Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@06:12:42 GMT

گِروکشیِ ترامپ برای صهیونیست‌ها

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۵۰۰۵۳

گِروکشیِ ترامپ برای صهیونیست‌ها

ترامپ به رغم ظاهر متفاوتی که از اوباما از خود نشان داده است، اما به خوبی از تجربه او بهره گرفته، دست کم در خصوص صهیونیست‌ها بی گدار به آب نزده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران پویا، دونالد ترامپ از روزهای نخستین تبلیغات انتخاباتی اش ، به گونه ای بر مسئله انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به قدس تأکید کرد که صهیونیست های بسیاری سفارت آمریکا در قدس را در رؤیاهای خود می دیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ در آن ایام اعلام کرد در نخستین روز ریاست جمهوری خود، سفارت آمریکا را به قدس اشغالی منتقل خواهد کرد امروز در حالی که ترامپ پنج ماه است بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده و به فلسطین اشغالی هم سفر کرده است اما هنوز انتقال سفارت را هم چون اسلاف خود به تعویق می اندازد.

انتقال سفارت از چه زمانی کلید خورد؟

پروژه انتقال سفارت آمریکا به قدس مربوط به سال 1995 میلادی است. در آن زمان کنگره ی آمریکا انتقال سفارت را به عنوان یک قانون تصویب کرد. از آن زمان تا کنون تمام اسلاف ترامپ (پوش پدر، بیل کلینتون، پوش پسر و اوباما ) همگی این انتقال را به تعویق انداخته اند. آخرین ها به دسامبر 2016 باز می گردد که باراک اوباما در آخرین روزهای ریاست جمهوری اش، انتقال سفارت آمریکا به قدس را برای یک دوره ی 6 ماهه به تعویق انداخت. پنجشنبه 2 ژوئن 2017 مدت زمان 6 ماهه ای که اوباما این مسئله را به تعویق انداخته بود به پایان رسید و همگان منتظر بودند ببینند ترامپ هم این سنّت اسلاف خود را تکرار می کند یا به قولی که در زمان انتخابات به صهیونیست ها داده است عمل خواهد کرد؟

ترامپ به دنبال اسلاف خود

روز پنج شنبه کاخ سفید اعلام کرد ، فرآیند انتقال سفارت آمریکا به قدس برای 6 ماه به تعویق افتاده است. نتانیاهو به شدت نسبت به این اقدام ترامپ واکنش نشان داد و دفتر وی طی بیانیه ای این اقدام ترامپ را نا امید کنند خواند و اعلام کرد بدون انتقال رسمی سفارتخانه های خارجی از تل آویو به قدس صلح در منطقه روی خود را نشان نخواهد داد.

به رغم این واکنش شدید نتانیاهو باید گفت این تصمیم ترامپ از پیش قابل پیش بینی بود. زمانی که ترامپ قصد سفر به منطقه را کرد کاخ سفید اعلام کرد انتقال سفارت آمریکا به قدس در این سفر رقم نخواهد خورد. لذا از همان موقع می شد این حدس را زد که ترامپ قصد ندارد به این زودی این کار را انجام دهد.

یک هفته پیش از سفر ترامپ به فلسطین اشغالی ، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود ترامپ در حال بررسی این مسئله است که در مرحله کنونی انتقال سفارت آمریکا به قدس را به تعویق بیاندازد چرا که در حال برنامه ریزی برای آغاز مذاکره بین صهیونیست ها و تشکیلات خودگردان است و به ترامپ به این مسئله می اندیشد که احتمال آن هست که انتقال سفارت بر فرآیند سازش صدمه وارد کند.

چرا ترامپ انتقال سفارت به قدس را به تأخیر انداخت؟

پیش از سفر ترامپ به فلسطین اشغالی به رغم پیش بینی هایی که می شد اما پاسخ به این سؤال کمی مشکل می نمود که چرا ترامپ با وجود وعده هایی که به صهیونیست ها داده است هنوز قصد ندارد سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل کند؟ اما در حین سفر به فلسطین اشغالی در دیدارهایی که با نتانیاهو و ابومازن داشت طی مباحثی که در این سفر مطرح شد پاسخ به این سؤال کمی روشن تر شد.

آغاز فرآیند سازش؛ درخواست اول ترامپ

ترامپ به خوبی از سوی مشاوران خود از روندی که در دوره اوباما در فلسطین گذشته است آگاه شده است. او می داند که اوباما با لجاجت صهیونیست ها موفق نشد، در عرصه مذاکرات سازش کاری از پیش ببرد. این درحالی در دوره اوباما رقم خورد که اوباما هر آنچه به صهیونیست ها وعده داده بود را عملی کرد. به همین جهت او در قدم اول در سفر به فلسطین این پیام را به صهیونیست ها رساند که آغاز مذاکرات سازش (یا به تعبیر آمریکایی های فرآیند صلح) قدم نخست در مسیر سایر وعده های ترامپ است.

محافل داخلی کاخ سفید این روزها در حال انتشار اخباری غیر رسمی در عرصه فلسطین هستند که نشان می دهددولت ترامپ همان راهکار مذاکراتی دوره اوباما را پی گیری می کند. البته هنوز این موضع در دولت ترامپ مشخص نشده است که آیا ترامپ هم به دنبال طرح دو دولتی است یا نه؟ اما ترامپ در سفرش به فلسطین اشغالی کاملا روشن ساخت که پیش از انجام هر وعده ای به دنبال اعمالخواسته های خود است.

توافق با تشکیلات خودگردان، پیش شرط انتقال سفارت

برآیند این اخبار این است که انتقال سفارت آمریکا به قدس زمانی صورت خواهد گرفت که مذاکره بین صهیونیست ها و تشکیلات خودگردان آغاز شده باشد. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» پس از اعلام خبر به تعویق افتادن انتقال سفارت آمریکا به قدس از سوی کاخ سفید نوشت این اقدام ترامپ، ارسال این پیام از سوی او به تل آویو بود که آمریکا هیچ هدیه ی مجانی برای صهیونیست ها ندارد و هر امتیازی باید در ازای پرداخت بهای آن صورت بگیرد. انتقال سفارت زمانی صورت می گیرد که توافقی با فلسطینی ها صورت گرفته باشد. «هاآرتص» ضمن این نوشته می گوید مسئولان رژیم صهیونیستی انتظار چنین تصمیمی را داشته اند و به هیچ وجه غافلگیر نشده اند.

نتیجه

با توجه به نکات فوق می توان گفت ، ترامپ به رغم ظاهر متفاوتی که از اوباما از خود نشان داده است، اما به خوبی از تجربه او بهره گرفته، دست کم در خصوص صهیونیست ها بی گدار به آب نزده است. او پیش از آنکه وعده ای را عملی کند، ما به ازای آن وعده را از صهیونیست ها طلب کرده است و اقدام او در به تعویق انداختن انتقال سفارت نشان می دهد به این مسئله عمل می کند نه این فقط سخن بگوید.

با این نگاه و با وجود عملکرد سلطه طلبانه ای که از صهیونیست ها سراغ داریم به نظر می رسد آغاز دوره جدیدی از روابط سرد بین صهیونیست ها و ترامپ قابل پیش بینی باشد. هرچند دوره ترامپ از دوره اوباما متفاوت خواهد بود اما به نظر می رسد تعارض منافع آمریکا و صهیونیست ها در وضعیت کنونی تا حدی مشهود است. شاید بتوان این تعارض منافع را تا حدی زیاده خواهی صهیونیست ها نسبت به قبل تعریف کرد اما به هر حال هر نامی بر آن گذاشته شود، نتیجه واحد است و آن هم اینکه دو طرف چالش هایی همچون دوره اوباما را تجربه خواهند کرد.

انتهای پیام/

R1403/P36447/S8,90,1128/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۰۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه حمایت دانشجویان آمریکایی از غزه

این روزها شاهد شکل‌گیری جنبش‌های دانشجویی در راستای حمایت از مردم غزه آن هم در دانشگاه‌های آمریکا هستیم و آنان به تعبیر رهبر انقلاب دانسته‌اند که «بیشترین گرفتاری‌های اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی آنان منشأگرفته از سلطه‌ی اختاپوسی صهیونیزم است.» - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حمایت همه‌جانبه آمریکا و اروپا از یهودیان صهیونیست این روزها بیش از پیش برای مردم دنیا نمایان شده است؛ هرچند این سیاست غرب دهه‌هاست آغاز شده و تاکنون تداوم دارد. این مسئله یا به دلیل مرعوبیت آنان از یهود است و یا آنکه با ثروت صهیونیست‌ها مورد تطمیع قرار گرفتند و یا ریشه در نوعی هم‌پیمانی آنان با صهونیست‌ها دارد، همچنان که هم‌اکنون عمده رهبران آمریکا، مسیحیت صهیونیست هستند و حفظ اسرائیل غاصب را تعهد دینی و مذهبی خود تلقی می‌کنند. 

این حمایت و این مقدار از تعهد غرب به ویژه آمریکا از صهیونیست‌ها، سبب عقب‌ماندگی اقتصادی،‌ فرهنگی و سیاسی آنان شده است؛ هرچند در برخی صنایع مثل هوا و فضا و تسلیحات موشکی به رشد قابل توجهی دست یافته‌اند، اما قمار آنان با صهیونیست‌ها سبب شده از سایر عرصه‌ها عقب بیفتند؛ این میزان تسلیحاتی که غرب برای بقای اسرائیل در منطقه هزینه می‌کند، سبب شده بدهی‌های فراوانی متحمل آنان  ملت‌شان شود و از دیگر سو سبب ایجاد جنبش‌های مردمی شده است؛ مضاف بر اینکه این جنبش‌ها در غرب هم‌زمان شده با آنچه که امروز از نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیست‌ها رقم می‌خورد و سبب شده حس انسان‌دوستی آنان فوران کند و وجدان‌های آنان به بیداری کشیده شود و جنس جنبش‌ها را از نگاه اقتصادی به سمت مطالبه در راستای توقف نبرد غزه سوق دهد.

امام خمینی(ره):ملت‌ها به محکوم‌کردن اسرائیل بسنده نکنند

.

جالب است آنچه که امروز جهان غرب از ددمنشی و سبوعیت صهیونیست‌ها و نیز حمایت دولت‌‌شان از این قوم می‌دانند، ملت ایران با روشنگری‌های امام خمینی (ره)، از همان روزهای آغازین انقلاب نسبت به آن واقف بودند. امام (ره) در جمله‌ای تاریخی و در مصاحبه‌شان با یکی از شبکه‌های غربی اینطور خطاب به ملت آمریکا می‌گویند که «ملت آمریکا می‌فهمند که گرفتار چه رؤسای جمهوری هستند که ملت‌شان را به تباهی کشیده است و آبروی ملت‌شان را در بین مسلمین از بین برده است.» به طور مشخص همان طور که اشاره شد، این تباهی به دلیل حمایت‌شان از صهیونیست‌ها و هم‌پیمانی با آنان است. چند بعد رهبر انقلاب این واقعیت را اینطور بیان می‌فرماید «غرب امروز بر سر دوراهی است؛ یا باید دست از زورگویی طولانی‌مدت خود بردارد و حق ملت فلسطین را بشناسد و بیش از این از نقشه‌ صهیونیست‌های زورگو و ضدبشر پیروی نکند و یا در انتظار ضربه‌های سخت‌تر در آینده‌ی نه‌چندان دور باشد، این ضربه‌های فلج‌کننده فقط سقوط پی‌درپی حکومتهای گوش‌به‌فرمان آنان در منطقه‌ی اسلامی نیست، بلکه آن روزی که ملت‌های اروپا و آمریکا دریابند که بیشترین گرفتاری‌های اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی آنان منشأگرفته از سلطه‌ی اختاپوسی صهیونیزم بین‌الملل بر دولت‌های آنهاست و دولتمردان آنان به‌خاطر منافع شخصی و حزبی خود، مطیع و تسلیم در برابر زورگویی‌های کمپانی‌داران زالوصفت صهیونیست در آمریکا و اروپایند، آنچنان جهنمی برای آنان به وجود خواهند آورد که هیچ راه خلاصی از آن متصور نیست

نگاهی به پیش‌بینی رهبر انقلاب درباره بیداری ملت‌ها علیه صهیونیزم بین‌الملل + فیلم

حال این روزها شاهد شکل‌گیری جنبش‌های دانشجویی در راستای حمایت از مردم غزه آن هم در دانشگاه‌های آمریکا هستیم و آنان به تعبیر رهبر معظم انقلاب دانسته‌اند که «بیشترین گرفتاری‌های اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی آنان منشأگرفته از سلطه‌ی اختاپوسی صهیونیزم بین‌الملل بر دولت‌های آنهاست» و امروز «آنچنان جهنمی برای آنان به وجود خواهند آورد که هیچ راه خلاصی از آن متصور نیست

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • ببینید | تصاویری از تجمع دانشجویان استان تهران مقابل سفارت فرانسه
  • دُم خروس بیرون زد!
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • فیلم| تظاهرات یهودیان آمریکا علیه جنایات صهیونیست‌ها
  • ادعای متوهمانه و عجیب مشاور اوباما درباره خیزش دانشجویی در این کشور
  • ریشه حمایت دانشجویان آمریکایی از غزه