Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-24@20:09:24 GMT

صید آزاد ماهیان دریای خزر ممنوع شد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۷۲۹۶۴

صید آزاد ماهیان دریای خزر ممنوع شد

قربانعلی محمدپور با اشاره به دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیستبرای صید ماهی با قلاب اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست طی دستورالعملی، شرایط و نحوه صدور پروانه ویژه صید ماهی با قلاب در رودخانه‌های استان‌های گیلان ، مازندران و گلستان را در سال 96 اعلام کرد و متقاضیان با توجه به قوانین و مقررات صید و رعایت موارد مورد نظر می‌توانند اقدام به دریافت پروانه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بهره‌برداری پایدار و خردمندانه از آبزیان و کمک به جوامع محلی که معیشت آنان وابسته به بهره‌برداری سنتی از ماهی است را دلیل صدور پروانه صید با قلاب عنوان کرد و افزود: بهره‌گیری از مشارکت صیادان قانونمند در حفاظت از تنوع زیستی همراه با بهره‌برداری اصولی از آنها از جمله اهداف صدور پروانه صید ماهی با قلاب است.


مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه صدور پروانه از خرداد ماه جاری به مدت دو ماه انجام می‌شود، گفت: طبق دستورالعمل سازمان محیط زیست، متقاضیان می‌توانند در پایان اعتبار مجددا پروانه خریداری کنند.


وی نرخ پروانه صید با قلاب را 2000 هزار ریال ذکر کرد و یادآور شد: پروانه صید در مقابل ارائه فیش بانکی به نام صیاد صادر می شود و تعداد مجاز صید ، روزانه 10 قطعه به ازای هر پروانه تعیین شده است.


محمدپور با اشاره به اینکه به ازای هر واحد ابزار مجاز صید مانند چوب و چرخ ، چوب ماهیگیری و ... یک پروانه قابل صدور است، تصریح کرد: هر ماهیگیر در طول هر دوره یک ماهه حداکثر مجاز به اخذ دو پروانه در هر استان بوده و پروانه صادره صرفا در حوزه استحفاظی استان صادر کننده پروانه دارای اعتبار است.


وی با تاکید بر اینکه صید آزاد ماهیان شامل ماهی آزاد دریای خزر و قزل‌آلای خال قرمز و ماهیان خاویاری ممنوع است، خاطرنشان کرد: صید ماهی از مصب رودخانه ها تا 500 متری آن به طرف رودخانه و همچنین در سایر نقاطی که توسط سازمان آب منطقه‌ای رسما ممنوع اعلام شده است، مجاز نیست.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۷۲۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لطفا طبیعت را جارو نکنید!

به گزارش همشهری آنلاین، بین این آدم‌ها البته هستند کسانی که سبد و چاقو به ‌دست وارد طبیعت می‌شوند تا دست خالی به خانه برنگردند و سبزی خوردن چند روزشان، گیاهان دارویی چند ماهشان و گل‌های سر طاقچه‌شان را هم تهیه کرده باشند؛ بدون اینکه بدانند این کار راه و رسم خودش را دارد.

اصولا آنهایی که به چیدن گیاهان از دل طبیعت علاقه دارند باید بدانند که اولا هر گیاهی را نمی‌توانند بچینند و دوم اینکه آن دسته از گیاهانی که قابل چیدن هستند را هم باید با اصول خاصی بچینند تا به طبیعت خسارتی وارد نشود.

گیاهان بذری باید بعد از بذرپاشی و گیاهان پیازی باید بدون پیاز و ریشه و از ساقه چیده شوند و همه این گیاهان باید به‌ صورت شلخته چیده شوند تا برای سال‌های بعد هم امکان رویش مجدد این نباتات وجود داشته باشد یا اینکه چیدن گیاهانی مثل گل‌های لاله واژگون ممنوع است و گیاهانی مثل سقز، مجاز مشروط و گیاهان فصلی خودرو، مجاز با نظارت هستند.

اما با وجود این اصول که از سوی سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی همواره در حال گوشزد شدن است، خیلی‌ها بدون رعایت کردن این موارد، هر چیزی را که خوششان بیاید از ریشه در می‌آورند و با خودشان به خانه می‌برند.

این برداشت غیراصولی گیاهان توسط مردم باعث شده از دامنه پراکنش و تراکم این گیاهان سال به سال کاسته شود و این افراد با برداشت انبوه، بی‌رویه و غیراصولی موجب خسران به طبیعت و نسل‌های آینده شده‌اند؛ به همین دلیل برخی از رویشگاه‌های طبیعی مثل دشت لاله کوهرنگ که یکی از مشهورترین دشت‌های لاله در کشور و یکی آثار طبیعی ملی به شمار می‌رود، برای ورود گردشگران ممنوع شده است.

بیشتر بخوانید: تاراج آنلاین خاک جزیره هرمز تهران سبزتر می شود | ساخت ۱۰ بوستان روستایی در استان تهران کلید خورد

مساحت این دشت از ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار طی چند سال گذشته به ۴۰۰ هکتار کاهش یافته و کاهش چشمگیر مساحت این دشت و کاهش تعداد گل‌های موجود و خطر انقراض این گل‌ها، مسئولان را ملزم کرد تا ورود گردشگران و مسافران به این دشت را ممنوع اعلام کنند.

خلاصه کلام اینکه حواستان به طبیعت و محیط‌زیست باشد و توصیه ما مثل مجری‌های تلویزیون این است که با گیاهان مهربان باشید و به جای درو کردن، فقط آنهایی را که مجاز هستند، بچینید تا این طبیعت برای فرزندانمان هم باقی بماند.

کد خبر 846747 برچسب‌ها سفر - گردشگری خبر مهم گیاهان و درختان محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • صدور پروانه کسب برای بازنشستگان
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • صدور مجوز الکترونیک کسب و کار
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • سازمان غذا و دارو اعلام کرد: رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • صدور مجوزهای کاغذی ممنوع شد
  • صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • صید ماهی مرکب در صیدگاه‌های استان بوشهر ممنوع است
  • انتخاب رشته ۲۷ هزار داوطلب آزمون دکتری ۱۴۰۳