Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: ماه رمضان در قرآن کریم، ماهی است که قرآن این کتاب آسمانی در آن نازل شده است؛ رمضان ماه هدایت و بندگی است وبا اراده پروردگار در ماه رمضان موانع از سر راه برداشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، رمضان ماه بندگی و فرصت‌ها است که اگر از این فرصت نهایت بهره را ببریم، پیروزیمو اگر از فرصتی که خداوند در اختیارمان قرار داده غافل شویم و ساده از کنار آن بگذریم، باخته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای آگاهی بیشتر از اعمال و ضرورت‌های این ماه مبارکبا حجت الاسلام سیدمحسن شفیعی، رئیس دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان به گفت‌وگو پرداختیم.

مشروح این گفت‌وگوی صمیمی به همراهنکات قابل تاملمصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

*در ماه رمضان با اراده خدا موانع حرکت به سمت صراط مستقیم برداشته شده است.

*رمضان ماه فرصت نشاط معنوی و قدرت مانور است.

*جلوه‌های زیبایی از کارهای سخت در ماه رمضان مشاهده می‌شود.

*میزان تاثیرپذیری به سطح معرفت و همت اشخاص بستگی دارد.

*در ماه مبارک رمضان شیاطین در بازداشت موقت قرار می‌گیرند.

تسنیم: ضمن قدردانی از شما که وقتتان را در اختیار ما گذاشتیدلطفا درباره اهمیت و فضیلت ماه رمضان و چگونگی استفاده اقشار مختلف به ویژه جوانان از این ماه مبارک توضیح دهید.

حجت الاسلامشفیعی: درباره مختصات و ویژگی ماه رمضان، نیاز به زحمت زیادی نداریم چرا که در روایات و احادیث اهل بیت(ع) و چند سخنرانی مبسوط رسول اعظم(ص) و آیات مبارکقرآن کریم این موضوع مطرح شده است.

ماه رمضان در قرآن کریم، ماهی است که قرآن این کتاب آسمانی در آن نازل شده است؛ رمضان ماه هدایت و بندگی است وبا اراده پروردگار در ماه رمضان موانع از سر راه برداشته می‌شود.

در ماه مبارک رمضان درب‌های رحمت الهی باز و درب‌های دوزخ الهی نیز بسته می‌شود و شیاطین در بازداشت موقت قرار می‌گیرند. در هیچ ماهی از سال شیاطین در زنجیر و حبس قرار ندارند به طوری که در 11 ماه سال دست آنها باز است و با فعالیت‌هایشان بر روی جوانان به عنوان گوهر وجودی که همه طالب او هستند زشتی‌ها و پلیدی‌ها رابمباران می‌کنند.

خداوند متعال در ماه رمضان بی‌حساب اجر و مزد عنایت می‌کند و این مطالبی است که همه با آن آشنا هستند اما اگر بخواهیم با رویکرد جوانی به این مساله بپردازیممی‌توان گفت بیشترین آسیبی که به جوانان در حوزه دین‌داری وارد می‌شود فشار زندگی مادی و عوامل بی‌بند و باری همچنین مسائلی است که گاهاً حرکت در مسیر مستقیم را دشوار می‌کند.

تسنیم: در ماه رمضان انسان به طاعت و عبادت راغب‌تر است؛دلیل این موضوع چیست؟جلوه‌های ماه رمضان که آن را از دیگر ماه متمایز کرده چه مسائلی است؟

حجت الاسلامشفیعی: در ماه رمضان اتفاقی که می‌افتد به اذن خداوند متعال، شیاطین در حبس قرار می‌گیرند و تیراندازی و سلاح آماده به شلیک آنها از کار می‌افتد پس برای جوان‌ها فرصت نشاط معنوی و قدرت مانور ایجاد می‌شود تا بتوانند از معنویت این ماه استفاده کنند.

نشانه این مطلب در احیاهای ماه مبارک رمضان قابل مشاهده است. احیا عملی همراه با شب زنده‌داری و نخوابیدن شب تا صبح است با وجود اینکه انسان در سن جوانی بسیار به خواب علاقه‌مند و متمایل است ولی در احیاهای شب‌های قدر ماه رمضانحضور جوانان چشمگیرتر است.

شب بیدار ماندن، عبادت کردن، گریستن، قرآن بر سر گرفتن به دلیل آن است که نشاط معنوی مجال پیدا می‌کند که به نمایش درآید و به رویت گذاشته شود. الحمدالله جلوه‌های زیبایی از کارهای سخت در ماه رمضان را مشاهده می‌کنیم. روزه‌داری در ماه گرم، راهپیمایی روز قدس، پیاده‌رویی با زبان روزه در زیر آفتاب، شب تا سحر بیدار ماندن که خداوند متعال این جلوه‌ها را توفیق می‌دهد و ملت ما در ماه رمضان به آنها عمل می‌کنند.

تسنیم: آیا اثرگذاری ماه رمضان بر انسان نسبی یا دائمی است؟ چگونه می‌توان تداوم این اثر بخشی را تقویت کرد؟

حجت الاسلامشفیعی: اثرگذاری عبادت و روزه‌داری در ماه مبارک رمضان نسبی است و قطعا وجود دارد البته بحث در مراتب و میزان آن است. در هیچ ماهی از سال خوابیدن در آن عبادت، نفس کشیدن تسبیح، تلاوت یک آیه همانند ختم قرآن نیستپس تأثیر و برکات این ماه قطعی است.

دغدغه نخستی که وجود دارد این است که تاثیر ماه رمضان بر روی انسان حداکثری باشد و دغدغه دومی نیز آن است که چکار کنیم بعد از ماه رمضان اثرگذاری ادامه پیدا کند. میزان تاثیر بستگی به سطح معرفت و همت اشخاص دارد.

باید در نظر گرفت همانگونه که جبهه حق کار می‌کند جبهه باطل نیز بیکار ننشسته و او نیز حمله، تیراندازی، شهید و تلفات می‌گیرد. اگر آن حجم مقابله و ناهنجاری دشمن قسم خورده نبود تاثیر آنچه در ماه رمضان وجود داشت خیلی از این بیشتر بود.

بسیار تاکید شده که تلاش کنید پس از ماه مبارک رمضان همه این فرصت‌های معنوی را از خودتان دور نکنید. اصلا چرا خداوند متعال از 12 ماه، یک ماه از سال را به این عبادات، مختصات و ویژگی‌ها قرار داده است و چرا دو ماه را نگفته است؟

اگر از ماه مبارک رمضان و ظرفیت آن به خوبی استفاده کنیم می‌توانیم 11 ماه دیگر سال را با همین سوخت و ذخیره پیش ببریم به طوری که از این ظرفیت در ماه‌های دیگر استفاده شود و آن زمان که مقداری از این ذخیره فروکش کند ماه رمضان سال بعد آغاز می‌شود و شعله دوباره بالا می‌گیرد.

تسنیم: توصیه جنابعالی به مردم به ویژه جوانان درباره ماه رمضان چیست؟ برنامه‌های مومنان در این ماه چه اعمالی است؟

حجت الاسلامشفیعی: مردم سعی کنند از ماه مبارک رمضان استفاده حداکثری کنند و جوان‌های ما سعی کنند که فرصت این یک ماه را بیش از دیگران مغتنم شمارند. سرمایه‌ای که از این ماه بدست می‌آید را باید حفظ کنیم تا با استفاده از آن بتوانیم11 ماه دیگر را جلو ببریم.

راس همه برنامه‌ها در ماه مبارک رمضان روزه واجب است که در رأس عبادات قرار دارد به طوری که در قرآن آمده است«کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون».

مرحله بعد که باید بر روی آن تاکید کرد تلاوت قرآن همراه با تدبر است. در روایات ذکر شده که «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان» و این بیانگر نمای بیرونی کار و جلوه درونی آن نیز تلاوت با تدبر است.

از امام رضا(ع) روایتی ذکر شده با این مضمون که «وقتی قرآن را قرائت می‌کنمهنگامی که به آیات عذاب می‌رسم تامل می‌کنم که یک امت چه کرده خداوند آنها را عذاب داده است و هنگامی که به آیات نعمت و رحمت می‌رسم به دلیل نازل شدن آن نیز تامل می‌کنم».

بنده به جوانان قرائت قرآن همراه با تدبر را توصیه می‌کنم؛ این عمل نشاط را به همراه خواهد داشت. از محروم علامه طباطبایی نقل شده که در هر ختم قرآن جدیدی نکاتی را می‌یابم که در ختم قرآن قبلی بدست نیاورده‌ام و این مطلب دائم در من شوق و شور ایجاد می‌کند که دائما قرآن را ختم کنم.

به‌حمدالله در فضای جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهدا و مجاهدت‌های امام بزرگوار فرصت برای تبلیغ دین بسیار زیاد شده است، برنامه‌های مذهبی صدا و سیما، رسانه‌های خبری، گروهی و جمعی، سخنرانی‌های علما، برنامه‌های مبلغان دینی از جمله آنها است.

همچنین در عرصه تبلیغ دین در سطح کشور برنامه‌ها برای ذائقه‌های مختلف تولید می‌شود، این برنامه‌ها در کیفیت‌ها، ساعات و اشکال مختلف هستند و اگر کسی از این همه ظرفیت موجود استفاده نکند خسارت کرده است.

تسنیم: دریک جمله چگونه بیشتر از این ماه بهره ببریم؟

حجت الاسلام شفیعی: با یک روزه خوب، تلاوت قرآن با تدبر و استفاده از جلسات معنوی و مذهبی ماه مبارک رمضان می‌توان این برکات را تا ماه رمضان سال آینده تداوم بخشید.

گفت‌وگو از محمدامین بیت سیاح

انتهای پیام/

R41468/P1361/S6,57/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۷۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش آموزه‌های قرآن با «هم سفره» در رادیو نمایش

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، برنامه «هم سفره» از رادیو نمایش در ایام ماه مبارک رمضان رفتارهای فردی و اجتماعی را با توجه به آموزه‌های قرآنی و احادیث به مخاطبان آموزش می‌دهد.

مهدی طهماسبی، مجری بازیگر رادیو نمایش درباره این برنامه گفت: شبکه رادیویی نمایش در ایام ماه مبارک رمضان با تدارک ویژه‌برنامه‌های متنوع در خدمت مخاطبان است‌. یکی از این برنامه‌ها که ویژه افطار تدارک دیده‌شده، با عنوان«هم سفره» روی آنتن رادیو نمایش می‌رود و با دعوت از چهره‌هایی از حوزه‌های اجتماعی و مذهبی و نمایش‌های کوتاه به کندوکاو مسایل و دغدغه‌های روز جامعه در فضای ماه رمضان می پردازد. این برنامه هر روز ساعت ۱۷ پذیرای مخاطبان رادیو نمایش است.

وی درباره مهم‌ترین ویژگی اجرای برنامه هم سفره داد: «هم سفره» ساختار معمول برنامه‌های رادیویی را ندارد و از ساختار نمایشی بهره می‌برد. من به عنوان مجری بازیگر باید کاراکتری را ارایه کنم که ویژگی‌هایی غیر از من نوعی (مهدی طهماسبی) دارد. من در این فضا و در این نوع اجرا که ساختاری نمایشی دارد، در فضای دیگری غوطه‌ور هستم و با کاراکتری مواجه هستم که غیر از من نوعی، شخصیت و فرهنگ من است‌ از ویژگی‌های تیپیکال و فیزیکال گرفته تا از لحاظ روحی و روانی با من تفاوت دارد.

طهماسبی در پاسخ به این پرسش که در اجرای این برنامه رمضانی، تمرکز شما بر چیست؟ بیان کرد: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان است؛ هدف اصلی پرداخت به فضیلت‌های اخلاقی است و گونه دیگری از اجرا را می‌طلبد. ما از خود عبور کردن و از خود به خدا رسیدن را خواهیم گفت. تمرکز بر فضیلت های اخلاقی و توصیه هایی که در این ماه برای خودسازی است، گفته می شود. مردم را دعوت می کنیم در کنار ما همچون نام برنامه که هم سفره است، بنشینند و با ما همدل و همراه شوند. در خانه ما به سوی همه باز است و همه به این مهمانی دعوت هستند و ما میزبان دوستان، همسایه‌ها و همه علاقه‌مندان در ماه مبارک رمضان هستیم و هر آنچه که در ماه مبارک رمضان توصیه‌شده را در این محیط و به واسطه شخصیت های نمایشی به مخاطبان ارایه می‌کنیم.

کد خبر 6063525 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • «یاد خدا»، لیالی قدر از قاب شبکه قرآن
  • اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان 19 + اعمال مشترک شب های قدر
  • اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان + اعمال مشترک شب های قدر
  • شمیم عطر قرآن در سنندج پیچید + فیلم
  • مراسم جزءخوانی قرآن کریم در روستای ده محمد به مناسبت ماه رمضان + فیلم
  • شانزدهمین روز از زندگی با آیه‌ها در شهر کرد
  • آموزش آموزه‌های قرآن با هم سفره در رادیو نمایش
  • آموزش آموزه‌های قرآن با «هم سفره» در رادیو نمایش
  • پانزدهمین روز از زندگی با آیه‌ها
  • محفل انس با قرآن کریم افغانستانی‌های مقیم‌ قم + فیلم