Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-01@23:48:10 GMT

اعلام وضعیت حجم آب پشت سدهای فارس

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۵۰۱۱۹

اعلام وضعیت حجم آب پشت سدهای فارس

حجم آب پشت سدهای استان به یک میلیارد و ۴۴۸ میلیون متر مکعب رسید . به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس از پر شدن حدود ۵۰ درصد از مخازن سدهای استان خبر داد و گفت:در هر ثانیه ۱۸ مترمکعب به حجم آب در سدهای استان اضافه می شود .
محمدرضا ارجمند درخصوص وضعیت سدهای استان، افزود: سدهای فارس ۲ میلیارد و ۹۲۱ میلیون متر مکعب گنجایش ذخیره آب دارند که اکنون یک میلیارد و ۴۹۲ میلیون مترمکعب آب در این سد‌ها جمع شده که این مقدارآب کمی بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت سدهای استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: از یک میلیارد و ۴۹۲ میلیون متر مکعب آب موجود در سدهای استان، ۴۸۶ میلیون متر مکعب آن حجم مرده آب است و فقط ۱۰۰۶ میلیون متر مکعب قابل استفاده است.
به گفته مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، در سد درودزن با گنجایش ۹۹۳ میلیون متر مکعب تنها ۳۹۷ میلیون متر مکعب آب جمع شده که از این میزان ۳۳۰ میلیون متر مکعب آن حجم مرده آب است و فقط ۶۷ میلیون مترمکعب از آب موجود در این سد قابلیت استفاده دارد.
ارجمند اضافه کرد: در سد ملاصدرا با گنجایش ذخیره سازی ۴۴۰ میلیون متر کعب آب، ۶۸ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده که ۶۰ میلیون متر مکعب آن حجم آب مرده است.
وی ادامه داد: در سد سلمان فارسی با ۹۷۰ میلیون مترمکعب گنجایش ذخیره آب، ۸۳۲ میلیون مترمکعب آب موجود است و در سد تنگاب فیروزآباد نیز با گنجایش ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب، ۶۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره سازی شده است.
به گفته مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، حجم آب مرده در سد سلمان فارسی ۷۰ میلیون مترمکعب و در سد تنگاب فیروزآباد ۴ میلیون مترمکعب است.
ارجمند اضافه کرد: در سد رودبال نیز با ۸۲ میلیون متر مکعب گنجایش ذخیره آب ۷۹ میلیون متر مکعب آب در آن موجود است که ۱۰ میلیون متر مکعب آن حجم مرده است.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس افزود: در سد چشمه عاشق نیز با ۶۹ میلیون متر مکعب گنجایش ذخیره آب ۴۴ میلیون متر مکعب آب در آن موجود است.
ارجمند درخصوص وضعیت در سد سیوند و ایزدخواست نیز گفت: حجم ذخیره آب در این دو سد به دلیل نبود باردنگی مناسب در حوضه آبریز اطراف آن چندان چشمگیر نیست.
وی درخصوص ممنوعیت شنا در اماکن و تاسیسات آبی و رودخانه‌های استان هشدار داد و از افراد خواست از شنا در این مکان‌ها خودداری کنند و گر نه عواقب آن با خود افراد است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۰۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد

سخنگوی صنعت آب ایران با اشاره به پرشدگی ۶۴ درصدی مخازن سدهای کشور گفت: حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور معادل سال گذشته است، اما ورودی به مخازن نسبت به سال گذشته دارای کاهش ۸ درصدی است.

به گزارش ایسنا، فیروز قاسم‌زاده  کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را ۷ درصد اعلام و اظهار کرد: با وجود این اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده است، اما آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس بوده و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبرو هستیم.

وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سدهای موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سدهای تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و تأکید کرد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم اما با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • پیش‌بینی ورود بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کوثر
  • سلاجقه: حدود ۶۰میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان