Web Analytics Made Easy - Statcounter

قطر همچنان در شوک قطع روابط کامل دیپلماتیک 4 کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر با خود به سر می برد، بسته شدن مرزهای هوایی، زمینی و اعمال ده ها تحریم ریز و درشت دیگر که تکاپوی دیگر کشورهای همسایه برای رایزنی و میانجگری را به همراه داشته است.

وارد کردن اتهامات ریز و درشت به دوحه که حمایت از ایران در مرکز این اتهامات قرار دارد، باعث شد تا عربستان که به مدد روی کار آمدن دونالد ترامپ در واشنگتن اکنون خود را قوی تر از همیشه می داند با همکاری متحدانش شدید ترین تحریم ها را علیه دوحه اعمال کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار است امیر کویت امروز به ریاض سفر کند تا پس از رایزنی های روز گذشته خود با امیر قطر راه حلی برای جلوگیری از تشدید تنش میان پایتخت های عربی پیدا کند.
در ادامه به تمامی واکنش ها به بحران قطع روابط دیپلماتیک 4 کشور عربی با قطر می پردازیم.

ایران، از رایزنی های پی در پی ظریف تا واکنش رئیس دفتر رئیس جمهور

اولین واکنش ایران به بحران قطع روابط 4 کشور عربی با قطر به رئیس دفتر رئیس جمهور باز می گردد، حمید ابوطالبی در این باره در توییتر خود نوشت که زمان تحریم به پایان رسیده و قطع رابطه دیپلماتیک، بستن مرزها، محاصره کشورها، اخراج از همان ائتلاف و... راه خروج از بحران نیست.

ابوطالبی در ادامه اتهاماتی که از سوی 4 کشور عربی به قطر وارد شده را زیر سوال ببرد و نوشت: شکاف و فروپاشی ائتلاف نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض است؛ نمی توان یک جا با شمشیر رقصید و جای دیگر به معاشقه پرداخت! جای برادربزرگتر عوض شده است!؟

ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز از روز گذشته تا واپسین نخستین ساعات بامداد سه شنبه به بررسی و رایزنی بحران قطر با همتایان عربی و اروپایی خود پرداخت. اولین واکنش ظریف به واکنش توییتری وی باز می گردد آنجا که نوشت: همسایگان دائمی هستند و نمی‌توان جغرافیا را تغییر داد. فشار و تهدید هرگز راه‌حل نیست. گفت‌وگو ضروری است، به خصوص در ماه مبارک رمضان.

وزیر خارجه کشورمان روز گذشته با تعدادی از همتایان خود از جمله وزرای خارجه عراق، الجزایر، اندونزی، عمان، ترکیه، تونس، مالزی و لبنان درباره بحران قطر به رایزنی پرداخت و در نهایت شب گذشته وی با همتای قطری خود به مکالمه تلفنی پرداخت و دو طرف اخرین تحولات منطقه را بررسی کردند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز گفت وگو را تنها راه حل این بحران دانست و تاکید کرد که - راه حل اختلافات میان کشورهای منطقه و از جمله اختلاف فعلی میان سه دولت همسایه قطر با این کشور، تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت آمیز و گفت‌وگوهای شفاف و صریح میان طرفین امکان پذیر است.

واکنش های عربی، از تلاش عمان و کویت برای میانجگری تا ابراز امیدواری دبیر کل اتحادیه عرب

عمان و کویت غایبان بحران قطع روابط بودند، کشورهایی که از نخستین ساعات پس از اعلام این خبر رایزنی های خود را برای میانجگری میان قطر و 4 کشور عربی با هدف جلوگیری از تشدید بحران آغاز کردند.

از سوی دیگر امیر کویت اولین کسی بود که راهی دوحه شد و با امیر قطر به گفت وگو پرداخت و از وی خواست تا با واکنش احتمالی دست به تشدید این بحران نزند، امیر کویت قرار است امروز سه شنبه برای رایزنی و گفت وگو با مقامات عربستان وارد ریاض شود.

پادشاه اردن نیز قرار است امروز سه شنبه برای بررسی و رایزنی بحران قطر با امیر کویت وارد این کشور شود. وزیر خارجه عمان نیز روز گذشته دوشنبه ساعاتی پس از اعلام قطع روابط عازم دوحه شد و با همتای قطری خود دیدار کرد.

دبیر کل اتحادیه عرب نیز در واکنش به این بحران با صدور بیاینه ای ضمن ابراز تاسف از اتفاقات رخ داده نوشت که بحران دیپلماتیک به وجود آمده میان برخی کشورهای عربی و قطر به خاطر تأمین امنیت ملی اعراب در برابر چالش‌های موجود، در آینده‌ای نزدیک حل و فصل خواهد شد.

از دعوت به خویشتن داری واشنگتن تا تاکید لاوروف بر عدم دخالت مسکو

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) با بیان اینکه واشنگتن نمی خواهد شورای همکاری خلیج فارس از هم بپاشد، از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست تا متحد بمانند و برای از میان برداشتن اختلاف نظرها با یکدیگر همکاری کنند.


رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که در سیدنی استرالیا به سر می برد، گفت: ما همگی به تمامی طرف‌های حوزه خلیج (فارس) تاکید می‌کنیم تا با یکدیگر بر سر میز مذاکره بنشینند و این اختلاف نظرها را مورد بررسی قرار دهند. به نظر ما تنها مساله مهم برای این کشورها همکاری و متحد ماندن است.

از سوی دیگر لاوروف، وزیر خارجه روسیه با تاکید براینکه این تصمیم شخصی 4 کشور عربی برای قطع ارتباط بود، اعلام کرد ما همه کشورها را به گفتگو فرا می‌خوانیم.

لاوروف این گونه اختلافات را طبیعی عنوان کرد و گفت: ما باور داریم به اینکه هرگونه اختلافاتی ممکن است رخ دهد. ما هرگز از سختی‌هایی که در روابط میان دیگر کشورها ایجاد می‌شود خوشحال نخواهیم شد.

از خوشحالی اسرائیل تا تلاش آنکار برای میانجگری

یعلون وزیر دفاع اسرائیل در واکنش به بحران 4 کشور عربی با قطر عنوان کرد: عرب‌هایی که در زمان جنگ ۶ روزه ائتلافی علیه ما تشکیل داده بودند و قصد نابودی ما را داشتند، اکنون خودشان را با ما در یک کشتی می‌بینند. وزیر خارجه تلآویو رضایت خود را از این بحران آشکارا اعلام کرد و گفت: اکنون با این کشورهای عربی سنی به جز قطر در یک کشتی حرکت می‌کنیم و همه اینها نتیجه آن است که ما ایران را دشمن شماره یک خود می‌دانیم.

آنکارا برای میانجیگیری میان کشورهای جنوب خلیج فارس و رفع اختلافات با قطر اعلام آمادگی کرد و اعلام کرد.

نامه

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۸۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانچینی: هواداران درباره ما درست می‌گویند

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی عربستان عصر روز سه‌شنبه در دور چهارم مسابقات مقدماتی جام جهانی 2026 و جام ملت‌های آسیا 2027 در ورزشگاه مرکزی شهر دوشنبه به مصاف تاجیکستان رفت و به تساوی 1-1 رسید.

سبزپوشان عربستانی در این مسابقه ابتدا توسط فراس البریکان در دقیقه 46 به گل رسیدند، اما تاجیک‌ها توانستند در فاصله 10 دقیقه مانده به پایان بازی توسط رستم سرووف بازی را به تساوی بکشاند.

تیم ملی عربستان با وجود این شکست با 10 امتیاز صدرنشین گروه هفتم مسابقات است. اردن با 7 امتیاز در رتبه دوم قرار دارد و تاجیکستان 5 امتیازی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

روبرتو مانچینی، سرمربی تیم ملی عربستان سعودی، با ابراز نارضایتی از نتیجه این مسابقه گفت: ما به دنبال تساوی نبودیم، اما بازی سختی مقابل یک حریف قدرتمند داشتیم. ما توانستیم دروازه حریف را باز کنیم و می‌خواستیم گل دوم را هم اما در فوتبال تا سوت پایان نیاز به تمرکز خواهید داشت.

وی در خصوص انتقادهای هواداران توضیح داد: هواداران درست می‌گویند و من با نظر آنها در مورد عملکردی که به سطح مورد نیاز بالا نرفت موافق هستم. کارهای زیادی برای اصلاح داریم. زمان کافی برای آماده شدن برای این مسابقه را نداشتیم. یک برد و یک تساوی یک نتیجه خوب برای من به عنوان مربی است، اما من آرزوی کسب نتیجه بهتری را داشتم.

مانچینی در مورد بازیکنان غایب تیمش گفت: به دلایل مختلف از غیبت‌های تاثیرگذاری در تیم رنج می‌بردیم اما نگذاشتیم این روی عزم ما برای برد تاثیر بگذارد و هر بازیکنی در زمین بهترین عملکرد خود را به کار گرفت.

او در پایان اظهارات خود بیان کرد: با وجود تساوی، جایگاه خود را در صدر گروه حفظ کرده‌ایم و هدف‌مان صعود است. برای بهتر ظاهر شدن در مسابقات آینده کار زیادی داریم.

دیگر خبرها

  • قالیباف: نتیجه عملیات طوفان الاقصی تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیست/ فروپاشی هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی در هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی/ زیاد نخاله: قطعاً گزینه تسلیم، گزینه ما نخواهد بود
  • سیستم بهداشتی نوار غزه در آستانه فروپاشی است / تنها ۱۰ بیمارستان به طور جزئی فعال هستند
  • سیستم بهداشتی نوار غزه در آستانه فروپاشی است / تنها ۱۰ بیمارستان غزه به طور جزئی فعال هستند
  • بازگشت نیمار به بارسلونا؟
  • مانچینی: هواداران درباره ما درست می‌گویند
  • حکیم: پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی در خاک عراق را خواستاریم
  • سفیر ایران در امارات با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • درخواست صنعا از ریاض برای امضای نقشه صلح یمن
  • دشمن در رسیدن به اهدافش در یمن شکست خورد/ همچنان به حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم
  • جواب سرمربی تاجیکستان به مانچینی: فقط بهانه!