Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،پروژه فولاد سازی شادگان یکی از 7 طرح فولادی وعده داده شدۀ دولت بود، که ازسال 85 طرح آن تعریف شد و در سال 87 شروع ساخت آن کلید خورد، اما مشکلات متعدد در فاینانس پروژه و مسائل حقوقی به‌وجود آمده باعث شد تا در سال 92 پروژه به‌صورت 65 درصد به فولاد خوزستان و 35 درصد تحت عنوان سازمان ایمیدرو به دولت واگذار شود و بالاخره با تأخیرهای فراوان در نهایت در 24 اردیبهشت امسال به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما بعد از روشن شدن مشعل‌های فولاد شادگان مشکلات آن به پایان نرسید و در روز بازگشایی پروژه، 25 نفر از کارگران در حضور معاون وزیر صنعت و چند تن از مسئولان استان به بیکار شدن خود اعتراض کردند.
این کارخانه که قرار است برای اولین بار، فولاد را به روش پِرِد در کشور تولید کند، هنوز نتوانسته سنگ آهن مورد نیاز خود را از معادن داخلی به دلیل قیمت بالا تهیه کند، این در حالی است که وعده‌های دولت هم در زمینه تأمین سنگ آهن محقق نشده است.
در صورت برطرف شدن مشکلات فولاد شادگان و شروع راه اندازی فاز دوم پروژه ، برای تعداد زیادی از جوانان منطقه شادگان که دچار بحران بیکاری است و 45 درصد آمار بیکاری دارد، اشتغال ایجاد خواهد شد.
مردم می‌خواهند پارتی‌بازی نباشد
علی راهبر یکی از کارگران بیکار شده فولاد شادگان گفت: الان حدود 7 سال است که در پروژه بهره برداری فولاد شادگان مشغول به‌کار هستم و شرکت های مختلف پیمانکاری در این سال ها مسئولیت احداث پروژه را به عهده گرفته اند.
وی در ادامه افزود: ما حدود 25 نفر هستیم که تا پایان اردیبهشت ماه 96 قراردادمان به پایان رسیده و خواهان آن هستیم که در فولاد شادگان به‌طور ثابت مشغول کار شویم ولی برخی از مسئولان می‌خواهند ما را جواب کرده و آشناهای خود را به سر کار بیاورند.
هادی خزایی یکی دیگر از کارگران فولاد شادگان می گوید: با 7 سال سابقه کار چند روز پیش با من تصفیه شد، در حالیکه هنوز در کارخانه به کار ما نیاز دارند .
وی ادامه داد: شرکت کارفرما پروژه تحویل داده و دیگر نمی پذیرد که ما ادامه همکاری داشته باشیم، در حالیکه ما سالها در شرایط بسیار سخت و گرمای بالای 50 درجه و در میان گل ولای در اینجا کار کرده ایم.
کارگر بیکار شده کارخانه فولاد شادگان افزود: برای تأمین زندگی همسر و فرزندانم و مادر مریضم به مشکل خورده‌ام و تنها خواسته‌ام از مسئولان این است که ما را به سر کار خودمان بازگردانند.
تمام کارگران از طریق آزمون استخدام شده‌اند
عباس تفضلی مدیر عامل شرکت فولاد شادگان در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،در رابطه با بیکاری تعدادی از کارگران این کارخانه ، گفت: بر اساس آزمونی که در سال 94 برگزار شد، 143 نفر از بومیان استان خوزستان برای کار در کارخانه فولاد شادگان پذیرفته شدند.
وی در ادامه افزود: شاید در برخی کارخانه‌های دیگر کشور پارتی بازی برای استخدام نیرو شده باشد ، اما در فولاد شادگان حتی یک مورد استخدام سفارشی نداشته ایم و همه چیز بر اساس چارت قانونی و برگزاری آزمون استخدامی انجام شده است.
مدیر عامل کارخانه فولاد شادگان تصریح کرد: کارگری که در مرحله راه اندازی بوده در زمان بهره‌برداری به درد کارخانه نمی‌خورد.
وی در ادامه اضافه کرد: البته تمام این 25 نفر کارگر به اضافه تعداد زیادی از جوانان منطقه می توانند در فاز دوم پروژه که کارخانه فولاد سازی است، استخدام شوند البته اگر دولت به تعهد خود برای تأمین سنگ آهن مورد نیاز ما عمل کند.
امیدواریم تا سه هفته آینده پروژه فاز 2 فولاد شادگان راه اندازی شود
در ادامه محمدرضا مدرس خیابانی ، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان به‌عنوان سهامدار 65 درصد از پروژه فولاد شادگان بیان کرد: ما در امور داخلی مربوط به فولاد شادگان دخالتی نداریم اما بر اساس قرارداد فی مابین مشارکین که در گذشته امضا شده ، دولت خودش را متعهد دانسته تا سنگ آهن مورد نیاز برای فولاد شادگان از شرکت گل گهر تهیه کند.
وی در ادامه افزود: به‌طور حتم با وجود هزینه 800 هزار میلیاردی ، خود دولت هم به دنبال اجرای پروژه در فازهای بعدی است.
مدرس خیابانی تصریح کرد: در مرحله اول ، بعد از دریافت سنگ آهن از گلگهر فولاد خوزستان آن را تبدیل به گندله کرده و گندله ها تحویل فولاد شادگان خواهد شد و در آنجا با روش نوین پرد تبدیل به آهن اسفنجی خواهد شد و در صورتیکه این پروسه صورت پذیرد ، می توانیم فاز دوم شادگان یعنی ساخت کارخانه فولادسازی را راه بیندازیم و در نتیجه بسیاری از کارگران قدیمی بیکار شده و نیروهای جدید کار می توانند، استخدام شوند.
مدیر فولاد خوزستان در پایان ابراز امیدواری کرد: ظرف چند هفته آینده پروژه فولادسازی شروع به کار کرده و کارگران سر کارشان باز خواهند گشت.
پروژه فولادسازی توان به کار گیری 2000 کارگر جدید را دارد
مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: باید قبول کنیم که این کارگران در پروژه راه اندازی مشغول به‌کار بودند و زمان پروژه هم محدود است، بر همین اساس به دنبال این هستیم که پروژه جدیدی را راه اندازی کنیم.
وی در ادامه افزود: در صورتیکه پروژه فولادسازی راه بیفتد ، ظرفیت بکارگیری نه تنها این کارگران بلکه تا 2000 کارگر جدید را داراست.
ناصری نژاد تأکید کرد: ما به دنبال نوردسازی هستیم، زیرا نوردسازی ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند.
وی در پایان قول داد: در صورت شروع پروژه ، کارگران قدیم بیکار شده در اولویت استخدام باشند.
با توجه به صحبت ها و رایزنی های صورت گرفته و قول هایی که مسئولان شهرستان شادگان و مسئولان فولاد دادند ، مسئله بازگشت 25 نفر از کارگران فولاد شادگان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت وامیدواریم مسئولان به وعده ای خود در این زمینه عمل کرده و کارگران این کارخانه به سر کار خود بازگردند.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۷۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۷۰ واحد مسکونی برای جوانان روستای هندوآباد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ دهیار روستای هندوآباد اردستان گفت: به منظور حمایت از خانه دار شدن جوانان، عملیات ساخت ۷۰ واحد مسکونی به شکل انبوه سازی تا دو ماه آینده به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این روستا آغاز می‌شود.
حسن صدوق افزود: در یک سال گذشته بیش از ۴ میلیارد تومان برای اجرای آسفالت و بلوار خیابان اصلی این روستا، کانیو گذاری و سنگ فرش معابر روستا هزینه شده است.
وی ادامه داد: همچنین برای حمایت از ورزش در این روستا نیز عملیات احداث زمین چمن مصنوعی و زیرسازی و فنس کشی به کمک خیران اجرا شده است.
وی با بیان اینکه در راستای ایجاد درآمد پایدار و حمایت از اشتغال بانوان یک کارگاه قالی بافی با اشتغال ۱۵ نفر هم در این روستا راه اندازی شده است، افزود: همچنین تا چند ماه آینده کارگاه بلوک زنی دهیاری نیز راه اندازی می‌شود.
دهیار هندوآباد به احیای هنر‌های گلیم بافی وجاجیم بافی از صنایع دستی فراموش شده در روستا به همت یکی از جوانان شهرستان و توسعه برخی رشته‌های هنری در این روستا اشاره کرد و گفت: با تلاش روستائیان نیز کارگاه خراطی راه اندازی شده است.
حسن صدوق، در راستای حمایت از تولید و اشتغال ۱۰ پلاک کارگاهی را در حال تفکیک و واگذاری به متقاضیان دانست و افزود: همچنین ۵ هکتار زمین به طرح هادی روستا الحاق و برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی ۱۲ واحد گلخانه در مهرستان
  • کارگران نساجی بروجرد و دغدغه شروع به کار در سال جدید
  • انتظار جدی مردم از مسئولان امنیتی سیستان و بلوچستان
  • ساخت ۷۰ واحد مسکونی برای جوانان روستای هندوآباد
  • تولید آهن اسفنجی فولاد سبا به بالاترین میزان از زمان راه‌اندازی رسید
  • راهنمای جامع خرید ورق سیاه
  • تقاضای جهانی فولاد دستخوش تغییر شد
  • راه اندازی کارخانه جدید احیاء استیل فولاد بافت؛ بزودی
  • اشتغال زایی، اولین آورده توسعه معادن کوچک برای اقتصاد
  • راه‌اندازی کارخانه کربن و نیروگاه‌های خورشیدی برنامه اولویت‌دار ایرالکو در سال جدید است