Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@12:04:55 GMT

سیستان‌وبلوچستان در مسیر توسعه صنعتی و معدنی

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۷۲۶۶۹

‌رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: با تکمیل و اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی و معدنی در استان و برنامه‌ریزی عملیاتی در این بخش سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه صنعتی و معدنی قرار گرفته است.

نادر میرشکار در گفت و گو با ایسنا- ‌افزود: استان در سطح کشور در گروه استان‌هایی است که در زمینه صنعت هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده اما قطعا دلایل مختلف در این زمینه نقش داشته اند اما توجه ویژه به بخش صنعت با توجه به پتانسیل‌های استان و منابع معدنی، شیلاتی، خرما، صنعت کشتی سازی، سیمان، فولاد و پتروشیمی چهره استان را به استانی صنعتی تغییر خواهد داد و طرح‌های مهمی نیز در استان از جمله مس، پروفیل فولادی، آنتیموان، سردخانه، پودر لباسشویی در دست اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: منابع دریایی و شیلات و صنعت کشتی، شناور و لنج سازی جنوب استان، کارخانجات متعدد تن ماهی در جنوب استان از دیگر امکانات توسعه صنعتی است که می‌تواند زمینه ساز ایجاد صنایع شیمیایی و صنایع دریایی به شمار آید.

وی افزود: منابع معدنی از جمله قابلیت‌های توسعه صنعت است و بسیاری از معادن می‌توانند عملکرد فرامنطقه‌ای داشته و منبع خوبی جهت تولید مصالح ساختمانی نیز باشد که این رشته صنعتی علاوه بر اشتغالزایی در افزایش درآمد منطقه تاثیر بسزایی دارد.

میرشکار گفت: وجود نخلستان‌های متعدد خرما، وجود باغ‌های پرورش موز و انبه، مجاورت با آبهای آزاد و ... از جمله مزیت‌های نسبی و قابلیتهای منطقه جهت احداث کارخانجات صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی، باغداری،.... است.

رئیس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت استان در مورد فعالیت‌های اکتشافی صورت پذیرفته و در حال انجام در استان گفت: بستر فعالیت اکتشافی و نتایج اخذ شده سازمان‌های تخصصی وابسته به دولت برای حضور در استان و سرمایه‌گذاری در امر اکتشاف را ترغیب کرده است‌.

وی در ادامه افزود: سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران‌(‌ایمیدرو‌) و‌شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، شرکت خدمات اکتشافی و چندین شرکت معدنی بزرگ دیگر مقدمات اکتشاف در بخش‌های وسیعی از استان را در کنار فعالیت بخش خصوصی استان شروع کرده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خاطرنشان کرد: استراتژی اتخاذ شده در خصوص فعالیت‌های اکتشافی، نشان دهنده فراهم شدن زمینه مساعد جهت احداث صنایع معدنی بزرگ در استان و توسعه استان است و رویکرد ایجاد شده می‌تواند نوید بخش توسعه استان باشد‌.

وی گفت: سهم نزدیک به 50 درصد صنایع معدنی استان از کل صنایع و سهم 100 درصد صنایع معدنی بزرگ استان نظیر کارخانجات سیمان از صنایع بزرگ استان نشان دهنده جایگاه معدن در رشد استان است.

میرشکار در خصوص وضعیت ذخایر فلزی استان گفت: ایـن ذخایر شامل مس‌، تیتانیوم‌، آهن‌، طلا‌، منگنز، نیکل و ... است.

وی تصریح کرد: برخی کالاهایی که در استان تولید میشود از جمله سیمان‌، انواع بیسکویت‌، پودر لباسشویی‌، نوشابه ، لوله پلی اتیلن، کنسرو ماهی و سموم دفع آفات کشاورزی دارای کیفیت بالایی است و به کشورهای مختلف از جمله افغانستان، پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس‌، آسیای میانه و کشورهای افریقایی نیز صادر می‌شود.

وی به اقدامات و سیاست‌های کلی در خصوص بخش صنعت‌اشاره کرد و گفت: دستیابی به رشد مطلوب سرمایه گذاری صنعتی‌، انتخاب فرایندهای صنعتی دانش محور‌، افزایش توان رقابت پذیری‌، افزایش بهره وری عوامل تولید بویژه نیروی کار و سرمایه‌، ارتقا سطح فناوری صنایع و دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و راهبردی‌، بهره گیری از مزیت‌های نسبی موجود‌، رشد مستمر صادرات کالا و خدمات صنعتی‌، ایجاد خوشه‌های صنعتی از طریق تقویت صنایع کوچک و متوسط و پیوند آنها با صنایع بزرگ بمنظور هم افزایی صنعت و ارتقاء توان رقابتی(خوشه صنایع شیلات چابهار) از جمله سیاست‌های کلی در بخش صنعت استان به شمار می‌آید.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به فرصتهای اشتغالزایی در بخش صنعت اشاره کرد و افزود: وجود ظرفیت‌های خالی تولید در واحدهای صنعتی موجود‌، امکان توسعه واحدهای موجود‌، تکمیل طرح های نیمه تمام‌، اجرای طرح‌های جدید صنعتی‌، راه‌اندازی مجدد واحدهای متوقف از جمله برنامه‌‌هایی است که پیگیری شده و موجبات ایجاد فرصت‌های اشتغال را بوجود خواهد آورد.

وی به شرایط کنونی بخش صنعت در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور، حفظ و احیای واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ استان از دریافت مالیات مهمتر است و همه دست اندر کاران این بخش‌ها چه دولتی و چه خصوصی باید در این زمینه گام برداریم و اولویت‌ها را در توسعه استان غنی سیستان و بلوچستان مد نظر قرار دهیم و اجازه ندهیم که واحد تولیدی که اشتغال آفرین است، بدلیل برخی بروکراسی ها و مشکلات به سمت تعطیلی برود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در ادامه به موضوع مهم اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی، شاخص و بنیان مستقیم اقتصادی محسوب می‌شود، بنابراین به منظور مصون ماندن از شرایط دشوار و در عین حال تسهیل کننده امور اهمیت بسزایی دارد.

میرشکار گفت: نکته مهم این است که اقتصاد مقاومتی یک نقشه راه به شمار می‌‌‌آید و الزام‌های آن چنانچه به درستی شناسایی و اجرا شود، می‌تواند مسیر آینده و درازمدت اقتصاد استان وکشور و دستیابی به اهدافی که در زمینه‌های اقتصادی و دیگر موارد تعیین شده را فراهم کند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی حول سه محور تاکید خاص دارد، درون زا بودن، تاکید بر رقابت پذیری و درون نگری از موضوعات مطرح محسوب می‌شود و باید در عرصه رقابت جهانی فعالیت شود زیرا رقابت پذیری بیشتر، موفقیت بیشتری به دنبال خواهد داشت.

وی بهره وری و استفاده بهینه از منابع را از مهمترین مسائلی دانست که با توجه به محدویت منابع مطرح است و در عین حال توسعه ظرفیت‌های تولید، حمایت همه جانبه از صادرات و خدمات، تشویق سرمایه گذاری خارجی، گسترش و تسهیل تولید و تجارت از وظایفی است که به جهت تحقق آن مورد توجه قرار دارد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۷۲۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنجمین روز ازنمایشگاه اکسپو وحضور سرمایه گذران درغرفه سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، این استان دارای قابلیتهای فراوانی در صنعت ، معدن ، شیلات و کشاورزی است و در روز پایانی این نمایشگاه تفاهم نامه هایی امضا شد .

جزئیات بیشتر را در این گزارش ببیند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پنجمین روز از نمایشگاه اکسپو وحضور سرمایه گذران درغرفه سیستان وبلوچستان
  • پنجمین روز ازنمایشگاه اکسپو وحضور سرمایه گذران درغرفه سیستان وبلوچستان
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط «صنعت و دانشگاه»
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه
  • ساخت ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان وبلوچستان
  • خرید گندم کشاورزان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۱ هزار تن فراتر رفت
  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت در دانشگاه آزاد همدان
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور