Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف کتاب به نقل از ایرنا، رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری در نامه ای به استاندار سیستان‌ و بلوچستان، مراتب ثبت «شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار» و ١٣میراث ناملموس دیگر مربوط به این استان را ابلاغ کرد.

«شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار»، «مهارت پخت نان وری»، «بازی کپگی نیکشهر»، «پلی‌واردوزی»، «ساخت ساز سنتی غژک»، «جل‌بندان» (شروع مراسم سنتی عروسی در بلوچستان)، «گواتی» (موسیقی منطقه سرحد)، «بجار» (کمک به امر ازدواج)، «گدام یا سیاه‌چادر»، «لیکوخوانی» (اشعار شفاهی)، «مهارت سواس» (نوعی کفش در بلوچستان)، «توتن‌بافی سیستان»(مهارت آثار چوبی) و «مهارت پخت نان سنتی تافتون» در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین نام استاد «شیرمحمد اسپندار» در فهرست آثار ملی حاملان (نادره‌کاران) میراث‌فرهنگی ناملموس کشور ‌ثبت شده است.

استاد شیرمحمد اسپندار در سال 1310 هجری خورشیدی در بمپور بلوچستان متولد شد. او در نوجوانی به کراچی پاکستان رفت و سال 1337 پس از کسب تجربه در زمینه موسیقی به ایران بازگشت.

وی تا سال 1362 برای نواختن موسیقی بلوچی از تک نی هم استفاده می‌کرده‌ است.
کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه و دیپلم افتخار نوازندگی در ایران از جمله افتخارات استاد شیرمحمد به شمار می آید و تندیس او و نخستین دونلی در موزه تهران به یادگار گذاشته شده‌ است.

استاد شیرمحمد نواختن دونی را با نگاه کردن به انگشتان کسی که همزمان در دو نی می‌نواخته، فرا گرفته است وآنگونه که خودش می‌گوید تنها یک نفر در استان پهناور سیستان و بلوچستان، نواختن دونی را از او آموخته که آن یک نفر هم در سال 1390 بر اثر سانحه تصادف از دنیا می‌رود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۷۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

ایسنا/کردستان رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج گفت: دومین جشنواره عکاسی سنندج به مناسبت هفته سنه با حضور ۵۰ نفر از عکاسان ملی و بین المللی از استان های سراسر کشور در سنندج کار خود را آغاز کرد.

سرکوت نجفی امروز پنجشنبه در آیین آغاز به کار دومین جشنواره ملی عکاسی که در سالن شماره ۲ پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد:  سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج در راستای گرامیداشت ۶ اردیبهشت ماه روز سنه ویژه برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی  تدوین و اجرا می شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های شاخص این ایام برگزاری دومین جشنواره ملی عکاسی در سنندج است که امروز آیین افتتاحیه این جشنواره در نخستین روز از هفته سنه با حضور ۵۰ نفر از عکاسان برجسته برگزار شد.

نجفی افزود: این جشنواره به صورت اردو محور در یک بخش با موضوع بناهای تاریخی سنندج، مستندنگاری و طبیعت و فضای گردشگری سنندج برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج بیان کرد: عکاسان مطرح ملی و بین‌المللی برای شرکت در این جشنواره رزومه خود را از ۲۷ فرودین ماه تا سوم اردیبهشت به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند.

نجفی با بیان اینکه در بازه زمانی تعیین شده در مجموع ۲۴۷ نفر از عکاسان مطرح در کل کشور رزومه خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کردند، گفت: براساس تصمیم گیری تیم داوری متشکل از ۵ داوران بومی و غیربومی مطرح کشور ۵۰ نفر از عکاسان شرکت کننده که بهترین و بالاترین رزومه را ارائه کرده بودند انتخاب و در این فستیوال یک هفته ای با هم به رقابت می پردازند.

به گفته وی، ۳۵ نفر از شرکت کنندگان در این جشنواره از استان های مختلف، آذربایجان شرقی، ارومیه، سیستان و بلوچستان، تهران، همدان، خوزستان، اراک، مشهد، مازندران و ... هستند که دارای رزومه ملی و بین المللی هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج با بیان اینکه این ۵۰ عکاس منتخب که ۱۵ نفر آنها نیز عکاسان بومی استان هستند باید در بازه زمانی ۶ تا ۱۱ اردبیهشت در محورهای مطرح شده اقدام به عکاسی کنند، افزود: بعد از داوری عکس‌ها توسط داوران مطرح، نفرات برتر با اهدای لوح و هدیه نقدی مورد تجلیل قرار می گیرند.

نجفی با بیان اینکه این جشنواره به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج و با همکاری خانه عکاسان برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاهی از اثار برتر این جشنواره نیز در شهر سنندج دایر و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمره صفر رئیس شورای شهر به سازمان فرهنگی شهرداری قزوین
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • کوتاهی در معرفی استان کرمان قابل قبول نیست
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج