Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سمنان- ايرنا- کارآمدي شوراهاي اسلامي به عنوان نهادي برآمده از راي مردم، وابسته به نگاه تخصصي و علمي به مسايل مديريت شهري، توجه به زيرساخت ها و ظرفيت هاي فرهنگي و اجتماعي، رويکرد جدي براي شناخت و پيشبرد وظايف اصلي و فرعي شهرداري، ايجاد همگرايي با سازمان هاي دولتي و چشم اندازهاي لازم در مسايل مربوط به امور مالي و خدمات شهري است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ايرنا، بهبود مديريت شهري بسته به توان و کارآمدي شوراهاي شهر است، شوراهاي اسلامي به لحاظ حقوقي و شرح وظايفشان ارکان مهم تصميم گيري هستند و بايد براي پيشبرد امور شهري در ابعاد مختلف که در قانون اساسي ذکر شده برنامه ريزي کنند.
مديريت شهري زماني مي تواند عملکرد مناسبي داشته باشد که در چهارچوب سياست هاي شهري صحيح و برنامه ريزي شده حرکت کند؛ يکي از ويژگي هاي سياست شهري ارزشمند، مشارکتي بودن آن است يعني جايگاهي که گروه‌هاي مختلف شهروندان در تدوين، اجراء و ارزيابي آن نقش داشته باشند.
شوراها از جمله سازمانهايي هستند که براي تحقق مشارکت مردم در فرآيند تصميم گيري، برنامه ريزي، نظارت و اجراي سياست گذاري ها در سطوح محلي و منطقه اي و شهري و روستايي فعاليت مي کنند و از اين طريق زمينه حضور و مشارکت مردم در امور مربوط به خودشان را فراهم مي کنند.
شماري از استادان دانشگاه و مسوولان نهادها در ميزگردي با عنوان «چالشها و نيازهاي شهر سمنان و راهکارها» ، بر مسايلي مانند توزيع سرانه مطلوب اجتماعي و فرهنگي و توزيع عادلانه، ايجاد امکانات و تجهيزات در ورودي و خروجي شهر براي جذب گردشگر، ايجاد مطالبه در بين شهروندان، نظارت لازم بر شهرداري براي پيشبرد برنامه ها و نگاه ويژه به برنامه هاي اجتماعي و فرهنگي مبتني بر ويژگي هاي بومي تاکيد کردند.
آنان در اين نشست کمبود آب، توجه نکردن به باغ‌هاي شهري و ترافيک را از جمله مشکلات شهر سمنان برشمردند و تاکيد کردند: منتخبان مردم در پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي شهر سمنان، رفع اين چالش ها را در اولويت کاري خود قرار دهند.
محمدکاظم شربتدار دانشيار و عضوهئيت علمي دانشکده مهندسي عمران دانشگاه سمنان گفت: نگاه علمي به مديريت شهري و نياز به آموزش جدي اعضا شورا به وظايف اصلي و فرعي شهرداري و سازمان هاي دولتي يکي از اولويت هاي توسعه شهري در سمنان است.
وي اظهارداشت: توجه به زيرساخت هاي ضروري شهر و سرمايه گذاري دراز مدت جهت کاهش هزينه بايد مدنظر مديريت شهري سمنان قرار گيرد.
شهردار سابق سمنان گفت: مديريت صحيح هزينه ها با افزايش بهره وري از ظرفيت ها و سرمايه هاي محدود موجود بايد مدنظر مديران در بحث رفاه اجتماعي در شهرسمنان قرار گيرد.
شربتدار اضافه کرد: در سه سطح بايد مشکلات و مسايل شهر سمنان مدنظر اعضاي منتخب شوراي اسلامي باشد و در اين مسير، تدوين قانوني مدون، تصويب بودجه و نظارت بر نحوه کار شهرداري مهم ترين اختيارات شوراها براي تحقق اهداف است.
وي اضافه کرد: شوراها بايد به وظايف خود آشنا باشند و نبايد با بي تجربگي بسياري از اقدامات زيرساختي که در دوره هاي گذشته در شهر احداث شده است را زير سوال ببرند و بايد رابط خوبي بين مردم و مسوولان باشند.
شربتداراضافه کرد: پيگيري محل هزينه ها و درآمدهاي شهرداري و ارايه برنامه هاي اصولي و صحيح برنامه ريزي بايد در اولويت کار نمايندگان مردم در پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهرسمنان باشد.
شهردار سابق سمنان اضافه کرد: ازمشکلات اساسي شهرسمنان مسايل حمل و نقل و بهره گيري از ماشين هاي سنگين مسافربري است که بايد با برنامه ريزي هاي مدون و با اجراي طرح هاي مختلف، براي ايجاد ترافيک روان در سمنان اقدام شود.
عضو هئيت علمي دانشکده مهندسي عمران دانشگاه سمنان گفت: يکي از مشکلات اساسي در چند سال آينده شهر سمنان ترافيک درون شهري است که بايد برنامه ريزي هاي مطلوب و اساسي براي کاهش اين چالش شهري در نظر گرفته شود.
شربتدار افزود: با وجود آنکه بسياري از امکانات ايمن سازي در اختيار شهرداري ها قرار ندارد، اما اين سازمان غيردولتي وظايف قابل توجهي در بحث ارايه خدمات دارد و بايد اعضاي شوراي شهر در چارچوب قانون، براي رفع مشکلات ايمن سازي به شهرداري ها مشورت ارايه دهند.
وي تصريح کرد: بايد اقدامات چشمگيري در بحث حفظ و احياي محيط زيست در شهر سمنان صورت گيرد و تفکيک پسماند تر و خشک از راهکارهاي مهم براي کاهش خسارت هاي زيست محيطي است.
شربتدار گفت: سمنان يک منطقه کويري قرار دارد و بايد با رويکرد منسجم براي حفظ و احيا باغ‌هاي اين شهر برنامه ريزي شود زيرا اين فضاهاي سبز ريه تنفسي اين شهر به شمار مي روند و نبايد با رويکرد اشتباه خسارت جبران ناپذيري به مردم اين ديار وارد شود.
شهردار سابق سمنان با اشاره به وجود مشاغل مزاحم در فضاهاي شهري، خاطرنشان کرد: با ساخت شهرک مي توان مشاغل مزاحم شهري را به اين مناطق منتقل کرد و با اين رويکرد مهم، بخش قابل توجهي از مشکل زيبايي شهر برطرف مي شود.
عضو هئيت علمي دانشکده مهندسي عمران دانشگاه سمنان گفت:طرح جامع تفصيلي شهر به معني واقعي در سمنان اجرا نشده است و بايد با برنامه ريزي صحيح براي رفع مشکلات اجرا نشدن اين طرح اقدام کرد.
حسين صدرناصري نماينده شرکت سرمايه گذاري ايرانيان مقيم خارج از کشور نيز در اين ميزگرد گفت: اولويت اول اجراي برنامه هاي زيرساختي تامين آب است و تا زماني که فرآيند تامين اين منبع ارزشمند محقق نشود، بسياري از طرح هاي صنعتي،عمراني، فرهنگي و اجتماعي در سمنان عقيم مي ماند.
وي خاطرنشان کرد: تامين آب نقش اساسي در افزايش توسعه پايدار دارد و بايد با کلان نگري و ارتباط موثر با مسوولان استاني و کشوري براي رفع اين چالش مهم در مرکز استان سمنان اقدام کرد.
صدرناصري اضافه کرد: يکي ديگر از برنامه هاي نمايندگان مردم در شوراهاي اسلامي شهر و روستا بايد بر مساله نظارت برنحوه عملکرد و هزينه هاي شوراها متمرکز باشد و اطلاع دقيق ازاين برنامه ها مي تواند در شفافيت اقتصادي اين سازمان غيردولتي نقش موثري داشته باشد.
نماينده شرکت سرمايه گذاري ايرانيان مقيم خارج از کشور خاطرنشان کرد: شهرداري بايد براي افزايش هزينه هاي پايدار که انتظار مي رود در يک دوره کوتاه مدت اين درآمدها را داشته باشد، برنامه ريزي کند و نبايد براساس افزايش يا کاهش هزينه‌ها در يک دوره کوتاه مدت طرح هاي عمراني، اقتصادي ، ورزشي و فرهنگي مصوب کند.
صدرناصري اظهارداشت: بسياري از راهبردهاي شهرداري براي جذب سرمايه گذار اشتباه است و با جذب نيروي انساني متخصص مي توان بخش قابل توجهي از مشکلات و چالش هاي شهري را برطرف کرد و بايد از کلي گويي و شعارزدگي در اجرا پرهيز شود.
وي اضافه کرد: شوراي شهر و شهرداري به دليل نداشتن قدرت قابل توجه نسبت ساير دستگاه هاي اجرايي، از مظلوم ترين نهادهاست و اعضاي شوراي شهر بايد به عنوان نيروهايي قدرتمند و با دانش وارد صحنه شوند.
صدرناصري اضافه کرد: در بسياري از کشورهاي توسعه يافته، ماليات مردم در اختيار شهرداري ها قرار مي گيرد و آحاد جامعه در مقابل پرداخت هاي قابل توجه، بسياري از امکانات رفاهي را از اين سازمان غيردولتي طلب مي کنند.
نماينده شرکت سرمايه گذاري ايرانيان مقيم خارج از کشور خاطرنشان کرد: بايد نگاه به شوراي هاي اسلامي شهر و روستا و شهرداري در ايران نيز همانند کشورهاي توسعه يافته شود و با اين رويکرد ارزشمند است که مي توان بخش قابل توجهي از هزينه هاي جاري را از دوش دولت برداشت.
وي گفت: بسياري از ساخت وسازهايي که در شهرسمنان انجام مي شود به دليل وزش باد مستقيم و ورود آلاينده هاي جوي به داخل از سمت مقابل ، در افزايش آلودگي محيط زيست تاثير شاياني دارد و بايد نظارت هاي دقيق و فشرده براي رفع اين چالش انجام شود.
صدرناصري اضافه کرد: بايد برنامه ريزي منسجم براي حفظ و احيا باغ‌هاي سمنان انجام شود و تبديل گندمزارها به باغ‌هاي پرمحصول حتي مي تواند در يک دوره زماني کوتاه مدت، مشکل بيکاري در اين شهر را برطرف کرد.
وي اضافه کرد: براي اجراي هر طرح عمراني و ساخت و ساز در شهر سمنان علاوه بر لحاظ کردن پيوست فرهنگي بايد پيوست زيست محيطي نيز مدنظر قرار گيرد و با اين رويکرد مي توان شهري سالم را به آيندگان هديه داد.
صدرناصري اضافه کرد: در شهر سمنان چالش حاشيه نشيني وجود ندارد، اما بخش قابل توجهي از افراد محروم در وسط و پايين شهر زندگي مي کنند که فاقد امکانات رفاهي هستند و بخش قابل توجهي از بزهکاري هاي اجتماعي نيز در اين مناطق اتفاق مي افتد.
وي اضافه کرد: سالانه بيش از20 ميليون نفر از محورهاي مواصلاتي استان سمنان از نقاط مختلف کشور عبور مي کنند و اگر ورودي استاندارد و با کيفيتي براي شهر سمنان راه اندازي شود، مي توان شاهد اقامت بخش قابل توجه اين مسافران در شهر سمنان باشيم.
نماينده شرکت سرمايه گذاري ايرانيان مقيم خارج از کشور خاطرنشان کرد: اگر تنها 2 ميليون نفر از اين مسافران حرم رضوي (ع) در شهر سمنان اقامت کنند، بخش قابل توجهي از مشکلات بيکاري جوانان اين شهر برطرف مي شود و استانداردسازي ورودي شهري در جذب گردشگر يکي از مهمترين مسايل است.
عسگري مجتهدزاده دانشجوي مقطع دکتري برنامه ريزي شهري هم در ميزگرد ايرنا گفت: خدمات رساني به مردم در بخش شهر با تاکيد بر توسعه پايدار،آمايش سرزميني، تامين نيازهاي اجتماعي و فرهنگي در اولويت خدمات رساني در شهر سمنان قرار گيرد.
وي اظهارداشت: ورودي شهرها يکي از عوامل موثر در جذب گردشگر است و تاکنون شهرداري و اعضاي شوراي شهر اقدام درخوري براي رفع اين چالش در سمنان انجام نداده اند که بايد در اين مساله تجديدنظر شود.
مجتهدزاده اضافه کرد: در موضوع تغيير کاربري ها و ساخت و سازها در شهر سمنان بايد رويکردها تغيير کند و بسياري از ساخت و سازهاي غيرمجاز در شهر سمنان با اطلاع شهرداري انجام مي شود که اين رويکرد براي افزايش درآمد هاست.
وي تصريح کرد: يکي از چالش هاي مهم در حوزه شهري در سمنان بحث تاکسيراني و سرويس دهي در حوزه حمل و نقل عمومي است و هنوز سازوکارهاي مشخصي براي رفع اين مشکل در سمنان انجام نشده است.
وي اضافه کرد: نبايد مردم براي سفر از يک نقطه از شهر به نقطه اي ديگر چندين دقيقه معطل تاکسي هاي درون شهري باشند و شهرداري و اعضاي شوراي شهر مي توانند با يک رويکرد حکيمانه، چالش‌هاي از اين دست را برطرف کنند.
مجتهد زاده اضافه کرد: يکي از راه هاي موثر براي جذب گردشگر در استان سمنان، افزايش خدمات دهي مطلوب به مسافران است و بايد در وهله اول نمايندگان مردم در شوراهاي اسلامي شهر سمنان در اتمام طرح ورودي اين شهر اقدام منسجم و همه جانبه اي را اتخاذ نمايند.
وي اضافه کرد: ترافيک شهري يکي از چالش هاي اساسي شهر سمنان است و بايد با ساخت پارکينگ هاي متعدد و قابل توجه و تشويق مردم به استفاده از دوچرخه و پياده روي به جاي استفاده از خودرو، مي تواند در کاهش ترافيک شهري سمنان تاثيرگذار باشد.
دانشجوي مقطع دکتري گرايش برنامه ريزي شهري گفت: حفظ و احياي پارک هاي طبيعي بايد در اولويت کاري نمايندگان منتخب مردم در شوراي اسلامي شهر سمنان باشد و با اين رويکرد مي توان براي کاهش آلاينده هاي جوي گام برداشت.
سعيد کاميابي دانشيار گروه جغرافيا دانشگاه آزاد اسلامي گفت: هم اکنون از مهم ترين مشکلات شهر سمنان ، سرانه مطلوب اجتماعي، فرهنگي و نحوه توزيع نامتناسب جغرافيايي آن در سطح شهر و محلات است.
وي تصريح کرد: اگر بخواهيم بسياري از برنامه هاي دراز مدت مديريت شهري براي افزايش رفاه اجتماعي و عمراني را در نظر بگيريم بايد زيرساخت هاي مطلوب در اين طرح مدنظر قرار گيرد.
کاميابي خاطر نشان کرد: رفع مشکل کم آبي بايد دراولويت همه دستگاه هاي اجرايي باشد و تا زماني که اين منبع مهم و ارزشمند در برنامه ريزي ها گنجانده نشود، نمي توان اطلاعات دقيق از ميزان افزايش رفاه اجتماعي در دراز مدت ارايه کرد.
دانشيار گروه جغرافيا دانشگاه آزاد اسلامي گفت: براساس معيارها، اگر به ازاي يک نفر کمتر از 150 ليتر در متر مکعب در يک منطقه آب وجود داشته باشد، آن محل ظرفيت توسعه اي ندارد و براي زندگي نامتناسب است.
وي خاطرنشان کرد: اگر بين 150 تا 250 ليتر در متر مکعب به ازاي يک نفر آب در يک منطقه وجود داشته باشد، به اصطلاح اين منطقه نسبتا نامناسب براي زندگي است.
کاميابي خاطرنشان کرد: اگر به ازاي يک نفر 250 ليتر و بيشتر در هر متر مکعب به ازاي يک نفر آب در منطقه وجود داشته باشد، به اصطلاح مساعد براي زندگي است در حالي که سمنان ظرفيت اين مقدار از حجم آب را ندارد و بايد براي تامين آب اين منطقه توجه کرد.
وي با اشاره به برخي ظرفيت هاي طبيعي شهر سمنان، اضافه کرد: اگر بخواهيم به سمت توسعه شهري گام برداريم بايد از منابع خدادادي در منطقه مورد نظربهره گرفت و بايد از انرژي خورشيدي که يکي از منابع ارزشمند براي توليد برق در سمنان است استفاده شود.
کاميابي خاطرنشان کرد: بيش از 300 روز از سال در شهرسمنان باران نمي بارد و اين معيار براي توسعه شهري و استفاده از انرژي هاي نو در اين منطقه از کشور مدنظرقرار گيرد و با توجه به اين چالش مي توان بخش قابل توجه اي از مشکلات اقتصادي و بيکاري در سمنان را برطرف کرد.
سعيد کاميابي دانشيار گروه جغرافيا دانشگاه آزاد اسلامي گفت: در نگاه اول اينطور به نظر مي رسد که نمايندگان مردم در شوراهاي اسلامي شهر و روستا نقشي در تامين يا رفع مشکل کم آبي در يک منطقه ندارند، اما اين افراد رابط بين مردم و مسوولان هستند و با اين رويکرد ارزشمند مي توان براي رفع اين معضل گام برداشت.
اميربينايي مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري سمنان نيز در اين ميزگرد گفت: نبود وجود يک نگاه کارشناسي، متمرکز ،منسجم و علمي در بخش هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي از چالش هاي اساسي در شهر سمنان است.
وي اظهارداشت: از وظايف اصلي و اساسي نمايندگان مردم در شوراهاي اسلامي شهر و روستا نظارت بر عملکرد شهرداري ها است و با اين رويکرد مي توان بخش مهمي از فساد اداري را برطرف کرد.
وي با تاکيد بر اينکه بايد روحيه مطالبه گري در بين مردم تقويت شود و بخش قابل توجهي از مشکلات شهر سمنان با توجه به اين موضوع برطرف مي شود، تصريح کرد: برنامه ريزي شوراهاي اسلامي شهر و روستا براي رفع معضل اوقات فراغت جوانان و نوجوانان همواره بايد در دستور کار قر گيرد و توجه به رفاه اجتماعي يکي از دغدغه هاي اساسي مسوولان استاني است.
مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري سمنان گفت: بايد در تمام برنامه هاي عمراني، اقتصادي و اجرايي، پيوست فرهنگي و اجتماعي مدنظر قرار گيرد و نبايد با يک رويکرد اشتباه ، بزهکاري در يک منطقه رشد کند.
وي تصريح کرد: بسياري از نامزدهاي شوراهاي اسلامي شهر نفوذ و موقعيت اجتماعي مناسبي براي فعاليت در شورا دارند و بايد براي بهره گيري از تخصص در حوزه هاي مختلف، از مشاوراني برجسته در کنار خود استفاده کنند.
سيد مسعود سيادتي، مجيد نظري، مهدي خراسانيان، محمد همتي،عباس آلبويه،عباسعلي طالب بيدختي، محمد زحمت کش به عنوان اعضاي اصلي نمايندگان مردم در پنجمين دوره انتخابات شوراي اسلامي شهر سمنان انتخاب شدند.
سمنان، مرکز استان سمنان داراي 196 هزار و 521 نفر در 52 هزار و 11 خانوار است، اين شهر در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کوير در مسير اصلي تهران به خراسان قرار گرفته و آب و هواي آن خشک و نيمه خشک دارد و نود و پنجمين شهرستان بزرگ ايران است.
فاصله سمنان تا تهران 216 کيلومتر است و همچنين اين شهر به راه آهن سراسري تهران- مشهد متصل و داراي فرودگاه است.
7339/6103 خبرنگار: محمدرضا يوسف نژاد ** انتشار دهنده : مصطفي دهقان
براي آگاهي از تازه‌ترين اخبار و رويدادها در استان سمنان به نشاني IRNASEMNAN@کانال اخبار ايرنا سمنان مراجعه کنيد.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۷۵۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه و امکانات شوراها گرفتار مشکلات قانونی است

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام دبیری ظهر سه شنبه در همایش بزرگداشت روز شوراها و تجلیل از شوراهای برتر استان سمنان در سالن اجتماعات کتابخانه‌های عمومی استان بیان کرد: کارهای اساسی و ماندگار در سطح شورای عالی استان ها کشور در دستور کار است.

وی با بیان اینکه بودجه و امکانات شوراها دچار مشکلات قانونی است، افزود: از نظر محل، بودجه و امکانات مشکلاتی در سطح شوراها وجود دارد که باید خلاء قانون آن حل شود.

رئیس شورای عالی استان‌های کشور ادامه داد: این مساله مهم همراه با مدیریت یکپارچه شهری در راستای ارتقاء جایگاه شوراها نیز مدنظر و اولویت است.

دبیری با بیان اینکه مباحث و مسائل رفاهی اعضای شوراهای اسلامی از جمله بیمه شورای روستایی در دستور کار قرار داشته و پیگیری می شود، تاکید کرد: تلاش داریم مشکلات حوزه بیمه حل شود.

استاندار سمنان نیز در سخنانی کوتاه ضمن بیان اینکه در راستای نگاه حمایتی از شهرداری ها و دهیاری ها، بودجه حوزه دهیاری ها در سال ۱۴۰۲ به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، گفت: در بحث حمایت از شهرداری ها و دهیاری ها، از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده، در سال ۱۴۰۳ پرداختی به شهرداری های استان بالغ بر یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان و به دهیاری ها نیز ۳۱۰ میلیارد تومان بوده است.

سید محمد رضا هاشمی بیان کرد: افزایش ۳۴۰ درصدی اعتبارات عمرانی، برگزاری مطلوب جشن احیاء ۲۰۱ واحد راکد، بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی، واگذاری زمین به متقاضیان واجد شرایط و… در زمره مسائلی است که در سفر هیات دولت به استان سمنان محقق شد.

کد خبر 6093285

دیگر خبرها

  • پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت
  • ضعف شدید پیشاهنگی کرج در زیرساخت‌های شهری
  • تغییر در محتوای آموزش‌های پلیسی / تحلیل عملیات‌های انتظامی با کمک خبرگان
  • تغییر در محتوای آموزش‌های پلیسی/ تحلیل عملیات‌های انتظامی با کمک خبرگان
  • پرورش پلیس تخصصی برای بخش های گوناگون امنیت
  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • بودجه و امکانات شوراها گرفتار مشکلات قانونی است
  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • توسعه زیرساخت های آموزشی در استان سمنان/ افتتاح ۱۴ چمن مصنوعی
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند