Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-30@09:32:10 GMT

گلباران محل شهادت شهدای قیام 15خرداد دشت ورامین

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۵۰۰۳۲

جمعی از مردم قدرشناس و ولایت مدارشهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا با حضور در پل باقرآباد قرچک، محل به خاک و خون کشیده شدن شهدای قیام پانزدهم خرداد سال ‎42 را گلباران کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اقشار مختلف مردم، همراه خانواده معظم شهدا و مسئولان با حضور در پل تاریخی باقرآباد، یاد وخاطره شهدای قیام خونین 15 خردادسال 42 را که در این محل به دست عوامل رژیم شاه به خاک و خون کشیده شده بودند، گرامی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از گلباران محل شهادت شهیدان قیام خرداد 42، امامان جمعه شهرستان های ورامین و قرچک سخنرانی کردند.

امام جمعه موقت ورامین گفت: شهدای 15 خرداد به این دیار هویت بخشیدند و این دیار با نام شهدای قیام در ایران و سراسر دنیا شناخته می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی افزود: تا زمانی که از فرهنگ 15 خرداد و فرهنگ شهادت در راه ولایت فاصله نگیریم موفق خواهیم بود.

امام جمعه قرچک نیز در این مراسم گفت: 15 خرداد سرآغاز قیام قرآنی ملت ایران به رهبری امام راحل و جلوه گر ایمان مستحکم ملت به دین خدا است.

حجت الاسلام حجت الله اسماعیلی افزود: شهدا با آگاهی تمام نسبت به شرایط زمان وارد صحنه شدند و در دفاع از ارزش های دینی و حمایت از مرجعیت و رهبری دینی قیامی خونین به راه انداختند و در این مسیر از هیچ چیز نهراسیدند و جان خود را تقدیم اسلام کردند.

وی گفت: شهیدان 15 خرداد با بصیرت تمام از ولایت فقیه دفاع کردند، از گلوله های دشمنان هراسی به دل راه ندادند و مظلومانه جان خود را تقدیم اسلام کردند تا این انقلاب به رهبری امام راحل به سرانجام و پیروزی برسد.

اسماعیلی افزود: قیام 15 خرداد برگرفته از قیام سید الشهدا (ع) و نهضت عاشورا بود، رژیم سفاک پهلوی پیکر شهدا را به بدترین شکل و به صورت دسته جمعی دفن کردند.

وی تصریح کرد: حرکت کفن پوشان در قیام 15 خرداد نشأت گرفته از قیام سیدالشهداء و یاران با وفای ایشان بود، آنان نیز همچون سید و سالار شهیدان در راه دفاع از دین خدا وارد صحنه شدند و همچون ارباب خود مظلومانه به شهادت رسیدند.

اسماعیلی افزود: امروز اثرات قیام خونین 15 خرداد در جای جای ایران اسلامی در پیشبرد اهداف والای این نهضت الهی خود را نشان داده است و باید همواره قدردان ایثار آنان بود.

در 15 خرداد سال 1342 مردم شهرستان های ورامین و پیشوا با شنیدن خبر دستگیری امام، پای پیاده و کفن پوش به سمت تهران حرکت کردند که در محل پل تاریخی باقرآباد به دست نیروهای رژیم منحوس پهلوی به رگبار بسته شده و به خاک و خون کشیده شدند.

یکی از مهمترین شاخه های فرعی رودخانه جاجرود که بیش از یکصد هزار هکتار اراضی دشت ورامین را سیراب می کرد، از میان منطقه ای که آن روزها بخشی گفت: شهدای ۱۵ خرداد به این دیار هویت بخشیدند و این دیار با نام شهدای ۱۵ خرداد در ایران و سراسر دنیا شناخته می شوند. از ورامین بود می گذشت، شاخه ای پرآب که طغیان آن مسیر مردم آن زمان به مناطق مختلف از جمله تهران را قطع می کرد.

در اواخر دوره قاجاریه و به همت معمارانی ناشناس، پلی آجری با دهانه قوسی به طول 50 متر بر روی رودخانه احداث شد، پلی که به گفته برخی از مورخین احداث آن حدود یکسال به طول کشید.

این پل تاریخی بارها به دلیل طغیان رودخانه جاجرود تخریب شد و در دوره های قاجاریه، پهلوی و جمهوری اسلامی چندین بار مرمت شد، پلی که یکصد سال تنها مسیرعبور مردم دشت ورامین بوده و آن ها را به پایتخت می رساند.

پل باقرآباد در 15 خرداد سال 42 شاهد به خاک و خون کشیده شدن جوانان و مردانی کفن پوش از دشت ورامین بود که به خاطر دفاع از مرجعیت شیعه، جان خود را تقدیم اسلام کردند.

دانلود

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۰۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع 180 بسته لبخند مادری در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان گفت: این بسته ها به همت بنیاد 15 خرداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) توزیع شد.


موسوی افزود: پویش ملی لبخند مادری بنیاد ۱۵ خرداد با هدف تشویق به فرزندآوری و حمایت از خانواده‌های دارای چهار فرزند به بالا از سال گذشته آغاز شده و در دستور کار است.


وی گفت: در این مرحله به مادرانی که فرزند چهارم به بالای خود را حداکثر شش ماه قبل به دنیا آورده اند بسته‌های لبخند مادری اهدا شد که شامل 40 قلم لوازم با کیفیت مورد نیاز کودک از تولد تا دو سالگی به ارزش تقریبی 6 میلیون تومان است.


مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان افزود: این بسته ها توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است و شامل حوله، لباس، دستمال مرطوب، تب سنج، شیشه شیر، لوازم بهداشت، زیر انداز، پتو و ... است.

موسوی گفت: در این مرحله 180 بسته لبخند مادری به همت بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام با همکاری گروه‌های جهادی همکار با ستاد در شهرستان های استان و مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار توزیع شد.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون بیش از 200 بسته لبخند مادری در استان و مناطق هدف توزیع شده است.

دیگر خبرها

  • توزیع 180 بسته لبخند مادری در خراسان جنوبی
  • تغییر در میزبانی استان کرمان از شهدای گمنام
  • آمار شهدای امروز حمله های رژیم صهیونیستی به غزه
  • روز صعود از لیگ یک به لیگ برتر: 16 خرداد
  • دیدار دانشجویان دانشگاه آزاد یزد با خانواده شهید سرسنگی
  • گلستان شهدای جروکان ساماندهی شد
  • لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران دهم خرداد برگزار می‌شود