Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ>ادبیات - مریم تقی‌خانی:
از نام کتاب شروع می‌کنیم که به اندازه کافی برانگیزاننده است. همین استقبال باعث شده نویسنده آن حدود یک دهه بعد سراغ نگارش کتابی دیگر برود و این بار درباره روش حرف زدن از مکان‌هایی بگوید که شما هرگز ندیده‌اید!

پي‌ير بايار، استاد 63ساله ادبيات در دانشگاه‌هاي فرانسه كه كتاب تحسين‌شده و پرفروش «چگونه درباره كتاب‌هايي كه نخوانده‌ايم حرف بزنيم؟» را در كارنامه دارد، معمولا مشهورترين روايت‌هاي داستاني تاريخ ادبيات را بازخواني مي‌كند؛ از اثبات اشتباه كردن شرلوك هلمز در پرونده «سگ‌هاي وحشي باسكرويل» تا پرداختن به واقعيت ماجراي مرگ راجر آيكرويد در «قتل راجر آيكرويد» آگاتا كريستي.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتي سراغ «هملت» ويليام شكسپير هم مي‌رود تا به همه بگويد اين كلوديوس نبود كه پدر هملت را كشت.

با اين علاقه به كتاب‌ها و داستان‌هاي قديمي، ديدن كتابي با نام چگونه درباره كتاب‌هايي كه نخوانده‌ايم حرف بزنيم؟ به قلم بايار نبايد چندان شگفت باشد. او در مقدمه درباره انگيزه نوشتن كتاب چنين مي‌گويد: «در جايگاه استاد ادبيات دانشگاه عملا چاره‌اي ندارم جز اينكه درباره كتاب‌هايي حرف بزنم كه بسياري از اوقات اصلا لاي آنها را باز نكرده‌ام. بيشتر دانشجويان من هم همينطورند اما اگر حتي يكي از آنها متن را خوانده باشد، هر آن ممكن است كلاس را آشفته كند و باعث شرمندگي من شود.»

«كتابي را كه بايد داوري كنم هرگز نمي‌خوانم؛ چون خواندنش موجب پيش‌داوري مي‌شود.» وقتي كتابي با اين جمله از اسكار وايلد (نويسنده نامدار ايرلندي) آغاز مي‌شود، شايد آسان‌تر بتوان درباره محتواي آن به داوري نشست. او معتقد است توصيف تجربه كتاب نخواندن شهامتي ويژه نياز دارد و انسان را به فكر كردن درباره 3محدوديت كليدي رهنمون مي‌شود؛ تعهد به خواندن به‌ويژه در مورد متون معيار، تعهد به كامل خواندن و لزوم خواندن كتاب‌هايي كه مي‌خواهيم درباره آنها بحث كنيم. بايار در مقدمه چنين درباره خواندن يا نخواندن كتاب بحث مي‌كند: «گاهي براي آنكه حق مطلب درباره يك كتاب ادا شود، بهتر است آن را كامل نخوانده يا حتي باز نكرده باشيم. در سراسر اين كتاب من بر خطرهاي خواندن كتاب تأكيد مي‌كنم.»

بايار در اين كتاب 3گونه كتابخانه معرفي مي‌كند؛ كتابخانه جمعي، كتابخانه دروني و كتابخانه مجازي. او در توضيح مورد اخير مي‌گويد: «كتابخانه مجازي قلمرو گفت‌وگوي نوشتاري يا گفتاري درباره كتاب‌ها با ديگران كه جزء جنبنده كتابخانه جمعي و نقطه اشتراك دو يا چند كتابخانه دروني افراد حاضر در يك مباحثه است.» به عقيده او، يكي از قواعد تلويحي كتابخانه مجازي آن است كه نبايد تلاش كنيم بفهميم كسي كه مدعي خواندن يك كتاب است، تا كجا درست مي‌گويد. چراكه گزاره «خواندن يك كتاب» معنايي چندان خوش‌تعريف و دقيق ندارد.

نسخه آمريكايي كتاب را انتشارات بلومزبري در پاييز2009 با طرح جلدي متفاوت در 208صفحه روانه كتابفروشي‌ها كرده است. نكته جالب اينكه نسخه بريتانيايي با ترجمه جفري ملمن در 185صفحه از سوي انتشارات گرانتا بوكز منتشر شده و حجم آن فقط يك صفحه بيشتر از نسخه فارسي است! در سايت معتبر آمازون 40درصد از 65خواننده چگونه درباره كتاب‌هايي كه نخوانده‌ايم حرف بزنيم؟ به آن 5 ستاره از 5 ستاره ممكن داده‌اند. هر چند ميانگين ستاره‌هاي كتاب حدود 3 و نيم از 5 است. برخي منتقدان آن را «درخشان» توصيف كرده‌اند (لندن ريويو) و كلر مسود، نويسنده آمريكايي كتاب نامزد بوكر «فرزندان امپراتور» به كتاب لقب «بامزه و هوشمندانه» دادند.

چگونه درباره كتاب‌هايي كه نخوانده‌ايم حرف بزنيم؟ نوشته پي‌ير بايار با ترجمه محمد معماريان و مينا مزرعه‌فراهاني نخستين‌بار بهار95 از سوي انتشارات ترجمان علوم انساني منتشر و استقبال از آن باعث شد چاپ دوم يك سال بعد در شمارگان هزار نسخه به بازار بيايد. بخش اول كتاب روش‌هاي نخواندن نام دارد با سرفصل‌هاي كتاب‌هايي كه نمي‌شناسيد، كتاب‌هايي كه تورق نكرده‌ايد، كتاب‌هايي كه درباره‌شان شنيده‌ايد و كتاب‌هايي كه فراموش كرده‌ايد. برخوردهاي ادبي و روش‌هاي رفتاري بخش‌هاي دوم و سوم اين كتاب 184صفحه‌اي هستند كه به بهاي 14هزار و 500تومان عرضه شده است.

دانشجوي دكتري ارتباطات

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۶۸۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان و سالروز آزادسازی خرمشهر را تشریح کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، فرزاد حسنی خونسار صبح امروز در جلسه برنامه‌ریزی بزرگداشت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان که در استانداری برگزار شد، از برگزاری نمایشگاه کتاب و عکس در سنندج خبر داد و اظهار داشت: این اقدام با موضوعات مرتبط با تاریخ و فرهنگ کردستان همزمان با سالروز سفر حضرت آقا؛ 22 اردیبهشت ماه به استان انجام خواهد شد.

وی برگزاری میزگرد، سخنرانی، نشست‌های بصیریتی و کارگاه‌های معرفتی درباره اهمیت و تاثیرات سفر به‌ویژه در بخش‌های نوجوانان با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها را از دیگر برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان از برگزاری مسابقه متن ادبی از سفر حضرت آقا مرتبط به نوجوانان و جوانان خبر داد و تصریح کرد: تمام تلاشمان این است که برنامه‌های این ایام در خور و شان و باشکوه برگزار شود.

وی افزود: باید برنامه‌ها و آیین سالروز ورود رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان هر سال باشکوه‌تر از سال پیش برگزار شود.

گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر

حسنی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در کردستان، از معرفی کتاب‌های مرتبط با این حوزه و عملیات پرافتخار و مسابقه کتابخوانی در استان خبر داد و عنوان کرد: تمرکزمان بر روی کتابی "شهری در آسمان" است که به واقعیت‌ها، محاصره، سقوط و باز پس‌گیری خرمشهر می‌پردازد.

وی عنوان کرد: جامعه هدف این کتاب؛ تمامی رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان تجلیل از نویسندگان و تثبیت‌گران حوزه دفاع‌مقدس به ویژه حاضران یا روایت‌کنندگان عملیات بیت‌المقدس را برنامه پایانی متناسب با این ایام ذکر کرد و ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم در کنار ترویج فرهنگ کتابخوانی، دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در بخش‌های فرهنگی را برای نسل جوان امروزی به خوبی تبیین کنیم.

گفتنی است، رهبر معظم انقلاب اسلامی 22 تا 28 اردیبهشت ماه سال 88 مهمان مردم استان کردستان بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان
  • فعال اصولگرا: نماز خواندن پشت صدیقی باطل است!
  • طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن