Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@12:19:53 GMT

تیراندازی در راهرو مجلس و حرم امام خمینی

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۸۱۷۴۲

تیراندازی در راهرو مجلس و حرم امام خمینی

فرارو- حملات تروریستی حرم امام خمینی و مجلس شورای اسلامی پس از چند ساعت درگیری پایان یافت. براساس گزارش اورژانس کشور در این حملات 12 نفر به شهادت رسیدند و 42 نفر نیز مجروح شدند. براساس گزارش های منتشر شده هر 6 مهاجمان حملات تهران کشته شده اند. داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است. این حملات واکنش های گسترده بین المللی را در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جزییات لحظه به لحظه حوادث امروز تهران را در ادامه می خوانید.
پیام تسلیت سید حسن خمینی ۱۸:۰۰ سید حسن خمینی پیام تسلیتی صادر کرد. او در این پیام نوشته است: شهادت جمعى از برادران عزيزمان را كه در حادثه تلخ تروريستى در حرم امام و در مجلس شوراى اسلامى به شهادت رسيدند، به عموم مردم ايران و به خانواده هاى ايشان تسليت مى گويم. در اين ميان لازم مى دانم به خانواده شهيد عزيز مازيار سبزعلى زاده كه در حال خدمت در حرم امام به شهادت رسيد، تسليت مخصوص عرض كنم و براى همسر و فرزندانش آرزوى سعادت و صبر نمايم.

توئیت نخست وزیر سابق سوئد درباره حوادث تهران ۱۷:۴۵ کارل بیلت نخست وزیر سابق سوئد و عضو کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا نوشته:" ایران دشمن سرسخت داعش است. ایران درعراق و سوریه به عنوان بخشی از جنگ با آنها حضور دارد. این حمله، حمایت داخلی را بیشتر خواهد کرد." عمان و ترکیه حملات تهران را محکوم کردند ۱۷:۴۵

رسانه های همانی به نقل از وزارت خارجه عمان این کشور می گویند که مسقط حملات امروز در تهران را محکوم کرده است.مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با محکوم کردن حملات تهران گفته ترکیه به مبارزه خود علیه تروریسم ادامه خواهد داد.


تماس تلفنی موگرینی با ظریف ۱۷:۲۶ موگرینی در تماسی تلفنی با ظریف ضمن محکومیت حوادث تروریستی امروز تهران، با ایران ابراز همدردی و اعلام همبستگی کرد.

سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و نادر قاضی پور پس از پایان عملیات مجلس ۱۷:۱۳ بیانیه ریاست جمهوری افغانستان درباره حمله تهران ۱۷:۰۶ ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار خبرنامه‌ای حملات در تهران را محکوم کرده و با دولت و ملت ایران "ابراز همدردی" کرده است.

در این خبرنامه آمده است: "افغانستان درد و رنج مردم دوست و همسایه را احساس می‌کند و حمله‌های تروریستی در تهران را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کند."

در این خبرنامه همچنین آمده: "تروریستان از کابل تا تهران و لندن، شهروندان غیرنظامی را هدف قرار داده و دشمنی خویش را با تمدن و بشریت به نمایش گذاشته‌اند."

خبرنامه ارگ افزوده: " افغانستان از سال‌ها بدین سو درخط مبارزه با تروریسم قرار داشته است. ما انتظار داریم که همه کشورها به خصوص همسایه‌های افغانستان، خطر تروریسم را جدی گرفته و علیه این گروه‌ها و پناهگاه‌های آن به صورت جدید مبارزه کنند."
پیام پوتین به روحانی ۱۷:۰۳ ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پیامی ضمن ابراز همدردی با حسن روحانی اعلام کرد که این حادثه تمایل روسیه و ایران را برای تقابل مشترک با تروریسم تشدید خواهد کرد. شوک ژئوپولتیک در بورس تهران ۱۶:۵۹ کانال تلگرام روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: نماگر بورس تهران معاملات امروز را با افت 535 واحدی پشت سر گذاشت و به کانال 79 هزار واحدی سقوط کرد. بر این اساس حوادث تروریستی روز جاری در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی سبب شد تا بیشترین افت شاخص در سال جاری ثبت شود. شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) نیز با افت 1.2 درصدی همراه و تمام 37 شاخص صنعت با افت مواجه شد. پیش‌تر نیز شناسایی سود در کنار روند نزولی قیمت جهانی کالاها شاخص سهام را در مسیر نزولی قرار داده بود.

فیلم داعش از دفتر نماینده شاهین شهر بود ۱۶:۴۹ حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شهادت دو نفر از کارمندان دفتر خود، گفت: فیلمی که داعش از داخل مجلس منتشر کرده بود متعلق به دفتر بنده است.

وی ادامه داد: دو فردی که به شهادت رسیده بودند آقایان زارع مسئول دفتر بنده بود که بازنشسته مجلس بود و فرد دیگر آقای تقوی بود که از یکی از دستگاه‌ها به مجلس مامور شده بود که مشاور بنده بود. اطلاعیه وزارت کشور درباره جزییات حملات تروریستی ۱۶:۲۳ وزارت کشور در اطلاعیه جزییات حملات تروریستی امروز تهران را توضیح داد:
در پی بروز 2 واقعه تروریستی ظرف روز جاری در تهران و با عنایت به انتشار برخی اخبار ضد و نقیض در خصوص این حوادث، اطلاعات دقیق و نکات ذیل به استحضار ملت شریف ایران می رسد؛
دو تیم تروریستی در روز جاری به صورت همزمان در حاشیه مرقد امام راحل (ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، با تحرکات تروریستی کور تلاش کردند فضای آرام و امنیت موجود در کشور را تحت الشعاع قرار دهند.

تیم تروریستی اول متشکل از دو نفر حوالی ساعت 10:30 امروز وارد محوطه مرقد امام شد. نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم پس از تیراندازی کور در درگیری با مأموران به هلاکت رسید.

تیم تروریستی دوم متشکل از چهار نفر همزمان با عملیات تیم اول سعی کرد وارد ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی شود که پس از واکنش مأموران ؛ یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تیراندازی های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با ماموران به هلاکت می رسند.

در مجموع بر اساس گزارش های دریافتی در دو واقعه روز جاری، تعداد 12 نفر از هموطنان شهید و 42 نفر نیز مجروح می شوند.

هم اکنون هر دو واقعه خاتمه یافته و اوضاع به صورت کامل در کنترل عوامل امنیتی و انتظامی قرار دارد. اخبار تکمیلی این وقایع متعاقباً به استحضار ملت شریف خواهد رسید.

به منظور بررسی ابعاد دقیق 2 واقعه رخ داده، جلسه شورای امنیت کشور عصر امروز به ریاست وزیر کشور تشکیل می شود.

به منظور پیشگیری از انتشارِ اخبار خلافِ واقع؛ لازم است، همه رسانه ها با اتخاذ رویکرد مسؤولانه از انتشار هر گونه اخبار غیررسمی اجتناب کنند.

واکنش ظریف به حملات تروریستی تهران ۱۶:۲۰ وزیر امور خارجه ایران که امروز برای دیداری رسمی به ترکیه سفر کرده است، در آیین استقبال از وی در فرودگاه اسن بوغای ترکیه، با اظهار تاسف از حادثه تروریستی در تهران گفت: تروریسم مشکلی است که در سطح منطقه خاورمیانه و جهان با آن مواجه هستیم. به لحاظ امنیتی و اقدامات تروریستی شرایط بسیار بدی در منطقه حاکم است. این اقدام کور را محکوم می کنیم.

محکومیت جهانی حملات تهران ۱۶:۱۰ روسیه، ترکیه، امارات متحده عربی، لبنان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا در پیامهای جداگانه‌ای حملات تروریستی امروز تهران را محکوم کردند.

رئیس پارلمان لبنان : حملات تهران اراده ایران برای از بین بردن تروریسم را بیشتر می‌کند

جبهه مردمی تونس: هدف از حملات تروریستی ایران، ایجاد هرج و مرج است/ عربستان بنیانگذار اصلی تروریسم است

لاوروف: شکی نداریم که ایران به مبارزه با تروریسم پایبند است

دمشق: حملات تروریستی، ایران و سوریه را از مبارزه با تروریسم منصرف نخواهد کرد


اعلام هویت یک تن از شهدای حمله امروز به مجلس ۱۶:۰۵ شهید سپاه حفاظت مجلس شورای اسلامی (شهید پاسدار جواد تیموری)
روایت محمود صادقی از حادثه امروز مجلس ۱۶:۰۲ محمود صادقی، نماینده تهران درباره حمله امروز مجلس گفته است: ما هنگامی که در صحن مجلس بودیم هیچ گونه صدایی نمی شنیدیم و از طریق پیامک و فضای مجازی متوجه این ماجرا شدیم. تا این که چند نفر از نمایندگان هنگام ورود به صحن مجلس با صحنه تیراندازی و صدای شلیک روبرو می شوند، حتی یکی از نمایندگان هنگام ورود با تروریست ها درگیر می شود و با کلت به سوی آن ها شلیک می کند. اما در اوضاع در درون صحن عادی بود و ریاست مجلس را آقای پزشکیان بر عهده داشت. به طوری که ما نماز ظهر را به امامت حجت الاسلام سالک در صحن اقامه کردیم و بعد از آن با ورود آقای لاریجانی و مدیریت تحسین برانگیز ایشان به صورت گروهی از درب بهارستان خارج شدیم.

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم امروز تعطیل شد ۱۵:۵۳ پیرو درخواست شورای تامین استان تهران و موافقت معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، نمایشگاه بین‌المللی قرآن، امروز چهارشنبه مورخ 17 خرداد به دلیل رعایت مسائل امنیتی تعطیل است. واکنش توئیتری حمید ابوطالبی، معاون سیاسی رییس جمهور به حملات تهران ۱۵:۵۲ تصویری از تکاپوی نیروهای امنیتی در مجلس هنگام حمله ۱۵:۴۴ افزایش تعداد شهدا و مجروحین حملات تهران ۱۵:۴۳ اورژانس کشور اعلام کرده است: حوادث تروریستی امروز تهران 12 شهید و 42 مجروح بر جای گذاشت.


توضیحات ناجا درباره دو حادثه تروریستی در مجلس ۱۵:۱۱ مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرد: صبح امروز تروریست‌هایی قصد ورود به حرم حضرت امام خمینی (ره) و کلانتری حرم را داشتند که با ضرب گلوله تک تیراندازان پلیس ناکام ماندند. یکی از تروریست‌ها پس از اصابت گلوله خود را منفجر کرده که در پی این اقدام به کسی آسیب نرسید.

تروریست دیگری که اقدام به تیراندازی به سمت مردم کرده بود، با ضربه گلوله‌ای به سرش از پای در آمده و قبل از منفجر کردن خودش تحت کنترل قرار گرفت که از این فرد مقادیری نارنجک و مواد منفجره کشف و ضبط شد.

در این میان یکی از ماموران پلیس زخمی شد که حال عمومی وی کاملا مساعد است.

در حال حاضر نیز نیروهای انتظامی در محل حضور داشته و اوضاع محدوده را کاملا در دست دارند ضمن اینکه عوامل سپاه انصار نیز که مسوولیت حراست و حفاظت از حرم امام خمینی (ره) را بر عهده دارند در محدوده مستقر می‌باشند.

نیروی انتظامی با اشاره به حوادث رخ داده در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد:

مأموران یگان ویژه پلیس که به نوپو مشهور بودند در محل حضور داشته و در کنار عوامل سپاه وارد عمل شدند. عوامل پلیس در این محدوده مستقر بوده و محدوده‌های منتهی به مجلس شورای اسلامی نیز کاملا تحت کنترل است.

نیروی انتظامی از شهروندان خواسته است که از تجمع و حضور در اطراف این مناطق خودداری کرده و هرگونه موارد مشکوک را به شماره تلفن 113 یا 110 اطلاع دهند.

پایان عملیات تروریستی در مجلس ۱۵:۰۵ دقایقی پیش نیروهای امنیتی موفق شدند ۴ فرد مهاجم مسلح را به هلاکت برسانند. در حال حاضر نیروهای امنیتی مجلس در حال پاکسازی و چک و خنثی ساختمان پارلمان هستند. روسیه حملات تهران را محکوم کرد ۱۵:۰۴ سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی تهران، گفت این حادثه یادآور لزوم اتحاد برای مبارزه با تروریسم است.

فیلم داعش از عملیات مجلس ۱۵:۰۳ خبرگزاری فارس نوشت: داعش با انتشار فیلمی 24 ثانیه‌ای از داخل یکی از اتاق‌های ساختمان مجلس، می‌گوید عملیات تروریستی‌اش در پارلمان ایران ادامه دارد. عملیات امروز داعش در ساختمان مجلس شبیه عملیاتی است که این گروه تروریستی در بیمارستان نظامی کابل انجام داده بود. واکنش لاوروف به حملات تهران ۱۵:۰۲ لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: حملات تروریستی ایران که داعش آن‌ها را بر عهده گرفته است، نشان می‌دهد که تروریست‌ها آرام نمی‌گیرند.


تصویر خبرگزاری تسنیم از جسد یک تروریست در مجلس ۱۵:۰۱ حضور حسن خمینی در حرم امام ۱۵:۰۰ حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی دقایقی پیش و در پی حادثه تروریستی امروز، وارد حرم امام خمینی شد.


ابراز همبستگی رییس پارلمان اروپا با مردم ایران ۱۴:۵۷ آنتونیو تاجانی رئیس پارلمان اروپا در واکنش به حملات امروز نوشته است: "من به نشانه همبستگی در کنار مردم و رئیس مجلس ایران ایستاده‌ام." تکذیب گروگانگیری همسران دو نماینده مجلس ۱۴:۴۴ نماینده شهرضا در واکنش به انتشار اخباری درباره گروگانگیری همسرش توسط نیروهای مسلح در مجلس گفت:‌چنین خبری صحت ندارد و همسر بنده نیم ساعت پیش از دفاتر نمایندگی خارج شد.محمودی همچنین گروگانگیری همسر نماینده مبارکه را نیز تکذیب کرد و گفت:‌همسر خانم سعیدی نماینده مبارکه نیز همراه با همسر بنده از ساختمان مجلس خارج شدند؛ دختر ایشان نیز در سلامت کامل هستند . روایت محمود صادقی از جلسه امروز مجلس ۱۴:۳۹ استقرار یگان های تکاور سپاه در حرم امام ۱۴:۳۲ به گزارش خبرگزاری مهر نیروهای ویژه سپاه پاسداران در حرم امام خمینی مستقر شده اند. توئیت عارف درباره حوادث تهران ۱۴:۳۰ محمد رضا عارف نماینده تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس در توئیتر نوشت: «با وحدت و همدلی در داخل کشور و هوشیاری نهادهای امنیتی و نظامی، اجازه ماجراجویی به تروریست ها را نمی دهیم.» اعلام آماده باش در تمام کشور ۱۴:۲۷ ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور اعلام کرد تمام کشور در حالت آماده باش قرار گرفته است.
دستگیری یکی از عاملان حمله به مجلس ۱۴:۲۳ نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با فارس: یکی از عاملان حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

تیراندازی دوباره در حرم امام خمینی ۱۴:۲۲ خبرگزاری صداوسیما و ایرنا از شنیده شدن صدای تیراندازی دوباره در اطراف حرم امام خمینی خبر می‌دهند. پوشش زنانه حمله کنندگان مجلس ۱۴:۲۰ ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور دقایقی پیش در گفت و گو با تلویزیون اعلام کرد که مهاجمان به مجلس با پوشش زنانه وارد ورودی مجلس شده اند و از آنجا تیراندازی را آغاز کرده اند که این موضوع باعث ایجاد رعب و وحشت شد و آنها توانستند وارد ساختمان جانبی مجلس شوند.
واکنش موگرینی به حملات تهران ۱۴:۱۳ فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اتفاقات امروز تهران واکنش نشان داد: امروز هم روزی بسیار غم‌انگیز است. اخبار حملات را به دقت دنبال می‌کنم. امروز با ظریف در تماس خواهم بود. تکذیب یک اطلاعیه از سوی وزارت اطلاعات ۱۴:۰۸ روابط عمومی وزارت اطلاعات خبر منتشر شده مبنی بر عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی و مترو به نقل از این وزارتخانه را نادرست خواند و تاکید کرد: تمام اطلاعیه ها از سایت رسمی واجا منتشر خواهد شد. تذکر ریچارد هاس به ترامپ ۱۴:۰۷ ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: محکومیت تروریسم، اگر می‌خواهد قابل قبول باشد، نباید گزینشی باشد. باید [حمله] تهران را هم مانند [حملات] اروپا محکوم کرد.

سه مجروح و یک شهید در حرم امام خمینی ۱۳:۴۴ انصاری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام ره:

حادثه حرم امام سه مجروح (عوامل انتظامی حرم)، یک شهید (مامور فضای سبز) داشت. ساعت 10:40 دقیقه دو تروریست از ناحیه غربی حرم قصد ورود به حرم می کنند. هر دو مواد انفجاری به خود وصل کرده بودند و به محض ورود به حرم شروع به تیراندازی کور و بی هدف می کنند.در همین زمان سه نفر مجروح و یک نفر نیز به شهادت می رسند.در مقابل درب شبستان نیروهای انتظامی به سمت این افراد تیراندازی می کنند که یکی از آنها مقابل درب شبستان منفجر می شود.تروریست دوم فرار می کند که او نیز با تیراندازی ماموران به هلاکت می رسد و ماموران موفق می شوند جلیقه انفجاری او را خنثی کنند.تروریست ها تعداد زیادی نارنجک و مواد منفجره با خود داشتند.
داعش مسئولیت حمله تروریستی تهران را برعهده گرفت ۱۳:۳۹ داعش با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حملات به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) را برعهده گرفت. حضور فرماندهان سپاه در مجلس ۱۳:۲۷ سرلشکر جعفری، سردار غیب پرور و سردار سلامی در مجلس شورای اسلامی حاضر شدند. تکذیب خبر انفجار دوم در حرم امام ۱۳:۲۵ جماران گزارش داد: در پی بروز برخی شایعات و اخبار منابع غیر موثق مبنی بر انفجار انتحاری دوم در اطراف حرف مطهر حضرت امام ،بدینوسیله این خبر تکذیب میشود. خواهشمند است اخبار را از منابع موثق پیگیری کنید.

اوضاع تحت کنترل است ۱۳:۱۹ استاندار تهران با اشاره به وقوع 2 حادثه

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۸۱۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از حضور رهبر انقلاب

سه هزار نفر از معلمان سراسر کشور امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ با رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) دیدار خواهند کرد.

دریافت 10 MB

دیگر خبرها

  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • فریاد افغانستان افغانستان در فرودگاه امام خمینی!
  • حسینیه امام خمینی(ره) حال و هوای کلاس درس گرفت
  • دیدار ۳هزار معلم از سراسر ایران با رهبر انقلاب
  • فیلم/ حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از حضور رهبر انقلاب
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • کلام امام خمینی (ره) درباره بی‌اعتمادی به آمریکا
  • فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
  • شوخی گل آقا با امام خمینی (ره) + فیلم
  • ناخدا صمدی: امام خمینی(س) اردیبهشت 58 فرمودند «ارتش باید بماند»/ پیش از آن پرسنل ارتش در پادگان‌ها امیدی به فردای خود نداشتند/ ابراهیم متقی: خلیج فارس یکی از حوزه‌های اصلی تهدید بوده، هست و خواهد بود