Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@10:30:46 GMT

‌مشکل فاضلاب بندرعباس خطرآفرین است‌

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۶۲۷۰۰

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان هرمزگان گفت: اگر در اهواز آلودگی هوا خطرآفرین است در بندرعباس با آلودگی فاضلاب روبه‌رو هستیم که خطرآفرین است.

‌‌‌به گزارش ایسنا،‌ مجید وفادار صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته محیط‌زیست، افزود: در استان هرمزگان دستگاه‌های آنالیز و شناسایی آلاینده‌های صنایع و واحدهای صنعتی قابلیت و توانایی بررسی 114 پارامتر فیزیکی، شیمیایی و زیستی را دارا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال گذشته 23 واحد آلاینده شناسایی شد

وی با بیان اینکه از 100 واحد صنعتی و تولیدی، بیش از 50 واحد خود اظهاری از طریق آزمایشگاه‌های معتمد داشته‌اند، تصریح کرد: میزان اخطارهای صادرشده در سال 95 از سال 94 کمرت بوده و نشان‌دهنده افزایش رعایت مسائل زیست‌محیطی در صنایع و واحدهای تولیدی استان هرمزگان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته 23 واحد آلاینده شناسایی و برای اجرا در حساب مالی سال 96 به اداره دارایی معرفی‌شده‌اند، اضافه کرد: نیروگاه بندرعباس، شرکت فلات قاره ایران در سیری و قشم و همچنین واحد تولید پودر ماهی در قشم ‌جزء این واحدهای آلاینده بوده‌اند که در سال 94 البته دو مورد تعطیلی هم با پیگیری محیط‌زیست استان صورت گرفته است.

وفادار با بیان اینکه در سال جاری یک مورد آتش‌سوزی در روستای فارغان نیز صورت گرفت که با تلاش نیروهای امدادی و مردمی مهار شد و سه هکتاز از زمین‌ها در آتش سوخت، اظهار کرد: خوشبختانه در سال جاری هیچ مورد آسیب دیگی به حیات‌وحش و واژگونی تانکرهای نفتی و آتش‌سوزی در صنایع نداشته‌ایم.

پلاژهای بندرعباس و قشم دارای مجوز زیست‌محیطی نیستند

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه پلاژهای بندرعباس و قشم دارای مجوز زیست‌محیطی نیستند، خاطرنشان کرد: در بندرعباس تاکنون تنها مجوز استفاده از استخر ساخته‌شده، اعطاشده و به دلیل مشکلات زیست‌محیطی ساحل سورو امکان شنا در ساحل وجود ندارد.

وی ادامه داد: آلودگی دریا در آن منطقه بسیار بالا بوده و به دلیل همین مشکلات امکان استفاده وجود ندارد و ممکن است سلامتی مردم به خطر بیفتد.

وفادار با بیان اینکه پلاژ در حال ساخت شهر بندرکنگ مجوز لازم را کسب کرده است، اضافه کرد: در حال بررسی آلودگی صنعتی در جاسک و تیاب هستیم تا گزارش‌ها را به‌صورت کامل به دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال کنیم.

در بندرعباس با آلودگی فاضلاب خطرآفرین مواجه‌ایم

وی با اشاره به اینکه ورود پساب به سواحل خور گورسوزان، شیلات و سورو بیش‌ازحد مجاز است، تصریح کرد: آخرین وضعیت فاضلاب شهر بندرعباس در اردیبهشت‌ماه به دفتر دادستان ارسال‌شده است و خوشبختانه دستگاه قضایی در این راستا تعامل و همکاری مناسبی داشته و در حالی پیگیری آن است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر در اهواز آلودگی هوا خطرآفرین است در بندرعباس با آلودگی فاضلاب روبه‌رو هستیم که خطرآفرین است، افزود: در این سواحل شنا کردن مجاز نیست و در کمیته شناگاه های ساحلی هرمزگان در دست بررسی است و برخی تابلوها در ممنوعیت شنا کردن در سواحل اعلام‌شده، نصب‌شده است و تنها سواحل پارک‌های غدیر و دولت و ولایت مشکلی از این حیث ندارد.

متأسفانه اقداماتی که تاکنون انجام‌شده مثمر‌ثمر نبوده است

وفادار با اشاره به اینکه آلودگی‌های میکروبی و مواد مغذی در سواحل اعلام‌شده نشان‌دهنده آلودگی آن‌هاست، تصریح کرد: 14 نقطه در ساحل بندرعباس نمونه‌برداری شده است و باوجوداینکه تحت‌فشار هیچ دستگاهی نبوده‌ایم اما محیط‌زیست رعایت مسائل زیست‌محیطی را ارتباطی به این دولت و آن دولت نمی‌داند و مشکل فاضلاب از دولت نهم بوده و تاکنون ادامه دارد و باید فکری برای آن شود ولی متأسفانه اقداماتی که تاکنون انجام‌شده مثمر ثمر نبوده است.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه شهر بندرعباس که در مسکن مهر در حال احداث بود در مکان‌یابی مشکل داشت که خوشبختانه آب منطقه‌ای در حال رفع آن است، افزود: 135 آب‌شیرین‌کن کشاورزی، 14 آب‌شیرین‌کن شهری، 11 آب‌شیرین‌کن روستایی و 10 آب‌شیرین‌کن صنعتی در استان هرمزگان در حال فعالیت است.

طرح شهرک صنعتی جاسک در دست بررسی است

وفادار با اشاره به اینکه طرح شهرک صنعتی جاسک در دست بررسی است و گزارش‌های کمیته استانی به سطح کشوری ارسال‌شده است، اضافه کرد: هیچ‌گاه نگفته‌ایم این طرح مشکل دارد بلکه در زمان کلنگ زنی اعلام شد مجوزی از ما دریافت نکرده‌اند و با تغییر مکانی که صورت گرفت و از تالاب گابریک بیرون آمد، بعید می‌دانم مشکلی برای احداث وجود داشته باشد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان هرمزگان با بیان اینکه میانگین کشوری تولید پسماند بین 750 تا 800 گرم اما در استان هرمزگان 918 گرم است، خاطرنشان کرد: در طول روز 2600 کیلوگرم پسماند عفونی و 3200 تن در روز پسماند صنعتی در هرمزگان تولید می‌شود.

بیمارستان‌های هرمزگان از دستگاه زباله سوز استفاده نمی‌کنند

وفادار با اشاره به اینکه در بیمارستان‌های استان در گذشته از دستگاه زباله‌سوز استفاده می‌شد که اکنون دیگر در هیچ جای استان کاربرد ندارد، اظهار کرد: به دلیل معضلات ایجادشده در هوا دستگاه زباله‌سوز ممنوع و از دستگاه هیدروکلاو استفاده می‌شود که اکنون در 14 بیمارستان از 20 بیمارستان استان این دستگاه مورداستفاده است گرچه برخی موارد نیز گزارش‌شده که این تفکیک از مبدأ به‌درستی صورت نمی‌گیرد که نیاز به آموزش حتی برای بیماران و همراهان آن‌ها دارد.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند بندرعباس، بندرخمیر، جاسک، سیریک و گروک نیز به تصویب رسیده است، اضافه کرد: در هرمزگان 20 تالاب وجود دارد که 4 تالاب آن در سطح کنوانسیون رامسر قرار دارد.

اداره بنادر و دریانوردی و آب منطقه ای متولی حریم 60 متری دریا هستند

وفادار در خصوص رعایت ساخت‌وسازها در حریم 60 متری در از دریا، اظهار کرد: در ساحل بندرعباس طرح‌های زیادی در دست‌ساخت و ساز است که متولی حریم آن وزارت نیرو است و در استان شرکت آب منطقه‌ای اما بر روی ساخت‌وسازها اداره کل بنادر و دریانوردی مدیریت دارد و هرگونه تصمیمی در این خصوص توسط این اداره کل گرفته می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از سال جاری پروژه‌های در استحصال زمین از دریا در طرح‌های ارزیابی زیست‌محیطی قرارگرفته است، خاطرنشان کرد: اسکله نخل ناخدای بندرعباس، پلاژ بانوان بندرعباس، بازار ماهی‌فروشان بندرعباس، آکواریوم ساحلی بندرعباس، مجتمع گردشگری هخامنش، یادمان شهدای ایرباس(تنها کاربری یادبودی نه تجاری) دارای مجوز محیط‌زیست نیستند.

ساختمان جدید استانداری در حریم 60 متری دریا قرار ندارد

وی در خصوص برخی سخنان در فضای مجازی مبنی بر اینکه ساختمان جدید استانداری حریم 60 متری را رعایت نکرده است، افزود: این موضوع صحت ندارد زیرا ساختمان استانداری در حریم 60 متری قرار نمی‌گیرد.

نظر کارشناسان زیست‌محیطی نادیده گرفته می‌شود

وفادار با اشاره به اینکه وارد کار سیاسی نمی‌شوم، گفت: در ساحل بندرعباس طرح‌های متعددی همچون اسکله نخل ناخدا در دست‌ساخت قرار دارد که بارها مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم اما وقتی استاندار وقت آن را تأیید می‌کند و نظر کارشناسان زیست‌محیطی نادیده گرفته می‌شود دیگر کاری از دست ما برنمی‌آید.

در تخریب پروژه آکواریوم ساحلی بندرعباس نقشی نداریم

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان هرمزگان با بیان اینکه در پروژه آکواریوم ساحلی بندرعباس این اداره هیچ نقشی در تخریب آن نداشته است، تصریح کرد: در این پروژه هیچ استعلامی از محیط‌زیست گرفته نشده و به‌هرحال ناظر اصلی و مجوز دهنده اداره کل بنادر و دریانوردی است و اگر شکایتی صورت گرفته از سوی آن اداره کل بوده و چنین پروژه‌هایی در اصفهان نیز در ساحل انجام‌نشده و می‌توان چنین آکواریوم‌هایی را در خشکی هم‌ساخت و نباید به‌طور حتم در کنار ساحل باشد.

55 پروژه هرمزگان در حریم دریا فاقد مجوزند

وی با اشاره به اینکه در نامه ماه‌های پایانی سال 94 اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان 55 پروژه در استان هرمزگان در حریم دریا فاقد مجوز بودند که قطعاً اکنون بیشتر شده است، تصریح کرد: بندر هنگام، سکوهای نفتی لاوان، موج‌شکن جنب هتل هما بندرعباس، موج‌شکن جنب فرمانداری بندرعباس و اسکله نخل ناخدای بندرعباس نیز شامل این پروژه‌هاست.

وفادار در پایان با بیان اینکه در سال جاری شهرداری بندرعباس مابین اسکله حقانی و شیلات اقدام به خاکریزی کرده بود که رأساً خود مانع از انجام آن به دلیل تخریب محیط‌زیست شدم، اضافه کرد: در زمان ساخت بلوار غدیر بندرعباس هم با این پروژه مخالفتی نداشتیم اما با روش انجام مخالف بودیم زیرا به ساحل و دریا ضرر وارد کردیم یا در غرب بندرعباس زمینی به یک ارگان تحویل دادند که آب دریا را خشک کند که بازهم مخالفت کردیم اما برخی افراد مسئول وقت چه در استانداری و چه در شهرداری بسیاری از پروژه‌های فاقد مجوز زیست‌محیطی را به انجام رساندند و توجهی به نظراتمان نکردند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۶۲۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاقات مردمی رئیس کل دادگستری هرمزگان با ۲۱۸ نفر از مراجعین در محل نماز جمعه بندرعباس

ایسنا/هرمزگان رئیس کل دادگستری هرمزگان دستور رسیدگی به درخواست‌های ۲۱۸ نفر از شهروندان و نمازگزاران جمعه در مسجد جامع بندرعباس را صادر کرد.

در راستای تأکیدات رئیس قوه قضاییه به منظور شفافیت در پاسخگویی و تسریع در رسیدگی به مطالبات مردم، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با ۲۱۸ نفر از شهروندان و نمازگزاران جمعه در مسجد جامع بندرعباس دیدار کرد.

در این دیدار که با حضور مسئولان قضایی، قضات و مدیران سازمان‌های تابعه قوه قضاییه برگزار شد و بیش از دو ساعت به طول انجامید، مراجعان درخواست‌های خود را در خصوص موضوعات مختلف حقوقی و قضایی از جمله «تسریع در روند رسیدگی و اجرای احکام، تخفیف مجازات، بهره‌مندی از عفو و آزادی مشروط و پذیرش اعاده دادرسی» با مسئولان مربوطه مطرح کردند.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان در حاشیه این دیدار مردمی اظهار کرد: عمل به دستور ریاست قوه قضاییه مبنی بر لزوم دیدار بدون واسطه با متن مردم به شکل‌های مختلف و اجرای سیاست‌های ابلاغی دستگاه قضایی در خصوص تکریم ارباب رجوع و تسریع در رسیدگی به مشکلات مردم از مهمترین اهداف برگزاری میز خدمت دستگاه قضایی در میعادگاه‌های نماز جمعه در شهرهای مختلف استان هرمزگان است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین تصریح کرد: در جریان برگزاری دیدار مردمی رئیس و اعضای شورای قضایی استان در مسجد جامع بندرعباس، با شنیدن مطالبات مراجعین، به منظور رفع مشکلات و رسیدگی به درخواست‌های مطرح شده دستورات لازم صادر شد.

به گزارش ایسنا، همزمان با دیدار مردمی رئیس کل دادگستری و مسئولان قضایی استان هرمزگان در مسجد جامع بندرعباس، رؤسا و دادستان‌ها در اقصی نقاط استان نیز ضمن برپایی میز خدمت در میعادگاه‌های نماز جمعه به مطالبات مردم رسیدگی کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در هرمزگان کشف شد
  • ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس کشف شد
  • طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت و کشف ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس 
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • آغاز ساخت دو طرح راهسازی در بندرعباس
  • ملاقات مردمی رئیس کل دادگستری هرمزگان با ۲۱۸ نفر از مراجعین در محل نماز جمعه بندرعباس
  • کلنگ‌زنی پارک دادا و کاکا در بندرعباس
  • گشایش نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس+عکس
  • گشایش نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس
  • برپایی نمایشگاه سلامت در بندرعباس