Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیام ۱۵ خرداد در سراسر کشور اسلامی ایران تأثیرات بسیار عمیق و بزرگی بر جای گذاشت به طوری که با گذشت بیش از نیم قرن از آن، هنوز هم چون حادثه تلخی است که گویی بیشتر از چند روز از وقوع آن نمی‌گذرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، پانزدهم خرداد، نقطه عطفی است در تاریخ معاصر که حماسه ملتی را نشان می‌دهد که از ستم به ستوه آمده بودند و خواهان براندازی حکومتی بودند که جانشان را به لب رسانده بود، عزمشان را جزم کردند و با اتحاد، همدلی، فداکاری و از خود گذشتن به پیروزی رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش اصفهان در قیام خونین 15 خرداد

در این روز مردم از تمام شهرهای کشور به پا خاستند و در این قیام خونین شریک شده و هم وطنان خود را در دفاع از امام خمینی(ره) تنها نگذاشتند و با شعار ما اهل کوفه نیستیم امام تنها بماند در سراسر ایران به حمایت از رهبر کبیر انقلاب برخاستند. در این میان مردم استان اصفهان نیز همپای دیگر هم وطنان خود میدان را خالی نکرده و مبارزه خود را علیه ظالمان را آغاز کردند.

در اصفهان در روز 16 خرداد، ساعت 8 بعدازظهر حدود 500 نفر در خیابان چهارباغ تجمع کردند و با رهبری شخصی به نام مصطفی خلیلیان در حمایت از امام خمینی(ره) شعارهایی ‌سردادند.

در کنار این تظاهرات، مردم اصفهان از روز 16 خرداد با بستن بازار این شهر اعتراض خود را به دولت حکومت پهلوی و حمایت‌شان از مردم تهران، قم و دیگر شهرهای ایران را اعلام کردند. همچنین در نقاط مختلف شهر مانند خیابان‌های چهارباغ، شیخ بهایی، سپه و... عکس‌های امام و اعلامیه‌هایی بر در و دیوارها نصب کردند.

خاطره‌ای از یک انقلابی اصفهانی

حسین آقاجانی، شهروند 55 ساله اصفهانی و در خیابان سپه اصفهان صاحب کسب و کار است. او در مورد قیام 15 خرداد به خبرنگار تسنیم گفت: 15 خرداد آنقدر روز تلخی است که هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند آن را از یاد ببرد، یادم می‌آید در این روز ساواک برای اینکه جلوی مردم را بگیرد، از اصناف خواسته بود که از مغازه‌دارها بخواهند عکس‌ها و اعلامیه‌هایی که پشت ویترین چسبانده‌اند را بردارند، حتی کسانی که به حرف آنها گوش نمی‌دادند و همین طور کسانی که باعث این کار شده بودند را دستگیر کردند.

وی افزود: ساواک برای ترساندن مردم یک کامیون حامل سربازان را به شهر اصفهان فرستادند تا در خیابان‌ها بچرخند و مانع مردم شوند و رعب و وحشت را در آنها به‌وجود آورند اما آن موقع‌ها مردم از جان خود دست شسته بودند و حاضر بودند برای این انقلاب جان بدهند برای همین است که در نهایت ساواک شکست خورد و مردم به پیروزی رسیدند.

نجف‌آباد در 15 خرداد

عسگر قادری بازنشسته فرهنگی و اهل نجف‌آباد در مورد قیام 15 خرداد در این شهر می‌گوید: بازاریان نجف‌آباد وقتی شنیدند که امام(ره) دستگیر شده، تا غروب روز بیست و یکم خرداد تحصن کردند و بازارها را بستند، تا آن روز خیلی از بازاریان دستگیر شدند و خدا می‌داند چه بلایی بر سر آنها آوردند اما هیچ کس عقب نشینی نکرد و همچنان به تحصن خود ادامه دادند.

وی افزود: یادم می‌آید آن روز مردم نجف‌آباد آنقدر از خبر دستگیری امام(ره) عصبانی شده بودند که حاضر بودند بازار و کسب و کار خود را تا زمان آزادی امام تعطیل کنند. در این قیام حتی نوجوانان بسیاری هم شرکت کرده بودند و گاهی زخمی و یا حتی شهید می‌شدند اما هیچ باکی از مرگ نداشتند.

خوشحالی مردم اصفهان و نجف‌آباد پس از آزادی امام(ره)

پس از شنیدن خبر آزادی امام خمینی(ره) کسبه اصفهان، نجف‌‌آباد و دیگر شهرهای این استان بازارها را چراغانی کردند و با نصب پرچم و برگزاری مراسم جشن، شادی خود را ابراز کردند و در قالب گروه‌هایی برای دیدار با ایشان به قم رفتند.

پانزدهم خرداد در مطبوعات جهان

پس از قیام پانزدهم خرداد 1342، مطبوعات خارجی به صورت‌های مختلف و با تیترهایی درشت، از این روز نام بردند. برای مثال روزنامه «دی ولت» در شماره 129 خود نوشت: «در تهران، صدها نفر کشته شده‌اند. دولت عَلَم، حکومت نظامی اعلام کرد. ارتش با تانک و مسلسل، بر ضد طرفداران رهبر مسلمانان، امام خمینی که علیه اصلاحات شاه دست به اعتراض زده‌اند، وارد عمل شد». یا روزنامه «الاهرام» در 16 خرداد نوشت: «دیروز تهران در آتشِ خشم شعله ور شد. این، شدیدترین تظاهرات ضد شاه بود و هنگامی آغاز شد که رهبر دینی، روح اللّه خمینی و یاوران او دستگیر گردیدند».

مردمی بودن نهضت پانزده خرداد

قیام پانزدهم خرداد 1342، قیامی کاملاً مردمی بود و تکیه گاهی جز مردم رنج دیده و مظلوم ایران نداشت. اصالت این قیام، در خروش عاشقانی بود که عارفانه در راه رضای معبود خویش، به ندای رهبر دل سوزشان پاسخ مثبت دادند و برای حمایت از آرمان‌های او، آماده شهادت و جان فشانی شدند. اینان، نه چهره‌های سیاسی محض بودند و نه مردمی که برای هواهای نفسانی و مادّی قیام کرده باشند، بلکه همین مردم پاک دلِ کوچه و بازار بودند که یک صدا و یک نوا بر ضد ظلم و خیانت رژیم ستم شاهی پهلوی به پاخاستند. به همین دلیل، رژیم شاه سخت به وحشت افتاد و چاره‌ای جز گلوله باران مردم ندید.

نتایج و پیامدهای قیام پانزده خرداد 1342

عباس مهرابی، دبیر اصفهانی در مورد نتیجه قیام 15 خرداد می‌گوید: قیام 15 خرداد تنها در ظاهر شکست خورد، شسکت برای همان یک روز بود، اما تأثیرات بلند مدتی بر جامعه و همین طور سیاست گذاشت، این تأثیرات را همین قیام مردمی 15 خرداد رقم زد.

وی افزود: حضور تمام قشرهای مردم در تظاهرات، پشتیبانی مردم تمام شهرهای ایران از رهبر انقلاب، حضور تمام نیروهای مذهبی در میان مردم، پیروی از مبانی اسلام در طول مبارزه، اخلاص و قاطعیت رهبر نهضت و بیگانه ستیزی از جمله نتایج قیام مردمی 15 خرداد بود که پس از آن اتحاد مردم را بر عکس انتظار شاهنشاه گسترش داد.

امام خمینی(ره) زمینه بازگشت از خویشتن را در جوانان ایجاد کرد

یک استاد دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان به خبرنگار تسنیم گفت: امام خمینی (ره) باعث شدند زمینه‌های بازگشت به خویشتن در میان جوانان و روشنفکران دانشگاهی فراهم شود و مذهب را در نیروهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی گسترش دادند.

مرجان آفریدون افزود: قیام 15 خرداد به رهبری امام خمینی(ره) تأثیرات بسیار شگرفی بر ساختار سیاسی و اجتماعی ایران گذاشت علاوه بر آن تأثیراتش بر جوانان و تحصیلکردگان نیز بسیار زیاد بود به طوری‌که برخی‌ها که تا آن روز با انقلاب مخالف بودند از موضع خود کوتاه آمده و با دانشگاهیان همراه شدند. آنها نیز از دیدن خون‌های ریخته شده در آن روز به ستوه آمده بودند.

15 خرداد در آیینه کتاب

تا کنون چند اثر در مورد قیام 15 خرداد به رشته تحریر در آمده که هر کدام از دیدی متفاوت به نگارش آن پرداخته‌اند.

نخستین کتاب در رابطه با قیام 15 خرداد در سال 1347 یعنی پنج سال بعد از قیام مردمی 15 خرداد به چاپ رسید که به علت شرایط خفقان رژیم پهلوی به صورت مختصر در بخشی از کتابی با عنوان «زندگانی حضرت معصومه (ع) و تاریخ قم به ضمیمه مختصری از وقایع پانزده خرداد 1342» به چاپ رسید.

پس از آن، آثار دیگری نیز به قیام 15 خرداد پرداختند که از این میان می‌توان به «روحانیون و پانزده خرداد»،‌ «یام 15 خرداد به روایت اسناد»، «بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی»، «گزارشی از حماسه پانزده خرداد در اصفهان»، «شیر و عقاب‌، روابط بدفرجام ایران و آمریکا»، و ... اشاره کرد.

پایان شیرین یک واقعه تلخ

قیام خونین 15 خرداد با وجود تمام تلخی‌ها پایان شیرینی داشت و آن هم پیروزی حق بر باطل بود، پیروزی ملتی که متحد شده بودند تا ظلم را ریشه کن کنند و کردند و جهانیان نیز شاهد این اتحاد و پیروزی ملت ایران بودند.

یاد و خاطره شهدای 15 خرداد که با خون خود باعث پیروزی و سربلندی ملت ایران شدند گرامی باد.

انتهای پیام/

R41346/P1377/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۹۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر دشوار والیبال ایران برای المپیکی شدن

مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های سال ۲۰۲۴ در گروه مردان از ۱۶ خرداد تا سوم تیرماه سال جاری پیگیری می‌شود و با معرفی تیم‌های صعود کننده به مرحله نهایی به پایان خواهد رسید. در پایان این مرحله رنکینگ فدراسیون جهانی به روز می‌شود و چهار تیم برتر از این طریق سهمیه المپیک را به دست می‌آورند.

به این ترتیب لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ تنهاترین و آخرین راه صعود والیبال ایران به المپیک است، اما فدراسیون والیبال معتقد است باید برای حتی یک درصد شانس باقی مانده هم تلاش کرد.

در حال حاضر تیم‌های فرانسه به عنوان میزبان المپیک، لهستان، آمریکا، ژاپن، برزیل، آلمان و کانادا سهمیه مستقیم بازی‌های پاریس را به دست آورده‌اند که تنها پنج سهمیه باقی می‌ماند. از این تعداد هم یک سهمیه به قاره آفریقا تعلق می‌گیرد چرا که تمامی قاره‌ها باید در المپیک نماینده داشته باشند. در حال حاضر مصر به دلیل امتیاز بالاتر در رنکینگ جهانی بین سایر تیم‌های آفریقایی این سهمیه را دارد. به این ترتیب چهار سهمیه باقی می‌ماند.

برای چهار سهمیه باقی مانده چند تیم شرایط بهتر و شانس بیشتری دارند و می‌توانند در لیگ ملت‌ها با برنامه‌ای درست کار را تمام کنند و المپیکی شوند. ایتالیا، آرژانتین و اسلوونی فاصله امتیازی مطمئنی دارند و صربستان هم چهارمین تیمی است که با توجه به رنکینگ و امتیازش شانس بالاتری برای المپیکی شدن دارد، اما نمی‌توان کار را تمام شده فرض کرد.

کوبا، هلند، ترکیه و ایران هم هر چند شانس کمی دارند، اما نمی‌خواهند دست از تلاش برای المپیکی شدن بردارند و با امید ارائه بهترین نمایش و لغزش رقبا به لیگ ملت‌ها وارد می‌شوند تا شاید تلاش‌هایشان به پاریس ختم شود و خود را به بزرگترین رویداد ورزشی جهان برسانند.

در زیر، رده‌بندی جهانی و امتیاز‌های تیم‌های مدعی که هنوز سهمیه نگرفته‌اند را بررسی می‌کنیم:

(تن‌ها ۴ تیم برتر از فهرست زیر المپیکی می‌شوند.)

ایتالیا با ۳۴۲.۴۳ امتیاز، رتبه سوم

آرژانتین با ۳۱۴.۳۵ امتیاز، رتبه ششم

اسلوونی با ۳۰۷.۱۲ امتیاز، رتبه هفتم

صربستان با ۲۵۳.۲۲ امتیاز، رتبه نهم

کوبا با ۲۳۶.۹۶ امتیاز، رتبه یازدهم

هلند با ۲۱۴.۵۸ امتیاز، رتبه سیزدهم

ترکیه با ۲۱۰.۷۳ امتیاز، رتبه چهاردهم

ایران با ۲۰۷.۸۲ امتیاز، رتبه پانزدهم

بر این اساس ایران از نظر امتیازی فاصله زیادی با ایتالیا، آرژانتین و اسلوونی دارد و شاید رقابت اصلی برای المپیکی شدن با صربستان باشد. البته این به معنی این نیست که تنها باید صربستان را ببریم، بلکه باید در حداقل ۹ مسابقه برنده از زمین خارج شویم و امید داشته باشیم که رقبایمان هم عملکرد خوبی از خود نشان ندهند.

نکته مهم دیگر این است که هر بردی نمی‌تواند امتیاز بالایی را برای ما داشته باشد. طبیعتا برد مقابل تیم‌هایی که در رنکینگ جایگاه بالاتری دارند، امتیاز بیشتری هم دارد و می‌تواند رنکینگ ایران را ارتقاء دهد. ایران در هفته اول با تیم‌های صربستان (نهم جهان)، ایتالیا (سوم جهان)، کوبا (یازدهم جهان) و آرژانتین (ششم جهان) مسابقه دارد و در صورت برد می‌تواند امتیازات خوبی به دست بیاورد.

برنامه مسابقات تیم ملی در لیگ ملت‌ها به شرح زیر است:

هفته نخست

پنجشنبه، سوم خرداد

ایران – صربستان، ساعت ۳:۳۰

شنبه، پنجم خرداد

ایران – ایتالیا، ساعت صفر بامداد

یکشنبه، ششم خرداد

ایران – کوبا، ساعت ۳:۳۰

دوشنبه، هفتم خرداد

ایران – آرژانتین، ساعت صفر بامداد

هفته دوم

سه‌شنبه، ۱۵ خرداد

ایران – ژاپن، ساعت ۱۳:۵۰

پنجشنبه، ۱۷ خرداد

ایران – برزیل، ساعت ۶:۳۰

جمعه، ۱۸ خرداد

ایران – بلغارستان، ساعت ۶:۳۰

شنبه، ۱۹ خرداد

ایران – ترکیه، ساعت ۶:۳۰

هفته سوم

چهارشنبه، ۳۰ خرداد

ایران – آمریکا، ساعت ۱۴:۳۰

پنجشنبه، ۳۱ خرداد

ایران – هلند، ساعت ۱۰:۳۰

جمعه، یکم تیر

ایران – فرانسه، ساعت ۶:۳۰

یکشنبه، سوم تیر

ایران - آلمان، ساعت ۶:۳۰

منبع: ایسنا

tags # والیبال سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • آیا می شناسیدش؟
  • قیام علیه جنایات اسرائیل برگرفته از وجدان بیدار جهانیان
  • حمایت دانشگاهیان قائمشهر از قیام جهانی دانشجویان
  • خاطره‌ای که حال ساکت را خوب می‌کند
  • اجتماع دانشجویان قائم شهر در حمایت از قیام جهانی دانشجویی
  • مسیر دشوار والیبال ایران برای المپیکی شدن
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • والیبال ایران چگونه المپیکی می‌شود؟
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • در معرفی انقلاب به جهانیان ضعیف عمل کردیم