Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مديرکل نظارت بانک مرکزي با بيان اينکه بانک ها با برخي مشکلات مواجه هستند، اما ورشکسته نيستند، گفت: مردم اين اطمينان را داشته باشند که بانک مرکزي نظارت کافي بر فعاليت موسسات مجاز دارد.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، کمره‌اي درباره برخي شايعات در فضاي مجازي و اظهار نظرهاي برخي افراد در خصوص ورشکستگي بانک هاي کشور ضمن رد اين موضوع، افزود: در حال حاضر برخي بانک ها با مشکلاتي نظير کمبود سرمايه، انباشت دارايي هاي غير مولد و مطالبات غيرجاري بالاتر از استانداردهاي بين المللي مواجه هستند و در شرايطي قرار دارند که عملکرد آن ها در دو سال اخير با اندکي سود همراه بوده است، اما بانک مرکزي به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد آنها نظارت داشته و ورشکستگي بانک ها به سادگي صورت نمي گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وي ادامه داد: موضوع ورشکستگي بانک ها با ساير شرکت ها متفاوت است و در قوانين دستورالعمل هاي بين المللي بانکداري تدابيري براي قبل ورشکستگي در نظر گرفته شده است که به عنوان مثال مي توان به اصلاح ساختاري، تجميع يا ادغام اشاره کرد.

مديرکل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباري بانک مرکزي با اشاره به اينکه در چارچوب موجود تلاش خواهد شد که حداقل زيان هم به سپرده گذاران منتقل نشود، گفت: در سال هاي اخير بانک مرکزي به کمک دولت و مجلس شوراي اسلامي به سرعت چالش هاي موجود را مطالعه و سياست هاي اصلاحي را در پيش گرفته است.

کمره اي درباره وظايف نظارتي بانک مرکزي اظهار داشت: در کشورهاي در حال توسعه از جمله ايران، بانک ها، به علت محدوديت فعاليت هاي ساير موسسات مالي از جمله عدم رشد و توسعه بازار سرمايه از نقش حساسي در ارتباط با بخش هاي اقتصادي، خصوصي و مالي در مقوله سرمايه گذاري و تامين مالي برخوردار هستند.

اين مقام مسئول افزود: لذا بانک ها، موسسات مالي و اعتباري و فعاليت هاي آنها در مقايسه با ساير موسسات تجاري، تحت نظر رسمي و دقيق تري قرار دارند. دليل اين امر به نقش بانک ها در حيات اقتصادي و مالي کشورها و همچنين ماهيت فعاليت آن ها ارتباط دارد.

وي درباره اهميت نظارت بر بانک ها و نهادهاي مالي گفت: فعاليت بانکي داراي ويژگي هايي است که در صورت بروز مشکلات و يا اخلال در يک بانک مي تواند به سرعت به ديگر بانک ها سرايت کند و در نهايت نظام مالي و اقتصادي کشور را تحت تاثير خود قرار دهد. بنابراين نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباري به يکي از مهمترين دغدغه هاي مراجع ذي ربط و عمدتا بانک هاي مرکزي تبديل شده است.

مديرکل نظارت بر بانک ها موسسات اعتباري بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه هدف اصلي نظارت بانکي حفظ سلامت و ثبات نظام بانکي و افزايش اعتماد عمومي از طريق کاهش ريسک براي مشتريان و ذي نفعان است، گفت: از اين رو نظارت در پي آن است تا اطمينان يابد بانک ها و موسسات اعتباري به شيوه اي ايمن و صحيح عمل کرده و در مقابل ريسک ها از سرمايه و ذخاير کافي برخوردار باشند. همانگونه که اشاره شد در ايران نيز مانند بسياري از کشورها بانک مرکزي متولي نظارت بر بانک ها وموسسات اعتباري است.

کمره اي درباره اقدامات بانک مرکزي براي اصلاح شيوه هاي سنتي گفت: به دليل ناکارآيي شيوه نظارت سنتي در شناسايي کاستي ها و مخاطرات فراروي نظام بانکي کشور با توجه به رويکرد منفعلانه و گذشته نگر آن، بانک مرکزي با بهره گيري از آخرين دستاوردهاي مراکز و مجامع حرفه اي و تخصصي، رويکرد نظارت مبتني بر ريسک را به عنوان رويکرد اصلي خود در نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباري کشور برگزيد و در اين راستا ضمن تجديد ساختار سازماني حوزه نظارت بر بانک ها تدوين و ابلاغ مقررات احتياطي و تعميق و گسترش ادبيات نوين بانکي در کشور را سرلوحه فعاليت هاي خود قرار داده است.

تنگناهاي ترازنامه اي دليل اخلال در نرخ سود سپرده ها

وي درباره سر و سامان دادن به نرخ سود سپرده ها در سيستم بانکي کشور گفت: در حال حاضر به دليل مشکلات و تنگناهاي مختلف در ترازنامه بانک ها و موسسات اعتباري، رابطه نرخ تورم و نرخ سود سپرده مطابق نظريات علمي هم راستا و هم جهت نيست.

اين مقام مسئول ادامه داد: برخي بانک ها و موسسات اعتباري به دليل مشکلات نقدينگي و تنگناي اعتباري در رقابت با نهادهايي که تحت نظارت بانک مرکزي نيستند، جهت تامين نقدينگي مورد نياز خود حاضر به پرداخت سود بالاتري هستند. بايد توجه داشت، در ميان مدت با رفع مشکلات ساختاري موجود و تعيين تکليف دارايي هاي راکد به خصوص مطالبات غيرجاري، عدم تعادل منابع و مصارف بانک ها کاهش يافته و در کنار نرخ سود و بازدهي پايين بازارهاي مالي، شاهد کاهش تدريجي نرخ سود خواهيم بود.

نمره منفي بانک مرکزي به بانک هايي که در نرخ سود تخلف مي کنند

کمره اي گفت: در حال حاضر علي رغم مشکلات موجود، بانک مرکزي جهت نيل به اهداف تعيين شده، نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباري را به صورت قاطع و سخت گيرانه اعمال کرده و در تصميم گيري ها و سياست هاي تنبيهي و تشويقي، ميزان تخلف در نرخ هاي سود را با نمره منفي لحاظ کرده و براي آن ها تبعات سنگيني در نظر مي گيرد.

مديرکل نظارت بر بانک ها موسسات اعتباري بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه در سال هاي اخير بانک مرکزي بحث ساماندهي تعاوني هاي اعتبار را با توجه برنامه پنجم توسعه در دستور کار خود قرار داد و تعاوني هاي غير مجاز را منحل کرد، افزود: همچنين طي بخشنامه هاي متعدد به شبکه بانکي کشور، از آن ها خواسته شد با موسسات غيرمجاز وارد مبادلات مالي نشده و اقدام به ارائه خدمات به آن ها نکنند.

وي ادامه داد: همچنين از افتتاح هرگونه حساب و سپرده جديد براي تمام موسسات مالي و اعتباري، ليزينگ ها و صندوق هاي قرض الحسنه (با بيش از يک شعبه) بدون دريافت مجوز از بانک مرکزي خوداري کنند.

کمره اي در پايان گفت: مردم اطمينان داشته باشند که بانک مرکزي بر وضعيت بانک ها و موسسات اعتباري تحت نظارت، اطلاع کامل دارد.
مهر
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۸۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | سیگنال مهم بانک مرکزی به قیمت دلار؛ خبرهای خوش در راه است؟

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901129

دیگر خبرها

  • انجام ۳۵۰ هزار مترمکعب کوه‌بُری در تقاطع مدافعان سلامت قم
  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • بانک مرکزی: گشایش‌هایی در پیش است
  • ببینید | سیگنال مهم بانک مرکزی به قیمت دلار؛ خبرهای خوش در راه است؟
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران