Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@03:51:49 GMT

2 تومور شايع پستان در خانم‌ها را بشناسيد

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۴۹۰۵۲

خبرگزاري آريا -


فيبرو آدِنوم پستان، شايع‌ترين تومور خوش‌خيم پستان است

شنيدن نام «تومور» يا «غده» براي خيلي از خانم‌ها، سرطان سينه را تداعي مي‌کند. به‌طوري که تا نشانه‌اي از وجود اين تومور‌‌ها را در جايي مي‌خوانند و يا از جايي مي‌شنوند، خود را معاينه مي‌کنند و تصور مي‌کنند توده‌هاي طبيعي موجود در سينه‌شان هم غير‌طبيعي است! بنابر‌اين ما در گفتگو با پريسا الماسي، کارشناس مامايي، درباره شايع‌ترين تومور‌هاي پستاني و علت بروز آنها گفتگو کرديم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بيماري فيبروکيستيک سينه
الماسي درباره شايع‌ترين توده‌هاي پستان در خانم‌ها مي‌گويد: بيماري فيبروکيستيک و فيبرو آدِنوم پستان دوتا از شايع‌ترين بيماري‌هايي هستند در خانم‌ها مشاهده مي‌شوند. شايع‌ترين بيماري سينه، بيماري فيبروکيستيک است که معمولا دوطرفه است (در هر دو سينه ظاهر مي‌شود) و در دوران بارداري ديده مي‌شود. اين بيماري در سنين 35 تا 55 سالگي بيشتر اتفاق مي‌افتد و بعد از يائسگي از بين مي‌رود و علت هورموني دارد. ممکن است اين بيماري بدون علامت و يا همراه با درد و حساسيت باشد.

براي اينکه علائم باليني اين بيماري قابل تشخيص باشد، وجود استروژن ضروري است. علائم اين بيماري به اين صورت مشاهده مي‌شود که ممکن است توده بدون علامت،‌نرم، متحرک و يا قابل فشرده شدن باشد. تغييرات فيبروکيستيک (توده‌‌هاي فيبرومي) اغلب با درد يا حساسيت و گاهي اوقات با ترشح از نوک سينه همراه هستند. همزمان با مرحله قبل از خونريزي قاعدگي و با بزرگ شدن کيست‌ها، ممکن است بيمار احساس ناراحتي کند.

الماسي با اشاره به اينکه بسياري از خانم‌هاي مبتلا به اين نوع توده، سابقه توده‌هاي گذراي پستان يا درد‌هاي دوره‌اي در سينه خود دارند، مي‌گويد: ‌درد‌هاي دوره‌اي سينه شايع‌ترين علامت اين بيماري است. همچنين در معاينه سينه تومور‌هايي با اندازه‌هاي متفاوت و قوام مختلف در يک يا هر دو پستان حس مي‌شود. بيشتر اين تومور‌ها قوام کيستيک (حالت مايع) و جدار نازک دارند. اندازه کيست‌ها در روز اول سيکل قاعدگي متغير است. بيماري فيبروکيستيک از طريق معاينه باليني دقيق سينه و ماموگرافي تشخيص داده مي‌شود و به درمان خاصي نياز ندارد. تنها مي‌توان گفت که قطع مصرف قهوه، حذف کافئين و چاي و شکلات با بهبود علائم همراه است. البته خيلي از خان‌ها ويتامين E يا 6 B را هم مفيد مي‌دانند. همچنين مي‌توان از حمايت خارجي هم استفاده کرد يعني پوشيدن شبانه‌روزي سينه‌بندي که حمايت و حفاظت مناسب را براي سينه‌ها فراهم کند.

شايع‌ترين بيماري سينه، بيماري فيبروکيستيک است که معمولا در هر دو سينه ظاهر ميشود

فيبرو آدِنوم پستان
الماسي درباره ديگر بيماري شايع سينه مي‌گويد: فيبرو آدِنوم پستان، شايع‌ترين تومور خوش‌خيم پستان است. اين توده از تومور‌هاي سفت،‌کوچک،‌متحرک و با ديواره مشخص تشکيل مي‌شود، معمولا بدون درد هستند و در سنين 20 تا 35 سالگي ديده مي‌شوند. اين تومور ممکن است در نوجوانان هم بروز کند و به ندرت بعد از يائسگي ديده مي‌شود. بنابر‌اين تصور مي‌شود که علت هورموني داشته باشد و به هورمون استروژن مرتبط باشد. فيبرو آدِنوم‌ها خوش‌خيم هستند و خطر سرطان پستان را افزايش نمي‌دهند. اما در زمان بارداري تمايل به بزرگ شدن دارند.

فيبرو آدِنوم‌به صورت محافظه‌کارانه درمان مي‌شود و آن توده‌هايي که بزرگ يا رشد‌کننده باشند بايد بررسي شوند.

با شروع 40 سالگي ماموگرافي سالانه براي همه زنان و به‌ويژه زناني که در معرض خطر متوسط سرطان پستان قرار دارند انجام مي‌شود. زناني که در معرض خطر هستند از نظر ابتلا به اين بيماري‌ها سابقه خانوادگي مثبت دارند، ژن‌هاي خاص دارند و يا سابقه شخصي سرطان پستان دارند. ماموگرافي قبل از 40 سالگي آغاز مي‌شود و در فواصل کوتاه‌تر بين غربالگري‌ها، استفاده از ساير روش‌هاي تصوير برداري مانند سونوگرافي و ام.آر.آي هم توصيه مي‌شود.

اين کارشناس مامايي مي‌گويد: وجود تومور در پستان، ترشحات خوني يا مايع از نوک پستان، کشيده شدن و تورفتگي نوک پستان و همچنين زخم و قرمزي،‌فرورفتگي يا زخم روي پستان از نشانه‌هايي هستند که بايد خانم‌ها را به سرطان پستان مشکوک کنند.

منبع:ninisite.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۹۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد

صادق کاظمی‌فرد مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی درباره طراحی و ساخت دستگاهی با استفاده از تکنولوژی سنجش خازنی برای غربالگری سینه به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: نکته پراهمیتی که در پروژه مورد توجه قرار گرفت رسیدن به محصول کارآمد و ارزان قیمت و با دقت تشخیص بالا بود که بتوان موضوع غربالگری را در تمام سطح جامعه از جمله مناطق محروم با هزینه خیلی پایین‌تر نسبت به روش‌های موجود پیاده سازی کرد.

کاظمی اضافه کرد: دستیابی به فناوری سنسورهای سنجش خازنی کمک شایانی در تولید ارزان قیمت این محصول کرده است و بعد از آمریکا ایران به دانش ساخت این تکنولوژی دست پیدا کرد که در بیوتکنولوژی، هوافضا و صنعت خودروسازی کاربرد فراوانی دارد.

وی ادامه داد: روش شناسایی توده‌های سرطان سینه در حال حاضر از سوی آمریکا مورد تأیید قرار گرفته و سازمان FDA آمریکا مجوز استفاده از تکنولوژی را صادر کرده است  که به عنوان ملاک جهانی برای تشخیص سرطان سینه تلقی می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد این دستگاه گفت: برای استفاده از این دستگاه نیازی به دستگاه‌های جانبی نیست و دقت تشخیصی آن ۸۳ درصد برآورد شده است. 

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، کاهش هزینه‌های غربالگری را از مزیت‌های این دستگاه دانست و گفت: این دستگاه با آنالیز با دقت بالای بافت سینه، بافت‌های مشکوک را شناسایی می کند و در نهایت از طریق نرم افزار که روی گوشی همراه نصب می‌شود نقاط مشکوک به وجود بافت سرطانی نمایش داده می‌شود.

 کاظمی ادامه داد: امواج آلتراسونیک تولیدشده  قادر به تشخیص غیرتهاجمی بافت سرطانی است.

وی با اشاره به اهمیت این دستاورد برای کشور گفت: با توجه به اهمیت موضوع غربالگری سرطان سینه برای وزارت بهداشت و هزینه بالای این طرح، با دستاورد جدید میتوان با سرعت بالا و هزینه به مراتب پایین تر طرح غربالگری سرطان پستان را در کل کشور پیاده سازی کرد و سطح سلامت در کشور را ارتقا داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا در استقلال کودتا به پا شد؟ / دست رد به سینه پرسپولیس!
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • شایع‌ترین علت پیوند کبد در ایران
  • شایع ترین علت پیوند کبد در ایران/ زنگ خطر کبد چرب
  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند
  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد