Web Analytics Made Easy - Statcounter

تأیید ابتلای 2 دامدار به بیماری تب خونریزی‎دهنده کریمه کنگو در مازندران سبب شد تا جلسه اضطراری با هدف مهار این بیماری در استان برگزار و در مرحله نخست نیز سم‎پاشی گسترده دامداری‎ها و مصون کردن دام‎ها از ویروس CCHF آغاز و با نقل و انتقال غیر مجاز دام نیز برخوردشود.

هفتم خردادماه جاری بود که تصاویر و فیلم‎های مربوط به خاکسپاری فردی که بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو در دیزچه مبارکه اصفهان جان خود را از دست داده بود، دست به دست می‎شد، او نخستین قربانی این بیماری در ایران در سال‌جاری بود که 10 روز پیش از فوت خود یک گوسفند مبتلا به ویروس CCHF را ذبح کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، همان روزهایی که مطالب مربوط به مرگ و دفن عجیب این فرد در رسانه‎ها و فضاهای مجازی پیچید؛ در استان مازندران و شهر نوشهر یک دامدار 60 ساله نیز با علائم تب کریمه کنگو در حال درمان بود، حتی پس از تأیید بیماری او نیز هیچ مسؤولی از اداره‌کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبری در این زمینه به رسانه‎ها اعلام نکردند.

* تصویری که خبرساز شد

نخستین خبر از جایی آغاز شد که یک دامدار 61 ساله اهل کلاردشت با علائم مشکوک به تب کریمه کنگو به بیمارستان امام خمینی(ره) ساری منتقل شد تا مراحل درمان او طی شود، تصویری که از انتقال این فرد توسط یکی از شهروندان عادی مازندران در فضاهای مجازی منتشر شد، جرقه‎ای شد تا سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تأیید این تصویر، از احتمال ابتلای بیمار به تب کریمه کنگو با توجه به علائم موجود در او و ارسال نمونه خونی بیمار به تهران بگوید.

با وجود پیگیری رسانه‎ها، تا صبح روز 13 خردادماه هنوز خبر رسمی از ابتلا یا مورد مشکوک به CCHF در دامدار نوشهری نیز اعلام نشد در حالی که بیماری این فرد نیز تأیید شده بود حتی گفته می‎شود که میزان مبتلایان احتمالی در نوشهر تا چهار نفر می‎رسد که تاکنون هیچ یک از مسؤولان مربوطه در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند و احتمالاً منتظر نتیجه آزمایشات هستند و یا می‎خواهند به مرور زمان این خبر را اعلام کنند!

* وضعیت دو بیمار مبتلا به CCHF در مازندران

وضعیت بیمار تحت درمان در ساری بنا به گفته میثاق شفیع‌زاد رئیس بیمارستان امام خمینی ساری، رو به بهبود بوده و خونریزی او قطع شده است، همچنین واکنش این بیمار به درمان دارویی نیز مثبت بوده است.

به گفته سیدرحیم سیدپور مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر، بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در نوشهر پاسخ مثبتی به درمان دارویی داده است و نسبت به هفته نخست بستری، اکنون شرایط بهتری دارد اما با توجه به حساسیت بیماری همچنان در بخش ایزوله بستری بوده و در قرنطینه است.

* خبری در میان بی‌خبری

در میان بی‌خبر گذاشتن رسانه‎های مازندران برای اعلام نکردن دو فرد مبتلا به تب کریمه کنگو در استان و شاید منتظر شدن برای فراهم شدن بستر پذیرش ابتلا به این بیماری، رئیس مرکز مدیریت بیماری‎های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین مصاحبه خود با خبرنگار صدا و سیمای مازندران صراحتاً اعلام می‎کند که در کشور 31 نفر به این بیماری مبتلا شدند و تاکنون نیز سه نفر در استان‎های هرمزگان، اصفهان و کرمانشاه جان خود را از دست داده‌اند.

محمدمهدی گویا می‎افزاید: در مازندران نیز تاکنون ابتلای دو فرد در کلاردشت و نوشهر به CCHF تأیید شده است و توسط تیم مجرب پزشکی در حال گذران مراحل درمان هستند.

وی وضعیت بیمار تحت درمان در نوشهر را اندکی مساعدتر از بیمار بستری‎شده در ساری اعلام کرد و گفت: البته در درمان مشکلی نیست و امیدواریم وضع بیمار بهتر شود.

* برگزاری جلسه اضطراری مهار CCHF در مازندران و نتایج آن

صبح روز گذشته جلسه مشترک و اضطراری با حضور دست‌اندرکاران بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی و اداره‎کل دامپزشکی مازندران با هدف مهار بیماری تب کریمه کنگو در ساری برگزار شد و یکی از مصوبات آن اعزام تیم مشترک به غرب مازندران بود که از امروز آغاز شده است، براساس این مصوبه اداره‎کل دامپزشکی موظف به نظارت بر سلامت دام و جلوگیری از انجام ذبح غیر بهداشتی دام شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران به‎عنوان متولی سلامت در این استان نیز از جمله در راستای بازآموزی به کارکنان بیمارستان‎ها، ایجاد امکانات لازم برای درمان بیماران احتمالی در بیمارستان‎ها و اطلاع‎رسانی درباره بیماری تب کریمه کنگو اقداماتی را انجام می‎دهد که البته این اقدامات از مدت‎ها پیش آغاز و با مصوبه روز گذشته تشدید شده است.

در دیگر مصوبه این نشست نیز از مدیران شبکه‎های بهداشت و درمان، فرمانداران، بخشداران و دهیاران خواسته شده تا در زمینه اطلاع‎رسانی نسبت به بیماری تب کریمه کنگو و علائم آن بیشتر تلاش کنند، همچنین از نیروهای انتظامی خواسته شده تا در صورت مشاهده هرگونه نقل و انتقال دام بدون مجوز دامپزشکی با آن برخورد شود.

10 اکیپ دو نفره به غرب مازندران به‎ویژه چالوس، کلاردشت و نوشهر اعزام می‎شوند، عملیات سم‎پاشی دامداری‎ها و دام‎ها با جدیت بیشتری صورت می‎گیرد.

* بدن شترمرغ به تب کریمه کنگو ایمن نیست

مدیر گروه بیماری‎های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز پیش از این گفته بود؛ هر ساله موردی از بیماری تب کریمه کنگو با شروع فصل گرما را در این استان داریم و بیشتر در غرب مازندران و مناطق چالوس و نوشهر باید مراقبت و کنترل شود.

فرهنگ بابامحمودی با اشاره به اینکه ویروس کَنه هیالوما به‎ندرت در شترمرغ نیز مشاهده می‎شود، از پرورش‎دهندگان شترمرغ نیز خواست تا موارد بهداشتی را در زمان کشتار از جمله با پوشیدن چکمه، کلاه و دستکش رعایت و از مصرف گوشت این پرنده قبل از فریز به مدت 24 ساعت پرهیز کنند.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده کنه از هر نوع تماس با آن خودداری شود و بعضاً آن را با دست نگرفته و له نکنند زیرا ویروس این حشره بسیار آلوده است و اگر وارد بدن فرد شده و زود درمان نشود، مرگ‎آور است.

* تمرکز بر غرب مازندران، عامل غفلت از کشتار غیرمجاز در شرق مازندران نشود

با توجه به اینکه تمرکز بر روی کنترل و نظارت لازم برای مهار بیماری تب کریمه کنگو در مازندران بیشتر به غرب مازندران و دامداری‎ها معطوف شده است، به نظر می‎رسد که باید برخوردها با نقل و انتقال دام در شرق مازندران نیز صورت بگیرد زیرا نبود کشتارگاه صنعتی و دارای مجوز در این نقطه از مازندران، ممکن است مواردی از ابتلا به تب کریمه کنگو را سبب شود.

با توجه به اینکه واحدهای پرورش شترمرغ را در مازندران داریم و این پرنده نسبت به بیماری تب کریمه کنگو مقاوم نیست و آلوده می‎شود، لذا باید سم‌پاشی در این واحدها نیز مورد توجه باشد.

از اداره‎کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مازندران انتظار می‎رود که از پنهان‎کاری اخبار مربوط به حوزه سلامت پرهیز کنند، هدف رسانه‎ها ایجاد ترس و وحشت در بین افکار عمومی نیست، انتشار آمارهایی از این دست از سوی رسانه‎ها کمک به حوزه سلامت است و حتی آنچه را که ایجاد نگرانی عنوان می‎شود اگر در بخش بهداشتی باشد، جامعه را آگاه‎تر می‎سازد، چراکه بحث سلامت شوخی‎بردار نیست و نمی‎توان در این زمینه مردم را از جریانات به‎وجود آمده در بی‎اطلاعی و بی‎خبری قرار داد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۲۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند

نام علمی این گیاهPortulaca oleraceae  و از خانواده Portulaceae می باشد. تخم خرفه تصفیه کننده خون و رفع کننده تشنگی است و برای سرفه می تواند مفید باشد. در طب سنتی به عنوان تب بر، ضد عفونی کننده، ضد بیماری های ناشی از کمبود ویتامین C، ضد اسپاسم، مدر و ضد کرم استفاده می شود.

به گزارش سرگرمی روز، خرفه از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی سرد، تر و دارای نیروی قابضه است. در درمان اختلالات و التهاب مجاری ادرار موثر است. این گیاه در مصرف داخلی قطع کننده و بند آورنده خون ریزی است و همچنین عصاره ساقه و برگ آن در درمان بیماری های کبدی مفید است.

از جوشانده خرفه که آب آن گرفته شده است در معالجه اسهال و برای رفع سرفه، تسکین درد های سینه، سوزش مجاری ادرار و مثانه و رفع حرارت رحم و سوزش آن استفاده می شود.

مصرف خوراکی خرفه به صورت سبزی خام و پخته همراه با پیاز و روغن جهت تقویت روده ها، قطع اسهال و تب کاربرد دارد و مصرف خام برگ و ساقه آن به صورت سالاد و همراه با سرکه برای درمان درد کلیه مفید است.

جویدن برگ خرفه به مقدار کم، کندی دندان را که بر اثر خوردن میوه های ترش و یا علت دیگری ایجاد شده است را رفع می کند. البته زیاد جویدن آن نیز کندی دندان ایجاد می کند. ضماد ریشه خرفه برای رفع زگیل پوستی استفاده می شود. ضماد خرفه بر روی پیشانی سبب از بین رفتن سر درد و دردهای میگرنی می شود.

گفتنی است که گیاه خرفه در دامپزشکی برای درمان بیماری های تب دار و برای خنک کردن بدن، دفع سموم و تصفیه خون به صوردت پودر و جوشانده استفاده می شود. خرفه در بیماران آسمی اثر گشاد کننده مجاری تنفسی را دارد. خاصیت تقویت عضلات قلبی و ضد توموری نیز در آن دیدیه شده است.

از عصاره خرفه برای رفع التهابات گرم چشم با مالیدن در محل ملتهب استفاده می شود. افراد سرد مزاج باید خرفه را با نعناع و کرفس بخورند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • شوکه‌کننده: ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک
  • ابتلای بیش از ۱۶ درصد جمعیت اردستان به دیابت
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
  • برگزاری کلاس آموزشی راههای انتقال و پیشگیری ازبیماری‌های مشترک انسان و دام دردامپزشکی نیشابور
  • ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص