Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-05-05@18:42:28 GMT

بن‌بست آشکار در وزنه‌برداری

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۶۳۲۸۹

بن‌بست آشکار در وزنه‌برداری

وضعیت قرمز در فدراسیون وزنه برداری هر روز شرایط بدتری به خود می گیرد و با تثبیت رییس کنفدراسیون جهانی این شرایط بدتر هم خواهد شد.

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از روزنامه ایران ورزشی، در حالی که تقریبا همگان متفق‌القولند شرکت اخیر ایران در انتخابات فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری (IWF) توام با ناکامی نزدیک به محض بوده، علی مرادی در مصاحبه‌ای که متن آن جمعه گذشته (12 خرداد) روی خروجی سایت ایسنا آمد مدعی شد این حضور پیروزی‌بخش بوده و استدلال کرد که آشکار شدن ایده‌ها و خط مشی ایران طی انتخابات و تعامل با کشورهای مختلف نوعی پیروزی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس فدراسیون وزنه‌برداری ایران گفت همان یک کرسی هم که در انتخابات نصیب ایران شد (عضویت محسن بیرانوند در کمیته تحقیقات و مربیان) یک پیروزی خوب و مفید بوده است و در سایر موارد نیز که پیروزی حاصل نیامد، گله‌ای در کار نیست و از این پس می‌توان با تعاملات بیشتر به پیش رفت.

وصال روحانی
توضیحات مرادی درباره آن همه کاندیدایی و تلاش برای کسب کرسی‌های مختلف فدراسیون بین‌المللی و سپس انصراف وی از تقریبا تمامی آنها (منهای نواب رییسی که در آن هم رای نیاورد) نیز قدری نامفهوم است. او می‌گوید «60 درصدی» که قدرت اصلی در فدراسیون بین‌المللی را در دست دارد و تعیین کننده خط کاری این نهاد است، چاره‌ای جز این را باقی نگذاشته و در نتیجه فدراسیون ایران نیز مجبور به طی طریق در همین راه و به موازات آن است.

آنها کاری علیه ما نمی‌کنند؟
مرادی اضافه می‌کند: «اغلب سران گروه 60 درصدی فقط بر اساس موضع‌گیری مخالف ما با تاماش آیان (که با احتساب ایام دبیری‌اش در گذشته و ریاست دو دهه اخیرش بیش از 35 سال است در IWF حکم می‌راند) اقدام به کاری ضد ما نمی‌کنند زیرا معترفند وزنه‌برداری جهان بدون ایران ناقص است. درست است که موضع ما در تضاد با مواضع آیان بود اما حالا که انتخابات تمام شده، راه مسالمت‌آمیز خود را طی می‌کنیم و مشکل حادی نیز وجود ندارد. ما مسائل موجود را شرح دادیم و اگر باز قصوری از آن گروه 60 درصدی سر بزند، همان گروه به طور تمام قد مقصر خواهد بود و باید جوابگو باشد.»

زیردست دیروز، بالادست امروز
از نظر مرادی، حتی دبیر کل شدن محمد جلود عراقی که سال‌ها زیر سایه مرادی قرار داشت و پست 15 سال پیش وی را در IWF تحویل گرفته، ایرادی ندارد و آشنا شدن فزون‌تر با رسانه‌های بین‌المللی هم یک پیروزی برای او و هیات اعزامی ایران به انتخابات بوده است.
مرادی توضیح نداد که اگر موضع «صبر و تعامل و کنار آمدن» با 60 درصد حاکم بر وزنه‌برداری جهان و به واقع باند قدیمی و پرنفوذ تاماش آیان پدیده درست و قابل تحملی است چرا او ماه‌ها برای سرنگونی آن تلاش کرد و وقت زیادی را صرف تجهیز خودش برای شرکت در انتخابات و پیروز شدن بر آیان کرد و اگر فهمید که این تلاش بی‌فایده است، چرا اینقدر دیر به این باور رسید و آیا سریال انصراف‌های او در روز شروع انتخابات چیزی به جز یک ناکامی بوده و اگر قرار بوده که با ادامه تعاملات با جهانیان و اعضای خانواده جهانی وزنه‌برداری بتوان به مقصود رسید، چرا در انتخابات شرکت کرد؟


چرا اینقدر دیر؟
او بارها تاکید می‌کند که وزنه‌برداری جهان نیاز به تحول دارد و لابد با ابقای باند آیان این کار امکانپذیر نیست و در نتیجه چطور می‌توان پذیرفت که با ابقای آیان بتوان به تغییر و تحولی رسید که مرادی برای رهایی فدراسیون بین‌المللی از آن اهمیت فراوانی را قایل است؟
به گفته او خرد جمعی و لابد بررسی مجدد مسائل در ساعات آخر حکم کرد که آن انصراف‌ها داده شود اما آیا مرادی به عنوان یکی از کارشناسان واقعی وزنه‌برداری و استخوان خرد کرده‌های این ورزش نباید بسیار زودتر از این و در همان شروع تعیین موضعش در انتخابات به این نتیجه می‌رسید و در صورت ناامیدی از اخذ آن اصلا وارد این مهلکه نمی‌شد و در بن‌بست فعلی قرار نمی‌گرفت که نه برنده انتخابات بوده و نه آیان، ایران را یکی از همراهان خویش می‌انگارد؟

افزایش فاصله بین ملی‌پوشان و تک ستاره‌ها
اگر همه اینها هم یک بن‌بست آشکار نباشد، فاصله افتادن فزاینده بین فدراسیون و دو عنوان‌دار المپیکی‌اش یعنی کیانوش رستمی و سهراب مرادی تبدیل به معضلی تلخ شده است. زدن ساز ناهماهنگ از سوی رستمی البته پدیده‌ای تازه نیست و او مدت‌ها است که با قبول نکردن اسلوب‌های کاری سجاد انوشیروانی سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری، راسا و شخصا و دور از اردو تمرین می‌کند و چون دارنده مدال‌‌‌های طلای جهان و المپیک است، فدراسیون قادر به حذف او نیست و مجبور است وی و رفتارهایش را تحمل کند و اخیرا مرادی نیز به گونه‌ای غیررسمی به او پیوسته و تعداد ناراضیان دوری جسته از اردوهای ملی را به عدد دو رسانده است.
عجیب است که مرادی هم مثل انوشیروانی حرف قاطعی در این خصوص نمی‌زند و معتقد است که می‌توان با آنها کنار آمد و با ادامه صحبت‌ها و تعامل‌ها این مشکل حل و رضایت دوستان حاصل خواهد آمد، در حالی که این نماد آشکار ورزشکار سالاری است علی مرادی می‌گوید: «باید صبورانه و پدرانه به این مساله رسیدگی شود و در حد توان فدراسیون برای حل این مشکل می‌کوشیم.»

از اردوی جوانان تا بزرگسالان
حالا که غائله کم تاثیر و اضافی شرکت پر سر و صدا در انتخابات فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری پایان یافته، مرادی مشغول رتق و فتق مساله شرکت ایران در مسابقات قریب الوقوع وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان است که ایران مدافع عنوان قهرمانی آن به حساب می‌آید. از اواخر ماه مبارک رمضان و پس از انجام فرایض دینی ملی‌پوشان، یک بار دیگر اردوی تیم ملی بزرگسالان هم دایر خواهد شد.این در حالی است که وزنه‌برداران از مسائل و کمبودهایی در ارتباط با تغذیه و حتی فقدان آبمیوه کافی در تمرینات و اردوها گلایه دارند و البته اگر فدراسیون در این زمینه دستش کوتاه است، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید به این مساله ورود کرده و بودجه تامین ملزومات اردوها را پرداخت کنند.آنچه فقط فدراسیون و شخص مرادی و دستیارانش باید تامین کننده آن باشند، تعیین خط مشی‌ها و نقشه راه‌های اصولی‌تر و صحیح‌تر از مواردی است که طی ماه‌های اخیر دیده‌ایم. یک سال بعد از رقابت‌های جهانی 2017 مسابقات وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی 2018 در جاکارتا برگزار می‌شود و اگر شانس ایستادن‌مان روی سکوهای افتخار مسابقات جهانی از سه وزن مرتبط با رستمی، مرادی و سلیمی فراتر نمی‌رود، در جاکارتا در دو، سه وزن دیگر نیز از سکوی افتخار دور نخواهیم ماند.

معادله‌ای که باید حل شود
با این اوصاف علی مرادی لابد قبول دارد که سه سال پس از تصدی مجدد پست ریاست فدراسیون وزنه‌برداری ایران به اندیشه‌های برتری برای پربارتر کردن این ایام نیاز دارد و با تعامل صرف که البته روش مناسبی است نمی‌توان به همه مقاصد رسید. وزنه‌برداری ذاتا بالقوه ایران نباید درگیر مسائلی مانند کم رونق شدن اردوهای ملی بر اثر دلسردی‌ها و انصراف‌های تک ستاره‌های خود شود و لابد بخشی از مشکلات از نوع عملکرد خود فدراسیون هم برمی‌خیزد و نه فقط از سرکشی بعضی ملی‌پوشان. این معادله‌ای است که اگر کاملا حل نشود..

منبع: ورزش 3

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۶۳۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات سوارکاری استانهای شمال کشور در ساری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، حسین دلیری معاون امور ورزشی اداره کل ورزش وجوانان مازندران گفت: مسابقات سواری کاری پرش با اسب شمال کشور با حضور ۴۵ ورزشکار از نقاط مختلف کشور و همچنین استان های مجاور در ساری برگزار شد. در این مسابقات ورزشکارانی از رده های سنی مختلف با یکدیگر به رقابت پرداختند.

هاتف مرادی عضو کمیته برگزاری مسابقات با اشاره به استقبال خوب سوارکاران از این رقابتها گفت: استعدادهای خیلی خوبی در این مسابقات شناسایی شده است که در آینده می توان روی آنها سرمایه گذاری کرد.

در پایان این مسابقات آرشیدا مرادی، شبیر شجری و امیر مظفری بر سکوی اول هر رده سنی قرار گرفتند.

ایوب رضوانی گزارش می دهد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • درخشش دختران کرمانی در چهار وزن نخست وزنه برداری نوجوانان ایران
  • برگزاری مجمع انتخابات هیات کشتی کهگیلویه و بویراحمد
  • دختر وزنه‌بردار ایرانی با تیم پناهندگان در المپیک پاریس!
  • مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی دختران کشور در همدان
  • متخلفان استخراج غیرمجاز رمز ارز ١٠٠ برابر نرخ انرژی جریمه می شوند
  • برکناری رییس هیات ژیمناستیک اصفهان در آستانه انتخابات/ نکویی: وزارت ورزش شفاف‌سازی کند
  • وضعیت کاروان ایران برای پارالمپیک/ ۳۸ سهمیه و مسافران منتظر!
  • تمام رشته‌های المپیکی باید مورد حمایت قرار گیرند
  • مسابقات سوارکاری استانهای شمال کشور در ساری
  • آشکار شدن ماهیت واقعی دولتمردان آمریکا در برخورد خشن با جنبش اعتراضی دانشجویان