Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان از ثبت دو میراث فرهنگی ناملموس استان با عنوان مهارت سنتی «چوب تراشی» ماسال و «نوروز بل» در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، رضا علیزاده از ثبت دو میراث فرهنگی ناملموس استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: مهارت سنتی چوب تراشی ماسال از جمله صنایع‌دستی بومی گیلان است که هنرمندان در منطقه ماسال با استفاده از چوب‌های مختلف موجود در منطقه نظیر افرا، ون، کیکم، سرخدار و گردو به تولید محصولات چوبی نظیر انواع قاشق و چنگال می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مهارت سنتی چوب تراشی ماسال دارای شهرت و محبوبیت بالایی است، بیان کرد: این میراث ناملموس با شماره 1370 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این مسئول همچنین از ثبت میراث ناملموس«نوروز بل گیلان» در فهرست آثار ملی به شماره 1371 خبر داد و گفت: نوروز بل به معنی آتش نوروزی و نام جشنی است که از غروب ۱۷ مرداد هجری خورشیدی آغاز و در سال جدید دیلمی معادل اول نوروز است.

علیزاده نوروز دیلمی را خواستگاه فرهنگ و اصالت استان گیلان قلمداد کرد و افزود: توجه به آیین ها و باورهای‌سنتی نقش مهمی توسعه گردشگری و ایجاد توسعه پایدار درحوزه این صنعت خواهد داشت.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۱۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس

آفتاب‌‌نیوز :

حمیدرضا حیدری بیان کرد: در حین حفاری در عمق یک و نیم متری در این خیابان یک دیواره تاریخی مشاهده شد که قدمت آن هنوز مشخص نشده است.

وی ادامه داد: میراث‌فرهنگی به این موضوع به عنوان یک پتانسیل نگاه می‌کند و چه بسا پس از آشکارسازی آثار، سایت موزه دیگری در مرکز شهر همدان در معرض دید گردشگران داشته باشیم.

۱۰ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری آغاز شد.

عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان و در ادامه پیاده‌راه شدن خیابان‌های منتهی به میدان تاریخی همدان با یکصد میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

در پی بازدید میدانی خبرنگار مهر از پروژه، متوجه نمایان شدن شواهدی از آثار تاریخی در حین اجرای این عملیات شده و انتظار می‌رود هماهنگی و همکاری بین شهرداری و اداره کل میراث‌فرهنگی همدان سبب حفظ این آثار شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت تکمیل و ارسال اظهار نامه مالیاتی ارزش افزوده
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • تعلیق و لغو مجوز فعالیت ۲ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد