Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران- در ایام ماه مبارک رمضان امسال، یادگار گرامی امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی طی سلسله یادداشت هایی، به اختصار به شرح دعای مکارم الاخلاق می پردازد.

امروز بخش هفتم این یادداشت ها تحت عنوان«تبدیل دشمنی به دوستی و محبت»، از نظر مخاطبان ارجمند می گذرد:

حضرت سید الساجدین (علیه السلام) در مناجات خود با خدا و ادامه دعای مکارم الاخلاق می فرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَبْدِلْنِی مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ، وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْیِ الْمَوَدَّةَ، وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَة»؛ پروردگارا بر محمد و آل محمد درود فرست و دشمنی و کینه توزی دشمنان را برایم به دوستی و محبت تبدیل کن و حسادت اهل بغی را برایم به صمیمیت مبدل کن و بدگمانی و سوءظن اهل صلاح نسبت به من را به اعتماد تبدیل کن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در لغت عربی واژه «ابدال» به جابجایی یک چیز با چیز دیگر معنا شده است (مفردات، ص102) و در اینجا به درخواستِ تبدیل و جایگزینی محبت و دوستی به جای بغض و دشمنی معنا می شود.

«بِغْضَةِ»، به شدت بُغض معنا شده است و به دشمنی شدید گفته می شود. (ریاض السالکین، ج3، ص320) «شنان» نیز همان بغض و کینه است (مفردات، ص432 و صحاح، ج1، ص57) و منظور از اهل شنان گروه و عده ای است که نسبت به یک شخص یا یک موضوع، کینه و عداوت در دل دارند و این کینه را ابراز و اظهار می کنند.

آرزوی زوال نعمت، از کسی که مستحق آن نعمت است را «حسد» می گویند. (مفردات، ص247). این حالت درونی و حس قلبی گاه با اقدام همراه است و گاه در دل مخفی است و ابراز نمی شود.

«البغی» به ظلم و تجاوز و تلاش برای ایجاد فساد و شر معنا شده است (ریاض السالکین، ج3، ص320) و در لغت عربی به کسی که از حد تجاوز کرده باشد و برای ایجاد ظلم و فساد تلاش داشته باشد، «اهل البغی» خوانده می شود. (مفردات، ص130) در پاسخ به این پرسش که چرا به حسودان اهل بغی گفته می شود نیز باید گفت، چون حسود ظالمی است که برای شخص مقابلش شرّ می خواهد و با تجاوز از حد خود، طالب از بین رفتن نعمت هایی است که خدای تعالی در اختیار وی نهاده است. به این دلیل امام سجاد (علیه السلام) در این دعا آنها را اهل بغی نامیده است. (ریاض السالکین، ج3، ص320)

«ظِنّه» به تهمت و بدگمانی و «الثقه» به حسن ظن و اعتماد معنا شده است. (ریاض السالکین، ج3، ص320) «اهل صلاح» هم به گروهی گفته می شود که اهل رای و نظرند و به درستی و راستی شهره اند.

حضرت سجاد (علیه السلام) در این فراز از دعای شریف مکارم الاخلاق، پس از طلبِ درود و صلوات برای پیامبر اکرم و اهل بیت پاک و طاهر ایشان (علیهم السلام)، که کلید استجابت دعاهای دیگر است، از خدای بزرگ می حواهد تا بغض و کینه دشمنان و کج اندیشان نسبت به حضرتشان را به دوستی و محبت تبدیل کند.

برخی امور، به خصوص امور قلبی و احساسات درونی، به سختی تغییر و تبدیل می یابد و تا خدای رحمان خود در آن دخالت و تصرف نکند، تبدیل و اصلاح آن صعب و دشوار و گاه ناممکن است. قرآن کریم در این باره می فرماید: «وَ أَلَّفَ بَینْ‏َ قُلُوبهِِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فىِ الْأَرْضِ جَمِیعًا مَّا أَلَّفْتَ بَینْ‏َ قُلُوبِهِمْ وَ لَاکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنهَُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیم»؛ خداست که دل های مؤمنان را مهربان کرد و [به هم] پیوند داد، که اگر همه ثروت روی زمین را هزینه می کردی، نمی توانستی دل هایشان را پیوند دهی، ولی خدا بود که میان آنان الفت برقرار کرد. به یقین او عزیز و حکیم است (سوره انفال آیه 63) یا در موضعی دیگر می فرماید: «وَ اذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَینْ‏َ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا»؛ نعمت خدا را به یاد آرید، آنگاه که دشمن یکدیگر بودید و او میان دل های شما الفت انداخت و در پرتو نعمت او، با یکدیگر برادر شدید. (سوره آل عمران آیه 103)

پس می توان گفت که ایجاد الفت و مهربانی و تبدیل دشمنی و کینه و حسد، به دوستی و برادری از جمله نعمت هایی است که خدای سبحان به بندگانش اعطا می کند و از این رو است که در این دعای مکرم از خدای تعالی می خواهیم که این تبدیل احسن را بر ما ارزانی دارد.

توجه به این نکته ضروری است که حب و بغض باید برای رضای پروردگار و در مسیر خواست او باشد و دستورات الهی معیار و میزان دوستی ها و دشمنی ها قرار گیرد؛ یعنی برای خدا دوست بداریم و معیار بغض و کینه های درونی مان، خدا و دستورات او باشد، چنان که پیام آور حق، حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) فرموده اند: «الْحُبُ‏ فِی‏ اللَّهِ‏ فَرِیضَةٌ وَ الْبُغْضُ فِی اللَّهِ فَرِیضَة»؛ دوست داشتن برای خدا و دشمن داشتن برای او از واجبات است (بحار الانوار، ج66، ص252) و این از نشانه های مؤمن واقعی است و در زمره فروع دین. مؤمن اعمال و افعال و امیالش را مطابق احکام و خواسته های حضرت حق تنظیم می کند و در همه حال رضایت و خواست باری تعالی را در نظر می گیرد. امام صادق (علیه السلام) در این باره می فرماید: «مَنْ‏ أَحَبَ‏ لِلَّهِ‏ وَ أَبْغَضَ‏ لِلَّهِ‏ وَ أَعْطى‏ لِلَّهِ، فَهُوَ مِمَّنْ کَمَلَ إِیمَانُهُ»؛ کسی که برای خدا دوست بدارد و برای او دشمن، و برای خدا اعطا کند،همو از کسانی است که دارای ایمان کامل اند. (الکافی، ج2، ص124) روایت دیگری نیز با همین مضمون از پیامبر خدا نقل شده که فرمودند: «مَنْ‏ أَحَبَ‏ فِی‏ اللَّهِ‏ وَ أَبْغَضَ‏ فِی‏ اللَّهِ‏ وَ أَعْطَى فِی اللَّهِ وَ مَنَعَ فِی اللَّهِ فَهُوَ مِنْ أَصْفِیَاءِ اللَّه‏»؛ هر کس در راه خدا دوست بدارد و در راه خدا دشمنی کند و در راه خدا ببخشد و به خاطر خدا امساک کند، او از بندگان برگزیده و خالص خداست. (الکافی، ج2، ص125)

از این رو حضرت سید الساجدین (علیه السلام) از خدا می حواهد که دشمنی را به دوستی و حسد را به محبت و صمیمیت و بدگمانی را به حسن ظن تبدیل کند.

در گفتار آینده به بررسی معنای حسد خواهیم پرداخت و به این پرسش پاسخ خواهیم گفت که امام سجاد علیه السلام از چه نظر، مورد حسد بدخواهان بوده اند.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۶۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حب به اهل بیت موجب تقریب است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب،  ماموستا اقبال بهمنی امروز در جلسه تقریب با اشاره به شهدای تقریبی اظهار داشت: شهید دکتر رمضان البیوتی بهار امسال در سنگر محراب و منبر به شهادت رسیدند و از علمای تقریبی کشور سوریه بودند که کتاب‌ها و تألیفات زیادی در راستای وحدت جامعه اسلامی و مبارزه با افراطی گری داشتند.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و تبریک روز معلم گفت:  همیشه ارائه علم و دانش اگر با عشق و محبت توأم باشد بیشتر در دلها جا می گیرد به طوری که اکثر علمای ما تلاش کردند علم و دانش را در قالب شعر و ذوق و عشق و محبت و عرفان ارائه دهند.

تقریب از دیدگاه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام

ماموستا بهمنی در ادامه گفت: در مورد ابعاد تقریب از دیدگاه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، روایتی است که شخصی از حضرت فرمودند آیا نماز خواندن پشت سر عالم اهل سنت درست است یا نه؟ ایشان پاسخ دادند: اگر کسی پشت سر عالم اهل سنت نماز بخواند انگار پشت سر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نماز خوانده است.

تقریب از دیدگاه امام شافعی

وی  در ادامه به ابعاد تقریبی امام شافعی اشاره کرد و بیان داشت: حضرت امام شافعی هم دوره خلافت عباسیان بوده که تبلیغات زیاد و گسترده ای بر ضد اهل بیت علیه السلام می شد و هر کسی که به اهل بیت محبت نشان می داد به او می گفتند این فرد رافضی است و از دین خارج شده است این در حالی است که حضرت امام شافعی خیلی محبت به اهل بیت علیه السلام داشتند و ایشان در مقابل  کسانی که به او توهین می کردند می گفتند  اگر حب به اهل بیت پیامبر اکرم رافضی گری است پس به همه انسانها و جنها اعلام کنید که امام شافعی رافضی است این دیدگاه تقریبی است يعني حب به اهل بیت نباید باعث اختلاف باشد بلکه باید باعث تقریب باشد.

تقریب از دیدگاه مقام معظم رهبری

منتخب مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به دیدگاه تقریبی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: سالهای پیش سوالی از ایشان مطرح شد که آیا توهین کردن به امهات المومنین جایز است یا نه؟ در اینجا فتوایی از سوی مقام معظم رهبری صادر شد که توهین به زوجات پیامبر بزرگوار اسلام حرام شرعی است که این یک دیدگاه تقریبی است.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معلمی که مشق عشق می‌کند
  • چند آموزه‌ مهدوی در دعای عهد و ندبه‌ ی امام صادق (ع)
  • انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد
  • حب به اهل بیت موجب تقریب است
  • زمزمه دعای کمیل در روستای لیلی یادگار + فیلم
  • اتباع بیگانه و قاچاق سوخت دو مساله اصلی هرمزگان است
  • دعای خیر عباس‌میرزا در حق ناصرالدین‌شاه یک‌ساله: پنجاه سال خوشی‌ها ببیند
  • دشمنی به نام سردار آزمون | موضع رسمی در خصوص جلوگیری از بازی کردن ستاره ایرانی
  • موضع رسمی لورکوزن درباره دشمنی به نام سردار آزمون
  • معلم محور تمدن ساز جامعه اسلامی است