي توان از آن ها به عنوان جايگزيني مناسب براي جک هاي هدفون سخن به ميان آورد.
در بخش اپليکيشن هاي ديجياتو بخوانيد:

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۶۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۵۰ هزار دانش‌آموز دانشجو تحت حمایت کمیته امداد هستند

حبیب‌اله آسوده، در مراسم گرامیداشت مقام استاد شهید مطهری و روز معلم در کرمانشاه، افزود: همکاری ۴۰ ساله کمیته امداد و وزارت آموزش و پرورش در جشن مهم با محوریت علم و دانش و دانایی با نام جشن عاطفه‌ها قابل تقدیر است.

وی با تاکید بر اینکه از ظرفیت بالای مردم خیر در کمک به دانش‌آموزان نیازمند باید استفاده بهینه شود، اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ هزار دانش‌آموز و ۵۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف، تحت حمایت کمیته امداد هستند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد تصریح کرد: آنچه امروز توقع محرومان است، فرصت تلاش و معاش در شرایط سخت اقتصادی امروز است و در همین راستا تعداد زیادی از استعدادهای برتر در خانواده‌های محروم با کمک کمیته امداد به کارآفرینی رسیده‌اند و برای افراد جامعه ایجاد شغل کرده‌اند.

آسوده گفت: آنچه که در جامعه ما در فرهنگ نوجوانان تحت حمایت باید برجسته شود، هویت‌بخشی به استعداد عقلی و فکری و استعداد انقلابی و دینی است که نقش معلمان عزیز با بینش فرهنگی و اقتصادی توامان در این زمینه بسیار مهم است.

وی با اشاره به حمایت از ایتام توسط دانش‌آموزان و معلمان نیکوکار خاطرنشان کرد: تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار حامی در سراسر کشور ۵۱۶ هزار فرزند یتیم و محسنین را حمایت می‌کنند که حدود ۱۰ درصد از این حامیان زیر ۲۰ سال هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ژاپن بر روی اینترنت نسل۶، ۵۰۰برابر سریع‌تر از نسل۵ کار می‌کند!
  • واردات ۲ هزار اتوبوس برقی برای تهران در دست اقدام است
  • خیز ژاپن برای اینترنت نسل ۶، ۵۰۰ برابر سریع‌تر از نسل ۵!
  • خدا نیت‌های ما را هم خریدار است + فیلم
  • برگزاری همایش بزرگ عقیدتی سیاسی در بافق
  • آخرین وضعیت سرعت و قطعی اینترنت در اپراتورهای مختلف
  • کلید رشد آینده خودرو‌های برقی در کجاست؟
  • مهار آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز
  • تبلیغ جامع، شامل ۴ رکن مهم است
  • ۸۵۰ هزار دانش‌آموز دانشجو تحت حمایت کمیته امداد هستند