Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش شریان نیوز،خبرگزاری ایرنا: اوضاع میان قطر و سایر اعراب خلیج فارس آفتابی نیست و هر ساعت دیگه برهای ناگواری می رسد، یک طرف عربستان و دنباله روهایش که قطر را متهم به حمایت از تروریسم کرده اند و آن طرف هم قطری که روابطش با اخوان المسلمین دردسر ساز شده، مهم ترین تحولات خاورمیانه در رابطه با این موضوع در زیر آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه خبری اسکای نیوز از قطع روابط عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر با قطر خبر دادند.
یک منبع مسئول عربستان سعودی اعلام کرد که دولت عربستان برای حفظ امنیت ملی خود در برابر خطر تروریسم و افراطی گری تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کند.

رویترز گزارش داد که بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرد.

منامه دیپلمات های خود را از دوحه فرا خواند و به تمامی نمایندگی های سیاسی قطر 48 ساعت مهلت داد، خاک بحرین را ترک کنند.

بر اساس این گزارش، دولت ریاض نیز از دیگر کشورهای همپیمان خود خواست که روابط شان با قطر را قطع کنند.

همچنین رسانه ها از قطع روابط کشورهای امارات و مصر در تبعیت از دولت سعودی با قطر خبر دادند.

این در حالی است که روابط عربستان، امارات با قطر در روزهای اخیر به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور دچار تنش و اختلافات شدید شده بود. پایان حضور قطر در ائتلاف عربی ضد یمن فرماندهی ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن اعلام کرد که به مشارکت قطر در این ائتلاف پایان داده است.

رماندهی ائتلاف عربی علت این امر را حمایت قطر از فعالیت های تروریستی عنوان کرد.
تنش درجهان عرب قیمت ‎نفت را افزایش داد پس از آنکه روز دوشنبه کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین روابط خود با قطر را قطع کردند، و این کشور را به حمایت از تروریزم متهم ساختند، قیمت نفت امروز با افزایش جهشی مواجه شد.

این اقدام هماهنگ 4 کشور عربی موجب تشدید اختلافات در جهان عرب بر سر حمایت قطر از اخوان المسلمین، با سابقه ترین جنبش اسلامی جهان شده و بر برخی از بزرگترین صادر کنندگان نفت و گاز جهان تاثیر گذاشته است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 1.1 درصد افزایش به 50 دلار و 48 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم با یک درصد رشد به 48 دلار و 17 سنت رسید. واکنش آمریکا به قطع روابط دیپلماتیک با قطر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواست اختلافات را حل و فصل و اتحاد خود را همچنان حفظ کنند.

ابراز تأسف قطر از اقدام 4 کشور عربی
وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از اقدام ۴ کشور عربی در قطع روابط با دوحه، این اقدام آنها را غیر قابل توجیه و مبتنی بر ادعاهای بی‌اساس خواند.

در این بیانیه آمده است که قطر برای به شکست کشاندن تلاش‌های مربوط به تأثیرگذاری بر جامعه و اقتصاد قطر تلاش خواهد کرد.

«نه» ریاض به پذیرش میانجیگری در مورد قطر
تارنمای روزنامه فرامنطقه ای الحیات وابسته به سعودی روز دوشنبه به نقل از برخی از منابع شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد که موضوع میانجیگری جهت ازسرگیری روابط عادی عربستان با قطر در حال حاضر منتفی است.
شاخص سهام قطر افت کرد پس از آنکه گروهی از کشورهای عربی به رهبری عربستان اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود با دوحه را قطع می کنند، شاخص اصلی سهام بورس قطر در آغاز معاملات امروز صبح با افتی نزدیک به 6 درصدی مواجه شد. دولت یمن هم روابط خود را با قطر قطع کرد دولت «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن در همراهی با کشورهای عربی اعلام کرد که روابط خود را با قطر قطع کرده است.
لیبی هم روابط خود را با قطر قطع کرد وزارت خارجه کشور لیبی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع می کند.
مالدیو هم ارتباط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرد مجمع الجزایر مالدیو به تبعیت از عربستان چهار کشور عربی دیگر روابط دپلماتیک خود با دوحه را قطع کرده است.
پاکستان: تصمیمی برای قطع روابط با قطر نداریم سخنگوی وزارت خارجه پاکستان امروز (دوشنبه) اعلام کرد که پاکستان تصمیمی برای قطع روابط دیپلماتیک با قطر ندارد.

قطع پروازهای قطر با امارات، عربستان و مصر به دنبال قطع روابط دیپلماتیک شرکت ‌ها و خطوط هواپیمایی امارات، عربستان، قطر و مصر نیز قطع پروازهای هوایی را اعلام کردند.
هجوم مردم قطر به فروشگاه‌ ها پس از بسته شدن مرزهای چند کشور عربی بر روی قطر، مردم این کشور برای تامین مایحتاج خوراکی خود به سرعت به فروشگاه‌ها هجوم بردند. *نظر کارشناسان عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی در اقدامی بی‌سابقه با وارد کردن اتهام بی‌ثبات شدن منطقه توسط قطر، روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کرده‌اند. این کشورها قطر را به حمایت از "گروه‌های تروریستی" متهم کرده و حتیعربستان همه تماس‌های زمینی، دریایی و هوایی با قطر را قطع کرده‌است. تحلیل کارشناسان منطقه‌ای در رابطه با این اقدام عربستان و واکنش قطر را در زیر می‌خوانید. سخنگوی وزارت امور خارجه: افزایش تنش میان دولت‌های همجوار به سود کشورهای منطقه نیست/ استفاده از ابزار تحریم امری مذموم است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: افزایش تنش در روابط میان دولتهای همجوار به سود هیچ یک از دولت ها و ملت های منطقه نیست. جمالی: شکست عربستان در ائتلاف علیه ایران/ احتمال بحران میان بحرین و عربستان در آینده نزدیک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت:عربستان به دنبال سیطره و سیادت بر کشورهای عربی و به خصوص منطقه جنوب خلیج فارس است. دهقان: سیاست‌ نابخردانه عربستان شکافی گسترده میان کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد کرده است عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: سیاست نابخردانه و مداخله‌جویانه عربستان در کشورهای منطقه و هزینه‌های آنان برای تسلیح تروریسم سبب ایجاد شکاف گسترده میان کشورهای حوزه خلیج فارس خواهدشد. علاءالدین بروجردی: تنش بین کشورهای عربی ناشی از دخالت آمریکا است رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تنش های اخیر بین کشورهای عربی در منطقه ناشی از دخالت آمریکا است. عابدینی: قطری‌ها پدرخواندگی سعودی را نمی‌خواهند کارشناس مسائل منطقه گفت: سعودی همواره خود را پدرخوانده کشورها عرب خلیج فارس معرفی می‌کند، اما قطری‌ها حاضر به پذیرش این موضوع نیستند. میرزایی: پرهیز دوحه از حرکت در مدار خصمانه سعودی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه که امروز در تنش های عربستان با قطر مشاهده می کنیم به دلیل رفتار اعتدالی دوحه در پرهیز از حرکت در مدار رفتار خصمانه سعودی است. معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری در پیام توئیتری نوشت: پایان ائتلاف سازی و عصر قبیله‌ای عربستان معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: دوران ائتلاف سازی و برادر بزرگ‌تری به پایان رسیده است و سلطه‌گری سیاسی، قبیله بازی امنیتی، اشغال و تجاوز نتیجه‌ای جز بی ثباتی در برندارد.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۷۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایش اقتدار در روز ملی خلیج‌ فارس در بوشهر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر از برگزاری روز ملی خلیج‌ فارس با نگاه وعده صادق و نمایش اقتدار ایران اسلامی در بوشهر خبر داد و گفت: در این آیین شبکه‌های مختلف تلویزیونی کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی حضور دارند. - اخبار استانها -

اسماعیل سجادی‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با گرامیداشت روز ملی خلیج‌فارس اظهار داشت: استان بوشهر با داشتن طولانی‌ترین ساحل و مرز دریایی در خلیج‌فارس جایگاه مهم و ممتاز در این عرصه دارد.

وی از تدوین ویژه برنامه در روز ملی خلیج‌فارس در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: برای انعکاس برنامه روز ملی خلیج‌فارس علاوه بر شبکه‌های ملی و خبرگزاری‌ها از 19 شبکه خارجی دعوت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به دعوت از شبکه‌ها و کانال‌های خارجی برای حضور در روز ملی خلیج‌فارس در بوشهر بیان کرد: شبکه‌های مختلف تلویزیونی، ترکیه، اسپانیا، آلمان، روسیه، ایتالیا، لبنان، چین، عراق، آمریکا، انگلیس، امارات متحده عربی، قطر و دیگر کشورها برای انعکاس روز ملی خلیج‌فارس به بوشهر دعوت شده‌اند.

سجادی‌منش با اشاره به دعوت از شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری‌ها، نویسندگان، کارگردان‌ها، تهیه‌کنندگان و دیگر هنرمندان برای روز ملی خلیج‌فارس در بوشهر اضافه کرد: این مجموعه با هدف مشاهده و انعکاس تاریخ مقاومت مردم استان بوشهر در حاشیه خلیج‌فارس در ادوار مختلف تاریخی دعوت شده‌اند.

وی بازدید از کنسولگری انگلیس، عمارت امیریه، ساختمان‌های تاریخی در بافت بوشهر، قبر ژنرال انگلیسی، گورستان متجاوزان انگلیسی و موزه خلیج‌ فارس را از جمله برنامه‌های یاد شده دانست و بیان کرد: اقتدار تاریخ مقاومت استان بوشهر در این برنامه نشان داده می‌شود و تا به اطلاع مردم جهان رسانده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر تاریخ مقاومت استان بوشهر را پیش از اسلام در منطقه سیراف نام برد و اضافه کرد: استان بوشهر با داشتن قرن‌ها تاریخ مقاومت از جایگاه بالایی در مبارزه با استعمار و استکبارستیزی دارد.

سجادی‌منش با اشاره به اینکه این استان در تاریخ مقاومت خود دارای سرداران بزرگی است گفت: رئیس علی دلواری، نادر مهدوی و دیگر رزمندگان در مبارزه با استعمار و استکبار حماسه ثبت کردند که تاریخ مبارزات این سرداران روایت می‌شود.

وی از برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه وعده صادق و نمایش اقتدار ایران اسلامی در بوشهر خبر داد و گفت: با همکاری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه روز ملی خلیج‌ فارس برگزار می‌شود و در این راستا رزمایش اقتدار در نوار ساحلی بوشهر به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با بیان اینکه 40 چهره، تاریخ مقاومت استان بوشهر در خلیج‌فارس روایت می‌کنند، اضافه کرد: رزمایش بسیج مردمی با همکاری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه با استقرار دعوت‌شدگان در شناور شهید باقری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • برگزاری نمایش اقتدار در روز ملی خلیج‌ فارس در بوشهر
  • پرواز پاراگلایدرها در آستانه روز ملی خلیج فارس
  • بالانسر ایران و اسرائیل
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است
  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • حق امضا از خطیر گرفته شد؟!