Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید این نوع جملات را قبلاً هم شنیده باشید روزگار مردمان خود را معرفی می کند یا اینکه تاکی باید بدنبال مسئولی شش دانگ در جستجو بود. یا اینکه مسئولیت و قدرت نه فقط افراد را تغییر می دهد بلکه همه ی کنه و ذات درون و برون آنها را آشکار می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا،شاید این نوع جملات را قبلاً هم شنیده باشید روزگار مردمان خود را معرفی می کند یا اینکه تاکی باید بدنبال مسئولی شش دانگ در جستجو بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یا اینکه مسئولیت و قدرت نه فقط افراد را تغییر می دهد بلکه همه ی کنه و ذات درون و برون آنها را آشکار می کند.


در دورانی که تقریباً دستیابی به هر آگاهی و اطلاعات دلخواه در باره یک موضوع مطروحه تنها فقط چند دقیقه وقت لازم دارد چرا هنوز برخی برپنهان کاری و دورشدن از حقایق اصرار دارند و فکر نمی کنند نوع رفتار و گفتار آنها با سرعتی فائقه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. و بدتر اینکه شاید این عده فکر می کنند تنها خود از این بخش معلومات برخوردارند ؟


تاریخ داستان های زیادی را از چهره ها وشخصیت هایی که پس از ورود شان به قدرت تغییر کرده و در موقعیت جدید برخلاف توقع مورد انتظار ظاهرشده اند نقل کرده است و جامعه شناسان و روانشناسان کوشیده اند تا با جستجو ی علت به کشف چگونگی این تغییر که بسیاری از کسانی که برای رسیدن به قدرت در عمل به شیوه های غیر اخلاقی هم دست زده اند نائل آیند و یا سبب تفاوت جهشی در یک دوره کوتاه از آنچه آنها قبل از رسیدن به قدرت ادعا داشته اند حرکت می کنند چیست؟


چه چیزی در قدرت وجود دارد ؟ که اغلب کسانی که قدرت را بدست می آورند در یک اقدام، غالباً مشابه مشترکند! روانشناسان می گویند از ویژگی های قدرت می تواند همین باشد که بر ویژگی های افراد برتری می یابد.


«همه نوسان قدرت بین آنچه اعلام شده و آنچه پنهان می شود قرار گرفته است از مبانی عقیدتی و ایدئولوژی که چهره اعلام شده قدرت است و بُعد روانی که نیمه پنهان آنست را باید در نظر داشت.


در آغاز آنگونه که روانشناسان قدرت را می بینند باید نقل کنیم توانایی کنترل دیگران برای دریافت چیزی را که متعلق به آنها است متوقف و یا حرکت دادن آنها برای انجام اعمال خاص، پول و قدرت و حتی لذت بردن مردم از گزینه های متعدد یک نوع قدرت به افراد می دهد.


آنچه که یک نفر را به فردی بد در قدرت تبدیل می کند این است او به کسی که می خواهد صدمه نمی زند و یا می خواهد به او آسیب برساند، بلکه او به کسانی لطمه می زند که مالکیت روش آسیب زدن به آنها را در اختیار دارد و درست این راز قدرت و مخزن آزمون فرد در آن می باشد.


اعتماد به نفس بیش از حد، شتابزدگی و بی پروائی و حتیپارانوئید جنون خود بزرگ بینی در بسیاری از افراد شناخته شده که به قدرت رسیده اند ثبت شده است که می تواند به عنوان به تصویر کشیدن کاربرد های عملی از قدرت توسعه یافته توسط ماکیاولی یا کتاب روانشناسی توده ها از گوستاو لوبن که نشان دهنده چگونگی درک قدرت در بسیاری از سیستم های دولتی معاصر است را مشخص کرده است.


اولین تلاش برای درک آنچه در قدرت اتفاق می افتد به زمانی برمی گردد که یونانیان صفاتی مانند بی مبالاتی و سندرم جنون هر دو را از نتایج قدرت و تحت تاثیر قرار گرفتن فرد می دانستند و آنها بروز این رفتارها را در قدرت برابر با مجازات خدایان برای مردم در عدم تعهد به دستورات شان برمی شمردند.


توضیحی در این راستا وجود دارد که تغییر افراد در مواضع قدرت هنگامی رخ می دهد که آنها احساس قوی بودن دارنددر حالی عمدتا در این حالت باید دیگران احساس ضعف کنند بنابراین با تصور آنچه در آن احساس صاحبان قدرت صورت می گیرد صاحبان قدرت واقع بین نبوده و از قدرتی حقیقی برخودار نیستند. و از نظر برخی اکنون نیت واقعی صاحبان قدرت آشکار شده و این تنها زمانی روشن می شود که آنها در قدرت باشند.


در یک آزمایش که توسط دانشمندان دانمارکی بر یک گروه از افراد انجام شده است برای حمایت از گزینه های سیاسی و برخی از اعضای گروه گرسنه در کمال تعجب دانشمندان مشاهده کردند گرسنگی دارای تاثیر بر انتخاب فرد داشت به عنوان مثال آنها بیشتر متمایل به سیاست برابری و عدالت در توزیع ثروت بودند در حالی که دیگران کمتر تمایل به همراهی همدردی با گروه اول داشتند.


این مطالعه غربی توضیح دهنده گرایش های سیاسی عجیب و غریب از رای دهندگان بود؛ آن ها نتیجه گرفتند که تفکر منطقی تنها بر انتخاب های ما تاثیر گذار نیست گرسنگی مردم را به همراهی با احزاب چپ و شهروندان در کشورهای ثروتمند نسبت به شهروندان کشورهای فقیرکمتر تمایل به ارائه کمک های مالی و خیریه دارند و توضیح آن است که شهروندان کشورهای ثروتمند حس همدردی و دلسوزی را تجربه نمی کنند و آنها لزوم برآوری نیازهای مردم در اطراف خود را نمی بینند.


بسیاری از مطالعات روان شناختی نشان داده است افراد یکه در قدرت هستند قادر به همدردی با مردم و به خصوص در لایه های پایین تر نیستند و اینجا ما بایدبه آنها شک کنیم زمانی که آنها عباراتی مانند«ما احساس شما را درک می کنیم » یا «ما هم مانند دیگران یا (شما) رنج می بریم» چرا که آنها واقعا در مورد مراقبت و پیگیری خواسته ها و انگیزه های دیگران خیلی بخود زحمت نمی دهند آنها در این موضع با ابزار های مختلف متفاوت هستند و آنها در واقع ممکن است به دچار عارضه ی به نام «کوری عاطفی» و یا «کوری اجتماعی» مبتلا باشند که بین آنها و دیگران فاصله انداخته و حتی در میان اعضای خانواده می ایستد.


یک تجربه علمی در دانشگاه کالیفرنیا تایید کرد کسانی که در جایگاه قدرت قرار می گیرند جستجو و پیدا کردن احساس دیگران برایشان دشوار است و نهایتاً مشخص شد احساس، قدرت و کاهش انواع همدلی و همکاری ارتباط نزدیکی با هم دارند.


تغییرات مغز و افزایش قدرت؟


ممکن است یک راه ساده تر برای درک آنچه برای مردم در قدرت اتفاق افتاده تا آنچه به برای مردم در صفوف توده ها اتفاق می افتد وجود داشته باشد که می تواند از زبان گوستاو لوبن در کتاب اختصاصی اش روانشناسی توده خواندنی باشد «از ویژگی های اساسی مخاطبان، تلفیقی از اعضای آن در یک روح با یک احساس مشترک است که تمایزات شخصی را از بین می برد و باعث کاهش سطح خرد انحصاری روانی شده است می توانید به درک آنچه برای فرد اتفاق می افتد را هنگام دست یابی به قدرت زمانی که از توده جدا شده است دست یابید.


یک مطالعه در سال 2014 منتشر شده نشان داد: که احساس قدرت مسیر کار مغز را تغییر می دهد و عامل تغییر تعامل انسان با دیگران است یک سیستم موسوم به نورون آینه مسئول نگرش ما نسبت به دیگران و همدردی با آنها ست. و این سیستم واکنشی نشان دهنده نوعی تقلید از اعضای این گروه می باشد که ما را در کنار هم نگاه داشته است .

اما شکاف های اجتماعی که سیاستمداران را از مردم جدا کرده و آنها را تحت تاثیراین سیستم قرار می دهد به طوری که اقدامات سیاستمداران، همدردی کمتر در قدرت با مردم را آشکار می کند کهاین روند به دلیل کار این سیستم عصبی است.


فرصت طلبی و خودشیفتگی از ویزگیهای اختصاصی قدرت هستند ما نمی توانیم بعنوان قطعاتی از یک جمله بگوئیم که آیا قدرت آنها را ایجاد می کند و یا فقط آنها را توسعه می دهد.

اما حداقل ما می توانیم این صفات را از شخصیتی که در حال حاضر به قدرت وارد می شود قطع نکنیم اما برخی از دانشمندان تلاش کرده اند تا حقیقت را از طریق تجربه پیدا کنند مقایسه گروهی از زندانیان محکوم به جرائم یقه سفید(یک گروه از مدیران) در آزمایش نشان داد که کیفیت خودشیفتگی در میان همه ی زندانیان فعال است اما در مدیرانی که از سایت های قدرت وخود شیفگی خیلی لذت می برده اند که به احتمال زیاد در همه حال در این افراد وجود داشته و پس از ورود آنها به قدرت تشدید شده است.


امور پنهان دیگراز قدرت:


تاثیرات ظریف دیگری از سوی قدرت بر ذهن وجود دارد در آزمونی که برای مقایسه رفتار کسانیکه در قدرت حضور دارند و دیگران انجام شده است کسانی که در قدرت بودند درخواست اطلاعات کمتر نموده و وقت طولانی را به تصمیم گیری اختصاص نمی دادند و آنها برای حل معماهای دشوار برای پیدا کردن راه حل با صرف وقت زیادی در تلاش بودند و هر وقت با کسی که در نظر موافق آن ها نبود شنیدن را متوقف می کردند و در مقابل تفاوت ها موضع می گرفتند.


مزه قدرت در مغز شبیه به اثرو طعم کوکائین است که با افزایش سطح تستوسترون در مردان و زنان منجر به یک سطح بالایی از دوپامین که مسئول پاداش در سیستم مغز بوده و منجر به اعتیاد به قدرت می شود دانشمندان می ترسندکه با ترشح دوپامین بیشتر به اثرات منفی مانند تکبر و بی حوصلگی منجرشود. زیرا حضور ما در قدرت به وضوح اهداف ما را افزایش می دهد.


منبع:
How and why power changes people
¿El poder cambia a las personas o revela cómo realmente eran
The Two Big Ways Power Transforms a Person
Power really DOES go to your head: Giving people a taste of authority can corrupt even honest members of a group
When Power Goes To Your Head, It May Shut Out Your Heart
El poder no cambia a las personas
rich-are-different-not-good-way-studies-suggest
Some Personality Correlates of Business White-Collar Crime

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۹۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند

«حسینعلی حاجی‌دلیگانی» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: از لحاظ اهمیت تفاوتی بین مرحله اول و دوم انتخابات وجود ندارد.

وی بیان کرد: مردم باید در دور دوم انتخابات مجلس نیز پای صندوق‌های رأی بیایند تا تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده مجلس دوازدهم مشخص شود. افرادی که به هر دلیل در مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم در انتخابات شرکت نکردند، این بار می‌توانند جبران کرده و در انتخابات مشارکت داشته باشند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی در حوزه‌هایی که به دور دوم رفته بسیار مهم است، تصریح کرد: امیدواریم در دور دوم انتخابات مجلس، مردم به داوطلبانی رأی دهند که بتوانند در مجلس دوازدهم منشأ اثر باشند و روحیه تحول‌گرا داشته باشند.

وی تاکید کرد: لازمه شکل‌گیری یک مجلس قوی این است که ۴۵ نماینده باقی مانده مجلس دوازدهم نیز افرادی شایسته و توانمند باشند.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فراهم کردن فضای تبلیغات برابر برای رقابت سالم داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور دوم انتخابات نکته مهم دیگری است که باید مدنظر قرار گیرد، گفت: تعداد داوطلبان دور دوم انتخابات مجلس دو برابر تعداد کرسی‌های باقیمانده یعنی ۹۰ نفر است و بر این اساس، امکان فراهم کردن فضاهایی برای رقابت این داوطلبان با یکدیگر بسیار راحت‌تر از مرحله اول است. صدا و سیما و مابقی رسانه‌ها باید در این زمینه فعال باشند تا اصل رقابت سالم به خوبی محقق شود.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به ضرورت تأمین سلامت و امنیت دور دوم انتخابات مجلس، تاکید کرد: یکسری اشکالات در مرحله اول انتخابات مجلس در برخی از حوزه‌های انتخابیه از جمله ثبت رأی با کد ملی دیگران مطرح شد که در مرحله دوم انتخابات مجلس باید از اشکالاتی از این دست جلوگیری شود.

کد خبر 6085438 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • کسانی که اعتمادبه‌نفس آن‌ها نمایشی است، این رفتارها را دارند
  • خواسته به حق مردم ایفای مسئولیت‌های اجتماعی صنایع است
  • راهی متفاوت طی کن (+فیلم)
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • صنایع نفت و گازوپتروشیمی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند
  • مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام