Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@09:04:29 GMT

خانواده تندر، ستاره‌دار‌تر شد +جدول

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۷۱۵۷۵

خبرگزاري آريا - جديدترين گزارش کيفي خودروهاي داخلي در حالي اعلام شد که اگرچه طبق آن، دو خودروبه چهار ستاره‌ها اضافه شده، اما سطح کيفي کلي خودروها تغيير خاصي را به خود نمي‌بيند.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، در اين گزارش که به ارديبهشت‌ماه مربوط مي‌شود، 34 خودرو داخلي مورد ارزيابي کيفي قرار گرفته و برحسب معيارهاي موجود، ستاره‌بندي شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق روند معمول ماه‌هاي قبل، 34 خودرو موردنظر در گروه‌هاي قيمتي بالاي 100 ميليون تومان، 75 تا 100 ميليون تومان، 50 تا 75 ميليون تومان، 25 تا 50 ميليون تومان و زير 25 ميليون تومان گروه‌بندي شده و معادل شرايط کيفي‌شان، «ستاره» کسب کرده‌اند. به گزارش دنياي اقتصاد ، در روشي که شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران لحاظ کرده، خودروهاي داخلي قابليت دريافت يک تا پنج ستاره کيفي را دارند، اين در حالي است که طي ارزيابي کيفي جديد، هيچ‌کدام از خودروها موفق به کسب بيش از چهار ستاره نشده‌اند. با اين حال در مقايسه با گزارش فروردين ماه، دو خودرو ديگر به جمع چهار ستاره‌ها اضافه شده‌اند تا جمع آنها در ارديبهشت‌ماه به هشت خودرو برسد.

مطابق با آمار اعلامي، تندر-90 اتومات و پارس تندر، توانسته‌اند در ارزيابي کيفي دومين ماه امسال، تعداد ستاره هايشان را از سه به چهار افزايش داده و در کنار سوزوکي گرندويتارا، مزدا3، سراتو، هيوندايي i10، هيوندايي i20 و رنو ساندرو، هشت محصول چهار ستاره خودروسازي کشور را تشکيل دهند.البته در جمع اين هشت خودرو، هيوندايي i10 و i20 جزو تازه‌واردها به‌شمار مي‌روند که توانسته‌اند در بدو ورود به گزارش کيفيت خودروهاي داخلي، چهار ستاره کيفي را به‌دست بياورند. اما اعلام کيفيت خودروها برحسب «ستاره‌هاي دريافتي» در حالي است که پيش‌تر شرکت بازرسي با ارزيابي کيفي خودروها در 9 معيار مختلف، عددي را به‌عنوان «مجموع نمرات منفي» براي هر خودرو اعلام مي‌کرد و اين «عدد» نشان‌دهنده سطح کيفي بود.

با اين حال، شرکت بازرسي براي چندمين ماه پياپي از اعلام جزئيات کيفي خودروهاي داخلي خودداري کرده و تنها ستاره‌بندي آنها را در اختيار عموم قرار داده است. اين در شرايطي است که طبعا در صورت اعلام جزئيات کيفي، مشتريان مي‌توانند به‌واسطه دسترسي به نقاط ضعف و قوت خودروهاي داخلي، انتخاب بهتري در بازار خودرو داشته باشند. اين «انتخاب بهتر» از آن جهت است که مشتريان مي‌توانند با دسترسي به نمرات منفي خودروها، از نقاط ضعف و قوت آنها در معيارهاي مختلف از جمله سيستم موتور، ترمز، بدنه، صداهاي غيرعادي و... مطلع شده و طبعا با ديد بازتري اقدام به خريد کنند.هرچه هست، مسوولان شرکت بازرسي در آمارهاي اخير خود، جزئيات نمرات منفي خودروها را منتشر نکرده و تنها به اعلام ستاره‌بندي آنها اکتفا مي‌کنند. در اين شرايط، مشخص نمي‌شود خودروهاي داخلي چه افت و خيز کيفي را در معيارهاي 9گانه تجربه کرده‌اند و مشتريان تنها به تغييرات ستاره‌بندي آنها دسترسي دارند. اتفاقا اين تغييرات بسيار محدود بوده و معمولا ستاره‌بندي خودروها در سطح وسيعي دچار تغيير نمي‌شود.

طي چندين دوره‌اي که شرکت بازرسي اقدام به انتشار آمار کيفي خودروها براساس «ستاره‌بندي» کرده است، تاکنون هيچ خودرو داخلي نتوانسته با کسب امتيازات لازم، پنج‌ستاره کيفي را به‌دست بياورد، با اين حال معدود خودروهايي موفق به اخذ چهار ستاره کيفي شده‌اند. نگاهي به خودروهاي داراي چهار و سه ستاره نشان مي‌دهد بيشتر آنها محصولاتي مونتاژي بوده يا تحت نظارت مستقيم شرکت‌هاي مادر خارجي توليد مي‌شوند و اين نشان‌دهنده اهميت نظارت‌ها و همچنين ضعف در داخلي‌سازي توام با کيفيت قطعات، در خودروسازي کشور است.به‌عنوان مثال، اعضاي خانواده تندر-90 که معمولا سه يا چهار ستاره کيفي کسب مي‌کنند، تحت‌نظارت مستقيم رنوي فرانسه در ايران‌خودرو و پارس خودرو به توليد مي‌رسند و از همين رو همواره کيفيت‌شان کنترل مي‌شود.

يا مثلا خودروهايي مانند مزدا3، ويتارا و سراتو و هيوندايي نيز با حداقل داخلي‌سازي و تحت‌ليسانس شرکت‌هاي مادر در ايران مونتاژ مي‌شوند و از همين رو کيفيت قابل‌قبولي را به خود مي‌بينند.اما طبق آمار اعلامي از سوي شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران، در گروه خودروهاي بالاي 100 ميليون تومان، مزدا3 صدرنشين شده و در صدر گروه خودروهاي 75 تا 100 ميليوني‌ها نيز هيوندايي i20 جا خوش کرده است. همچنين صدرنشيني دسته 50 تا 75 ميليون توماني‌ها نيز در حالي به هيوندايي i10 رسيده که اين عنوان پيش‌تر در اختيار يک مونتاژي چيني بود.همچنين در گروه 25 تا 50 ميليون توماني‌ها رنو ساندرو به صدرنشيني‌اش ادامه داده و پرايد 131 هم در صدر گروه خودروهاي زير 25 ميليون توماني يا همان دسته ارزان‌ها جا خوش کرده است.

جزئيات کيفي خودروها
به سراغ جزئيات آمار ارائه شده از سطح کيفي خودروهاي داخلي برويم و ببينيم در ارديبهشت‌ امسال چه بر آنها گذشته است. ابتدا از گروه خودروهاي بالاي 100 ميليون تومان شروع کنيم، گروهي که همچنان فقط دو عضو دارد، يکي مزدا3 و ديگري سوزوکي گرند ويتارا. هر دو خودرو که اتفاقا مونتاژي به‌شمار مي‌روند، در ارزيابي کيفي ارديبهشت‌ماه چهار ستاره به‌دست آورده‌اند و اين يعني در مقايسه با گزارش قبلي، تغييري از جنبه ستاره‌بندي حاصل نکرده‌اند. مزدا3 در گروه بهمن مونتاژ مي‌شود و سوزوکي گرندويتارا نيز چند سالي است که ميهمان ايران خودرو خراسان شده است. هر دو محصول جزو گرانترين خودروهاي مونتاژي کشور به‌شمار مي‌روند و دليل اين موضوع، داخلي‌سازي بسيار پايين آنها است.اما در گروه خودروهاي 75 تا 100 ميليون تومان، در حالي با هيوندايي i20 مواجه مي‌شويم که اين محصول به‌تازگي وارد ارزيابي کيفي خودروهاي داخلي شده و چهار ستاره نيز به‌دست آورده است.اين محصول که در کرمان موتور مونتاژ مي‌شود، پيش‌تر در قالب واردات در بازار خودرو کشور حضور پيدا کرده بود و در حال حاضر چند ماهي است در بخش خصوصي به مونتاژ مي‌رسد.

از هيوندايي که بگذريم، هموطنش کياسراتو نيز چهار ستاره به‌دست آورده و اين يعني در مقايسه با گزارش قبلي، تغييري به لحاظ ستاره‌بندي، نداشته است. سراتو در سايپا و تنها در مدل اتومات به مونتاژ مي‌رسد.اما ديگر اعضاي اين گروه را تيگو 5 و جک S5 تشکيل مي‌دهند و اين در حالي است که اولي سه ستاره کيفي به‌دست آورده و دومي نيز دو ستاره را به خود مي‌بيند. هيچ يک از اين دو محصول مونتاژي در مقايسه با گزارش فروردين ماه با کم و زياد شدن ستاره کيفي مواجه نشده‌اند.تيگو 5 در مديران خودرو مونتاژ مي‌شود و جک نيز جزو محصولات کرمان موتور به‌شمار مي‌رود؛ بنابراين هر دو در زمره محصولات بخش خصوصي خودروسازي کشور قرار مي‌گيرند. در اين گروه پيشتر‌هايماي مونتاژي ايران خودرو نيز به چشم مي‌آمد، اما چند ماهي مي‌شود که شرکت بازرسي نام آن را در ليست خودروهاي تحت ارزيابي قرار نمي‌دهد.سري هم اما به گروه خودروهاي 50 تا 75 ميليون تومان بزنيم، گروهي که به جز يک تازه‌وارد کره‌اي، ساير اعضاي آن را چيني‌ها تشکيل مي‌دهند. عضو تازه اين گروه اما هيوندايي i10 نام دارد که توانسته در اولين حضورش صاحب چهار ستاره کيفي شود. البته در اين گروه، برليانس H330 پارس خودرو نيز يک تازه وارد به‌شمار مي‌رود که صاحب سه ستاره کيفي شده است.

در اين گروه، آريزو5 که در مديران خودرو مونتاژ مي‌شود، داراي سه‌ستاره کيفي بوده و در مقايسه با گزارش قبلي تفاوتي نکرده است. در گروه 50 تا 75 ميليون توماني‌ها اما در حالي با جک J5 روبه‌رو مي‌شويم که اين محصول دو ستاره‌دارد و تغييري نسبت به گزارش قبلي به خود نمي‌بيند.اين در شرايطي است که دو عضو آخر گروه تحت بررسي يعني ام‌وي‌ام 550 و ليفان X60، هر دو يک ستاره کيفي به‌دست آورده‌اند و آنها نيز نسبت به گزارش قبلي تفاوتي در ستاره‌بندي شان حاصل نشده است. در اين گروه پيش‌تر محصولاتي به نام چانگان و آريو که هر دو جزو مونتاژي‌هاي سايپا به‌شمار مي‌روند، حضور داشتند، با اين حال در گروه 50 تا 75 ميليوني‌ها اثري از آنها نيست. البته آريو به‌دليل افت قيمتي که داشته، طي گزارش کيفي ارديبهشت‌ماه وارد گروه 25 تا 50 ميليون توماني‌ها شده است.

سري اما به بزرگ‌ترين گروه قيمتي بازار خودرو کشور بزنيم و ببينيم اوضاع کيفي در آن به چه شکل است. در اين گروه که بخش بزرگي از مشتريان داخلي مشتري اعضاي آن هستند، در مجموع 18 خودرو توليد داخل به چشم مي‌آيد و صدر آن را تندر-90‌ها گرفته‌اند و قعرش را ام‌وي‌ام و تيبا.صدرنشيني اين گروه در حالي به خانواده تندر-90 رسيده که طي گزارش کيفي ارديبهشت، دو عضو ديگر آن صاحب لقب چهار ستاره شده‌اند. بر اين اساس، به جز رنو ساندرو که در گزارش قبلي نيز چهار ستاره کيفي داشت، تندر اتومات و پارس تندر نيز توانسته يک ستاره به خود اضافه کنند.در اين بين، رنو ساندرو که در پارس خودرو به توليد مي‌رسد، مدل هاچ‌بک تندر-90 به‌شمار مي‌رود و تندر اتومات نيز در ايران خودرو توليد مي‌شود. پارس تندر هم محصول پارس خودرو به‌شمار مي‌رود و تنها ظاهرش با تندرهاي معمولي متفاوت بوده و به لحاظ فني، توفيري با آنها ندارد.ساير تندرهاي اين گروه شامل تندر E2 پارس خودرو و تندر E2 ايران خودرو، بدون تغيير نسبت به گزارش کيفي فروردين ماه، همچنان سه ستاره باقي مانده‌اند.

در ليست اعضاي گروه 25 تا 50 ميليوني‌ها اما رانا، پژو 206 در هر دو مدل هاچ بک و صندوقدار و همچنين آريو، کماکان سه ستاره کيفي به خود مي‌بينند و تغييري در مقايسه با گزارش قبلي نداشته‌اند. در بين ديگر اعضاي گروه اما ام‌وي‌ام در مدل 315 و همچنين دنا، تنها محصولات دو ستاره به‌شمار مي‌روند و در مقايسه با گزارش کيفي فروردين ماه تغييري را به لحاظ ستاره‌بندي به خود نمي‌بينند. گروه تحت بررسي اما چندين عضو تک ستاره نيز شامل پژو پارس، 405، سمند،ام‌وي‌ام 110 و تيبا2 نيز دارد و آنها هم نسبت به گزارش قبلي دچار کم و زياد شدن ستاره نشده‌اند. اما در گروه خودروهاي زير 25 ميليون تومان که به دسته ارزان قيمت‌ها مشهور هستند، تنها با چهار خودرو مواجه مي‌شويم که اتفاقا همه آنها تک ستاره به‌شمار مي‌روند.اگرچه در اين گروه پيش‌تر تيباي معمولي (هاچ بک) صدرنشين بود، با اين حال در گزارش ارديبهشت‌ماه نامي از اين محصول نيست و پرايد 131 سايپا جايگزين آن شده است. ديگر اعضاي اين گروه را هم پرايدها تشکيل مي‌دهند؛ به‌نحوي‌که مدل‌هاي 132 و 111 و 131 پارس خودرو در رده‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.پيش‌تر که جزئيات کيفي خودروها اعلام مي‌شد، تفاوت‌هايي در معيارهاي 9گانه ميان پرايدهاي توليدي به چشم مي‌آمد و اين موضوع نشان مي‌داد سطح کيفي مدل‌هاي مختلف اين خودرو با يکديگر يکسان نيست.


اقتصادآنلاين
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۷۱۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مافیای خودرو» مانع ورود خودروهای برقی به کشور

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مافیای قدرتمند خودرو مانع از ورود خودروهای باکیفیت و ارزان به کشور می‌شود.

به گزارش تسنیم، علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای شهر تهران اظهار کرد: با ناکام ماندن دلالان و مافیای صنعت خودرو در پیگیری منافع نامشروع خود در معاملات خودروهای برقی، و ناامیدی آنها از قراردادهای شهرداری تهران برای خرید این نوع خودروها، این گروه ذینفع با توسل به قدرت پول و تطمیع برخی افراد و رسانه‌ها، در تلاشند تا مانع از اجرای طرح برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط دولت سیزدهم و مدیریت شهری شوند.

وی افزود: برخی از وزرا، نمایندگان مجلس و شهردار تهران اخیراً به صراحت اعلام کرده‌اند که مافیای قدرتمند خودرو مانع از ورود خودروهای باکیفیت و ارزان به کشور می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پرفروش‌ترین خودروهای برقی چینی فروش 125 میلیون دستگاه خودرو برقی تا سال 2030 ساخت نخستین خودروی برقی (فیلم)

دیگر خبرها

  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/خودروهای تولیدی کجا هستند؟
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • عکس | مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت
  • «مافیای خودرو» مانع ورود خودروهای برقی به کشور
  • سنگ اندازی مافیای خودرو برای ورود خودروهای برقی به کشور
  • قیمت خودروهای داخلی و خارجی +جدول
  • پژو سقوط کرد؛ سرگردانی ایران‌خودرو برای تولید محصول محبوب
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی