Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- اخوت و برادري يکي از بهترين راهکارها براي حفظ قدرت جامعه اسلامي به شمار مي رود، راهبردي که موجب اتحاد و همبستگي مسلمانان مي شود و جامعه را از بسياري کجروي هاي روحي و اجتماعي مصون مي دارد، رمضان به عنوان ماه نزول معجزه الهي بهترين زمان براي توجه به اين آموزه مهم ديني است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



انسان ها به دليل دارا بودن روحيه اجتماعي همواره نيازمند پيوند، همدلي و همکاري با همنوعان خويش هستند. در اين راستا ضرورت دارد که ملاک و معيار اين اتحاد و يکپارچگي با دقت بررسي و شناخته شود تا بتوان از آن به بهترين صورت بهره برد. برخي بر اين باورند که نژاد و خون مي تواند بهترين معيار پيوند قرار گيرد، شماري ديگر بر محل سکونت و محدوده مرزي تاکيد دارند و کارشناساني نيز زبان مشترک را عامل پيوند ميان انسان ها مي دانند.

قرآن کريم و آموزه هاي اسلامي که بر پايه اين کتاب الهي استوار شده اند، معيارهايي به طور کامل متفاوت با نظرهاي کارشناسان ارايه مي کند؛ قرآن در نظر گرفتن نژاد، رابطه خوني و محدوده مرزي را براي اتحاد و برادري خلاف تکامل مادي و معنوي انسان و مانع هدف هاي واقعي آفرينش انسان مي داند و تاکيد دارد، تنها عاملي که مي تواند، زمينه هاي تقويت اتحاد و پيوستگي ميان مردم جامعه و ملت ها را به يکديگر فراهم آورد، ايمان ديني است. زماني که ايمان ديني ميان جامعه تحقق يابد، ميان آن ملت روح برادري و اخوت دميده مي شود، موضوعي که زمينه ساز تکامل و رشد همه جانبه در زندگي مادي و معنوي خواهد شد.

پروردگار متعال همواره مسلمانان را به حفظ يکپارچگي، اتحاد و اخوت فراخوانده و اين موضوع را عامل تقويت قدرت جامعه اسلامي دانسته است. پيامبر(ص) و امامان معصوم(ع) نيز به پيروي از معبود خويش مردم و همراهان خويش را در هر زماني به اخوت و برادري دعوت مي کردند. حضرت محمد(ص) در اين زمينه فرمودند: «مسلمان برادر مسلمان است، هرگز به او ستم نمي کند او را خار نمي سازد و او را در برابر حوادث تنها نمي گذارد.»

ماه مبارک رمضان به دليل نزول قرآن که معجزه ماندگار اسلام محسوب مي شود از اهميت والايي نزد مسلمانان جهان برخوردار است و در اين فرصت مردم بيش از پيش به نکته هاي موجود در اين کتاب الهي توجه و آموزه هاي آن را در زندگي روزمره پياده مي کنند. بنابراين ضرورت دارد در اين ضيافت الهي مسلمانان تاکيدهاي خداوند را براي حفظ يکپارچگي و تقويت روحيه برادري در نظر داشته باشند و اين روحيه را در خود نهادينه سازند.

پژوهشگر گروه اطلاع رساني ايرنا به مناسبت دوازدهمين روز ماه مبارک رمضان و ضرورت توجه به تقويت اخوت و برادري در اين ماه پربرکت با حجت الاسلام «محمدحسين کبيريان» استاد و معاون آموزش و امور واحدهاي آموزشي حوزه علميه استان تهران به گفت وگو پرداخت.

- متن کامل گفت وگوي ايرنا در ادامه آمده است:
** ايرنا: يکي از مسايلي که در ماه مبارک رمضان بر آن تاکيد مي شود، عقد اخوت و برادري است. قرآن، امامان معصوم(ع) و پيشوايان دين چه سفارش ها و توصيه هايي براي اين امر دارند؟
*** حجت الاسلام کبيريان: به موضوع اتحاد و برادري نه تنها در روايت ها و حديث ها بلکه در قرآن کريم نيز تاکيدهاي فراواني شده است. به عنوان نمونه در آيه 103 سوره آل عمران خداوند پس از تاکيد بر امر تقوا، مردم را به اخوت و برادري توصيه مي کند و مي فرمايد: «و همگي به ريسمان خدا (قرآن و اسلام، و هر گونه وسيله وحدت‏)، چنگ زنيد، و پراکنده نشويد! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود به ياد آريد که چگونه دشمن يکديگر بوديد و او ميان دل‌هاي شما، الفت ايجاد کرد و به برکتِ نعمتِ او، برادر شديد! و شما بر لبِ حفره‏‌اي از آتش بوديد، خدا شما را از آن نجات داد؛ اين چنين، خداوند آيات خود را براي شما آشکار مي‌‏سازد؛ شايد پذيراي هدايت شويد. اخوت، برادري و اتحاد نعمت الهي به شمار مي رود که با لطف و توجه پروردگار به دل هاي مسلمانان و مومنان جاري مي شود.» خداوند در آيه 10 سوره حجرات که به آيه اخوت نيز شهرت دارد به طور صريح و آشکارا مي فرمايد: «در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد که مورد رحمت قرار گيريد.» در روايت هايي که از پيامبر اکرم(ص) به جاي مانده است، مي خوانيم: «مثل مومنان در دوستي و تراحم و تعاطف، مثل اعضاي يک پيکرند؛ زماني که عضوي از اين پيکر به درد آيد، ديگر اعضاي بدن با تب کردن و بيداري، آن را همراهي خواهند کرد.»

همانطور که از آيه ها و روايت هاي بي شمار پروردگار و برگزيدگان وي به جاي مانده است، يکي از مهم ترين خواسته هاي خداوند متعال، دوستي و اخوت ميان مسلمانان محسوب مي شود. محورهاي بي شماري براي وحدت و برادري مسلمانان وجود دارد که يکي از بهترين اين فرصت ها ماه مبارک رمضان محسوب مي شود. در اين فرصت الهي تمام مسلمانان يک عبادت واحد را انجام مي دهند که اين امر مي تواند محوري مناسب و محکم براي استحکام وحدت ميان آنان باشد. اعمال حج و برگزاري نماز جماعت نيز از ديگر راهکارها براي تقويت اخوت و برادري به شمار مي آيد. براي دستيابي به وحدت موثرترين راهکار، توجه به حقيقت اعمالي است که قرآن و معصومان به آن تاکيد داشته اند.

** ايرنا: ريشه تاريخي عقد اخوّت چيست و چقدر در ميان اصحاب پيامبر حايز اهميت بود؟
*** حجت الاسلام کبيريان: عقد اخوت نخستين بار در رويداد غدير خم توصيه شد و بر اين پايه، پيامبر اسلام(ص) موظف شدند تا ميان هر 2 مسلمان عقد اخوت بخوانند و اين عقد برادري را ميان خود و حضرت علي(ع) نيز جاري ساختند و نسبت به اين امر توصيه هاي فراواني شده است تا مسلمانان در اين روز با يکديگر عقد اخوت ببندند و در دنيا و آخرت همبستگي و دوستي خود را حفظ و از يکديگر شفاعت کنند. بنابراين ريشه عقد اخوت همان پيماني است که پيامبر(ص) ميان ياران و همراهان خويش جاري ساختند.

** ايرنا: آيا در اسلام اخوت و برادري تنها ميان جمعيت مسلمان است يا شامل ديگر دين ها و مذهب ها هم مي شود؟
*** حجت الاسلام کبيريان: در اصل خداوند متعال تفرقه را در هر ديني مذموم دانسته و براي مومناني که به پروردگار ايمان دارند، توجه به اين امر تاکيد شده است. بنابراين برادري و اتحاد براي تمام دين ها قابل تعميم خواهد بود، چون آنان نيز در موضوع عبادت خدا و ايمان به معاد محور مشترکي با دين هاي ديگر دارند که زمينه هاي وحدت و همبستگي را فراهم مي آورد. اين محورهاي يکسان مي تواند موضوع تفاهم کشورها را ايجاد کند و مانع نفوذ و تفرقه دشمنان شود. اخوت و برادري مشکل امروز کشورهاي اسلامي نيز محسوب مي شود، چون برخي کشورهاي اسلامي عامل تفرقه ميان مسلمانان شده اند و بسترهاي شيعه هراسي را ايجاد کرده اند.

**ايرنا: در ماه مبارک رمضان و ماه هاي ديگر با چه راهکارهايي مي توان اين برادري و اخوت را تقويت کرد و روزه به عنوان فريضه اي مشترک ميان مسلمانان چه تاثيري بر اخوت و برادري ميان مسلمانان دارد؟
***حجت الاسلام کبيريان: در ماه مبارک رمضان عبادت هاي متنوعي وجود دارد که توصيه شده است شماري از آنان به صورت جمعي برگزار شود به عنوان نمونه شب هاي قدر در اين ماه مبارک قرار دارد و تاکيد شده است مسلمانان در اين شب ها جمع شوند و به عبادت جمعي بپردازند و به صورت جمعي به دعا و نيايش مشغول شوند که اين خود نمونه اي از وحدت و اخوت مسلمانان محسوب مي شود. در اين ماه پرفضيلت مردم بيش از گذشته به برگزاري نمازهاي جماعت توجه مي کنند که اين امر مي تواند محور مناسبي براي وحدت باشد. ضرورت دارد توجه به مسجد در ماه رمضان در ميان مردم نهادينه شود، چون از صدر اسلام اين مکان مقدس به عنوان مرکز ايجاد الفت، اتحاد و برادري شناخته مي شد. نماز عيد فطر يکي از مهمترين مواردي است که به خوبي مي تواند يکپارچگي و همبستگي مسلمانان را به تصوير بکشد. از طرف ديگر در ايران روز قدس به دستور بنيانگذار جمهوري اسلامي در ماه رمضان قرار گرفت که اين امر مصداق بزرگ وحدت ميان مسلمانان به شمار مي رود چون در اين روز همه مسلمانان به طور مشترک از دشمنان دين اسلام ابراز انزجار مي کنند.

**ايرنا: اخوت و برادري چه تاثيري بر تشکيل امت واحده اسلامي و قدرت يابي جهان اسلام دارد؟
***حجت الاسلام کبيريان: به طور قطع اگر مسلمانان با يکديگر متحد باشند، اين قدرت واحد مي تواند دشمن را از فکر آسيب رساندن به امت اسلامي منصرف سازد. در حقيقت بر پايه خطبه 127 نهج البلاغه مبني بر اين که «دست خدا با جماعت است» زماني که اتحاد ميان مسلمانان وجود داشته باشد، پروردگار نيز به آنان ياري مي رساند. در آيه 46 سوره انفال نيز آمده است که «و از خدا و فرستاده او فرمان بريد و با هم نزاع و ستيزه مکنيد که سست و بيمناک مي گرديد و تسلط و حکومتتان از ميان مي رود و نسيم پيروزي بر شما نمي وزد و شکيبايي کنيد که همانا خدا با شکيبايان است.»

*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: سيده مريم سيدان**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9368**2059**9131



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۷۲۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرتضوی: عمل به قرآن در جوامع اسلامی سبب اتحاد بیشتر می‌شود

معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بازدید از نخستین بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل اظهار داشت عمل به قرآن در جوامع اسلامی سبب اتحاد بیشتر می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سید حسن مرتضوی» معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در راس هیئتی از نخستین بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل بازدید کرد.

وی در بازدید از قسمت‌های مختلف نمایشگاه اظهار داشت هر چه انس با قرآن بیشتر باشد، ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی نیز در جامعه کاهش می‌یابد.

معاون سفارت ایران در کابل گفت عمل به قرآن کریم می‌تواند در جوامع اسلامی بیش از پیش اتحاد ایجاد کند.

مرتضوی ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه‌های پر برکت قرآن کریم در افغانستان ادامه یابد.

نخستین بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم با همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ، دفتر نخست وزیری، وزارت اقوام و قبایل همچنین بنیاد پیامبر اعظم و شهرداری کابل برای نخستین بار در افغانستان برگزار شده است.

این نمایشگاه چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت با شعار جامعه افغانستانی و تربیت قرآنی در قصر دارالامان دایر شده است و شامل 25 غرفه کتاب، آثار قرآنی، کتابت قرآن کریم و مسائل مرتبط می‌باشد.

مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، امارات و برخی کشورها همچنین فرهیختگان و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی مختلف در مراسم گشایش این نمایشگاه قرآنی حضور داشتند.

میزبانی از دختران افغان در دومین روز نمایشگاه قرآن کابلگشایش بزرگترین نمایشگاه قرآنی در افغانستان

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟ /دست به دست شدن یک سوژه میان منافقین، موساد و انگلیسی‌ها
  • شهیدان راهنمایان جامعه محسوب می‌شوند
  • اتحاد ملت‌ها، انزوای صهیونیسم
  • رمزگشایی از یک پروژه مشکوک
  • مرتضوی: عمل به قرآن در جوامع اسلامی سبب اتحاد بیشتر می‌شود
  • پشت‌پرده انتشار گسترده یک شایعه
  • رمزگشایی از یک پروژه مشکوک/ واکاوی پشت‌پرده انتشار گسترده یک شایعه دروغ درباره جامعه مسلمانان ژاپن
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند