Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - مدير کل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: تغيير الگوي غذايي و کم تحرکي در جامعه، اضافه وزن و چاقي براي 60 درصد مردم را در پي داشته است.

زهرا عبداللهي روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا در مورد آخرين وضعيت اضافه وزن و چاقي در کشور اظهار کرد: وزارت بهداشت در مطالعات مختلفي به صورت مقطعي در مقاطع سه ساله و پنج ساله بررسي هاي کشوري انجام مي دهد که در همه سطح کشور گروه هاي سني مختلف نمونه آماري گرفته مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: اين مطالعات معمولا با پرسشگري، مصاحبه، اندازه گيري قدو وزن و محاسبه توده بدني/ BMI و حتي نمونه خون انجام مي شود.
مدير کل دفتر بهبود تغذيه جامعه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ادامه داد: يک نمونه از اين مطالعات کشوري مطالعه «عوامل خطر بيماري هاي غيرواگير» است. اين مطالعه در همه کشورها با استانداردهاي يکسان انجام شده و اصطلاحا به مطالعه STEPs/ استپس معروف است.
«در اين مطالعه شيوع اضافه وزن و چاقي، شيوع فشار خون بالا و کلسترول بالا بررسي مي شود».

***60 درصد جمعيت گرفتار اضافه وزن و چاقي هستند
وي با اشاره به اينکه اين مطالعه آخرين بار سال 95 انجام شده گفت: اين مطالعه يکبار سال 91 و آخرين بار سال 95 انجام شده و معمولا بازه زماني آن چهار يا پنج سال يکبار براي بررسي روند کلي چاقي در کشور است.
عبداللهي تاکيد کرد: اکنون مقايسه نتيجه اين دو مطالعه نشان مي دهد؛ شيوع چاقي و اضافه وزن در کشور بيشتر شده است و به طور متوسط 60 درصد جمعيت 15 تا 64 ساله چاق هستند. همچنين در گروه هاي سني مختلف 45 تا 55 سال و 55 تا 65 سال اين رقم به 70 تا 75 درصد مي رسد، ضمن اينکه شيوع چاقي و اضافه وزن در همه گروه هاي سني خانم ها خيلي بيشتر است.

**تغيير الگوي غذايي و کم تحرکي دليل اضافه وزن و چاقي
وي با اشاره به تغيير الگوي غذايي در جامعه گفت: مصرف زياد مواد قندي، شکر، چربي، روغن و غذاهاي چرب و سرخ شده همچنين فست فودها، نوشيدني هاي قندي زياد و مصرف کم سبزي و ميوه يکي از دلايل اين امر است.
مدير کل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف سبزي و ميوه عامل پيشگيري از چاقي و بيماري هاي قلبي و عروقي است که در سبد غذايي مردم کاهش يافته است.
وي يکي از مهم ترين عامل مرگ و مير در کشور را بيماري هاي غيرواگير دانست و افزود: بيماري هاي غيرواگير؛ يعني ديابت، بيماري هاي قلبي و عروقي، سکته هاي قلبي و مغزي و سرطان ها جزء اين موارد هستند که علت اول آنها تغيير الگوي مصرف غذايي و علت دوم کم تحرکي بدني در جامعه است.
عبداللهي ادامه داد: همين مطالعه نشان مي دهد 90 درصد مردم تحرک کافي ندارند و اين موضوع در خانم ها بيشتر از آقايان شايع است.
وي با تاکيد بر اهميت توجه به اضافه وزن و چاقي افزود: اضافه وزن و چاقي خطر ديابت، فشار خون و چربي خون بالا، سکته هاي قلبي و مغزي و سرطان هاي دستگاه گوارش را بيشتر مي کند. اگر 60 تا 70 درصد مردم اضافه وزن و چاقي دارند بايد منتظر بود شيوع اين بيماري ها بيشتر شود.

*** تلاش وزارت بهداشت براي کاهش قند و نمک در اقلام خوراکي
اين کارشناس امور تغذيه در مورد فعاليت ها در اين زمينه نيز گفت: وزارت بهداشت با کمک بخش هاي ديگر روي استاندارد محصولات غذايي کار مي کند تا ميزان قند، چربي و نمک محصولات کاهش يابد؛ مثلا استاندارد کاهش قند نوشابه ها مصوب و به صنايع نوشابه سازي مهلت داده شده از اول شهريور جاري قند محصولات خود را 10 درصد کاهش دهند. اين مورد براي آبميوه ها نيز وجود دارد.
وي به کاهش ميزان نمک در نان اشاره کرد و افزود: براي کاهش نمک در نان خيلي تلاش کرديم؛ زيرا ميزان نمک نان 2.3 درصد بود که يعني مردم روزي 6 تا 7 گرم از نان نمک مي گرفتند در حاليکه بر اساس توصيه هاي سازمان بهداشت جهاني بايد در طول روز کمتر از 5 گرم نمک خورده شود.
عبداللهي ادامه داد: با مصوبه شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي نمک نان به کمتر از 1 درصد رسيد و اکنون بازرسان بهداشت محيط در نانوايي ها آن را کنترل مي کنند که قدم بسيار بزرگي بود.
وي همچنين به ضرورت کاهش از يارانه محصولاتي مانند شکر و روغن و يارانه به لبنيات، ميوه و سبزي اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت مي تواند در اين زمينه پيشنهادات را به بخش هاي مرتبط بدهد. ضمن اينکه بايد براي تحرک بدني مردم فکر شود و در مدارس و مهدهاي کودک براي اينکه امکان فعاليت بدني بيشتر شود چاره انديشي کرد.
علمي**9157**1569
خبرنگار: منصوره شوشتري** انتشار: علي حبيبي



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۱۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا هشتم اردیبهشت، ورودی آب به سدهای کشور نسبت به مدت زمان مشابه هشت درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا هفتم اردیبهشت، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۰۰.۱ میلی‌متر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۱۵.۲ میلیمتر) ۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۳.۱) ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین کمترین میزان بارش مربوط به استان بوشهر بوده که در این بازه زمانی ۱۵۲.۸ میلی‌متر بارندگی داشته است، این میزان نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۳۸ درصدی داشته است، استان اصفهان در این بازه زمانی ۱۴۳.۲ میلی‌متر بارش داشته است که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

میزان بارش‌ها در استان تهران ۱۷۲.۸ میلی‌متر بوده است که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۶ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

میزان کل خروجی سدهای کشور در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا هشتم اردیبهشت، ۱۶ میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب ثبت شده و نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است. در مدت زمان مشابه سال گذشته، میزان کل خروجی سدهای کشور ۱۶ میلیارد و ۵۲ میلیون متر مکعب بوده است.

میزان کل ورودی آب به سدهای کشور هشت درصد کاهش یافته و در این بازه زمانی ۲۶ میلیارد و ۵۷ میلیون مترمکعب است، همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن ۳۱.۵۶ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به حجم ۳۱.۶۰ میلیارد متر مکعبی سال گذشته، تغییر چندانی نداشته است. با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدها ۶۰ میلیارد متر مکعب است، اکنون پُرشدگی سدها به ۶۴ درصد رسیده است.

کد خبر 748992

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت
  • الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود
  • رانندگی بعد از قلیان اکسیژن ممنوع!/ بیش از ۱۵ سال روی قلیان اکسیژن مطالعه شده است
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • کاهش تورم نقطه به نقطه فروردین ماه در آذربایجان شرقی
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • افزایش ۱۰ درصدی تعداد تشکل های کارگری و کار فرمایی در گلستان
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟