Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل محیط زیست هرمزگان با اشاره به ورود آلودگی های آلی و فاضلاب های شهری به دریا از احتمال بروز مجدد بحران زیست محیطی کشند قرمز و مرگ و میر آبزیان خلیج فارس خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛در سال های اخیر با ورود بی حدو حصر فاضلاب های صنعتی و پساب های خانگی به دریا وضعیت سواحل بندرعباس به مرز هشدار رسیده که مرگ دسته جمعی ماهیان، بروز کشند قرمز، ورود آلودگی‌های میکروبی و هجوم جانداران موزی به سواحل از جمله آسیب های بارزی است که در سالیان اخیر به عینه دیده شده تا طبیعت هزینه های جبران ناپذیری را متحمل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آلودگی ها علاوه بر از نابودی حیات موجودات دریایی، از طریق خوردن و یا تماس آب با پوست موجب حساسیت ها و بیماری های پوستی می شوند به نحوی که اکثر کودکانی که در آب دریا بازی می کنند دچار التهابات پوستی یا مشکلات دستگاه گوارشی می شوند.

فاضلاب های بافت فرسوده از مهم ترین عوامل آلودگی دریا به شمار می رود که بنا به اظهارات مسئولان اداره آب و فاضلاب شهری به دلیل عدم امکان اجرای طرح جمع آوری فاضلاب همواره پساب های خانگی به دریا ریخته می شوند و به لطف تغییر کاربری خورهای شهر این عمل با شدت و سرعت بیشتری انجام می شود.

آلودگی سواحل بندرعباس بیش از حد استاندارد است

مجید وفادار،مدیرکل محیط زیست هرمزگان در نشست خبری هوای پاک با بیان اینکه یکی از اثرات نامطلوب ورود پساب و فاضلابهای شهری به دریا، افزایش مقادیر شاخص های میکروبی است، گفت: در سال گذشته بیش از ۲۳۰ مورد پایش میکروبی در شناگاه های ساحلی استان انجام شده که شاخص های میکروبی در سورو، شیلات و خور گورسوزان بیش از حد مجاز است.

وفادار با اشاره به اینکه ساحل پارک غدیر و پارک دولت پاک است، تصریح کرد: طی پایشهای مستمر انجام شده در سال ۹۴ و شش ماهه اول ۹۵؛ شاخص های میکروبی در آبهای ساحلی شهر بندرعباس در نواحی مشرف به خوریات گورسوزان، سورو و شیلات، بیش از حد استاندارد ثبت شده است.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان اظهار کرد: استفاده از آبهای ساحلی دریایی در صورت آلوده بودن قادر است میکروارگانیسم های بیماریزا را به انسان خصوصا کودکان انتقال دهد.

بحران مجدد کشند قرمز دور از ذهن نیست

وی یکی از مهمترین دلیل بروز شکوفایی مضر جلبکی تخلیه فاضلاب و پسابهای شهری به اکوسیستم های دریایی دانست و افزود: افزایش مقادیر فسفات و نیترات ناشی از ورود آلودگی های آلی و فاضلابهای شهری به محیط های دریایی موجب افزایش بیومس گونه های مولد شکوفایی مضر جلبکی و پدیده مرگ و میر آبزیان می شود.

وفادار تصریح کرد: با توجه به اینکه فیتوپلانکتونهای مولد شکوفایی مضر جلبکی که در آبهای استان شناسایی شده قابلیت تولید سموم جلبکی دارد، لذا احتمال بروز بحران مجدد کشند در تنگه هرمز دور از ذهن نیست.

وی گفت: از سال ۱۳۸۷ تاکنون تعداد زیادی رخداد شکوفایی مضر جلبکی در آبهای استان رخ داده که شدید ترین رخداد از مهر ۸۷ تا شهریور ۸۸ ثبت گردید.

مدیر کل محیط زیست هرمزگان تصریح کرد: با توجه به وضعیت نیمه بسته بودن خلیج فارس و وجود منابع آلاینده بسیار در حاشیه این خلیج، احتمال بروز مجدد شکوفایی مضر جلبکی دور از ذهن نیست

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۷۴۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۳ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: روز جمعه نیز در استان بویژه در مناطق شرقی رگبار پراکنده باران و رعد و برق انتظار است و احتمال تقویت نقطه‌ای بارش‌ها نیز وجود دارد.

مجتبی حمزه نژاد با اشاره به آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها توصیه کرد از قرارگیری در حریم رودخانه‌های فصلی، صعود به مناطق مرتفع و چرای دام در ارتفاعات خودداری شود.

بیشتر بخوانید: هشدار تشدید و تداوم فعالیت سامانه بارشی در هرمزگان

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان افزود: وزش باد‌های نسبتاً شدید جنوب غربی - شمال غربی موجب مواج شدن دریا می‌شود و بیشینه سرعت باد گاهی به بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ارتفاع امواج دریا گاهی به بیش از ۲ متر می‌رسد.

حمزه نژاد توصیه کرد در این مدت شناور‌های سبک صیادی و تفریحی از رفت و آمد خودداری کنند و تمهیدات لازم برای رفت و آمد ایمن سایر شناور‌ها صورت گیرد.

به لحاظ دمایی، دمای بیشینه امروز کاهش سه تا ۶ درجه‌ای خواهد داشت و از فردا جمعه دوباره در برخی نقاط دمای بیشینه افزایش می‌یابد.

دیگر خبرها

  • ۲ واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند
  • فعالیت سامانه بارشی در بوشهر ادامه دارد
  • مافیا از هر اتوبوس داخلی چند هزار یورو به جیب می‌زند!  | «یک فرد خاص مانع ورود اتوبوس برقی به ایران شده ...»
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۳ اردیبهشت
  • موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری
  • موفقیت شورا و شهرداری در کاهش آسیب‌های شهری هنگام وقوع بارندگی
  • ورود سامانه بارشی به هرمزگان و تلاطم دریا در خلیج فارس
  • گلایه مدیر کل برای استفاده نکردن نهادها از صندوق ملی محیط‌زیست
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد