Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردبیل – اولین فستیوال پرفورمنس محیط‌زیست اردبیل حال و هوای تازه‌ای به طرح دغدغه‌های زیست‌محیطی بخشید. هنرمندان به میان مردم آمدند تا از مشکلات زیست‌محیطی بگویند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: سال‌ها است که بطری‌های پلاستیکی و کیسه‌های نایلونی بلای جان طبیعت شده است. دلسوزان محیط‌زیست با وجود برخی ناملایمت ها به دل طبیعت رفته‌اند و کیسه‌های نامأنوس را از تن درختان زدوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینها البته کافی نبوده و روز به روز به پیچیدگی مشکلات زیست‌محیطی افزوده شده است. تا جایی که چند عدد همایش، چند برنامه پاکسازی، چند پوستر و چند مسابقه نقاشی دچار روزمرگی شده و نتوانسته در تلنگر اذهان کفایت کند.

اینبار در اقدامی که برای اردبیلی‌ها تازگی داشت، سازمان‌های مردم‌نهاد و هنرمندان دست به دست هم داده و قالب گفتمان خود با مردم را شکستند.

هر چند این تازگی برای برخی تعجب و شگفتی به همراه داشت اما پرفورمنس محیط‌زیست اردبیل با استقبال دلسوزان محیط‌زیست مواجه شد.

هنرمندان به میان مردم آمدند و حرف‌های تازه به زبان جاری شد.

بطری‌هایی که عطش می‌گیرد و بلای جان می‌شود

قایق شناور روی آب از بطری‌های مصرف شده آب‌معدنی شکل گرفته است. فاطمه ابوطالب زاده، شیوا بایرامی، نسیم مکارمی نیا، پریا مشایخی، شادی حیدرپور و هامون علی پور هنرمندان جوانی هستند که به مدت یک هفته بطری‌های مصرفی را از پارک‌ها، فضاهای سبز، رستوران‌ها و از معابر جمع‌آوری کرده‌اند.

بطری‌های جمع‌آوری شده به شکل قایق ترکیب گرفته و در روز پرفورمنس در رودخانه بالخلی چای اردبیل شناور شده است.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی استان اردبیل به خبرنگار مهر گفت: این اقدام نمادین با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شده تا مردم متوجه مضرات بطری‌های آب‌معدنی باشند.

صادق پناهی تصریح کرد: بطری‌های آب‌معدنی محیط‌زیست شهری اردبیل و به ویژه رودخانه بالخلی چای را آلوده کرده و متأسفانه برخی شهروندان بعد از مصرف بطری پلاستیکی را در طبیعت و فضای سبز شهری رها می‌کنند.

وی افزود: با وجود اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد برنامه‌های متعدد پاکسازی را اجرا می‌کنند اما ما نیازمند فرهنگ‌سازی و تغییر دیدگاه عموم مردم هستیم.

به گفته نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی استان این تغییر دیدگاه به زبان جدیدی برای گفتگو با شهروندان نیاز دارد و به همین دلیل اولین پرفورمنس محیط‌زیست اردبیل اجرا شد.

کارگردان هنری اولین فستیوال پرفورمنس محیط‌زیست استان اردبیل نیز تأکید کرد: امروز آب به مسئله جدی محیط‌زیست تبدیل شده است.

شهرام انتخابی متذکر شد: همه جا عنوان می‌شود آب کمیاب است اما از سویی ما بطری‌های آب‌معدنی می‌خریم و بعد از مصرف آب، بطری را به طبیعت روانه می‌کنیم.

وی افزود: ساخت قایق با بطری‌های پلاستیکی یک اقدام نمادین برای جلب‌توجه عموم مردم به آلودگی طبیعت با پلاستیک است.

خورجین‌های پارچه‌ای، هدیه هنرمندان به محیط‌زیستی‌ها

بخشی دیگر از پرفورمنس محیط‌زیست اردبیل اختصاص به سه هنرمند دنیا موحدی، کوثر زاهدی و نسرین نصیری فر داشت که پارچه‌های مازاد و بازیافتی منازل را خانه به خانه جمع کردند و به صورت کیسه‌های خرید دوخته و با طرح‌های حامی محیط‌زیست نقاشی شده به محیط‌زیستی‌ها هدیه کردند.

شهروندان در مقابل یک کیسه‌زباله، کیسه خریدی تحویل می‌گیرند و این اقدام نمادین با هدف کاهش مصرف نایلون‌های پلاستیکی در هنگام خرید است.

موضوعی که کمتر به آن در خود اردبیل توجه شده و امروز حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به اهمیت آن توجه نداشته‌اند.

در وضعیت فعلی در تمامی فروشگاه‌ها و مغازه‌ها کیسه پلاستیکی برای خرید در اختیار مشتری قرار داده می‌شود و این در حالی است که به اعتقاد هنرمندان لازم است موج خرید با کیسه‌های پارچه‌ای در اردبیل راه‌اندازی شود.

گاهی زباله تابلوی نقاشی است

در این فستیوال لیلا حاج اسماعیلی و اسما محمد پور با طرحی از تولید تابلو با زباله با مخاطبان خود گفتگو کردند.

بطوریکه زباله‌ها و دورریختنی ها بر روی سطحی چسبانده شده و با رنگی طلایی که نماد ارزش آن است، رنگ‌آمیزی شده است.

هنرمندان همچنین نایلون‌ها و کیسه‌های مواد غذایی را به شکل هنرمندانه‌ای کنار هم چیده و نگاهی متفاوت به زباله را از مخاطب درخواست می‌کنند.

کارگردان هنری اولین فستیوال پرفورمنس محیط‌زیست استان در این خصوص گفت: روی تخته ۱.۵*۳ متر زباله‌ها با طرح‌های هنری چسبانده می‌شوند.

به گفته انتخابی این طرح نمادین موضوع اهمیت بازیافت زباله و نگاهی نو به آن را تأکید دارد و به نوعی این پیام را انتقال می‌دهد که حتی زباله نیز به مانند طلا می‌تواند حاوی ارزش باشد.

حباب‌ها انعکاس آلودگی آسمان است

در بخشی دیگر محمدرضا صدیق حباب زباله را برای پرفورمنس محیط‌زیست تدارک دیده است. این هنرمند با بیان اینکه حباب‌های پلاستیکی پرشده از گاز هلیوم مثل توده‌های زباله در آسمان به نمایش درمی‌آید، اضافه کرد: در وهله نخست حباب‌ها زیبا به نظر می‌رسد اما از نزدیک مملو از بطری‌ها و زباله‌های پلاستیکی است که آسمان را آغشته است.

صدیق معتقد است در برخی مواقع ما ناخواسته منابع زیستی را آلوده می‌کنیم و این در حالی است که هر شهروندی مسئولیت حفاظت از محیط‌زیست را دارد و می‌بایست این میراث گران‌بها به نسل‌های بعدی انتقال داده شود.

کارگردان هنری اولین فستیوال پرفورمنس محیط‌زیست استان تأکید کرد: ما در فرهنگ خود موضوع تعزیه را داریم که به نوعی بیان نمایشی ایده و اعتقادی در خصوص یک رویداد است.

انتخابی تأکید کرد: پرفورمنس نیز به دنبال درگیر کردن خود مردم با دغدغه‌های محیط‌زیستی است و از فضاهای عمومی استفاده می‌کند تا ایده‌های هنری که در واقع دغدغه‌های هنری است را مطرح کند.

تمنای امید و حیات به درختان دخیل بسته شد

هامون علی پور هنرمند اردبیلی در این فستیوال از باوری کهن بهره گرفته و با همسویی با احساسات عموم مردم، موضوع دخیل بستن را به نمایشی زنده تبدیل کرده است.

وی در این خصوص گفت: ما از گذشته موضوع دخیل را که بستن پارچه‌های رنگارنگ به درختان کهن بود داشته‌ایم.

علی پور تصریح کرد: در این طرح درخت رویاها همه درخت‌ها است و روبان‌های آبی آرزوهای محیط‌زیستی ما است.

وی تأکید کرد: در فضای دوستانه و رفاقتی پیش‌آمده شهروندان حتی می‌توانند آرزوهای محیط‌زیستی خود را بر روی کاغذهایی که روی تنه درختان نصب شده بنویسند.

در نوشتن آرزوها سن و سال گم می‌شود و آرزوهایی که سبزی، امید و حیات می‌خواهد از تنه خشک درختان راه به برگ‌های سبز و به آسمان آبی برده است. آبی شده است. فستیوال پرفورمنس محیط‌زیست اولین مجالی بود که شهروندان اردبیلی آرزوهای آبی خود را برای محیط‌زیست به یادگار گزاردند.

بسته درختم و درخت از من

در بخشی متفاوت از فستیوال پرفورمنس محیط‌زیستی یکی از هنرمندان شرکت کننده اثری متفاوت را به نمایش گذاشت.

فستیوال پرفورمنس محیط‌زیست اولین مجالی بود که شهروندان اردبیلی آرزوهای آبی خود را برای محیط‌زیست به یادگار گزاردندمهدی طوایی حمیدی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: به صورت نمادین افراد با چسب نواری به درخت چسبانده می‌شوند که نوعی یکپارچه شدن و همبستگی با درخت و طبیعت است.

وی افزود: در این اقدام تمنای یکی شدن با طبیعت به مخاطب مطرح می‌شود و این دغدغه که انسان با صیانت از محیط‌زیست می‌تواند فاصله‌ها را کاهش دهد.

در عین حال کارگردان هنری اولین فستیوال پرفورمنس محیط‌زیست استان تأکید کرد: هنر معاصر جاری است و نباید در قالب گالری‌های شیک محدود شود.

انتخابی تأکید کرد: پرفورمنس نوعی پرداخت جدید و گفتگوی جدید با مخاطب است و در واقع با زبانی جدید به طرح دغدغه‌ها می‌پردازد.

فعال پرفورمنس آسیه سلیمیان نیز با بیان اینکه نباید هنر در گالری‌های شهر تهران محدود بماند، به خبرنگار مهر گفت: در استان اردبیل ظرفیت‌های کم‌نظیری برای پرفورمنس های هنری وجود دارد.

وی افزود: ضروری است از ظرفیت پرفورمنس در شهرستان‌ها استفاده شود و در خود اردبیل می‌توان در حوزه پرفورمنس محیط‌زیست اقدامات متعددی ترتیب داد.

برای اولین بار هنرمندان منتقد تخریب محیط‌زیست قالب گالری‌ها را در هم شکستند و دوستانه در کنار شهروندان و مردم‌نهادها ایستادند.

پرفورمنس محیط‌زیست بهانه‌ای بود تا زبان بگشاییم برای طرح دغدغه‌هایی که شاید در تنهایی نجوا می‌شود. زمانی که مرگ ماهیان رودخانه‌ها، قطع درختان بی‌دفاع، خشکی تالاب‌ها، زباله‌های انباشت شده شهرها، آسمانی خاکستری و زمینی بایر و تشنه را می‌بینیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۷۱۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا طاهری با اشاره به برگزاری جلسه بررسی مشکلات و معظلات رودخانه کن با حضور معاون این اداره کل، نمایندگان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر، اداره کل محیط زیست استان تهران، شرکت آب منطقه ای تهران، شهرداری های مناطق ٥، ٩، ١٨، ٢١، ٢٢ گفت: رودخانه کن بزرگترین رودخانه ورودی شهر تهران است و از منظر محیط زیستی و گردشگردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با گسترش محیط شهری، افزایش نفوس و کاهش نزولات جوی و بهره برداری های غیر اصولی صورت گرفته معضلات فراوارنی را به‌وجود آورد است.

وی به بخشی از معضلات این رودخانه اشاره و تصریح کرد: تخلیه نخاله و پسماند، ورود فاضلاب های بهداشتی و صنعتی، نبود ایمنی مناسب در حریم و بستر رودخانه و … از جمله موضوعات مطرح و بررسی شده در این جلسه بود.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران مطرح کرد: پس از تبادل نظر و تشریح مشکلات و اقدامات صورت گرفته در بخش های مختلف، مقرر شد ماتریس وظایفی برای همه دستگاه های متولی تنظیم شود و همچنین همکاری هایی فی مابین در خصوص رفع معضلات مربوط به رودخانه کن تقویت شود.

کد خبر 6093949

دیگر خبرها

  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود