مروری بر آثار اندی وارهول در آتلانتا/ جنبش «پاپ آرت» مرور میشود
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۷۴۶۰۱
به گزارش بولتن نیوز، نمایشگاه مجموعه ای از آثار اندی وارهول از مجموعه خصوصی بنیاد اشنایتزر از ۱۳ خرداد الی ۱۵ شهریور در آتلانتا برپا شده است.
قدرت، شهرت، مصرف گرایی، جنسیت، فاجعه های انسانی و مرگ همگی نمادهایی است که اندی وارهول برای تولید هنر عامه پسند (پاپ آرت) از آن بهره گرفته و در این مجموه آثار هم به نمایش درآمده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۲۵۰ چاپ تکنیکال و چشمربا در سالن های بزرگ موزه های شهر آتلانتا به گونه ای چیدمان شده تا وسواس وارهول در تکرار و چاپ را به مثابه ابزار وی برای بازتولید هنر در کاهش فاصله اثر اصل و اثر کپی به خوبی نمایان کند و نمایانگر ابزاری باشد که وی برای عصیان و تجربه گری اش در جنبش پاپ آرت از آن بهره برده است.
در این مجموعه منحصر به فرد، در آغاز «پورتفولیو» وارهول در زمانی که وی طراحی کفش در یک شرکت مد را بر عهده داشت و روند چاپ های سیلک اسکرینی را از دنیای تبلیغات به عاریت گرفته بود، با خودنمایی مانکن هایی که با لباس و کیف های پارچه ای وارهول تزیین شده اند، به نمایش درآمده است.
در سالن اصلی با منظره های بزرگ و تحسین برانگیزی که با رنگ های فلورسنت چاپ شده اند مواجه می شویم. چاپ هایی که به خاطر رعایت نشدن حقوق عکاس آن، بارها وارهول را به دادگاه برده بود. فضای این بخش به همراه اندازه بزرگ، کیفیت چاپ و تکرار آثار به همراه درون مایه های تصویری در اغوای هم جانبه مخاطب به خوبی نقش ایفا کرده است.
این سالن بزرگ با دیوار بلندی که نمایشگر ویدیویی از وارهول در حال کار است، با بخشی که به تولیدات او از زندگی شخصی وی اختصاص دارد، جدا شده اند؛ بخشی که تلاش دارد با هشدار ورود، وارهول را در ابعاد زندگی شخصی و ابعاد هنری از هم تفکیک کند. این تفکیک در نمایش عصیانگری وارهول نقش بسزایی ایفا کرده است.
و در سالن انتهایی، نمایش آثار وی با چاپ های مشهور او از زندگی آمریکایی ها در نیمه دوم قرن بیستم با تصاویر پر زرق و برق سرشناسانی همچون ژاکلین کندی، مریلین مونرو و محمد علی کلی در کنار اعتراضات مدنی بیرمنگام و پوسترهای سیاسی و اعتراضی دهههای هفتاد و هشتاد به پایان می رسد.
فریادهای چاپ شده وارهول از دنیایی که در آن می زیسته و تلاش مستمر وی در به نمایش گذاشتن آن اعتراضات، در آثار این مجموعه به خوبی به نمایش در آمده است. شاید رونمایی و نمایش مجموعه هایی نهفته از آثار وارهول که در زمان حیاتش به یادگار گذاشته، خود نشان از تاثیر و تکرار وارهول در دنیای بعد از مرگش باشد؛ نکته ای که وارهول را پیروز اعتراض به وضع موجود معرفی می کند.
منبع: بولتن نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۷۴۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاهمردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.
شاهمردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمبگذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم میخورد.
وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهلبیت (ع) هستند.
نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامهنویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیادهسازی آن معطوف میشود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار میبندم. عموم این دغدغهها مربوط به حوزه مقاومت و نمایشهای دینی و آیینی است.
شاهمردی با اشاره به سابقه حضورش در دورههای قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشهای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایدههای مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر بهفرد در این حوزه به رقابت بپردازند.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.
وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروهها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.
کد خبر 6093289 فریبرز دارایی