Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحقیقات متعدد اثبات کرده که روحیه شکرگزاری می تواند با ایجاد نگرش مثبت به خود، جامعه و آینده تأثیرات به سزایی درکاهش آسیب های روانی به ویژه افسردگی و اضطراب داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پلنا -مرضیه شریفی/ شکرگزاری یک ویژگی انسانی جهان شمول است که به طرق مختلف به وسیله اکثر مردم جهان، ازهمه فرهنگ ­ها انجام می پذیرد و همه فرهنگ ­ها موافقند که شکرگزاری بخشی از ماهیت اساسی انسان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع شکرگزاری یک واکنش هیجانی طبیعی و یک گرایش جهانی نسبت به پاسخ مثبت دادن به خیرخواهی و نیکوکاری دیگران یا حداقل پاسخ ندادن خوبی با بدی است.

درسال های اخیر محققان شکرگزاری (قدردانی) را از چشم اندازهای مذهبی، جامعه شناسی و روان شناسی مورد مطالعه وسیع قرارداده و به نتایج جالب توجهی دست یافته اند. دراین نوشتار، بابررسی اجمالی تأثیرات شکرگزاری بر بهزیستی و سلامت روانی افراد، به ارائه الگوی شکرگزاری در سیره امام رضا(ع) پرداخته شده است تا درکنارآشنایی بیشتر با فرهنگ شکرگزاری درسیره رضوی و بهره گیری از مفاهیم وآموزه های والای آن، درمسیر تحقق جامعه ای سالم تر گام برداریم.

آثار شکرگزاری بر بهزیستی وسلامتی

یافته ها در حوزه روان شناسی نشان می دهد که شکرگزاری برخلاف آنچه ممکن است درابتدا به نظر برسد فقط یک مقوله مذهبی (تشکر ازخداوند) یا اخلاقی ( قدردانی از لطف دیگران) نیست و تأثیرات قابل توجهی بر سلامت و بهزیستی جسمی، روانی واجتماعی افراد نیز دارد. شکرگزاری به ویژه درحوزه روان شناسی مثبت وبه عنوان یکی از مؤلفه های تشکیل دهندهفضیلت تعالی مورد توجه خاص قرارگرفته است.دراصطلاح روان شناسی مثبت قدردانی یا شکرگزاری اشاره به هرنوع پاسخ مثبتی دارد که درقبال نیکی وخیر دریافت شده از دیگری- اعم از خداوند یا انسان های دیگر- داده می­ شود. تحقیقات بالینی نشان داده که تمرین های منظم شکرگزاری می تواند تأثیرات مثبت قابل توجه و پایداری بر زندگی شخص داشته باشد. برای مثال، محققان نشان داده اند که شرکت در برنامه های منظم شکرگزاری درقالب یادآوری نعمت ها و الطاف خداوند یا دیگران و سپس ابراز قدردانی کلامی یا عملی، باتأثیرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی افراد شرکت کننده ، همچون کاهش فشارخون، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش سطح افسردگی واضطراب، بهبود کیفیت خواب، کاهش احساس درد دربیماری های مزمن، کاهش خطر سوء مصرف مواد و الکل و افزایش سطح شادمانی ورضایت اززندگی ارتباط دارد. نکته قابل توجه اینجاست که این ابراز قدردانی چه به منظور سپاسگزاری از نعمات و موهبتهای خداوند باشد و چه تشکر از لطف و مهربانی دیگران، نتایج مشابهی به همراه داشته است . تحقیقات دیگری نشان داده اند که شکرگزاری با افزایش سطح فعالیت هیپوتالاموس یعنی بخشی ازمغز که تأثیر زیادی بر تنظیم استرس دارد وهمچنین تأثیرگذاری بر سطح انتقال دهنده های عصبی ایجاد کننده احساس خوب درمغز رابطه مستقیمی دارد. برهمین اساس امروزه برگزاری مراسم و تمرین های منظم شکرگزاری فردی وگروهی برای بسیاری ازبیماران درمراکز درمانی نقاط مختلف جهان مورد توجه قرارگرفته تا بیماران بتوانند از نتایج فوق العاده آن بر بهزیستی و سلامت جسمی وروانی خود بهره مند گردد.

شکرگزاری در فرهنگ اسلام

دین مبین اسلام، ازهمان آغاز پیدایش تأکید ویژه ای بر شکرگزاری داشته و همواره پیروان خود را به قدرشناسی دربرابر نعمتهای خداوند فرمان داده است. درفرهنگ اسلام، شکر گذاری عبارت است از شناخت نعمت منعم و شادمانی وسرور نسبت به آن؛ و این حق شناسی و سپاسگزاری نسبت به خداوند ازعناصر اساسی تنظیم کننده رابطه انسان با خداوند درنظرگرفته شده که ریشه اصلی آن درادراک نعمت ها و برکات الهی و اعتراف قلبی نسبت به آنها است. قرآن کریم بندگان صالح خداوند را با واژه شکر توصیف می کند[۱] و ازجمله اهداف شیطان را تلاش برای ممانعت از سپاسگزاری انسان ازنعمت های الهی بیان نموده است؛ آنجا که شیطان درمقابل پروردگار اظهار می کند که « بندگان تورابه گونه ای گمراه می کنم که بیشتر آنان راشکرگزار نیابی»[۲] . تعالیم اسلام به ما می آموزد که خداوند بخشنده ، پربرکت ،مهربان ، حمایتگر و بی نهایت خیرخواه و فیض بخش است؛ درحالی که نفس انسان به دنبال ثابت کردن ضد آن است، یعنی باور به اینکه خدایی نیست و جهان جایگاهی مملو از وحشت و تنهایی است. بنابراین درمنطق اسلام، انجام دادن فعالانه و هوشیارانه شکرگزاری ازیک طرف بوسیله تأیید کردن وجود یک الگوی خیر ونیکی درآفرینش ، فراوانی ونعمت بیشتر را جذب می کند، چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرموده اند: «شکر نعمت، نعمتت افزون کند.» [۳] و ازطرف دیگر نوعی جهاد با نفس نیز به حساب می آید؛ چرا که فرد از سطح منیت ها و فقط خود را دیدن فراتر رفته و ملزم به تأیید و تصدیق نیکی ها و الطاف خداوند و ابراز کرنش و ادب دربرابر خالق خود می شود. سیره کلامی و عملی پیشوایان دینی ما مملو از صحنه هایی است که ضرورت شکرگزاری دربرابر خالق یگانه را دربرابر دیدگان ما به تصویر می کشد. پیامبر گرامی اسلام (ص) شکرگزاری را نیمی ازایمان توصیف کرده اند[۴] وامام جعفر صادق (ع) ثواب شکرگزاری فرد سالم را با ثواب صبر و شکیبایی شخص گرفتار برابر دانسته اند [۵]. امیرالمؤمنین (ع) شکرگزاری را شرط انسانیت دانسته و فرموده اند: «کسی که نعمت‌ها را سپاسگزاری نمی‌کند باید او را همدوش و در ردیف حیوانات به حساب آورد!» [۶]. امام سجاد (ع) نیز شکرگزاری راباسلامتی مرتبط دانسته و فرموده اند: « پروردگارا برمحمد وآل پاکش درود فرست و سلامت دل های مارا درذکر عظمتت و آسایش تن وصحت بدن مارا به شکر نعمت و سپاسگزاری خود بدار » [۷] .

فرهنگ شکرگزاری درسیره رضوی

در سیره امام رضا(ع) آموزه های فراوانی درباب ضرورت شکرگزاری و قدردانی از نعمت ها وجود دارد، به طوری که با بررسی سیره امام رضا(ع) می توان به الگوی جامعی درمورد شکرگزاری دست یافت.

[۱]سوره اسرا : ۳

[۲] سوره الاعراف: ۱۷

[۳] بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۴۴

[۴] تحف‌العقول، ص ۴۷

[۵] تحف‌العقول، ص ۳۸۲

[۶] فهرست غرر،ص ۸۰

[۷] صحیفه سجادیه، دعای۵

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۱۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی با اشاره به تأثیرگذاری پررنگ بانوان در جامعه، گفت: بانوان باید در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی پررنگی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حسن ناهیدی امروز _ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت بانوان و خانواده اظهار کرد: ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی در جامعه ضروری است و بدون این امر نمی توان مشکلات را حل کرد.

وی افزود: نیازمند تدوین برنامه ای جامع با خصوصیات کیفی و کمی هستیم تا با هماهنگی بین دستگاه ها اجرایی شود.

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: هر چقدر ریشه یابی و شناخت آسیب ها بهتر انجام شود، درمان و پیشگیری بهتری صورت می گیرد.

ناهیدی با اشاره به نقش سلامت اجتماعی در زندگی افراد و تاثیر آن بر کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: در این راستا برنامه محور بودن از ضروریات است و در پیشگیری از اختلال و آسیب ها موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور کار باشد و اولویت‌بندی آسیب. ها و ارائه راهکار برای کاهش آسیب مورد توجه قرار بگیرد.

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی نقش آفرینی بانوان استان در تمام عرصه ها و در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی را مهم خواند و افزود: در حوزه بانوان ظرفیت و فرصت های خوبی وجود دارد و در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی نیز نقش بانوان موثر است.

کد خبر 749521

دیگر خبرها

  • قدردانی دادستان کل کشور از اقدامات فرماندهی انتظامی هرمزگان
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • باید الگوی یک خانواده کامل را ترسیم کنیم
  • قدردانی از باسابقه‌ترین مربی قرآنی حرم مطهر رضوی در روز معلم
  • مدل دانشگاه آزاد برای رسیدن به توانایی گروهی، شبکه سرای نوآوری است
  • آسیب شناسی معماری تنظیم‌گری رسانه در ایران
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • شهید مطهری  و آسیب شناسی انقلاب
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم