Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ ویفر زیر لایه اصلی سلول خورشیدی است و ویفر خام از عنصری به نام سیلیکون ساخته می‌شود. در طی این پروسه یک دانه کریستال بر روی یک میله نصب شده و این میله در سیلیکون مذاب غوطه‌ور خواهد شد. در فواصل زمانی مناسب این میله بالا آورده شده و پس از چرخاندن مجددا در سیلیکون مذاب قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این محصول در کشور وارداتی است و محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان فارس از سال‌ها قبل پروژه‌ای را در زمینه بومی‌سازی ویفر سیلیکونی اجرایی کرده‌اند.

مجتبی تقی‌پور، مجری طرح عنوان این پروژه را «تولید ویفر سیلیکونی» دانست وگفت: ویفر سیلیکونی در تولید سلول‌های خورشیدی کاربرد دارد.

وی با اشاره به وضعیت تولید این محصول در کشور، خاطر نشان کرد: در حال حاضر پایه اصلی تولید سلول‌های خورشیدی موجود در کشور وارداتی است؛ چراکه تولید این محصول دارای یک زنجیره طولانی است که بخش عمده‌ای از این زنجیره در ایران موجود نیست.

تقی‌پور ادامه داد: ما با حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری اقدام به بومی‌سازی فناوری تولید این بستر کردیم تا بتوانیم ماده پایه پنل و سلول‌های خورشیدی را که ویفر سیلیکونی است، در کشور تولید کنیم.

مجری طرح با اشاره به ویژگی‌های ویفرهای تولیدی این شرکت دانش‌بنیان، یادآور شد: ویفری که در این پروژه در دستور کار تولید داریم، از نوع Single Cristal (تک کریستال) است.

وی Single Cristal را بلورهای سیلیکونی منظم و در یک جهت در سلول‌های خورشیدی دانست و ادامه داد: این روش موجب شده است تا تولید پنل‌های خورشیدی با پیچیدگی همراه باشد.

تقی‌پور با بیان اینکه در این طرح از نانو فناوری استفاده شده است، اظهار کرد: زمانی که ویفر به سلول تبدیل می‌شود، از نانو فناوری بهره بردیم.

این محقق در خصوص وضعیت تولید این محصول دانش‌بنیان، گفت: فاز آزمایشگاهی تولید شمش تمام این محصول تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۷۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش نشان می‌دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهاد‌های دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران در حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهاد‌ها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد؛ ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

وی با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور اذعان داشت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

وی در مورد توزیع بذر کلزا نیز تصریح کرد: برای سال زراعی جاری نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع اراقام داشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • ۱۲ زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور ۲۷ واحد تولید در اکسپو
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟