Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@20:01:05 GMT

دندانهایمان را با مواد سفید پر کنیم یا سیاه؟

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۵۲۵۳۲

دندانهایمان را با مواد سفید پر کنیم یا سیاه؟

رعایت بهداشت دهان و دندان از ضروریات و اصول بهداشتی محسوب می شوند که علاوه بر حفظ زیبایی و جذابیت حتی در روابط اجتماعی ما هم تاثیر گذار است. اما خرابی دندان امری اجتناب پذیر است و گاهی اوقات با وجود رعایت بهداست دهان و دندان پوسیدگی دندان رخ می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل اززرین نامه؛به منظور آشنایی بیشتر با مقوله پر کردن دندان گفت و گوی کوتاهی با «امیر حسین زرگران» از دندانپزشکان استان گلستان درباره تفاوت مواد سیاه و سفید در پر کردن دندان انجام داده ایم که حاوی نکات علمی و بهداشتی مهمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورت پوسیدگی، دندان هایمان را با چه موادی پر کنیم؟

پر کردن دندان امری تخصصی است و این پزشک است که باید در خصوص استفاده از ماده سفید یا یا سیاه تصمیم بگیرد و بهتر است این مسئله را به دندانپزشک خود واگذار کنید تا او بهترین تصمیم را بگیرد. اما برای اینکه از تفاوت های این مواد آگاهی پیدا کنید، بد نیست با ویژگی های هر دو ماده، یعنی مواد نقره‌ای رنگ (آمالگام) و مواد همرنگ دندان (کامپوزیت) آشنا شویم.

آمالگام با اختلاف بسیار قدیمی‌ترین ماده‌ی ترمیمی در دندانپزشکی مدرن است. این ماده که از در هم آمیختن جیوه با مخلوطی از پودر فلزات (نقره، قلع، مس و...) حاصل می‌شود قدمتی حدود ۱۹۰ سال داشته و اصول استفاده از آن به عنوان یک ماده‌ی مناسب همچنان در کتب درسی رسمی در ایران و جهان آمده و در دانشکده‌های دندانپزشکی تدریس می‌شود.

از ویژگی های مثبت این ماده می‌توان به دوام بالا، مقاومت زیاد در برابر سایش و عود پوسیدگی کمتر اشاره کرد. همچنین قیمت مناسبتر آن نسبت به کامپوزیت موجب شده تا افراد بیشتری بتوانند از مزایای یک دندان ترمیم شده بهره ببرند. مهمترین ویژگی نامطلوب آن هم رنگ کاملا متضاد آن با دندان است که در موارد بسیاری موجب نارضایتی فرد است.

جیوه موجود در این مواد برای بدن ضرر ندارد؟

علاوه بر آن وجود جیوه در ساختار آمالگام برای مدت های طولانی محل بحث موافقین و مخالفین استفاده از این ماده بوده است، هرچند که تا کنون هیچ مطالعه‌ای ورود جیوه از آمالگامِ سخت شده را به بدن انسان تایید نکرده است و آمالگام همچنان به عنوان یک ماده‌ی مناسب مورد تایید انجمن دندانپزشکان آمریکاست، اما مشکل دفع نامناسب ضایعات آمالگام موجب آسیب به محیط زیست شده است. به بیان ساده‌ تر جیوه‌ ی موجود در آمالگام اگرچه به علت دفع نامناسب به محیط زیست آسیب می‌رساند اما برای بدن انسان کاملا بی‌خطر است.

برخلاف آمالگام که از زمان شروع استفاده از آن تغییرات اساسی در ساختار خود نداشته است، کامپوزیت‌ها روز به روز پیشرفت می‌کنند و دندانپزشکان همواره در انتظار مواد بهتر با خواص بالاتری هستند. به همین دلیل و با توجه به بهبود سیستم های چسبندگی کامپوزیت به دندان طی سال های اخیر بسیاری از پوسیدگی ها که در گذشته به علت عدم اعتماد دندانپزشکان به مواد همرنگ، با آمالگام پر می‌شدند، امروزه به خوبی با کامپوزیت‌ها ترمیم می‌شوند.

شاید شما هم در مراجعات خود به مطب دندانپزشکان با دستگاهی که از خود نور آبی رنگی می‌تاباند برخورد کرده باشید، بد نیست بدانید که این نور، اشعه‌ی ماورا بنفش یا لیزر نیست، بلکه نور مرئی با طول موجی خاص است که از آن برای سفت کردن کامپوزیت (که ابتدا به صورت خمیری است) استفاده می‌شود.

با توجه به توضیحات داده شده در مورد دندان‌هایی که صرفاً ترمیم (پر) می‌شوند چنانچه دندان در معرض دید باشد بهتر است با مواد همرنگ ترمیم شود. اما در مورد دندان‌هایی که درمان ریشه (عصب کشی) شده‌اند اغلب دندانپزشک پس از ترمیم دندان شما را به روکش کردن آن در آینده توصیه می‌کند، بنابراین حتی اگر این دندان در معرض دید باشد از آنجا که روکش نهایی آن از جنس چینی و طبیعتاً با رنگ سفید خواهد بود پر کردن دندان با آمالگام مشکلی از نظر زیبایی ایجاد نمی‌کند.

سخن پایانی

هر چند دنیای علم در جهان امروزی در حال در نوردیدن افق های جدید است و هر روز دستگاه ها و مواد جدیدی در اصلاح و مرمت دندان های پوسیده به کار گرفته می شوند اما نباید از رعایت بهداشت و استفاده از مسواک و نخ دندان غافل شد. چون هیچ چیز جای دندان اصلی و سالم را پر نمی کند و آسان ترین راه نیز حفاظت از دندان ها با مسواک و نخ دندان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۲۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!

دانشمندان دیرینه‌شناس، اخیرا به کشف‌های جدیدی در خصوص یک گونه عجیب و ماقبل تاریخ از ماهی قزل‌آلا رسیدند. این ماهی در حد و اندازه‌ای بزرگ و با دندان‌هایی شبیه به عاج وجود داشته است.
مجله پلوس وان (Plos One) اخیرا پژوهشی را منتشر کرده است که متعلق به یکی از کشف‌های جدید دانشمندان از تاریخ اقیانوس‌هاست.

به گزارش فارس، ماهی Oncorhynchus Rastrosus، گونه‌ای غول‌پیکر از خانواده ماهی قزل‌آلا که چند میلیون سال پیش در شمال غربی اقیانوس آرام آمریکای شمالی زندگی می‌کرد، دارای یک جفت دندان جلویی بود که از کناره‌های دهانش مانند عاج بیرون می‌آمد.

تخمین زده شده است که این ماهی غول‌پیکر به طول ۲.۷ متر می‌رسد. در ابتدا، محققان تصور می‌کردند که دندان‌های جلویی بزرگ این ماهی مانند دندان‌های نیش به سمت عقب، یعنی به سمت دهان است. این تصور تا حد زیادی به این دلیل بود که فسیل‌های دندان‌ها جدا از بقیه جمجمه کشف شده است.


اگرچه تاکنون کاربرد‌های بالقوه این دندان‌های عجیب به طور کامل مشخص نشده است، اما محققان معتقدند که احتمالاً این ماهی از آن‌ها برای مبارزه یا به عنوان ابزاری برای کندن لانه‌ها در کف دریا استفاده می‌کرده است. دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که این امکان وجود دارد که از دندان‌ها برای اهداف متعدد استفاده شوند، ولی احتمالاً از دندان‌ها براکشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!ی گرفتن طعمه استفاده نمی‌شده است.

کرین کلاسون، پژوهشگر اصلی و استاد آناتومی در کالج پزشکی فیلادلفیا، می‌گوید: «ما برای دهه‌ها می‌دانستیم که این ماهی قزل‌آلای منقرض شده از مرکز اورگان، بزرگترین ماهی‌هایی هستند که تاکنون زندگی کرده‌اند. اکتشافاتی مانند اکتشاف ما نشان می‌دهد که آن‌ها احتمالا غول‌های مهربانی نبوده‌اند. این دندان‌های بزرگ عاج‌مانند برای دفاع در برابر شکارچیان، رقابت با سایر ماهی‌های قزل‌آلا و در نهایت ساختن لانه‌هایی برای حفاظت از * استفاده می‌شده است.»

برایان سیدلاوسکاس، استاد دانشگاه ایالتی اورگان، می‌افزاید: «ما همچنین تأکید می‌کنیم که ماده‌ها و نر‌ها به طور یکسان دارای دندان‌های بزرگ و عاج‌مانند بوده‌اند.»

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پاندای قرمز گیاه‌ خوار با اصالت چینی (+عکس) این حیوان عجیب برای زنده ماندن باید در خواب هم غذا بخورد! (+عکس) خصوصیات جالب پاندا و بررسی انواع مختلف آن (+عکس)

دیگر خبرها

  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • سرخ و سفید و دوست‌داشتنی
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد