Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@03:34:07 GMT

بندر بادگيرهاي ايراني جهاني مي‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۸۲۸۹۷

خبرگزاري آريا - با انجام پلان مديريتي و ضوابط حريم بافت تاريخي لافت، نخستين گام در جهت آماده‌سازي و تهيه پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي يک بندر ايراني جهاني مي‌شود از سوي کارشناسان برداشته شد. به‌گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري تسنيم، اشکان مختاري - معاون ميراث‌فرهنگي اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري هرمزگان اظهار داشت: «پلان مديريتي بافت تاريخي لافت با اعتباري بالغ بر 500‌ميليون ريال در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
وي افزود: «همزمان با اجراي پروژه پلان مديريتي، حريم اين بافت تاريخي تهيه و ضوابط اختصاصي و عمومي آن نيز تعيين مي‌شود. اين درحالي است که علاوه بر اين پروژه‌ها، الگوهاي معماري بافت تاريخي لافت نيز مستندسازي مي‌شود.»
معاون ميراث‌فرهنگي اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري هرمزگان اين اقدامات را در راستاي تهيه پرونده ثبت جهاني بندر لافت دانست و گفت: «با توجه به اينکه بافت تاريخي لافت از پتانسيل ثبت جهاني برخوردار است، اين اقدامات مي‌تواند گام اوليه در تهيه پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي بندر لافت باشد.»
بافت تاريخي بندر لافت يکي از بافت‌هاي ارزشمند جنوب کشور محسوب مي‌شود که داراي چندين نمونه منحصربه‌فرد بادگير است. همچنين مصالح مورد استفاده در بناها و خانه‌هاي تاريخي بومي و از خشت و گچ نيم‌کوب است. اين در حالي است که بندر لافت معروف به بندر بادگيرها و جهت قرار‌گيري بادگيرها نيز به‌سمت بادهاي موسمي و رو به دريا است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۸۲۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره ایرانی‌ها

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 9 پس از آنکه در نیمه دوم سال 1366 تا تیر 1367 که ایران قطعنامه 598 را پذیرفت، متاثر از افزایش تسلیح عراق توسط شوروی، استفاده گسترده از سلاح شیمیایی، کمک‌های اطلاعاتی غرب به ویژه آمریکا به صدام حسین و توسعه جنگ به خلیج فارس در چارچوب جنگ نفتکش‌ها، موقعیت ایران در صحنه نبرد متزلزل شد و ایران در تصمیمی عاقلانه قطعنامه 598 را پذیرفت. کاهش حضور مردم در جبهه‌ها نسبت به سال‌های نخست جنگ نیز شرایط را پیچیده‌تر کرده بود و تصور می‌شد مردم از جنگ خسته شده‌اند. پس از پذیرش قطعنامه از سوی ایران، صدام تصور کرد ایران در آستانه از دست دادن همه جبهه‌هاست و بر حملاتش شدت بخشید. اینجا بود که ملک فهد به صدام حسین با اشاره به روحیه ایرانی‌ها یک توصیه کلیدی کرد که باعث شد صدام حسین نیز چند هفته بعد قطعنامه را بپذیرد. پس از آن نیز حملاتی انجام شد که این بار مردم در جبهه حضور گسترده یافتند و مشخص شد پادشاه عربستان درک درستی از روحیه ایرانی دارد. روایت ظریف را از آن روزها و توصیه‌ای که پادشاه عربستان به صدام کرد، می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره ایرانی‌ها
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • روستای فهرج در مسیر جهانی شدن قرار گرفت
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه