Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئولان شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت پایانه های نفتی ایران در حالی نوسازی ناوگان دریایی نفتی کشور را در دستور کار قرار داده اند که این موضوع از مهمترین اقداماتی است که باید برای ثبات صادرات نفت کشور و بسترسازی به منظور افزایش ظرفیت ها اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی ایران در روزهای اخیر به نزدیک 3 میلیون بشکه در روز رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین روزانه حدود 400 تا 450 هزار بشکه فرآورده های نفتی به دیگر کشورها صادر می شود. تمامی صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران و بخشی از صادرات فرآورده های نفتی از طریق دریا و با استفاده از ناوگان نفتکش های ایران انجام می گیرد.

ناوگانی که تحت نظر و مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران قرار دارد. این شرکت که عملکردش به لحاظ حاکمیتی در فروش نفت ایران بسیار موثر است، یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران بود تا اینکه در جریان خصوصی سازی ها، سهام آن به بخش غیردولتی واگذار شد. با وجود واگذاری سهام شرکت ملی نفتکش ایران، با توجه به اهمیت فعالیت این شرکت و همچنین شناخته شدن نام آن در عرصه بین المللی و بازارهای هدف صادرات نفت ایران، لفظ ملی از روی نام این شرکت برداشته نشد.

اکنون شرکت ملی نفتکش ایران با عنوان یک شرکت خصوصی اما به صورت یک بنگاه ملی فعالیت می کند و بزرگترین ناوگان حمل نفت جهان را در اختیار دارد. نفتکش های ایرانی با ظرفیت های متفاوتی از 35 هزار تن تا 300 هزار تن در عرصه حمل نفت خام کشورمان به بازارهای صادراتی فعالیت می کنند و در مجموع ظرفیت ناوگان نفتکش های ایران به 15.5 میلیون تن می رسد.

یکی از مشکلاتی که می تواند فعالیت ناوگان نفتکش های ایرانی را در آینده تحت تأثیر قرار دهد، بالا رفتن متوسط عمر این ناوگان است. در حال حاضر متوسط عمر ناوگان نفتکش های ایرانی بیش از 10 سال است و این مسئله ضرورت نوسازی ناوگان نفتکش های ایران را نشان می دهد.

مدیران این شرکت به سفارش ساخت دو فروند کشتی شیمیایی بر - فرآورده بر 35 هزار تنی به شرکت ایزوایکو در 12 دی ماه سال 1381 و سه فروند کشتی نفتکش حمل نفت خام 63 هزار تنی به شرکت صدرا در تاریخ 23 آبان 1382 اقدام کردند اما بعد از گذشت 14 سال خبری از ساخت این نفتکش ها نیست.

بر اساس استانداردهای بین المللی، حداکثر سن نفتکش ها برای اوراق حدود 15 تا 20 سال (در صورت کیفیت بالای ساخت آن) در نظر گرفته می شود. از اینرو مدیریت شرکت ملی نفتکش باید به این فکر باشد تا طی سالهای آینده بخشی از ناوگان این شرکت لاجرم باید از رده خارج شود و این شرکت نیاز به یک برنامه راهبردی به منظور نوسازی ناوگان دارد.

این ضرورت زمانی بیشتر احساس می شود که به نقش ناوگان شرکت ملی نفتکش در صادرات روزانه نفت خام ایران و وابستگی بودجه جاری و اقتصاد کشور به درآمد فروش نفت توجه کنیم.

* شرکت ملی نفتکش ایران نوسازی ناوگان را در دستور کار دارد

«سیروس کیان ارثی» مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران که هفته گذشته در کنار سایر همکاران خود از NITC برای شرکت در کنفرانس Nor-Shipping به اسلو نروژ سفر کرده بود، اعلام کرد که شرکتش از رشد سفارشات در بازار کشتی‎های نفتکش آگاه است و هر اقدامی در زمینه ساخت کشتی‎های جدید نیز به منظور جایگزینی کشتی‎های قدیمی خواهد بود تا توسعه ناوگان.

وی در گفتگو با نشریه تریدویندز با بیان اینکه قیمت ساخت کشتی‎های نوساز به کمترین سطح خود رسیده و این بهترین زمان برای نوسازی ناوگان است گفت: اکنون قصدی برای گسترش ناوگان نداریم اما به طور جدی به دنبال جوان‎سازی ناوگان و کاهش سن کشتی‎های خود هستیم.کیان ارثی گفت: برای نوسازی ناوگان برنامه ریزی کرده‎ایم.

شرک ملی نفتکش ایران ، غول کشتیرانی نفتی در چند هفته گذشته به دنبال اوراق 2 فروند از کشتی های نفتکش VLCC قدیمی خود بوده است. NITC هم اکنون بزرگترین مالک کشتی‎های نفتکش در جهان است و ناوگان آن متشکل از کشتی‎های مختلف با مجموع ظرفیت 15.5 میلیون DWT است.

سفارش کشتی های نفتکش VLCC در سال جاری افزایش یافته است بطوریکه فهرست ساخت این نوع نفتکش ها به بیش از 100 فروند رسیده است. این در حالی است که همزمان با کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و افت اوراق کشتی‎ها، به علاوه ورود تناژ جدید به بازار در سال جدید، بازار کشتی‎های نفتکش ضعیف شده است و شرکت ملی نفتکش ایران انتظار دارد که این ضعف فعلا باقی بماند.

کیان ارثی در این ارتباط افزود: امیدواریم که در 3 ماهه پایانی سال 2017 شرایط بهتر شود و در صورتیکه مالکان کشتی‎های VLCC زیادی سفارش ندهند امیدواریم که نرخ اجاره کشتی‎ها در سالهای 2018 و 2019میلادی افزاتیش یابد .

ادغام در بازار کشتی های نفتکش طی سال 2017 به یک روند فراگیر تبدیل شده است به گونه ای که DHT Holding ناوگان کشتی‎های VLCC شرکت BW Group را خرید و Frontline به دنبال DHT بود.

مدیرعامل NITC گفت: ادغام نزدیک به 15 سال است که در بازار جریان دارد و خوشبختانه در سال های اخیر و به ویژه در ماه‎های گذشته به روندی عادی تری تبدیل شده است. شخصا فکر می کنم که اشتراک کشتی ( pooling) برای بازار نفتکش مطلوب است. البته ما هم این اقدام را با شرکای مناسب دنبال می‎کنیم.

رشد و توسعه در سایر بخش های شرکت ملی نفتکش ایران نیز در حال انجام است. کیان ارثی اظهار کرد: در کنار حمل و نقل نفت خام، ما به حمل و نقل LPG و محصولات شیمیایی نیز می پردازیم و قصد داریم که فعالیت خود را در این دو حوزه افزایش بدهیم.

برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران در سال گذشته موجب بازگشت NITC به بازارهای بین‎المللی و اروپایی شد. کیان ارثی ادامه داد: پیش از تحریم ها 15 درصد از ناوگان NITC در بازار داخلی و 85 درصد نیز در بازار حمل و نقل بین‎المللی فعال بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: ما تمایل داریم که مشتریانمان بدانند که به عنوان یک شرکت خصوصی، قصد داریم به تدریج با ورود به آبهای بین‎المللی، سهم خود را از بازار بدست آوریم و به حمل نفت و گاز در سراسر جهان برای مشتریان بپردازیم.

این مقام مسوول در شرکت ملی نفتکش ایران تاکید کرد که ناوگان NITC تمامی‎گواهینامه‎های لازم را از موسسات رده‎بندی معتبربین‎المللی اخذ کرده و پوشش‎های بیمه‎ای مربوطه را از نیز شرکت های معتبر جهانی دریافت است. ناوگان این شرکت تحت پرچم معتبر در آبهای جهان سفر می‎کند و بدنه، ماشین‎آلات و تجهیزات کشتی‎های ناوگان نیز از پوشش‎های بیمه‎ای بین المللی لازم، برخوردارند.

کیان ارثی گفت: با انجام تمامی این اقدامات کشتی‎های ما به تدریج به روند عادی تجاری خود که پیش از تحریم ها داشتند، باز گشته‎اند.

* ناوگان دریایی پایانه‌های نفتی ایران نوسازی می‌شود

«غلامحسین گرامی» مدیر عملیات شرکت پایانه های نفتی ایران اظهار داشت: شرکت پایانه‎های نفتی ایران با تدوین یک برنامه راهبردی تصمیم دارد نوسازی ناوگان دریایی را با اقدام‎هایی‎ از جمله اجاره چهار فروند یدک‎کش در دستور کار دهد.

وی افزود: با اجاره این چهار فروند یدکش توان عملیاتی صنعت نفت در زمینه صادرات نفت خام افزایش خواهد یافت؛ هم اکنون کارشناسان واحد های عملیات در حال بررسی برای تدوین حالت‌های عملیاتی این شناورها در پایانه‌های نفتی ایران هستند.

مدیر عملیات شرکت پایانه‌های نفتی ایران اضافه کرد: از آنجا که امسال قرارداد راه اندازی سوآپ نفت خام و صادرات نفت غرب کارون از طریق پایانه خارگ در دستور کارگرفته است، از این رو تعمیرات زیرآبی و پیگیری ساخت شناورها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش نیروی انسانی، پیگیری ایجاد حوضچه‎های شناور، بروز رسانی و تکمیل گواهینامه‎ها، توپکرانی خطوط لوله و رسوب زدایی از مخازن از اولویت‌های تعیین شده این شرکت در سال 96 است.

انتهای پیام/

R32317/P1012122/S7,80/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۶۵۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شکیبی نسب بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در عملیات‌های یاد شده حدود ۲ هزار اقلام مصرفی جذب کننده مواد نفتی از سطح دریا و هشت هزار و ۸۰۰ لیتر امحاء کننده ترکیبات هیدروکربنی مورد استفاده قرار گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بیان کرد: از جمله اقدام‌های برجسته در فرایند پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی استان بوشهر در سال ۱۴۰۲ می‌توان به عملیات گسترده امحاء و جمع آوری آلودگی نفتی در اثر نشت نفت از یکی از خطوط لوله نفتی در آب‌های بندر گناوه اشاره کرد.

شکیبی نسب ادامه داد: آماده سازی بارج مخصوص جمع آوری و ذخیره مواد زائد نفتی و راه اندازی شناور تخصصی مقابله با آلودگی نفتی با نام دریا پاک یک و همچنین برگزاری مانورهای متعدد مقابله با آلودگی‌های نفتی از دیگر اقدام‌های برجسته برای اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در سال ۱۴۰۲ بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: در سال گذشته و در راستای اشاعه فرهنگ محیط زیست دریایی برای کودکان، پس از تدوین مطالب متناسب با سن جامعه هدف چهار جلد کتاب چاپ و در بین دانش آموزان توزیع شد.

وی اظهار کرد: در راستای اشاعه فرهنگ محیط زیست دریایی فعالیت‌های فرهنگی متنوع مانند تدوین و چاپ کتاب کودک، پاکسازی سواحل استان، خلق شخصیت‌های عروسکی متناسب برگرفته از کتاب‌های چاپ شده و برگزاری نمایش عروسکی در دستور کار قرار دارد.

شکیبی نسب ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به تخصیص یک دستگاه کامیون با مخزن هفت هزار لیتری و استقرار آن در بندر بوشهر جهت دریافت مواد زائد از کشتی‌های متردد در این بندر بود.

شکیبی نسب ادامه داد: از هدف‌های آتی در زمینه حفاظت از محیط زیست دریایی و افزایش توان عملیاتی در آب‌های استان می‌توان به ارتقا تجهیزاتی شناور تخصصی مقابله با آلودگی شناور دریا پاک یک اشاره کرد.

وی گفت: همچنین این شناور به تجهیزات لازم جهت رسیدگی به دریانوردان در زمینه فوریت‌های پزشکی تجهیز خواهد شد.

کد خبر 6091319

دیگر خبرها

  • نوسازی ۷۲ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای
  • حمله به یک کشتی در سواحل یمن
  • هدف قرار گرفتن یک کشتی در سواحل یمن
  • حادثه دریایی جدید در غرب یمن
  • سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی
  • هدف قرار گرفتن کشتی مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ
  • فرمانده ارشد سپاه : اسم خلیج فارس را با کسی قسمت نمی کنیم/ اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد