Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- محيط زيست به عنوان بستر و محيط زندگي انسان نقش تعيين کننده اي در سلامت روح، جسم و همچنين سطح کيفيت فعاليت هاي بشر دارد و رشد و توسعه کشورها را تضمين مي کند، عرصه اي که تمام افراد جامعه در حفظ و انتقال آن به آيندگان مسوول هستند، بنابراين جهانيان بايد با آينده نگري و ديدگاهي فراملي براي حفاظت از آن بکوشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حفظ محيط زيست از آلودگي و خطر، امروزه يکي از مهمترين اولويت هاي انسان ها، سازمان هاي بين المللي و بيشتر دولت ها است اما در مقابل گروهي نيز وجود دارند که خواسته يا ناخواسته زيست بوم را تخريب مي کنند. آلودگي عمدي و سهوي محيط زيست و انقراض گونه هاي مختلف گياهي و جانوري از جمله اين اقدام هاي تخريب گرانه بشر است. بر هم زدن نظم طبيعت بيش از هر چيز به دليل دستيابي به سود و منافع مادي است و صنعتي شدن جوامع نقش بسزايي در افزايش تخريب محيط زيست دارد. در ابن راستا بيشتر آلودگي ها از طرف کشورهايي صورت مي گيرد که از درجه اقتصادي و صنعتي بالاتر و پيشرفته تري برخوردارند.

آلودگي روز افزون محيط زيست و نگراني جهاني از اين موضوع بسترساز آن شد تا نشست ها و توافق هايي بين المللي در اين ارتباط شکل گيرد. تلاش اوليه در اين زمينه به 1972ميلادي بازمي گردد. در اين سال نشستي جدي براي چاره جويي بحران محيط زيستي در سوئد برگزار شد که نخستين کنفرانس جهاني سازمان ملل متحد درباره انسان و محيط زيست بود و با عنوان «کنوانسيون استکهلم» لقب گرفت. به دليل اهميت اين رويداد، 15 خرداد (5 ژوئن) به عنوان «روز جهاني محيط زيست» نامگذاري شد.

يکي از مهمترين توافق هاي صورت گرفته «پروتکل کيوتو» (Kyoto Protocol) است که جهان آن را با نام پيمان کيوتو مي شناسد؛ پيماني با هدف کاهش گازهاي گلخانه ‌اي که عامل تغيير آب و هواي کره زمين به شمار مي رود. هر چند اين پيمان از سال 1992 ميلادي منعقد و 15 سال بعد يعني در سال 2007 ميلادي پس از امضاي نمايندگان 174 کشور اجرايي شد اما متاسفانه اقدام هاي آنها تاکنون تا نتيجه مورد نظر فاصله دارد.
شعار جهاني روز محيط زيست در سال جاري « من با طبيعت هستم» انتخاب شده است و اين موضوع را به همگان گوشزد مي کند که محيط زيست در دنيا حال خوبي ندارد و نيازمند توجه و حمايت بيشتري است.

پژوهشگر گروه اطلاع رساني ايرنا به مناسبت فرارسيدن روز جهاني محيط زيست با «علي بيتاژيان»‌ مشاور ارشد انجمن پايشگران حامي محيط زيست به گفت وگو پرداخت.

** ايرنا: مهمترين چالش هاي حوزه محيط زيست در سطح بين الملل چيست؟
*** بيتاژيان: آلودگي هوا، گرمايش جهاني زمين به دليل افزايش گازهاي گلخانه اي و به طبع آن ايجاد مشکل هاي مربوط به دسترسي به آب و کم آبي، گسترش بيابانزايي، معضل هاي ايجاد پسماندهاي خانگي، صنعتي و شيميايي که باعث ايجاد آلودگي آب، خاک و حتي فرسايش آن مي شوند، از جمله مهمترين چالش هاي جهاني در زمينه محيط زيست به شمار مي رود.

** ايرنا: سلامت محيط زييست به عنوان مهمترين حق هر جامعه ، تاثير بسزايي در سلامت روح و روان و همچنين توسعه پايدار کشورها ايفا مي کند، کشورهاي جهان چه اقدام هايي را براي حفظ زيست بوم انجام داده اند؟
*** بيتاژيان: اکوسيستم به عنوان يک مجموعه به هم پيوسته نيازمند همکاري هاي منسجم همه کشورها با يکديگر است، بنابراين همکاري هاي ايران با جامعه بين الملل براي حفظ زيست بوم امري ضروري و غير قابل انکار محسوب مي شود. نزديک به پنج دهه پيش کشورها به منظور پايداري محيط زيست تصميم گرفتند تا در سايه همکاري با يکديگر کشورشان را از بحران آلاينده هاي گوناگون نجات دهند که در اين راستا سازماني زير نظر سازمان ملل به نام «برنامه محيط زيست سازمان ملل» (UNEP) تشکيل شد و اقدام هاي مناسبي در اين نهاد صورت گرفت. جهانيان براي مهار آلودگي هوا و گرمايش زمين در سال هاي گذشته پيمان «کيوتو» را منعقد کردند که بر پايه آن متعهد شدند تا ميزان توليد گازهاي گلخانه اي را به صورت ساليانه کاهش دهند. تهيه محصولاتي با پسماند کم يا بدون پسماند و همچنين استفاده دوباره از برخي مواد دورريز از جمله راهکارهاي انديشيده شده کشورهاي گوناگون براي کاهش آلودگي خاک است. براي مهار کم آبي و کنترل مصرف آن نيز در سطح جهان برنامه ريزي هايي صورت گرفت، چون بيشترين ميزان آب (بيش از 90 درصد) در بخش کشاورزي صرف مي شود، بنابراين کشورها در اين حوزه به کاشت محصول هاي کم مصرف يا استفاده از سيستم هاي نوين آبياري همچون روش قطره اي گرايش يافتند.

** ايرنا: در شانزدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست، ايران و ايتاليا براي همکاري هاي محيط زيستي هم پيمان شدند؛ اين موضوع چقدر مي تواند در انتقال فناوري و روش هاي نوين در بهبود وضعيت محيط زيست ايران موثر باشد؟
*** بيتاژيان: اين پيمان اتفاق خوب و تاثير گذاري در زمينه محيط زيست محسوب مي شود، در اين نمايشگاه قراردادهايي نيز براي مديريت پسماند، آلودگي صنعتي آب هاي جاري و درياها و بهبود کيفيت آب و هوا به امضا رسيد. کشورهاي توسعه يافته از فناوري هاي پيشرفته و روش هاي نويني در امر زيست محيطي استفاده مي کنند و اين فرصت مهمي براي ايران و ايتاليا به شمار مي رود تا بتوانند راهکارها و شيوه هاي خود را در زمينه مقابله با چالش هاي اين حوزه به روز کنند و از تجربه هاي يکديگر بهره ببرند. در نمايشگاه بين المللي محيط زيست « يوخن فلاس بارت» قايم مقام وزير محيط زيست آلمان نيز با «معصومه ابتکار» رييس سازمان محيط زيست ايران درباره ضرورت همکاري هاي محيط زيستي به گفت وگو پرداخت، اين امر نشانگر اهميت مقوله محيط زيست و تاثيرگذاري فعاليت هاي کشورها در عرصه جهاني است يعني همه کشورها در زمينه محيط زيست مسوول هستند.

** ايرنا: معضل مهمي که در ايران وجود دارد، موضوع آلودگي هواي کلانشهر ها و ريزگردهاي جنوب کشور است. به نظر شما بهترين راهکار براي بهبود اين فضا چيست؟
*** بيتاژيان: بخشي از مشکل ايجاد ريزگردها مربوط به داخل کشور اما قسمت بزرگي از آن خارج از کشور و در عراق ايجاد مي شود، از طرفي ترکيه نيز سدهاي بزرگي در مسير دجله و فرات احداث کرد که باعث کاهش آب اين رودخانه ها شده است و تنها راه حل براي حل اين بحران، ديپلماسي قوي با کشورهاي منطقه محسوب مي شود. در داخل کشور نيز تالاب هاي داخلي خشک شده اند در اين راستا نيز ضرورت دارد که حق آبه تالاب ها در نظر گرفته شود و از اين منبع ها برداشت هاي بيش از اندازه براي کشاورزي صورت نگيرد. استفاده از فناوري هاي نوين، استفاده از تجربه و راهکارهاي ديگر کشور ها و همچنين به روز رساني علم و دانش از جمله ديگر اقدام هايي محسوب مي شود که در اين زمينه تاثيرگذار خواهد بود.

** ايرنا: موضوع حيوان هاي نادر و کمياب نيز يکي از موضوع هاي ديگر محيط زيستي است که در برخي زمان ها درباره شکار آنها در کشور خبرهايي منتشر مي شود. چه اقدام هايي براي حفظ و نگهداري از اين حيوانات ضروري است و رسالت مردم و مسوولان را در اين زمينه چه مي دانيد؟
*** بيتاژيان: بايد بشر به اين رشد فکري برسد که براي همه موجودات زنده ارزش قايل شود. حيوان هاي نادر به دليل لزوم حفظ تنوع زيستي نبايد از ميان بروند. همه بخش هاي طبيعت مانند پازلي هستند که در کنار هم معنا مي يابند. زندگي حيوانات کمياب به دليل شکار بي رويه، تخريب زيستگاه، آلودگي زيست بوم و ... در معرض خطر قرار دارد. براي پيشگيري از شکار اين گونه هاي نادر که در ليست قرمز شکار قرار دارند، نخستين گام آگاهي بخشي به شکارچيان درباره اهميت وجودي حيوان ها است. در گام بعدي بايد براي پيشگيري از اين اقدام راهکارهاي تشويقي در نظر گرفت. به عنوان نمونه به شکارچيان آموزش دهند که از آن منطقه به عنوان فرصت گردشگري استفاده کنند و از اين مسير به کسب درآمد بپردازند. در آخر نيز بايد ابزارهاي تنبيهي در نظر گرفته شود تا افراد با بررسي جريمه هاي سنگين از اين کار منصرف شوند.

** ايرنا: همانطور که مي دانيد حفظ تالاب ها اکنون به موضوعي رسانه اي و مهم تبديل شده است. به نظر شما براي حفاظت از اين بخش از زيست بود چه برنامه هايي بايد تدوين واجرا شود؟
*** بيتاژيان: درباره هامون بايد گفت که مهار بحران اين تالاب به طور کامل در اختيار ايران نيست و بيشتر در حوزه اختيارهاي افغانستان قرار دارد، از اين رو چون اين کشور با مشکل کمبود آب رو به رو است ،حق آبه ايران را نمي دهد، بنابراين در اين زمينه نيز نياز به ديپلماسي و چانه زني هاي منطقه اي احساس مي شود. تالاب هاي داخلي همچون بختگان، گاوخوني و ... که در داخل کشور قرار دارند هم يا به طور کلي نابود شده اند يا در وضعيت بحراني به سر مي برند. بر پايه پژوهش هاي صورت گرفته به وسيله سازمان محيط زيست، بسياري از تالاب هاي داخلي بالاي 90 درصد خشک شده اند. تالاب مقوله اي به طور کامل متفاوت از مرداب و باتلاق است و بايد تفاوت اين موضوع ها به صورت واضح براي مردم بيان شود تا بدانند که اين آب ها داراي اکوسيستم بسيار غني هستند که انواع موجودات زنده در آن زندگي مي کنند و نقش مهمي در حاصلخيزي زمين هاي کشاورزي ايفا مي کنند. سدسازي در مسير رودخانه هاي ورودي تالاب ها براي انجام فعاليت هاي کشاورزي باعث نابودي تالاب و گسترش آسيب هاي ناشي از خشکي آن در بخش وسيعي از منطقه مي شود. بنابراين بهترين راهکارها براي حفاظت از تالاب آگاهي بخشي به جامعه و در نظر گرفتن حق آبه آنها است و مي توان از آب اضافي که از تالاب ها باقي مي مانند براي کشاورزي بهره برد.

*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: سيده مريم سيدان**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**9368**9131



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۹۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه که در قالب تور رسانه‌ای از تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه در شهرستان نقده بازدید کردند گفت:  ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه ۱۱ تالاب حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه در سال آبی جاری رهاسازی شده است که این میزان ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از حقابه مصوب این تالاب‌ها بوده است.

سعید شهند با بیان اینکه امسال پس از ۲۰ سال تالاب‌های طالقان، قوپی باباعلی و گرده قیط و ممیند آبگیری شده و شاهد جریان یافتن حیات و بازگشت پرندگان به این تالاب‌ها هستیم، افزود: امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت محیط زیستی تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود این تالاب‌ها در زمره زنده‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی کشور شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالاب‌ها هستیم.

این مقام زیست محیطی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده و بر اساس مصوبه کارگروه مدیریت زیست بومی تالاب‌های استان، تابستان امسال نیز حقابه محیط زیستی سه تالاب شورگل حسنلو، سولدوز و کانی‌برازان تامین و رهاسازی خواهد شد.

وی اظهار کرد: با رهاسازی حقابه تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه هم اکنون این تالاب‌ها از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند، به عنوان نمونه بسیار موفقی در سطح کشور به شمار می‌آیند.

جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه آذربایجان غربی در قالب تور رسانه‌ای از تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه در شهرستان نقده بازدید کردند.

شهریستان نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های درگه‌سنگی یا سیران گولی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست‌محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در کشور به شمار می‌رود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان
  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد