Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -


زنبور گزيدگي در ناحيه گلو باعث انسداد راه هوائي ميگردد
خطرات و عوارض زنبور گزيدگي و اقدامات درماني جهت آن
گر چه حشرات زيادي با گزش انسان براي او مشکل ايجاد مي کنند ولي حشراتي که با احتمال بيشتري باعث مشکلات پزشکي مي شوند شامل زنبور عسل(Bee)،زنبورهاي معمولي (Wasp)، مورچه ها (شامل مورچه آتشين يا (fire ant)است، که تمام اينها مربوط به خانواده غشاء بالان(Hymenoptera) مي باشند و بعلت اينکه حشرات بصورت دست جمعي زندگي مي کنند، اگر يکي از آنها شما را نيش بزند ممکن است شما توسط تعداد زياد ديگري از اين حشرات همزمان گزيده شويد و اين مشکل را شديدتر مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



• خطرات ناشي از زنبور گزيدگي
سم زنبور باعث آسيب به بدن انسان مي شود که اين آسيب اکثراً محدود به ناحيه نزديک گزش مي باشد و گاهي باعث عوارض خطرناکي مي شود که مي تواند تهديد کننده حيات باشد که واکنشهاي حساسيتي و آلرژيک از جمله اين موارد است .

1.خطرات ناشي از زنبورزدگي
واکنشهاي آلرژيک ( حساسيتي ): اين حالت باعث اکثر موارد مرگ و مشکلات وخيم در زنبور گزيدگي مي شود و در افرادي رخ مي دهد که سيستم ايمني آنها به زهر زنبور حساس است و پس از گزش توسط زنبور بدن آنها واکنش شديدي را به آن از خود نشان مي دهد. اين افراد مکرراً واکنشهاي حساسيتي را در گزش توسط نوع خاصي از حشرات در گذشته گزارش مي دهند .

- حداقل 100 مورد مرگ در سال ناشي از واکنشهاي حساسيتي گزش حشرات در آمريکا رخ مي دهد( مقايسه کنيد با کمتر از 10 مورد مرگ در سال در اثر مار گزيدگي ) و واکنشهاي مرگبار حساسيتي اغلب ( و نه هميشه ) در کساني رخ مي دهند که سابقه قبلي حساسيت به نيش حشره اي خاص را داشته اند.

- اگر چه گزشهاي زنبور گزيدگي چندگانه خطر بيشتري براي واکنشهاي آلرژيک تهديد کننده حيات دارند ولي بياد داشته باشيد که واکنش مرگبار آلرژيک و مرگ حتي با يک گزش زنبور در شخصي که هيچ سابقه قبلي واکنش حساسيتي ندارد نيز مي تواند رخ دهد.

اکثريت واکنشهاي حساسيتي خطرناک و مرگبار و همچنين اکثريت موارد مرگ در ساعت اول پس از گزش رخ مي دهد و براي همين مراقبتهاي فردي و سريع پزشکي در فرد مشکوک به واکنشهاي حساسيتي يک امر حياتي است. در موارد نادري هم واکنشهاي مرگبار و کشنده در 4 ساعت اول پس از گزش اتفاق نمي افتد و با تاخير خود را نشان مي دهد پس در هر حال بايد بيمار تحت مراقبت باشد.

2.ساير عوارض زنبور گزيدگي:
در افراد غير حساس به نيش زنبور، گرچه گزش زنبور دردناک است ولي باعث مسأله جدي نمي شود ولي در همين افراد نيز گزشهاي چندگانه و زياد باعث عوارض شديدي مثل تخريب ماهيچه اي و يا نارسائي کليوي و حتي در موارد نادر باعث مرگ مي شود.

- اين عوارض شديد خصوصاً در کودکان، افراد سالمند، بيماراني که ضعيف هستند، بيشتر ديده مي شود . اين عوارض وخيم مي تواند در چند ساعت اول پس از گزش ديده شود و يا چند روز تأخير پس از گزش ايجاد شوند.

-توجه داشته باشيد حتي يک گزش در ناحيه دهان يا گلو (خصوصاً در بچه ها)مي تواند ورمي ايجاد کند که باعث انسداد راه هوائي شود.

شدت علائم زنبور گزيدگي به چند عامل بستگي دارد که شامل: نوع زنبور، محل گزش، تعداد گزش، حساسيت فرد گزيده شده به سم حشره است.

مشکلات پزشکي ناشي از زنبور گزيدگي به دو دسته بزرگ تقسيم مي شود:
الف - واکنشهاي موضعي که ناحيه نزديک به محل گزش را درگير مي کند:
- درد، قرمزي، تورم، خارش در محل گزش

- گاهي واکنشهاي بزرگي (بزرگتر از cm10) در طول 36-12 ساعت پس از گزش اتفاق
مي افتد.

- عفونت باکتريائي پوست گر چه شايع است ولي در طول 36-12 ساعت اول پس از گزش و گاهي حتي پس از چند روز اتفاق مي افتد.

ب -واکنشهاي حساسيتي و غير موضعي ( که قسمتهاي مختلف بدن را که دور از محل گزش قرار دارند، گرفتار مي کند.)
- کهير ( تورم خارش دار در روي سطح پوست )

- ورم در ناحيه گلو و دهان يا هر دو

-تنفس مشکل و صدا دار

- تهوع و استفراغ

-اضطراب

- درد در قفسه سينه

- کاهش فشار خون ( حالت ضعف و بي حالي)

- در موارد شديد کاهش هوشياري فرد و تنفس بسيار مشکل و حتي مرگ.


در درمان زنبور گزيدگي هيچ پادزهر اختصاصي براي سم زنبور وجود ندارد

• در زنبور گزيدگي چه موقع بايد به دنبال مراقبتهاي پزشکي بود؟
همانطور که بعداً در قسمت درمان زنبورزدگي خواهيم گفت، اکثر موارد زنبور زدگي در منزل درمان مي شوند و فقط بعضي از آنها نياز به مراقبتهاي پزشکي دارند که اين موارد شامل :

- وجود يک واکنش موضعي بزرگ ( بزرگتر از cm 25 )

- وجود شواهد عفونت( افزايش درد، ورم، قرمزي و خروج چرک از محل و يا تب) در محل گزش.

- ادامه يافتن علائم براي بيش از 2-1 روز

- وجود شک به واکنشهاي خطرناک حساسيتي که در اين صورت بايد سريعاً با اورژانس تماس گرفت تا فرد به مرکز اورژانس برده شود ( خود فرد نبايد با وسيله نقليه خود بطرف مرکز اورژانس برود زيرا اگر مبتلا به واکنشهاي حساسيتي باشد ممکن است دچار کاهش هوشياري شده و باعث تصادف شود.)

اما علائمي که در صورت زنبورزدگي بايد به واکنشهاي حساسيتي شک کرد شامل موارد زير است:
-تنفس مشکل

- اختلال در تکلم

- التهاب دهان يا حلق

-بثورات و لکه هاي جوش مانند در سراسر بدن

-کاهش سطح هوشياري و غش کردن (faintness)

-اگر بيش از 20-10 گزش خصوصاً توسط زنبورهاي معمولي ( Wasp) و يا گزش دربچه ها و يا سالمندان و يا بيماراني که دچار يک بيماري زمينه اي ديگري بوده رخ داده باشد.

-اگر گزش در دهان يا حلق خصوصاً در کودکان رخ دهد و يا بيش از يک گزش در در اين نواحي رخ دهد.

- اگر گزش مستقيماً کره چشم را درگير کند.

- اگر بيمار گزيده شده توسط همان حشره اي که قبلاً گزيده شده واکنش حساسيتي داده است، مجدداً گزيده شود، حتي اگر در گزش فعلي علائم حساسيتي نداشته باشد بهتر است اين بيمار در مرکز اورژانس درمان شود زيرا ممکن است اين افراد بطور ناگهاني بطرف واکنشهاي حساسيتي شديد سوق پيدا کنند.

- اگر يک واکنش موضعي بزرگ (بزرگتر از cm 25)ايجاد شود و يا شواهد در محل گزش ايجاد شود. (مثل درد، ترشح چرک، تب و …) بهتر است به يک مرکز درماني مراجعه کنيد.

در درمان زنبور گزيدگي توجه به اين نکته ضروري است که هيچ پادزهر اختصاصي براي سم زنبور وجود ندارد و درمان بستگي به شدت علائم بيمار دارد و قسمت اصلي درمان، مقابله با واکنشهاي حساسيتي و آلرژيک ناشي از گزش مي باشد و اگر اين درمانها به موقع صورت گيرند در بسياري از موارد قادر به کنترل اين واکنشهاي حساسيتي مي باشند.

1. درمان زنبورزدگي در منزل
- خيلي از گزشهاي ساده در يک بيمار غيرحساس، به چيزي بيشتر از مراقبتهاي اوليه در خانه نياز ندارند.

-با استفاده از لباس مناسب و استفاده از اسپري هاي دافع حشرات و کلاً در صورت امکان اجتناب از رفتن به اين مناطق مي توان از گزشهاي بيشتر جلوگيري کرد.


در بعضي مواقع براي درمان زنبورزدگي در صورت نياز از يک آنتي هيستامين استفاده کنيد

-در صورت گزش در منزل بلافاصله نيش حشره ( که خصوصاً در مورد زنبور عسل معمولاً در پوست باقي مي ماند ) را بيرون آوريد، زيرا اين نيش که به کيسه حاوي سم حيوان متصل است تا مدتي پس از گزش با انقباضات خود به تزريق سم زنبور بداخل بدن فرد ادامه مي دهد و يک روش در آوردن آن، خاراندن محل گزش بوسيله يک کارت اعتباري است که البته اصل مهم در آوردن سريع نيش از بدن مي باشد و روش آن از اهميت کمتري برخوردار است.

- براي درمان زنبورزدگي محل گزش را با آب و صابون شسته و روي آن را با پماد آنتي بيوتيک بپوشانيد.

-قراردادن يخ روي محل گزش مي توند باعث تخفيف درد شود که مي توان در هر ساعت، 20 دقيقه از يخ استفاده کرد. البته بايد بين محل گزش و يخ يک پارچه تميز قرار داد تا از سرمازدگي پوست اجتناب شود.

- در بعضي مواقع براي درمان زنبورزدگي در صورت نياز از يک آنتي هيستامين مثل ديفن هيدرامين براي رفع خارش استفاده کنيد.

-براي کاهش درد نيز از استامينوفن و يا ايبوبروفن مي توان استفاده کرد.

-اگر بيش از 10 سال از تزريق واکسن يادآور کزاز شما گذشته است با پزشک خود در مورد تجويز واکسن مشورت کنيد و در اکثر موارد زنبور گزيدگي همين توصيه ها کفايت مي کند ولي اگر واکنشهاي خطرناک مشاهده شد، اقدامات پزشکي پيشرفته تري مورد نياز است.

اگر شخصي که توسط زنبور گزيده شد، قبلاً نيز در اثر گزش زنبور دچار واکنشهاي خطرناک حساسيتي شده است، بايد سريعاً از يک آنتي هيستامين (مثل ديفن هيدارمين) استفاده کرد و اگر علائم حساسيتي در او ايجاد شد با مصرف اپي نفرين (که امروز بصورت کيتهاي اورژانس با دستور العمل ساده در دسترسي اين افراد مي باشد) که قبلاً توسط پزشک براي آنها تجويز شده، به مقابله با اين علائم رفته و بايد سريعاً خود را به يک مرکز مجهز برساند.

2. اقدامات درماني زنبورزدگي در بيمارستان
- اگر شما درچار گزش منفرد و بدون علائم آلرژيک باشيد فقط به مراقبت از محل گزش
( مثل تميز کردن محل گزش و پماد آنتي بيوتيک ) نياز داريد. باقيمانده نيش بايد بيرون آورده شود و براي درمان خارش از آنتي هيستامين و براي درمان درد از استامينوفن استفاده ميشود و در صورت لزوم واکسن کزاز تزريق مي گردد .

- در زنبورزدگي اگر فرد دچار علائم خفيف آلرژيک باشد ( مثل ايجاد بثورات پوستي و خارش ولي بدون اختلال در تنفس و علائم حياتي ) در اين حالت از يک آنتي هيستامين و گاهي داروهاي استروئيدي استفاده ميشود. همچنين در اين حالت ممکن است از تزريق اپي نفرين نيز استفاده شود. پس از اين درمانها و طي زماني که فرد تحت نظر در بيمارستان بوده، مرخص شده و به خانه باز ميگردد.

- اگر فرد گزيده شده دچار علائم شديد واکنشهاي آلرژيک شود (مثل کاهش فشار خون، مشکلات شديد تنفسي و يا ورم شديد ناحيه دهان و گلو که را تنفسي را ببندد) آنوقت مبتلا به يک موقعيت تهديد کننده حيات شده که سريعاً بايد وارد عمل شد و درمان آن شامل جايگذاري لوله تنفسي در داخل ناي بيمار و تزريق وريدي آنتي هيستامين، داروهاي استروئيدي و اپي نفرين و همچنين تزريق مايعات وريدي براي مقابله با کاهش فشار خون بيمار مي باشد. اين بيماران بايد براي مدتي در بيمارستان بستري بود و حتي گاهي نياز به بستري در بخش مراقبتهاي ويژه پيدا ميکنند .

- اگر فرد دچار گزشهاي چندگانه (پيش از 20-10 گزش) بود ولي هيچ علامتي از واکنشهاي حساسيتي نداشت باز نياز به تحت نظر گرفتن فرد بمدت طولاني حتي بستري در بيمارستان دارد ، زيرا در اين افراد احتمال اينکه واکنشهاي خطرناک ايجاد شود، زياد ميباشد .

- اگر گزش در ناحيه دهان و يا حلق رخ داده است باز بعلت خطر انسداد مسير تنفسي بايد تحت نظر باشند و در صورت ايجات عوارض خطرناک مراقبتهاي شديدتري از آنها بعمل مي آيد .

-اگر کره چشم مورد گزش قرار گيرد حتماً بايد با يک چشم پزشک در درمان اين مورد مشورت شود .

اقدامات بعدي در زنبور گزيدگي :
- پيگيري زنبور زدگي :
اگر شما از کيتهاي اورژانس حاوي اپي نفرين ( براي مثال EpipEn) براي مقابله با اين وضعيت استفاده کرده ايد سريعاً اين کيتها را جايگزين کنيد تا براي موقعيتهاي بعدي نيز اين کيتها در دسترس شما باشد .

- اگر پس از ترخيص دچار مشکلات تنفس شديد و يا تورم درگلو و دهان داشتيد، سريعاً به مرکز اورژانس باز گرديد. اگر پس از مراجعت به منزل با کاهش حجم ادرار يا تيره رنگ شدن آن مواجه شديد ( خصوصاً اگر دچار گزشهاي چندگانه شده بوديد ) سريعاً بايد به پزشک خود اطلاع داده و دوباره به مرکز اورژانس برويد .

-اگر متوجه عفوني شدن محل گزش شديد باز بايد براي درمان عفونت به پزشک مراجعه کنيد .

- اگر شما پس از گزش مبتلا به يک واکنش آلرژيک شديد گشتيد، بايد با پزشک خود در مورد استفاده از کيتهاي حاوي اپي نفرين که روش استفاده آساني دارند، مشورت کرده و درصورت لزوم آنرا تهيه کنيد تا در موارد خطرناک از آن استفاده نمائيد.

• پيشگيري از زنبور گزيدگي :
استفاده از روشهاي زير ميتواند در جلوگيري از زنبور گزيدگي مؤثر باشد .
- خصوصاً اگر جزء افرادي هستيد که به زنبور واکنش شديد حساسيتي نشان داده ايد، بايد از اين حشره اجتناب کرد و خصوصاً به مناطقي که داراي کندوي زنبور ميباشند نزديک نشويد.

- به هيچ وجه کندوي زنبور را دستکاري نکرده و آنها را تحريک نکنيد .

- در هنگام کار با وسائل موتوري مثل ماشين چمن زني نيز مراقب باشيد براي اينکه ، اين وسائل هم حشرات را تحريک ميکنند .

-اگر زنبورر را در نزديکي خود ديديد بجاي نابود کردن آن با وسائل مثل مگس کش موقتاً آن منطقه را ترک کنيد .

-اگر در مناطقي از طبيعت که حشرات زياد وجود دارد، حضور پيدا کرديد سعي کنيد از لباسهاي بارنگ روشن ، عطرهاي بسيار خوشبو و قوي و يا بردن نوشيدنيهاي شيرين اجتناب کنيد زيرا تمام اين موارد باعث جذب زنبورها بطرف شما ميشوند.

-در هنگام حضور خود در طبيعت از پيراهنهاي آستين بلند و شلوار و نه شلوارک استفاده کنيد .

- اگر سابقه واکنشهاي شديد آلرژيک به نيش زنبور را داريد، بايد استفاده از اپي نفرين را آموخته تا قبل از رسيدن به مرکز اورژانس آنرا تزريق کنيد. اين اقدام مي تواند نجات دهنده جان شما باشد. در ضمن بايد شما اين کيتها را در چند جا داشته باشيد مثل داخل اتومبيل، منزل، محل کار، داخل کيف خود و … تا در همه موقعيتها در دسترس باشد .

- اگر فرد سابقه واکنشهاي حساسيتي شديد به نيش زنبور دارد بايد از پزشک خود در مورد مشاوره با يک متخصص آلرژي مشورت بخواهد . اين متخصصان در روشي که بنام « ايمن درماني » معروف است با تزريق مقادير بسيار کم سم زنبور به فرد بطور متوالي باعث حساسيت زدائي فرد به آن شده و احتمال ايجاد واکنشهاي خطرناک در آينده را از 60% تا 5% کاهش مي دهند.

• عاقبت بيماران زنبور گزيده :
در کل اکثر بيماران که يک يا تعداد معدودي گزش دارند مشکل خاصي نخواهند داشت و درد و خارش هم فقط در طول روز اول پس از گزش آنها را آزار خواهد داد .

ولي در افرادي که گزشهاي چندگانه دارند گاهي عوارض خطرناک تاخيري از خود نشان ميدهند (حتي اگر افراد غير حساس به نيش زنبور باشند) و بنابراين اين بايد با مراقبتهاي پزشکي اوليه از شدت اين عوارض کاست .

مشکل اصلي در زنبور گزيدگي مربوط به افرادي است که واکنش حساسيتي از خود نشان ميدهند که نياز به مرقبتهاي پزشکي اورژانس براي کاهش بروز عوارض خطرناک و حتي مرگ دارند. هرگونه تاخير در اين مراقبتها ميتواند به قيمت جان فرد زنبور گزيده تمام شود، اگر چه گاهي در اين بيماران حتي با مراقبتهاي اورژانس و به موقع نيز شاهد عوارض شديد و حتي گاهي مرگ نيز خواهيم بود .
منبع:pezeshk.us



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۹۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

افشین یگانه مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان اینکه اولین جلسه مانور دور میزی در جهت توجیه وظایف دستگاه‌های مختلف به هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی و واکنش مناسب بعد از وقوع این حوادث برگزار شد، گفت : با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته احتمالاً این مانور طی نیمه دوم خردادماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به وقوع حوادث طبیعی غیر مترقبه خصوصاً زلزله و سیل در این استان طی سنوات گذشته، افزود: یکی از موارد مهم و حائز اهمیت در زمان وقوع حوادث اینچنینی آمادگی کامل و بهترین واکنش دستگاه‌های خدمات رسان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه توضیح داد: آمادگی برای هر نوع حادثه غیر مترقبه‌ای نیازمند این است که دستگاه‌ها از قبل عکس‌العمل درست و به موقع را بدانند و در زمان وقوع آن را اجرا و از بلاتکلیفی و موازی کاری پرهیز کنند که آن هم با برگزاری مانور‌های تمرینی امکان پذیر خواهد بود.

یگانه گفت: در این راستا بزودی مانوری با پیش فرض وقوع یک زلزله مهیب در سطح استان کرمانشاه برگزار خواهد شد و در این مانور قرار است دستگاه‌های خدمات رسان نسبت به مأموریت‌های محوله اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این مانور متفاوت با مانور‌های قبلی است، تصریح کرد: بر خلاف مانور‌های قبلی این مانور در بافت فرسوده و در مرکز شهر کرمانشاه به صورت ترکیبی برگزار می‌شود.

یگانه به دلایل برگزاری این مانور در بافت فرسوده کرمانشاه اشاره کرد و افزود: یکی از این دلایل مشارکت دادن ساکنان محلات صعب‌العبور و فرسوده است تا در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه با واکنش و پاسخ صحیح به حادثه آشنا شده و نیز بهترین همکاری را با دستگاه‌های خدماتی و امدادی داشته باشند.

به گفته وی، دومین دلیلی که این مانور در بافت فرسوده برگزار می‌شود این است که مردم عیناً مشاهده کنند در زمان وقوع حادثه به دلیل باریک بودن مسیر‌ها و کوچه‌های این محلات امکان امدادرسانی خودرو‌های آتش‌نشانی و امدادی وجود ندارد بنابراین جهت نوسازی و مقاوم سازی منازل خود اقدام کرده و در این راستا می‌توانند از بسته‌های تشویقی نوسازی بافت فرسوده استفاده کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش عمده شهر کرمانشاه در بافت فرسوده قرار دارد، لذا اهمیت برگزاری این مانور در محلات قدیمی مرکز شهر دوچندان است.

یگانه تاکید کرد: در این مانور همه دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان مشارکت خواهند داشت و قبل از برگزاری نیز جهت جلوگیری از استنباط اشتباه مردم و هراس احتمالی ساکنان و رهگذران از قبل اطلاع رسانی‌های گسترده به مردم خواهد شد.

وی تاکید کرد: هنوز زمان دقیق برگزاری این مانور مشخص نیست، اما تلاش می‌شود این مانور در روز تعطیل که امکان مشارکت حداکثری مردم وجود دارد، برگزار شود.

یگانه هدف از برگزاری این مانور را شناسایی نقاط ضعف خدمات رسانی و رفع آن دانست تا در زمان وقوع حوادث احتمالی با در نظر گرفتن همه جوانب بهترین عملکرد را داشته باشیم.

وی گفت: یکی دیگری از اهداف برگزاری این مانور ارزیابی دستگاه‌های خدمات رسان توسط تیم ارزیاب مدیریت بحران کرمانشاه است که معیار‌هایی از قبیل مدت زمان رسیدن به محل حادثه، برخورد و نوع عکس‌العمل، مجهز بودن به امکانات مورد نیاز و… بررسی و نقاط قوت و ضعف هر دستگاه شناسایی شده و نقاط ضعف را در جهت رفع آن به دستگاه مربوطه اعلام خواهد کرد.

یگانه افزود: در این مانور اقداماتی شامل شناسایی مکان امن در محله و اسکان اضطراری مردم در آنجا، ارائه خدمات درمانی اورژانسی و پیش بیمارستانی به مصدومین، بیرون کشاندن اجساد از زیر آوار و کفن و دفن این اجساد تمرین خواهد شد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دمای بالا
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟/ خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دما بالا
  • برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی
  • بازنگری تعهدات وزارت نفت نسبت به طرح‌های درمانی بوشهر
  • آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد
  • آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی