Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد صرامیبا اشاره به ضرورت ایجاد پالایشگاههای جدید گفت: مشکلات اخیری که به دلایل متفاوت برای برخی از فعالان صنعت پتروشیمی در چین رخ داد، نشان از ضرورت وجود نهادی بین المللی در نقش هماهنگ کننده و ناظر بر این بازار دارد؛ از سویی دیگر، وجود چنین نهادی از سوی تولیدکنندگان بزرگ نفتی دنیا که بی شک تشکیل آن اجتناب ناپذیر است، می تواند با تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی و مصرفی طلای سیاه، نقش پررنگی در تعیین قیمت نفت و فرآورده های نفتی ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو و بازرس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر اینکه بنیانگذار چنین نهادی می‌تواند به خودی خود، نقش پررنگی در تعیین سیاست گذاری های این نهاد داشته باشد، ادامه داد: محور دیگری که می تواند میزان تاثیر گذاری هر یک از اعضا را تعیین کند، حجم، کیفیت و نوع محصولات تولیدی پالایشی یا پتروشیمی است.

به گفته این کارشناس انرژی، به طور کلی هر نهاد هماهنگ کننده ای که قادر به ایجاد یک همبستگی و تعادل میان تولیدکنندگان فرآورده های نفتی باشد، می تواند نقش اساسی در قیمت گذاری و حتی حل مشکلات به وجود آمده در این زمینه داشته باشد.

صرامی در توضیح اینکه عضویت و ایفای نقش در نهادی بین المللی نیازمند توانمندی و تولید در سطح استانداردهای بین المللی است، درحالیکه پالایشگاه های ایران نیازمند نوسازی بوده و محصولات تولید آن نیزدر گریدهای معمول و رایج تولید می شود، تصریح کرد: عضویت در چنین نهادی واحدهای پالایشی و پتروشیمی را مجبور به ارتقاء کرده و تاثیر زیادی بر افزایش سطح صنایع پالایشی و پتروشیمی کشور در درازمدت دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه شرکت ملی پتروشیمی برای رسیدن به تولید ۱۰۰ میلیون تنی فرآورده های پتروشیمی، برنامه‌ریزی کرده است، می توان آینده مساعدی را برای این صنعت پیش بینی کرد.

کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تلاش هستند برای کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، ضمن افزایش توان تولید نفت، با ساخت پالایشگاه‌های جدید و روزآمدکردن پالایشگاه‌های قدیمی، ظرفیت پالایشی خود را به‌طور محسوسی افزایش دهند.

چنین تصمیمی علاوه بر تامین مقاصد صادراتی و مصرفی برای نفت تولیدی این نهاد، می تواند در ایجاد یک کمربند امن برای کشورهای تولیدکننده نفت عمل کرده و قدرت این نهاد را چندین برابر کند؛ اما اینکه جایگاه و تاثیرگذاری ایران در حوزه چه میزان می تواند باشد، بحث و بررسی بیشتری را می طلبد.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۴۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد

هند طی ماه میلادی گذشته، نفت بیشتری از روسیه و نفت کمتری از عراق و عربستان سعودی وارد کرد.

به گزارش ایسنا، پالایشگاه‌های هندی از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ که باعث شد غرب، مسکو را هدف تحریم‌های گسترده‌ای قرار دهد، مشتری نفت روسیه شده اند. آمارهای مقدماتی نشان داد روسیه در آوریل، بزرگترین صادرکننده نفت به هند ماند و پس از آن، کشورهای عراق و عربستان سعودی در رتبه دوم و سوم ایستادند.

هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، خرید نفت را در آوریل نسبت به ماههای قبل، ۱۳ تا ۱۷ درصد افزایش داد. واردات نفت هند از عراق، به میزان ۲۰ تا ۲۳ درصد کاهش یافت.

طبق آمار شرکت مالی LSEG، انتظار می‌رود واردات نفت از روسیه به هند در ماه مه، به ۱.۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

تحلیل رویترز با استفاده از آمار رصد نفتکش، نشان داد در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ که در ۳۱ مارس به پایان رسید، سهم نفت خاورمیانه از کل واردات نفت به هند به ۴۶ درصد رسید که پایین‌ترین رکورد از سال ۲۰۰۲-۲۰۰۱ است و در مقایسه با ۵۵ درصد سهم نفت خاورمیانه در سال مالی قبلی، کمتر است. علت اصلی این کاهش، افزایش خرید نفت از روسیه بوده است که به تنهایی، در حدود ۳۵ درصد از کل واردات نفت به هند در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳، سهم داشت.

بر اساس گزارش رویترز، نفت روسیه به دلیل این که با تخفیف عرضه می‌شود، ارزان‌تر از گریدهای نفتی مشابه در آسیاست اما گفته می‌شود پالایشگاه‌های هندی حاضر نیستند نفت روسیه را که با نفتکش‌های شرکت سوفکامفلوت حمل شده است، دریافت کنند زیرا نگران نقض تحریم‌های آمریکا علیه روسیه هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
  • تولید نفت اوپک در آوریل کاهش یافت
  • کاهش ۱۰۰ بشکه ای تولید روزانه نفت اوپک
  • برنامه ریزی برای تولید سوخت حاصل از زباله در شهر تبریز
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  •  کارگران، ستون‌های استوار نظام و مظهر خلاقیت و تلاش بی‌وقفه
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها، حاصل تلاش ۹۰ روانشناس در پلیس اصفهان است