زنان انقلابی از فداکاری های حضرت خدیجه درس بیاموزند
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۵۶۵۷۴
صدای ایران _سزاوار جامعه زنان و انقلابی و شجاع است که درباره حضرت خدیجه به عنوان یک سرمشق بسیار عالی بیندیشند و به او اقتدا کنند و از فداکاری های او درس بیاموزند، حتی نه تنها زنان بلکه مردان نیز می توانند به او اقتدا کنند
به گزارش سرویس صدای حوزه پایگاه خبری صدای ایران متن پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی به چهارمین همایش بانوی فضیلت، حامی رسالت، حضرت خدیجه کبری(س) که توسط مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) دراین همایش قرائت شد، به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
قبلاً لازم می دانم ازتشکیل این همایش باشکوه برای بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه کبری که تحت عنوان "بانوی فضیلت، حامی رسالت" در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار می شود، از همه شما عزیزان و دست اندرکاران تشکر کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از ویژگی های این همایش این است که برای بانوی بسیار والا مقام و مجاهدی تشکیل شده که عده ای خدمات برجسته او را به فراموشی سپرده اند و به همین جهت می توان او را بانوی مظلومه نام نهاد، در حالی که زندگی او می تواند الگوی بسیار ارزنده ای برای همه مجاهدان راه حق اعم از زنان و مردان باشد.
این بانوی بزرگوار از کسانی است که مصداق بارز کلام امیرمومنان در نهج البلاغه می باشد که فرمود: (لا تَسْتَوْحِشُوا فِى طَرِيقِ الْهُدى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ ) آری، او در مسیر حمایت از پیغمبر اکرم(ص) و آیین اسلام از کمی همراهان هرگز وحشت به خود راه نداد و می گفت خدا با ماست و کسی که خدا با اوست، تنها نیست.
آری، این بانوی بزرگوار مصداق بارز همین موضوع است. در زمانی که پیغمبر اکرم(ص) تنهای تنها بود او اولین کسی بود که به پیغمبر اکرم (ص) ایمان آورد و درکنار او همچون کوه استوار ایستاد و با تمام وجود خود از آن حضرت حمایت می کرد.
معروف است هر زمان که پیغمبر اکرم(ص) از مسجدالحرام بعد از تبلیغ اسلام به خانه باز می گشت و بدن نازنین آن حضرت بر اثر سنگ های دشمنان مجروح بود این بانوی صبور، زخم های پیغمبر را می بست و آن حضرت را دلداری می داد.
یکی از نشانه های مظلومیت این بانوی بزرگوار این است که تنها دوران مشقت بار زندگی پیغمبر اکرم(ص) را در مکه دید که در حلقه محاصرۀ دشمنان سخت گرفتار بود و حتی این بانو زمانی از دنیا چشم پوشید که مسلمانان در شعب ابوطالب در محاصره شدید دشمن بودند و به این ترتیب هرگز دوران پیروزی و عظمت پیغمبر اکرم(ص) را که در جزیرۀ العرب به اوج خود رسید و همه دشمنان در برابر او تسلیم شدند و بانگ توحید و الله اکبر تمام فضای حجاز را پر کرد، مشاهده نکرد. آری، او با غم و اندوهی جانکاه چشم از جهان بربست و پیغمبر اکرم(ص) و دخترش فاطمه زهرا(س) را داغدار ساخت در حالی که وظیفه خود را در حمایت از اسلام و همسرش رسول خدا(ص) انجام داده بود.
زوایای زندگی این بانوی بزرگ واقعاً مطالعه کردنی است که در هر زاویه اش درسی نهفته است، گرچه در بعضی از اذهان معروف شده که او هنگام ازدواج با پیامبر اسلام(ص) چهل سال داشت و پیش از آن حضرت با دو نفر دیگر به نام های ابوهاله تمیمی و عتیق بن عائد ازدواج کرده بود و از آنان فرزندانی نیز داشت، ولی هر دو مسئله از نظر محققین و بزرگان تاریخ و حدیث اشتباه و نادرست است.
مطابق تحقیق دانشمندان آگاه حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر بیست و پنج ساله یا بیست و هشت ساله و دوشیزه بوده و روایت چهل سال یک روایت غیر قابل اعتماد است و آن دو نفر که به عنوان شوهر قبلی او ذکر شده شوهر خواهر او بوده اند که نامش هاله بود و فرزندانی را که نام می برند مربوط به خواهر اوست. بلاذری از علمای معروف اهل سنت در انساب الاشراف می گوید: خدیجه هنگام ازدواج با پیغمبر اکرم(ص) دوشیزه ای 28 ساله بود. (ج 1 / ص 98)
ابن العماد حنبلی در شذرات الذهب نقل می کند که خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر اکرم(ص) 27 ساله بود (شذرات الذهب، ج 1، ص 14) و گروه زیادی از علمای شیعه و اهل سنت به این حقیقت اعتراف کرده اند که ذکر نام همه آنها به درازا می کشد.
حضرت خدیجه(س) در چهره پیغمبر اکرم(ص) در همان جوانی آینده فوق العاده ای را گویا مشاهده می کرد که هنگام ازدواج با آن حضرت علیرغم نکوهش فراوان زنان عرب که چرا زن با شخصیت و ثروتمندی مثل خدیجه چگونه با جوانی یتیم و ظاهراً فقیر ازدواج می کند با افتخار خواستگاری ابوطالب را برای پیغمبر اکرم(ص) پذیرفت. جالب اینکه مهریه ای که برای او تعیین شده بود و نود مثقال طلا بود را خدیجه شخصاً با افتخار پذیرفت. (یعنی من آن را به حضرت محمد(ص) تقدیم می کنم تا او به عنوان مهریه به من بپردازد)
این بانوی بزرگوار در تمام دوران زندگی اش بعد از بعثت پیغمبر اکرم(ص) یعنی حدود ده سال دائماً مظلوم و در فشار بود، داستان تولد بانوی اسلام حضرت زهرا(س) را همه شنیده ایم که احدی از زنان قریش هنگام وضع حمل به یاری حضرت خدیجه(س) نیامد تا اینکه مطابق روایتی که نقل می کند چهار زن بهشتی به یاری او آمدند.
تمام فشارهای سختی که در دوران مکّه بعد از بعثت بر پیغمبر اکرم(ص) وارد شد در واقع به خدیجه نیز وارد می شد و فداکاری بی نظیر او بهترین خدمت او به اسلام و پیغمبر اکرم(ص) است.
در اینجا لازم می دانم به دو نکته مهم اشاره کنم:
اولا، بعضی از متعصبان با تاریخ اسلام بازی سیاسی کردند و سعی کردند با تحریف تاریخ به مقصود خود جامه عمل بپوشانند.
مرحوم علامه امینی (ره) می گوید مورخان جیره خوار بنی امیه سعی داشتند هر کسی را که ارتباط خاصی با امیرمومنان علی(ع) داشت و از یاران خاص آن حضرت بود را به نحوی لکه دار کنند هر چند از بزرگان اسلام بود. به عنوان نمونه ابوذر یار خاص پیامبر اسلام(ص) کسی که به گفته رسول خدا(ص) در روی زمین از او راستگوتر نبود، او را متهم به اشتراکیه و کمونیسم کردند چرا که او در کلمات خود تعبیر به مال الله می کرد و این تعبیر نشان می دهد او عقیده به مالکیت شخص نداشت.
در حالی که این تعبیر در دو جای قرآن مجید، یک مورد با صراحت و دریک مورد دیگر با دلالت التزامی وارد شده است.
این متعصبان برای اینکه مقام حضرت خدیجه را که برترین همسران پیامبر بود، کم کنند و بعضی دیگر از زوجات آن حضرت را بر او مقدم بشمرند، گفتند خدیجه دوشیزه نبوده و چهل ساله بود و با این سخن بتوانند ضربه ای هم بر شخصیت پیامبر بزنند که آن حضرت بخاطر اموال خدیجه با او بیعت کرد، زیرا 15 سال از آن حضرت بزرگ تر و دوشیزه هم نبود، ولی همان گونه که عرض شد بسیاری از محققان بحث چهل سالگی آن حضرت را یک روایت ضعیف دانسته اند.
ثانیا، سزاوار جامعه زنان و انقلابی و شجاع است که درباره حضرت خدیجه به عنوان یک سرمشق بسیار عالی بیندیشند و به او اقتدا کنند و از فداکاری های او درس بیاموزند، حتی نه تنها زنان بلکه مردان نیز می توانند به او اقتدا کنند. همان گونه که قرآن درباره همسر فرعون و مریم می گوید: « وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ * وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ» (سورۀ تحریم، آیات 11 و 12)
در پایان دوام توفیقات شما قرآن پژوهان را در طی طریق قرآن و عترت و نشر معارف اسلامی از درگاه الهی مسئلت دارم.
قم – ناصر مکارم شیرازی
دهم رمضان 1438
مطابق با پانزدهم خرداد 1396
منبع: صدای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۶۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اشراقی: ملاک اندیشههای امام، رهبر انقلاب هستند
نوه امام راحل میگوید شاخص و ملاک اندیشههای حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری هستند و یک مورخ وظیفه دارد برای جلوگیری از تحریف اندیشه های امام، به شاخص و ملاک رجوع و نگاه به کلام رهبری کند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از کتاب «چالشهای تاریخی» تألیف سلیمی نمین با حضور حجت الاسلام مرتضی اشراقی از نوادگان امام راحل، حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، موسی حقانی رئیس مؤسسه تاریخ معاصر ایران و رضاپور حسین رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.
برگزاری همایش «حل مشکلات جهان اسلام با بهرهگیری از اندیشه امام خمینی» با مشارکت مراکز افغانستانی و ایرانیحجت الاسلام مرتضی اشراقی در این نشست گفت: این کتاب به کالبدشکافی هشت چالش تاریخی پرداخته است. از چالش 4 به بعد دربارۀ انقلاب شکوهمند اسلامی است. به نظر میرسد بسیار خوب، دقیق و موشکافانه به این مسئله پرداختند. در چالش هشتم این کتاب در خصوص منشأ تقابل آقای منتظری با امام صحبت شده است.
وی افزود: بحثی که امروز دارم، در خصوص تحریف در تاریخ یا به صورت کلی تحریف است. امروز با توجه به گسترش فضای مجازی و رسانههای عمومی و نوع خبر رسانی و انتشار اخبار در این فضا و نیز اثرگذاری آن بر افکار عمومی، حقایق وقایع گاهی اوقات به صورت وارونه نمایش داده میشود؛ یعنی قلب حقیقت پیش میآید که همان تحریف است. وقتی ما واقعهای را به صورت وارونه نمایش دهیم، یعنی تحریفش کردیم.
با تحریف هدفمند شخصیت امام (ره)مواجهیم
اشرافی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در عرصه امروز انقلاب، تحریف هدفمند اندیشههای حضرت امام است، گفت: امروز شاهدیم زندگی شخصی، سیاسی و اجتماعی حضرت امام به صورت هدفمند تحریف و به جامعه ارائه می شود. نمونه آن را در رسانه های بیگانه و مستندهایی میبینیم. امروز بسیاری از ما از ابعاد شخصیت حضرت امام اطلاع نداریم و این ابعاد بسیار ناشناخته است. نسل کنونی انقلاب به ویژه نسل نوجوان و جوان، این ابعاد شخصیتی را نمیشناسند و عظمت امام را درک نکردند. وظیفۀ ما این است که نگذاریم منحرفان و معاندان، امام را تحریف کنند.
تحریف امام، تحریف انقلاب و تحریف اسلام است
وی وظیفۀ یک مورخ را جلوگیری از انحراف چنین شخصیتی دانست و افزود: یک مورخ باید شجاع باشد و از عملیات روانی رسانهای نترسد و نگذارد تحریف امام رخ دهد. تحریف امام، تحریف انقلاب و تحریف جمهوری اسلامی و تحریف اسلام ناب محمدی است. همان گونه که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند در مقابل شبیخونهای فرهنگی دشمن باید برنامه داشته باشیم، چون که هدفمند و با برنامه عمل میکند، پس ما هم باید برنامه داشته باشیم.
اشراقی ادامه داد: یکی از مهمترین برنامههایی که میتوانیم در برابر هجمۀ فرهنگی دشمن داشته باشیم، جهاد تبیین است؛ جهاد تبیین در خصوص امام، جهاد تبیین در خصوص انقلاب و جهاد تبیین در خصوص دفاع مقدس. عدهای در فضای مجازی و رسانههای معاند و با هزینههای گزاف به تطهیر رژیم فاسد پهلوی میپردازند، قلب حقیقت است. آنها قصد دارند با وارونه نمایی به تطهیر رژیم پهلوی بپردازد.
وی افزود: چندین مستند علیه امام و انقلاب ساخته شده است. ما چقدر توانستیم پاسخگو باشیم؟ چقدر در راستای جهاد تبیین و جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب موفق بودیم؟ چند مستند موفق در پاسخ به شبهات این رسانهها باید بسازیم تا جوان و نوجوان ما را قانع کند؟ دشمن با برنامه به جنگ انقلاب آمده است، ما هم باید برنامه داشته باشیم. وظیفۀ مورخ، تبیین حقایق است. تاریخنگاری یک هنر است و مورخ یک هنرمندی که با قلم خودش، هنر خودش را به منصۀ ظهور میرساند. قلمی که جلوی تحریف تاریخ را بگیرد و به تبیین حقیقت بپردازد، قلم مقدس است.
سبک زندگی خانوادگی پدر علوم قرآن و حدیث؛ خانوادهای از تراز عالمان و عارفانملاک اندیشههای حضرت امام، مقام معظم رهبری هستند
اشراقی با اشاره به اینکه تحریف کنندگان به صورت آگاهانه و عامدانه به تحریف تاریخ میپردازند، گفت: برای این تحریف برنامه دارند و هدفی دارند. خداوند می فرماید « یا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» در حالی که شما آگاهید کتمان حقیقت میکنید. کتمان حقیقت یعنی تحریف حقیقت. کتمان کنندگان حقیقت، آگاهانه کتمان می کنند. امروز دشمنان قسم خورده به صورت آگاهانه و هدفمند، اندیشه های امام را تحریف می کنند. شاخص و ملاک اندیشه های حضرت امام، مقام معظم رهبری هستند و یک مورخ وظیفه دارد برای جلوگیری از تحریف اندیشه های امام، به شاخص و ملاک رجوع و نگاه به کلام رهبری کند.
مقام معظم رهبری درست در مسیر حضرت امام دستور به جهاد تبیین دادند
وی افزود: امام خمینی در تاریخ 25 دی سال 67 برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب، نامه ای به سیدحمید زیارتی نوشتند و ایشان را مکلف به تدوین تاریخ انقلاب کردند. امام در این نامه می فرماید «شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهده دار چه کار عظیمی شده اید. اکثر مورخین، تاریخ را آن گونه که مایلند، یا بدان گونه که دستور گرفته اند، مینویسند نه به آن گونه که اتفاق افتاده است. از شما می خواهم هرچه می توانید، سعی و تلاش کنید تا هدف قیام مردم را مشخص کنید. شما باید نشان دهید که چگونه مردم علیه ظلم و بیداد، تهجر و واپس گرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایهداری، اسلام التقاطو در یک کلمه، اسلام آمریکایی کردند.» امروز هم مقام معظم رهبری درست در مسیر حضرت امام دستور به جهاد تبیین دادند.
اشراقی ادامه داد: امروز میبینیم که در فضای رسانهای، هدف اصلی قیام مردم که رسیدن به استقلال سیاسی و نظامی بوده، توسط رسانههای معاند وارونه میشود. وظیفۀ یک مورخ، جلوگیری از این تحریف است. امروز کدام کشور مانند جمهوری اسلامی است که از لحاظ سیاسی و نظامی، کاملاً استقلال داشته باشد و وابسته به بلوک شرق و غرب نباشد؟ تبیین چنین مسئله ای وظیفۀ همگانی به خصوص خواص است. حضرت زینب سلام الله علیها بزرگترین جهادگر تاریخ اسلام هستند و در همین راستا، مورخین وظیفه ای سنگینتر از بقیه دارند؛ چرا که کتاب ماندگار است و قلم مورخ ماندگار است.
وی با اشاره به اینکه تاریخ را مورخین نمیسازند بلکه تاریخ را تاریخ سازان میسازند، گفت: امروز مردم مظلوم و سرافراز غزه تاریخ ساز یک حماسۀ عظیم هستند. حماسۀ پیروزی خون بر شمشیر و حق بر باطل و حماسۀ پیروزی نور بر ظلمت و بر مورخین فرض است که جلوی تحریف تاریخ غمناک و دردناک مردم غزه را بگیرند. مورخ، یک جهادگر تبیین است و هرگز نباید از جنگ رسانهای دشمن بترسد. مورخ باید شجاع باشد. متأسفانه ما در بحث جهاد تبیین در فضای مجازی خوب عمل نکردیم. باید برنامه داشته باشیم و کمکاری گذشته را جبران کنیم.
انتهایپیام/