Web Analytics Made Easy - Statcounter

"آی‌بی‌ام " (IBM) موفق به ساخت تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۵ نانومتر شده و این در حالی است که کوچک‌ترین و پیشرفته‌ترین تراشه‌های تجاری دنیا در حال حاضر با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته می‌شوند. آفتاب‌‌نیوز : آی‌بی‌ام برای تولید این تراشه ۵ نانومتری به جای استفاده از مهندسی FinFET ،از ساختار جدیدی با یک بسته شامل چهار صفحه نانو استفاده کرده است که تا ۳۰ میلیارد ترانزیستور در تراشه‌ای به اندازه یک بند انگشت جای گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این موفقیت دستاوردهای قابل توجهی در قدرت و کارایی در پی خواهد داشت.
در سال ۱۹۷۰ طبق قانون مور اعلام شد که تعداد ترانزیستورهای یک تراشه هر دو سال یکبار می‌تواند دو برابر شود.این قانون در ابتدا جالب به نظر می‌آمد اما در ادامه به دلیل کند بودن روند افزایش ترانزیستورها با مشکلاتی مواجه شد.
در بازار تجهیزات تجاریِ هنوز هم تراشه‌های ۱۴ نانومتری استاندارد محسوب شده و از آنها استفاده بسیاری می‌شود اما با استفاده شرکت‌هایی نظیر اینتل و سامسونگ از تراشه‌های ۱۰ نانومتری سبب شد تا بازار به تسخیر این تراشه‌ها در بیاید.
اما از آنجاییکه فناوری با سرعت زیادی در حال پیشرفت است،در سال 2015 آی بی ام از تراشه‌ ۷ نانومتری خود که با همکاری سامسونگ و "گلوبال فاندریز"( GlobalFoundries) توسعه داده بود رونمایی کرد.
آنها توانستند با کمک برخی ترفندها در زمینه تولید، ۲۰ میلیارد ترانزیستور را در یک تراشه‌ به اندازه یک بند انگشت جای دهند.
آن‌ها انتظار دارند که بتوان این تراشه‌های ۷ نانومتری را در سال ۲۰۱۹ تجاری سازی کنند.
حال همان کمپانی با برداشتن گامی بلند در عرصه فناوری، موفق به تولید تراشه‌های 5 نانو متری شده است. این تیم برای کاهش اندازه این تراشه ها به 5 نانو متر از روش‌های نوین مهندسی بهره بردند.
آنها در مهندسی تراشه‌ ۵ نانومتری خود از صفحه‌های نانو سلیکونی استفاده کردند که می‌توانند سیگنال‌ها را از درون ۴ گیت بصورت همزمان ارسال کنند که در تراشه هایی که با روش مهندسی FinFET ساخته شده بودند این گیت‌ها 3 عدد بودند.
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ،این تراشه های جدید در مقایسه با تراشه های 10 نانومتری دارای قابلیت افزایش بازدهی تا ۴۰ درصد با انرژی مشابه بوده و می‌توانند مصرف انرژی را تا ۷۵ درصد و کاهش دهند.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۳۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزمو چاینا، این سری دارای تراشه جدید Kirin۹۰۱۰ هستند. تراشه جدید به طور واقعی آزمایش شده و عملکرد آن بهتر از انتظارات و بدون داغ شدن دستگاه بوده است.

Kirin۹۰۱۰ جایگزین تراشه های Kirin۹۰۰۰ شده که روی گره پردازشی کلاس ۷ نانومتری نسل دوم SMIC ساخته شده که به آن N+۲ نیز می گویند. تراشه های Kirin ۹۰۰۰ نیز براساس همین فرایند فناورانه ساخته شده اند.

SMIC بزرگترین پیمانکار تراشه سازی چین در جهان است. با توجه به ذخیره محدود موبایل های Pura ۷۰، پیش بینی می شود ظرفیت تولید تراشه های جدیدKirin هنوز محدود باشد. با این وجود تولید یک مدل پرچمدار جدید با تراشه جایگزین نشان می دهد هواوی اندک اندک چالش ذخایر تراشه خود را در بحبوحه تحریم های آمریکا با کمک نسخه های داخلی برطرف می کند.

البته اینکه SMIC چگونه توانسته تراشه های مذکور را بدون دسترسی به ابزارها و فناوری های خارجی بسازد، هنوز مشخص نشده است.

طبق گزارش ها تراشه جدید Kirin۹۰۱۰ دارای هسته خوشه ای مشابه نسخه های پیشین است. می توان Kirin۹۰۱۰ را یک نسخه تراشه Kirin۹۰۰۰ دانست که نسبت به نمونه های پیشین بازده بالاتری دارد.

با این وجود به نظر می رسدKirin۹۰۱۰ با وجود قدرت رایانشی بیشتر، سرعت عملکرد هسته آن کندتر است.

براساس گزارش های پیشین سریPura ۷۰ موبایل هایی پرچمدار با تمرکز بر عکاسی هستند. این سری شامل ۴ مدل Pura ۷۰، Pura ۷۰پرو، Pura ۷۰پرو پلاس و Pura ۷۰اولترا است.

کد خبر 6092832

دیگر خبرها

  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • حساب نانو آلپاری [راهنمای موفقیت در “binary option”]
  • چهار دلیل برای فرار از خرید پوکو X5 پرو
  • تراشه‌ای جدید که محدودیت‌های معلولان را رفع می‌کند (فیلم)
  • سالم غذا بخورید تا مدیون نباشید !/مسافرین «ماه» روی زمین کاشته می‌شوند
  • رویداد اپل در راه است | آی‌پد پرو با تراشه M4 عرضه می‌شود
  • نصب توری بر روی تراشه‌های ریزشی کوه در محور کرج – کندوان
  • آی پد پرو جدید با تراشه M۴ عرضه می شود