Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مسائلی که صادر کنندگان ایرانی در بازارهای هدف همواره با آن مواجه هستند قیمت تمام شده کالاهاست که نسبت به قیمت کالاهای سایر رقبا بالاتر است، از این رو لازم است سازمان توسعه تجارت به عنوان پیشرو و متولی تجارت خارجی بیشترین اقدامات را برای این مهم انجام دهد. سازمان توسعه تجارت می تواند با تشکیل کارگروه و ستادی از صادر کنندگان از بازارهای قطر حمایت کند تا از این طریق برخی از مشکلاتی که در قیمت تمام شده، بسته بندی و حمل ونقل بر سر راه صادر کنندگان وجود دارد کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختصاصی قدس آنلاین- رژیم سعودی به همراه چند کشور عربی در ائتلافی علیه قطر روابط خود را با این کشور قطع کردند. در پی تنش ایجاد شده جمهوری اسلامی ایران علاوه بر فرا خواندن طرفین به حفظ آرامش مرزهای آبی و هوایی خود را به روی قطر گشوده است به نحوی که در بیست و چهار ساعت گذشته بیشترین پروازهای قطر از مرزهای هوایی ایران انجام شده است. قطع روابط دیپلماتیک و بسته شدن مرزهای آبی، زمینی و هوایی کشورهایی که تا کنون بخش گسترده ای از اقلام ضروری قطر را تامین می کردند فرصت خوبی پیش روی تجار و صادرکنندگان ایرانی فراهم کرده است تا بتوانند بازار بزرگ قطر را در اختیار بگیرند. بی شک دست یابی به چنین بازاری و استفاده حداکثری از آن نیازمند حمایت و لابی گری صحیح دولت از تجار و صادرکنندگان داخلی است. پایگاه خبری- تحلیلی «قدس آنلاین» در گفتگویی که در ادامه آمده است به بررسی ظرفیت های ایران برای ورود به بازارهای قطر پرداخته است.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به استقبال قطر از کالاهای صادراتی ایران به قدس آنلاین گفت : قطر سالیانه بین سه تا پنج میلیارد دلار مواد غذایی از عربستان و امارات وارد می کند که با توجه به بحران و تنش پیش آمده بین قطر و ۴ کشور عربی تنها مرزی که برای قطر باز است مرز آبی ایران است. از سوی دیگر شرایط به گونه ای است که اگر ایران بتواند پاسخگوی نیازهای قطر باشد و شرایط فروش کالا و صادرات را فراهم کند، قطعا آنها نیز از این تجارت وصادرات استقبال می کنند. نزدیکی ایران به قطر یک مزیت است که باید مورد توجه قرار بگیرد از سوی دیگر ایران از پتانسیل خوبی برای صادر کردن مواد غذایی به قطر برخوردار است.

به عقیده لاهوتی توجه به زمان ارسال کالا امری حیاتی است. وی دراین باره خاطر نشان کرد: نکته مهمی که باید مورد توجه دولت یا بخش خصوصی قرار بگیرد زمان رساندن کالا به قطر است، هر چند امکان ارسال کالا از این سوی آب به آن سوی آب ۱۲ ساعته انجام می شود اما طولانی شدن زمان حمل و نقل در افت و آسیب پذیری تجارت با قطر بسیار تاثیر گذار است. شاید گذشت ۱۲ ساعت در ارسال کالاهایی با ارزش وحجم کم، زمانی طولانی قلمداد نشود اما زمانی که از حجم صادراتی سه تا چهار میلیارد دلاری صحبت میکنیم باید اعتراف کرد که خطوط سرویس دهی امروز ما جوابگوی این میزان حجم از معاملات برای صادرات کالا نیست از این رو لازم است ناوگان کشتیرانی ایران برای ترددهای مورد نیاز تجهیز و به روز شود.

لاهوتی خطاب به سازمان توسعه تجارت گفت: یکی از مسائلی که صادر کنندگان ایرانی در بازارهای هدف همواره با آن مواجه هستند قیمت تمام شده کالاهاست که نسبت به قیمت کالاهای سایر رقبا بالاتر است، از این رو لازم است سازمان توسعه تجارت به عنوان پیشرو و متولی تجارت خارجی بیشترین اقدامات را برای این مهم انجام دهد. سازمان توسعه تجارت می تواند با تشکیل کارگروه و ستادی از صادر کنندگان از بازارهای قطر حمایت کند تا از این طریق برخی از مشکلاتی که در قیمت تمام شده، بسته بندی و حمل ونقل بر سر راه صادر کنندگان وجود دارد کاهش یابد. قطعا کندی در این امر منجر به جایگزینی کشورهای دیگری می شود که دنبال چنین تجارت شیرینی هستند. آنها در کوتاه ترین زمان می توانند خود را جایگزین صادر کنندگان ایرانی کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر شناسایی فرصت ها تصریح کرد: هر چند فعلا مرزهای ما به روی قطر باز است اما نباید فراموش کنیم مثلا کشور ترکیه به راحتی از طریق مرز هوایی یا دریایی منویات و خواسته های اقتصادی وتجاری خود را در قطر به منصه ظهور برساند. بنابراین اینک اولویت وفرصت به شرطی به ما روی آورده که همانند گذشته فرصت سوزی نکنیم و از ظرفیت به دست آمده به درستی بهره برداری کنیم.

لاهوتی نقش وزارت خارجه را اینگونه عنوان کرد: وزارت امور خارجه قطعا دربحث دیپلماسی اقتصادی می تواند راهگشا باشد به نحوی که با تجهیز اطلاعاتی صادر کنندگان می تواند نیازهای بازار قطر را شناسایی کرده و با ایجاد ارتباط بین صادرکنندگان ایرانی و استفاده از ظرفیت سفارت خانه ایران در قطر حضور رایزنان بازرگانی ایران در قطر را تسهیل بخشد. قطعا رایزنان بازرگانی ما نقش مهمی در ارائه اطلاعات به صادر کنندگان برعهده دارند و قطعا باید تلاش کنند که این ارتباط هر چه سریع تر و زودتر اتفاق بیفتد تا تجار ایرانی قراردادهای لازم را برای فروش کالای خود با قطری ها منعقد کنند. بی شک تمامی فعالیت های یاد شده نیازمند راه اندازی ستادی در وزارت خانه است تا با سازماندهی های لازم تجار را به اهداف اقتصادی خود در قطر نزدیک کنند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: از مسائل مهمی که یقینا باید مورد توجه صادر کنندگان قرار گیرد انتخاب وصادرات کالای با کیفیت و مرغوب به قطر است، چرا که قطر ثروتمندترین کشور عربی منطقه بوده و بالاترین درآمد سرانه جهانی را دارد لذا خریداران این کشور خریداران کالای با کیفیت هستند و در مقابل آن هم پول خوبی پرداخت می کنند لذا باید به صورت هماهنگ به گونه ای برنامه ریزی شود تا صادر کننده ایرانی آمادگی حضور در این بازار را داشته باشد و سازمان توسعه تجارت نیز با اعزام رایزنان قوی و تجهیز صادرکنندگان به اطلاعات مناسب بازارهای قطر را در دست بگیرند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نقش حمایتی دولت را در این برهه زمانی اقتصادی موثر دانسته و به قدس آنلاین گفت: یکی از موضوعات مهمی که دولت باید بدان توجه کند کمک های یارانه ای به صادر کنندگان در اموری چون حمل ونقل و بسته بندی است. دولت دراین برهه زمانی حساس باید از مشوق های نقدی برای جلب صادر کنندگان استفاده کند. بی شک تمامی این موارد منوط به سرعت و دقت کافی است. متاسفانه تجربه نشان داده متولیان در چنین اموری سرعت عمل به خرج نمی دهند و صادرکنندگان نیز در بازاریابی ضعیف عمل می کنند.

وی افزود: سرعت ودقت، وظیفه دولت است وصادر کنندگان باید با شناسایی بازار کالای مورد نیاز را تامین کنند؛ ضمن اینکه اصلی ترین موضوع رقابت قیمتی است که صادرکنندگان ما به دلیل قیمت تمام شده بالای کالای ایرانی در این موضوع ضعف دارند لذا اگر دولت درصدد به دست آوردن این بازار است باید با پرداخت مشوق های نقدی، تجار و صادرکنندگان را به حضور در بازارهای قطر ترغیب کند. مثلا دولت عنوان کند به هر صادر کنند ه ای در امر صادرات، حمل ونقل و بسته بندی تخفیف های ویژه ای خواهد داد. بی شک سستی و بی توجهی به موارد مطرح شده به معنای خارج شدن بازار پراهمیت قطر از دست ایران خواهد بود.

لاهوتی در خاتمه با انتقاد از عدم توجه وزارت خارجه به مباحث اقتصادی و عدم استفاده از ظرفیت های برون مرزی خود اظهار داشت: متاسفانه اینکه اصلا وزارت خارجه ما اقتصادی نیست و بیشتر سیاسی است موضوعی است که همواره جایگاه اقتصادی ایران را کاهش داده و آن را در برابر سایر کشورها و رقبا آسیب پذیر کرده است. شاید به این دلیل که هم و غم اصلی وزارت خارجه ما سیاست های خارجی است و متاسفانه ما در وزارت خارجه معاونت اقتصادی نداریم!! به هر حال بهتر است از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببریم چرا که مشخص نیست بحران قطر کی به پایان می رسد با توجه به اینکه وزیر امور خارجه بر عدم ایجاد تنش با کشورهای عربی تاکید کرده است. توصیه می شود وزارت خانه های صنعت، امور خارجه و جهاد دست در دست هم از شرایط ایجاد شده در راستای ایجاد فرصت برای صادر کنندگان و رونق اقتصادی کشور استفاده بهینه به عمل آورند.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۷۲۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین رونمایی از فصلنامه تاریخی‌سیاسی «ماجرا» با حضور علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری و جواد موگویی سردبیر فصلنامه روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه اندیشه‌ورزان جوان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، جواد موگویی پژوهشگر تاریخ که سردبیری فصلنامه «ماجرا» را نیز برعهده دارد با بیان اینکه تصمیم چاپ فصلنامه «ماجرا» مربوط به سال ۱۴۰۰ بود، گفت: حوادث ۱۴۰۱ انتشار فصلنامه را تعویق انداخت. از طرفی اولین شماره را درباره دکترین نظام درحالی قبل از عملیات طوفان‌الاقصی شروع کردیم که واقعاً نمی‌دانستیم قرار است چه اتفاقاتی رقم بخورد که نکته قابل توجه اینجاست انتشار ماجرا به اتفاقات طوفان الاقصی برخورد. در محافل و فضای مجازی شنیده‌ایم که گفته شده ما این فصلنامه را بعد از حمله به اسراییل شروع کرده‌ایم که باید بگویم چنین چیزی نیست.

وی در ادامه به تشریح رویکرد فصلنامه ماجرا پرداخت و گفت: رویکرد فصلنامه حوادث بعد از انقلاب خواهد بود و علت آن این است که ما در تاریخ‌نگاری بعد از انقلاب غفلت عظیمی کرده‌ایم و تاریخ‌نگاری دهه ۶۰ را در افکار عمومی باخته‌ایم هرچند یک دهه بعد و در موضوع تاریخ‌نگاری دهه ۷۰ مسئله بکر است.

سردبیر فصلنامه ماجرا عدم دسترسی به اسناد را نقطه ضعف برای پرداختن به تاریخ دانست و افزود: وزارت خارجه هنوز اسناد مشروطه، مسئله ملی شدن صنعت نفت و حکومت پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است و دستگاه‌های سندی ما مثل مرکز اسناد خیلی سلیقه‌ای عمل می کنند. عدم بازگویی خاطرات از طرف رجال سیاسی نیز یک مساله مهم است که متاسفانه در کشورمان پابندی به جلسات خاطره‌گویی نیستند و افراد براساس سلیقه خاطرات را می‌گویند و همین باعث می‌شود ما افکار عمومی را از دست بدهیم.

وی با تاکید براینکه دنبال دیده شدن فصلنامه «ماجرا» نیستیم، گفت: ما گام اول را برای پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب برداشته‌ایم و امیدوارم ابعاد این مسئله به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود.

در ادامه، علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت خارجه ابتکار و شجاعت را ویژگی مهم فصلنامه «ماجرا» دانست و با تاکید براینکه ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت و شهامت و فکر می‌خواهد، گفت: مجموعه مصاحبه‌ها و تصاویر جمع‌آوری شده در این فصلنامه ارزشمند است که نشان می‌دهد در آینده با سلسله مطالبی روبرو خواهیم بود که می‌تواند نیازهای نسل کنونی و آینده کشورمان و دیگر کشورها را که دغدغه فرایند انقلاب دارند را از دل پژوهش بشناسند.

وی پژوهش تاریخ را یک میدان خطیر دانست و افزود: پرداختن به پژوهش تاریخ یک میدان بسیار خطیر است که فعالیت در آن آسان نیست، چون چندگانگی نگاه و ایده و تفکر در آن جولان پیدا می‌کند و طبیعی است که تلاقی نگاه‌ها در این میدان وجود دارد.

معاون سیاسی وزارت خارجه در ادامه گفت: جای چنین پدیده‌ای در میان منشورات انقلاب اسلامی خالی بود که امیدواریم با ارتقا کیفی مجموعه به محصولات و تولیدات معتبرتر و مستحکم‌تر و قابل اعتنا بیشتری دست پیدا کنیم. آن چیزی که به‌نظرم مهم می‌آید، این است که آن کاری که نتیجه این زحمت و تلاش خودش را نشان دهد، این است که ما به یک الگو و الگوهایی در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی با نگاه رهبر مقام معظم رهبری برسیم تا زمینه ارتقا حکمرانی دینی در کشور صورت گیرد.باقری هدف از پرداختن به تاریخ پژوهشی انقلاب را الگوسازی دانست و گفت: علوم انسانی مثل ریاضی نیست که رابطه علی و معلولی قطعی مشخص را نشان دهد لذا علوم انسانی پیچیدگی و شیرینی خاص خودش را دارد پس ما باید با این نگاه این کار را روشمند ببینیم.

او به تشریح خطرات جدی انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته اشاره کرد و گفت: کارکرد و نتیجه این مجله باید روشن شدن فرایند و ساز و کاری باشد که کشورمان را به این نتیجه رساند که در بیش از سه دهه گذشته از خطرات جدی که می‌توانست کشور را در عرصه دیگری وارد کند، چیست و چه ویژگی‌هایی وجود داشت که ما توانسته این این موفقیت را کسب کنیم.

معاون سیاسی وزارت خارجه با بیان اینکه روایت‌ها معمولاً از تنگناهاست، گفت: فهم من این است که رمز اصلی این موفقیت و کلید واژه اصلی آن حکمت است حکمتی که رهبری و شالوده حکمرانی جمهوری اسلامی در دوره امام (ره) و رهبر انقلاب از آن بهره داشته است.

حکمت علاوه‌بر اینکه دانش و اطلاعات دارد، نور دارد که ناشی از ایمان شخصی و تقوای حاکمیت (سیاسی) است. این تقوا یعنی اینکه به الزامات یک حکومت دینی پایبند باشید.

در ادامه مراسم، منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه کشورمان به ذکر خاطراتی از دوران مسوولیت در وزارت خارجه پرداخت و نگاه مردم نسبت به مجلس شورای اسلامی و دشواری‌های فعالیت در آن را تشریح کرد.در بخش پایانی این مراسم، فصلنامه تاریخی‌سیاسی «ماجرا» با حضور میهانان ویژه رونمایی شد

کد خبر 6092400 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • جریمه تاوان ثبت نکردن موادبهداشتی فروشگاه مواد غذایی در کرمانشاه
  • پتانسیل بازار آفریقا برای خودروهای اقتصادی سایپا
  • سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ریاض