Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@00:23:14 GMT

انقلاب هوش مصنوعي در چين و شروع ديرهنگام گوگل

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۴۷۴۱۵

خبرگزاري آريا - اريک اشميت روي استيج مراسمي در ووژن چين، شهري تاريخي در بالاي رودي که ريشه در شانگهاي دارد نشسته بود و مشغول توصيف عبارت «عصر هوشمندي» بود.
اما او در مورد هوش انساني سخن نمي گفت. او دقيقا هوش ماشيني را هدف صحبت هايش قرار داده بود. او در مورد شبکه هاي عصبي گسترده و ديگر تکنيک هايي که اجازه مي دهد ماشين ها به خودي خود، وظايفشان را ياد بگيرند بگيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 حالا چه از طريق پيدا کردن يک الگو از ميان انبوه اطلاعات باشد يا از طريق آزمون و خطا.
در گوگل، مهندس ها با استفاده از ابزاري نرم افزاري به نام TensorFlow، يک سيستم يادگيري عميق ساخته اند که مي تواند اشياء و چهره ها را در عکس ها تشخيص دهد، دستورات صوتي را متوجه شود و جمله اي از يک زبان را به زباني ديگر ترجمه کند. اشميت اين اتفاق را بزرگترين تغيير فناورانه تمام عمرش مي داند.
سپس او به سه شرکت اينترنتي بزرگ چين اشاره کرد: بايدو، تِنسِنت و علي بابا. هر سه شرکت به اعتقاد او مي توانند از مزاياي TensorFlow بهره ببرند که گوگل آن را حدود 18 ماه پيش به صورت متن باز ارائه داد تا تمام دنيا از آن استفاده کنند.

اشميت با اشاره به اين شرکت ها مي گويد: «همه آن ها وضع بهتري داشتند اگر از TensorFlow استفاده مي کردند.»
او گفت که هوش مصنوعي مي تواند پيش بيني کند مردم چه چيزي مي خواهند بخرند و به تبليغات هدف بخشد: «آن ها مي توانند از TensorFlow براي مطالعه الگوهاي کسب و کارشان استفاده کنند. آن ها مي توانند از اين فناوري براي سرعت بخشيدن به سرويس دهي به مشتريانشان استفاده کنند.»
سخنان اشميت مبالغه آميز نبودند و بي راه نمي گفت. همين هفته پيش بود که هوش مصنوعي توسعه يافته توسط شرکت ديپ مايند موفق شد تا استاد بزرگ بازي Go را شکست دهد و فاتح مسابقات باشد.
يادگيري عميق و فناوري هاي وابسته به صورت بنيادي در حال تغيير شيوه کارکرد گوگل است و آن ها به دنبال ايجاد تغيير در ديگر شرکت ها (حتي تمامي صنايع) طي چند سال آينده هستند.

مشکل اينجا است که اشميت نمي داند خارج از ديوارهاي ساختمان مانتين ويو، هوش مصنوعي و يادگيري ماشيني تا چه حد پيشرفت کرده است. عصر هوشمندي از آنچه که او تصور مي کند فراتر رفته، به خصوص در چين.
کلام اشميت به دقت، قدرت شبکه هاي عصبي مدرن را به نمايش مي گذارد و از توانايي بالا و جاه طلبي گوگل در اين زمينه حکايت دارد. اما اگر مي خواهيد نيمه خالي را ببينيد، اين کلمات محدوديت جاه طلبي شرکت را هم نشان مي دهد: چين.
اگرچه در دنياي غرب همه مي گويند که هوش مصنوعي پديده اي برخاسته از دل شرکت هاي اينترنتي آمريکايي است اما چين اگر جلوتر از آمريکا نباشد، عقب تر نيست.
هوش مصنوعي مخصوص آمريکايي ها نيست
شرکت هاي چيني مثل بايدو، تنسنت و علي بابا همين حالا هم از تکنولوژي مشابهي که غول هاي بزرگ آمريکايي مثل فيسبوک، مايکروسافت و آمازون بهره مي برند استفاده مي کنند.
گوگل زودتر از همه جلو افتاد به اين علت که يک سري استعدادهاي کليدي را خريداري کرد. اما ديگر شرکت ها هم يادگيري عميق را در ابعاد گسترده اي به کار گرفتند، از جمله شرکت هاي چيني مورد خطاب آقاي اشميت.
آدام کوتِس، محقق آمريکايي که مديريت واحد سيليکون ولي شرکت بايدو را بر عهده دارد مي گويد: «ساده است که فريب جمله هاي کليشه اي و قديمي را خورد: چيني ها کپي کار هستند. آن ها عقب تر از بقيه هستند و فقط کپي مي کنند؛ اين جملات ديگر خريداري ندارد.»

از حدود سال 2014 شرکت بايدو يک آزمايشگاه تحقيقاتي داخلي راه اندازي کرد که نام آن را «انيستيتو يادگيري عميق» ناميد تا نشان دهد که چقدر در تصميم خود جدي است.
حالا پس از گذشت چند سال تعداد اين آزمايشگاه ها بيشتر هم شده که يکي از آن ها شعبه سيليکون ولي با 200 پرسنل است. بايدو بيش از 1800 محقق و مهندس را براي کار روي هوش مصنوعي به کار گرفته. از جمله اين پروژه ها مي توان به اتومبيل هاي خودران، ربات ها و سرويس هاي آنلاين هوشمند اشاره کرد.
فناوري يادگيري عميق در حال حاضر همه چيز در بايدو را تحت کنترل دارد، از موتور جستجوي آن ها گرفته تا سرويس هاي تشخيص صدا و تصويرشان. بيش از 18 ماه پيش بود که اين شرکت چيني اعلام کرد براي مسائل بسياري نظير تبليغات آنلاين، به شبکه هاي عصبي روي آورده اند، يکي از مواردي که اشميت به آن اشاره دارد و مي گويد با TensorFlow شرکت هاي چيني به آن دست مي يابند.

تنسنت هم اخيرا يک آزمايشگاه هوش مصنوعي راه اندازي کرده. در کنار علي بابا و بايدو، شرکت تنسنت هم حالا از اعضاي کليدي کنفرانس هاي بين المللي هوش مصنوعي است و نقشي مهم در پيشرفت پژوهش هاي آکادميک و صنعتي دارد. پکن سال 2015 ميزبان کنفرانس هاي بين المللي يادگيري ماشيني بود.
در همين حال، اين تکنولوژي ها فراتر از آنچه که فکر مي کنيم رفته و مي رود. يک استارتاپ سان فرانسيسکويي به نام Skymind اخيرا شعبه اي در چين باز کرده تا از بازار اين کشور عقب نماند.
آدام گيبسون، موسس اسکاي مايند مي گويد: «چين به هر چيزي که مي تواند چنگ مي زند.»
فرصت ها و هزينه ها
به وضوح، گوگل فرصت هاي بسياري را در اين بازار بزرگ مي بيند. دقيقا با همين دليل، فرصت هاي بسياري براي کسب موفقيت توسط هوش مصنوعي خودش در ديگر نقاط دنيا را هم مي بيند.
به همين دليل، اشميت هفته پيش به چين رفت و همراه با ديگر بزرگان تکنولوژي يادگيري ماشيني را تبليغ کرد. اشخاصي نظير جف دين، مدير Google Brain AI يا جيا لي، کسي که به پيشرفت هوش مصنوعي در سراسر سرويس هاي گوگل کمک مي کند.
گوگل تقريبا هفت سال پيش بود که سرويس هاي آنلاين خود را از چين برچيد و از سياست ها و قانون هاي سانسور محور دولت اين کشور و همچنين عمليات هاي هک تحت پشتيباني دولت انتقاد کرد. اما حالا دوباره مي خواهد به چين بازگردد و هوش مصنوعي را بهترين راه مي داند. مسابقه Go يک شروع ايده آل بود.

اگرچه گوگل در سراسر دنيا پيشرفت خوبي را در حوزه هوش مصنوعي شاهد بوده اما براي کسب پيروزي در چين بايد تلاش بسياري کند. سرويس هاي آنلاين گوگل هنوز در اين کشور بلوکه هستند. گوگل با مقامات اين کشور همکاري کرده تا رويدادهايي در چين برگزار کند اما اين روابط هم حدود خودش را دارد.
همه رسانه ها در جريان رويداد هفته پيش از آوردن اسم گوگل منع شده بودند و تلويزيون ملي نيز صحبتي از آن به ميان نياورد که اين دستور مستقيما از سوي دولت صادر شده بود. اين رويداد برگزار شد اما گويا چين نمي خواهد صداي اشميت به مردم برسد تا گوگل فاتح قلب و ذهن مردم باشد.
حتي آمريکايي ها هم از نحوه صحبت اشميت و دست کم گرفتن شرکت هاي چيني متعجب بودند. کريس نيکلسون، مديرعامل و موسس اسکاي مايند مي گويد: «بعضي کمپاني هاي بزرگ چيني، از پيچيده ترين شرکت هاي يادگيري عميق و داده در سراسر جهان هستند. گوگل در مورد چين اشتباه کرده بود و من فکر مي کنم سخنراني اشميت گواهي بر آن است که آن ها يک بار ديگر چين را اشتباه گرفته اند و مي خواهند يکي از بزرگ ترين مارکت هاي جهان را از دست بدهند.»

اشميت شايد به يک دليلي TensorFlow را پيش کشيده باشد: چيپ TPU جديد و پر سرعت مخصوص همين فضا. گوگل کسب و کار خود را بر اساس مشترياني که به فضاي ابري روي مي آورند رونق مي بخشد و اگر بتواند چين را با خود همراه کند، پيروزي بزرگي به دست آورده که البته با حقيقت فاصله زيادي دارد.
اما، همانند ديگر سرويس ها، کلود گوگل در چين در دسترس نيست. و برخلاف آنچه اشميت گفت، شرکت هاي چيني مثل بايدو و تنسنت قدرت خوبي در يادگيري ماشيني به دست آورده اند و احتمالا نيازي به گوگل براي تامين خود نداشته باشند. بله، شايد امروز «عصر هوشمندي» باشد اما فقط گوگل نيست که از آن با خبر است، همه دنيا مي دانند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۷۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوالات عجیب گوگل هنگام مصاحبه کاری

نادیا زکالوند: تصور کنید خودتان را برای مصاحبه شغلی در شرکت بزرگ فناوری گوگل آماده می‌کنید و ساعت‌ها وقت برای مطالعه اختصاص می‌دهید اما موقع مصاحبه متوجه می‌شوید، فقط کافی بود خود را برای سوال‌های پیچیده درباره قهوه و قهوه‌خانه (کافی‌شاپ) آماده می‌کردید. در واقع کسی باور نمی‌کند این دو فضای کاملا متفاوت در یکدیگر ادغام شوند!

نوشیدنی‌های داغ کافئین‌دار و مراکز اطلاعات آنلاین هیچ شباهتی با هم ندارند، اما کارمند سابق گوگل می‌گوید، «مصاحبه‌کننده‌های این شرکت هنگام مصاحبه با متقاضیان شغل، عاشق مطرح کردن پرسش‌هایی درباره قهوه و قهوه‌خانه هستند.»

مثلا، یکی از کارمندان خانم این شرکت می‌گوید موقع مصاحبه از او معمایی درباره قهوه‌خانه پرسیده بودند. معما این بود، «قهوه‌خانه‌ای در سانفرانسیسکو وجود دارد و عرضه و تقاضای آن نامحدود است. به این معنا که قهوه این قهوه‌خانه هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و مشتریان هم دورادور قهوه‌خانه را گرفته‌اند. قهوه‌خانه تقریبا ۴۶ مترمربع فضا دارد. این قهوه‌خانه روزانه چند فنجان قهوه آماده می‌کند؟

افراد برای این سوال، پاسخ‌ها گوناگونی داده‌اند. یک نفر گفت، صفر-زیرا درباره کارکنان قهوه‌خانه صحبتی نشده بود.

دیگری گفت، اگر برای آماده کردن هر فنجان قهوه ۳۰ ثانیه وقت بدهیم، پس هر ساعت ۱۲۰ فنجان و در ۸ ساعت روز کاری ۹۶۰ فنجان می‌شود.

نفر دیگر هم گفت، «تعداد فنجان‌ها اهمیتی ندارد، عرضه و تقاضا همیشه برابر خواهند بود.»

چهارمی گفت، «سوال بیشتر درباره تهیه قهوه است و کاری به روش سرو آن ندارد. بنابراین نیازی به فنجان نیست.»

نفر پنجمی هم به‌ شوخی پاسخ داد: «نمی‌دانم. بد نیست، پاسخ آن را از موتور جستجوی گوگل بپرسیم.»

مصاحبه‌کننده‌های گوگل می‌گویند، این نوع سوال‌ها مهارت‌های حل مساله و تصمیم‌گیری متقاضیان شغل را بدون اینکه خودشان متوجه شوند، محک می‌زند.

منبع:

ladbible

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897280

دیگر خبرها

  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • فناوری در خدمت جنایت
  • وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی
  • هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند
  • اتوبوس اخراجی‌های گوگل
  • هوش مصنوعی گوگل روی موبایل کارآمدتر می‌شود
  • روند تکامل هوش مصنوعی... از اصول اولیه تا نوآوری‌های مختلف
  • سوالات عجیب گوگل هنگام مصاحبه کاری
  • گوگل کارکنان معترض به همکاری این شرکت با اسرائیل را اخراج کرد
  • گوگل در دفاع از رژیم صهیونیستی ۲۰ کارمند دیگر خود را اخراج کرد