Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:27:05 GMT

تکاپوی ریاض و همپیمانان آن برای منزوی کردن قطر

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۶۲۳۵۰

تکاپوی ریاض و همپیمانان آن برای منزوی کردن قطر

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، عربستان، مصر، امارات و بحرین دوشنبه پانزدهم خرداد به بهانه حمایت قطر از تروریسم، مداخله در امور کشورهای عربی وتهدید امنیت ملی و پناه دادن به افراطی ها رابطه خود با قطر را قطع کردند و همه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را به روی این کشور بستند.
اقدام 4 کشورعربی که در پی تشدید تنش ها در چند روز اخیر بین امارات و عربستان با قطر، صورت گرفت، از روز گذشته وارد مرحله جدیدی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختلاف میان قطر و چند کشور عربی به سرکردگی عربستان ، طی روزهای گذشته یکی از محورهای بررسی و تحلیل رسانه های عربی بوده است که در این گزارش به آن پرداخته می شود.

** تلاش برای تسلیم سازی و منزوی کردن قطر
روزنامه های «العربی الجدید» و «رای الیوم» چاپ لندن، روزنامه «الوطن» قطر، روزنامه «الوسط» بحرین و تارنمای «العین» امارات، قطع روابط کشورهای عربستان، مصر، بحرین و امارات را تلاشی در راستای تحمیل قیمومیت بر قطر و منزوی کردن این کشور ارزیابی کردند.
به نوشته روزنامه العربی الجدید، عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع و همه راه های زمینی، هوایی و دریایی خود را بر روی قطر بستند. این اقدام کشورها پس از فضاسازی گسترده و بررسی شده توسط رسانه های وابسته به این کشورها صورت گرفت. این کشورها با هدف فشار آوردن بر قطر و تحمیل قیمومیت بر این کشور دست به این اقدام زدند. این موضوع در پیام های «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن به خوبی دیده می شود.
اعلام قطع روابط با قطر و بستن راه های بر روی قطر از سوی این چهار کشور نشان دهنده طرح هایی برای تنش آفرینی است که پیش از این آماده شده است. جنگ رسانه ای این کشورها علیه قطر با شکست روبرو شده است. این جنگ با منشورهای شورای همکاری خلیج فارس در تناقض است.
روزنامه رای الیوم در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: دو روز پیش در اینجا هنگامی که گفتیم جنگ میان قطر و دشمنان آن در خلیج (فارس) آغاز شده است، سخن گزافی نگفتیم. اکنون ما در سپیده دم روز دهم رمضان در حالی از خواب بیدار می شویم که تصمیم های بی سابقه ای درباره قطع روابط دیپلماتیک، بستن مرزها، پایان دادن به همه پروازهای هوایی و طرد همه شهروندان قطری گرفته شده است. تنها تصمیمی که گرفته نشده این است که جنگنده هایی برای بمباران کاخ امیر قطر و تانک هایی برای اشغال این کشور و انتخاب پادشاه جدید به کار گرفته شود.
آنچه اکنون در حال رخ دادن است اقدامی برای محاصره سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قطر و منزوی کردن آن در جهان عرب و عرصه بین الملل و اعلام جنگ دیپلماسی، اقتصادی علیه آن و مقدمه سازی برای حمله نظامی است.
روزنامه الوطن قطر در گزارشی به قلم «ماجد الجباره» از تلاش ها برای ضربه زدن به قطر، اتهام زنی و اظهارات علیه قطر انتقاد کرد.
به گفته این تحلیلگر، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس 6 برادر در دل یک مَرد بودند که اکنون اوضاع تغییر کرد و به دلیل قدرت طلبی با یکدیگر اختلاف پیدا کرده اند. آنها با همدیگر متحد بودند اما اکنون به بهانه های واهی به یکدیگر خیانت می کنند و از هم جدا شده اند. کسی که تحولات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را از زمان فراخواندن سفرای کشورهای عربی از قطر در سال 2014 تا کنون پیگیری کند به راحتی ملاحظه خواهد کرد هدف، رقابت برای شکستن استخوان ها است. هدف کشورهای عربی آن است که شخصیت سیاسی قطر را خرد کنند.
«طارق فهمی» استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی به تارنمای العین گفت: پیش بینی می شد کشورهای عربی برای قطع روابط با دوحه اقدام کنند. زیرا این کشورهای در روابط با قطر به بن بست رسیده بودند و قطر سیاست ها خود علیه مصر، عربستان و امارات را ادامه می داد. اکنون کشورهای عربی به قطر گرفته اند که پشتوانه شما تمام شده است. مردم قطر هم به «تمیم بن حمد آل ثانی» این گونه خواهند گفت. در نتیجه، بازی قطر با سیاست های متناقض دیگر سودی نخواهد داشت.
«محمد حسن» استاد روابط بین الملل دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه قاهره هم به تارنمای العین گفت: تصمیم کشورهای عربی برای قطع روابط با قطر نشان می دهد که این کشورها در داشتن روابط با قطر به بن بست رسیده اند و تا زمانی که دوحه به اشتباه های خود اعتراف نکند کشورهای عربی از تصمیم خود در قطع روابط با قطر عقب نشینی نخواهند کرد.
روزنامه الوسط بحرین در گزارشی به قلم «عبدالمنعم ابراهیم» تنش میان قطر و کشورهای عربی را نشان دهند بحران بی اعتمادی، جنگ رسانه ای و فتنه سیاسی دانست.

** اختلاف هایی با سابقه
تارنمای «النشره» لبنان و العین امارات در بخشی از گزارش خود به پیشینه اختلاف قطر با عربستان، امارات، بحرین و مصر اشاره کردند.
به نوشته تارنمای النشره، روابط عربستان و قطر از روی تصادف تیره نشده است. بلکه تیره شده این روابط سال ها سابقه دارد. همه تلاش ها برای جلوگیری از تیره شدن روابط با شکست روبرو شده است تا اینکه عربستان با سفر ترامپ به ریاض فرصت را برای ادب کردن دوحه مناسب دید. طی چند ساعت می شد بحران را پایان داد.
اما ادامه تنش آفرینی از سوی بحرین، عربستان و امارات نشان می دهد که آنها زمان را برای ضربه زدن به دوحه مناسب دیده اند. طی سال گذشته ریاض از نقش قطر در منطقه خرسند نبود. ریاض می خواست که همه کشورهای عربی زیر نظر آن باشند و پسندیده نبود که قطر در هیچ شرایطی به دور از نظارت عربستان تحرکی داشته باشد اما تسلیم نشدن قطر بحران دیپلماسی بی سابقه ای میان اعضای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و قطر را در سال های گذشته به دنبال داشت.
به نوشته تارنمای العین، «وحید عبدالمجید» استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره هم گفت: با وجود اینکه قطر سال ها است که در مسیر تنش آفرینی پیش می رود اما تصمیم امروز کشورهای عربی برای قطع روابط با آن در نتیجه انباشته شدن خصومت میان دوحه و کشورهای عربی است.

پژوهشم **9278** 1601** خبرنگار : اصغر یوسفی ** انتشاردهنده : شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۶۲۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند

منابع آگاه اعلام کردند دولت جو بایدن و عربستان درحال بررسی‌های نهایی درباره توافقی درخصوص ضمانت‌های امنیتی آمریکا به عربستان و کمک به این کشور در زمینه هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی هستند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه اعلام کردند دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره توافقی درخصوص ضمانت‌های امنیتی آمریکا به عربستان و کمک به این کشور در زمینه هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی هستند. این درحالی است که توافق عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان در چارچوب یک معامله بزرگ در منطقه هنوز دور از دسترس است.

طبق گزارش رأی الیوم، این منابع اعلام کردند مذاکره کنندگان آمریکایی و عربستانی در حال حاضر اولویت را به معاهده امنیتی دوجانبه‌ای می‌دهند که ممکن است بخشی از معامله بزرگتری باشد که به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارائه می‌شود و وی باید تصمیم بگیرد که آیا امتیازهایی را برای تضمین عادی سازی تاریخی روابط با ریاض خواهد داد یا خیر.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه اعلام کرد: ما به توافقی درباره بخش آمریکایی-عربستانی معامله بسیار نزدیک هستیم. می‌توانیم در یک زمان بسیار کوتاه جزئیات را حل کنیم.

به گفته دیپلمات‌های خارجی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و منابعی در واشنگتن احتمالا این بخش از طرح مربوط به ضمانت‌های رسمی آمریکا برای دفاع از عربستان و دستیابی عربستان به سلاح‌های آمریکایی پیشرفته‌تر باشد.

منابع آگاه پیش بینی کردند توافق امنیتی ریاض و واشنگتن شامل تبادل تکنولوژی‌های مدرن با ریاض از جمله تکنولوژی مربوط به هوش مصنوعی باشد.

یک مسئول آمریکایی اعلام کرد: پیش بینی می‌شود بندهای توافق ظرف چند هفته تکمیل شود.

این درحالی است که عربستان بر لزوم توقف جنگ غزه قبل از هرگونه صحبت درباره عادی سازی روابط با تل آویو تأکید دارد.

میلر گفت: عربستان توضیح داد تا زمانی که جنگ غزه ادامه دارد توافق عادی سازی روابطی وجود نخواهد داشت.

اخیرا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سفری به منطقه داشت و مذاکرات جداگانه‌ای با بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار کرد.

از سوی دیگر روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، توماس فریدمن، تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز شروط عربستان را به عنوان بخشی از مذاکرات بین واشنگتن و ریاض برای عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی فاش کرد.

این شروط عبارتند از ایجاد یک روند سه تا پنج ساله برای تشکیل کشور فلسطین، توقف شهرک سازی در کرانه باختری و عقب نشینی ارتش  رژیم صهیونیستی از غزه.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • پیام عربستان به اسرائیل درباره حمله احتمالی به رفح
  • پیام عربستان به تل‌آویو درباره حمله به رفح
  • تصویری از میز غذای وزیر اقتصادمان در شهر ریاض عربستان