Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@08:03:03 GMT

ماه رمضان هنگامه بازگشت و تقرب الهی

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۸۶۱۴۴

ماه رمضان هنگامه بازگشت و تقرب الهی

رمضان ماه آمرزش و بازگشت به طرف خدای متعال است. آنهایی که در زندگی خویش گناهانی داشته اند می توانند با روزه جان خود را شست و شو دهند و به پاکی درونی بپردازند و از خدای خویش طلب آمرزش کنند.

پیشوایان معصوم(ع) در احادیث و روایت هایی در ارتباط با چگونگی تقرب الهی و نزدیکی به خدا در ماه مبارک رمضان می فرمایند که گناهان در این ماه بخشوده می شود و این مژده ای بزرگ است برای افرادی که لغزش هایی داشته و تسلیم خواهش های نفسانی بوده اند با بهره مندی از برکات این ماه می توانند به طرف خدا و رستگاری بازگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون تردید گناهکار پشیمانی که در این ماه برای پروردگار روزه بدارد و از گذشته خویش توبه کند و طلب آمرزش بخواهد در پرتو بخشش و عفو خدا قرار خواهد گرفت.

بنابراین می بایست که از ماه رمضان را فصلی تازه در تصحیح اعمال خویش ساخت و خدای متعال را همواره شکر کرد و خالصانه و صادقانه به طرف او بازگشت تا در این ضیافت الهی با خودباوری و تزکیه نفس به کمال، سعادت دنیوی و اخروی رسید.

خداوند متعال در حدیثی قدسی می فرماید: «ای بندگانم شما شب و روز گناه می کنید و من همه گناهان شما را می بخشم به شرطی که از من طلب بخشش کنید و به سوی من بازگردید.»

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به سبب تاثیرگذار بودن ماه رمضان در نزدیکی به پروردگار و قرب الهی در سیزدهمین روز از این ماه با حجت الاسلام «حسین علیزاده» مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) و کارشناس امور دینی به گفت وگو پرداخت.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به فضیلت و برتری ماه مبارک رمضان بر دیگر ماه های سال، گفت: در روایت های مختلف شب ها و روزهای ماه رمضان برتر از دیگر ایام سال دانسته شده است و فضا و موقعیتی مناسب و مغتنم که برای انسان ایجاد می شود که باید به قدر توان از برکات آن بهره گیری کند. قرآن کریم در این ماه نازل و روزه که یکی از بزرگ ترین عبادت های الهی به شمار می رود در آن واجب شده و همین مسایل ماه رمضان را میان دیگر ماه ها خاص کرده است، بنابراین مردم باید از لحظات این ماه برای عبادت، دعا و نزدیکی به قرب الهی به ویژه توبه به درگاه پروردگار استفاده کنند.

مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه آثار برکات و خیرات ماه رمضان می تواند برای یکسال اثربخشی مداوم داشته باشد، اظهار داشت: مهمترین تاثیر این ماه در خصوص استجاب دعا به شمار می رود که خدای متعال به مسلمانان وعده آن را داده که باید توجه کرد. پروردگار همیشه نسبت به بندگان خود عنایت دارد اما در ماه رمضان توجه خاص دارد و در این ماه راه‌های تقرب به طرف او باز است. انسان مسلمان باید همواره در حال عبادت و تفکر باشد تا به قرب الهی برسد. در این ماه باید بتوان با قرآن کریم بیشتر انس گرفت تا پس از این ماه آدمی به یک طهارت و پاکی که همه وجودش را دربرمی گیرد، دست یابد، رفتار انسان باید به گونه ای باشد که تمامی صفت های بد در وجود او از میان برود و به یقین خویش بیافزاید که خدا قادر مطلق است و همه چیز به دست و اختیار اوست.

وی، اخلاص در ماه رمضان را لازمه بهره مندی از رحمت الهی و بازگشت به درگاه الهی دانست و بیان داشت: یکی از راه های رسیدن به خدا خالص شدن در راه وی به شمار می رود. مسلمانان در ماه مبارک رمضان باید به فقیران و ضعیفان کمک و بزرگان را احترام و به کوچک ترها رحم کنند. زبان را حفظ کرده و چشم ها را از ناپاکی ها دور نگاه دارند. این ها آثاری به شمار می رود که در صورت مواظبت صرفا به ماه مبارک رمضان محدود نمی شود بلکه برای بعد از این دوران نیز میراث معنوی بزرگی برجای می گذارد و به مدینه فاضله ای که مدنظر پروردگار و قرآن کریم است می توان دست یافت.

این کارشناس امور دینی با اشاره به اینکه ظرفیت های ماه مبارک رمضان را از 2 جهت فردی و اجتماعی می توان بررسی کرد، یادآور شد: در ماه مبارک رمضان با گرفتن روزه و انجام کارهای نیکو می توان بیشترین ارتباط را با پروردگار برقرار کرد به همین جهت بزرگان اخلاق گفته اند تقربی که در روزه است، هم به جهت فاصله زمانی زیادی که دارد و هم به جهت روحیه ای که در انسان ایجاد می کند در کمتر عبادتی پیدا می شود.

اگر انسان بتواند ارتباط خود را با خدای متعال در غیر ماه مبارک رمضان نیز حفظ کند به طور طبیعی آثار بسیاری در زندگی شخصی او خواهد داشت. نزدیک شدن انسان به خدا از راه های مختلف باعث سازندگی نفس درون انسان می شود که تاثیرات اجتماعی هم از همین جا نشات می گیرد، وقتی انسان ها تغییر می کنند، این دگرگونی در عمل آنها نیز انعکاس پیدا می کند؛ در نگاه فردی، ارتباط انسان با خدا بیشتر می شود، دل انسان شکسته شده و آثار روزه در وجود او ظاهر می شود به همین جهت در تمام کشورهای اسلامی به ویژه در ایران آمار مشکلات و جنایت ها در این ماه به مراتب کمتر می شود.

حجت الاسلام علیزاده در ادامه افزود: در این ماه جلوه های برتر خدا در بهترین سیما و چهره ظاهر می شود یعنی این ماه با داشتن ظرفیت بسیار متعالی می تواند برترین و عالی ترین نوع هدایت را برای جامعه انسانی به ارمغان آورد. این ماه با داشتن همه این خیرات و نیکی ها سرآمد تمام ماه ها است که انسان اگر بخواهد ظرف وجودیش را لبریز از تمام جلوه های رحمت و عنایت الهی نگه دارد زندگی او سرشار از خیر و برکت خواهد شد یعنی خداوند جان انسان را ظرف هدایت، ولایت، معارف و نیایش های خویش قرار می دهد و انسان در این ماه برپایه آن آموزه ها ساخته خواهد شد.

بنابراین این ماه بهترین و عالی ترین فرصتی به شمار می رود که خدا برای تعالی روح و نجات انسان ها از هر گونه آفت و آسیب های فردی و اجتماعی قرار داده است که انسان ها در پناه این ماه می توانند از یک تعادل روحی، روانی و فکری برخوردار شوند و از هر نوع بیداد گری، ظلم و ستم در امان باشند و این همانا رستگاری و رسیدن به قرب الهی است.

مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) بهره گیری از تعالیم دینی را راهگشای راه های عملی در زندگی و رسیدن به خدای متعال دانست و گفت: رمضان ماه احیای قرآن کریم، احیای امربه معروف و نهی از منکر و احیای تقوای الهی است. در واقع یک ماه روزه داری، عبادت، نزدیکی با خالق، توبه کردن، قرآن خواندن، رفتن به مسجدها و مجلس های مذهبی موجب رهایی و پاک شدن انسان از گناهان خواهد شد. بنابراین توصیه می شود بعد از ماه رمضان این ارتباط درونی و معنوی با خدا از طریق عمل به واجبات و عبادت کردن ادامه پیدا کند و حلقه ارتباط با معبود را با تمام شدن این ماه قطع نکرد. توبه کردن از گناهان به صورت قلبی می تواند زمینه های رسیدن به خدا را فراهم کند و این مغفرت و توبه نباید تنها در مرحله زبانی باشد بلکه برای آن لازم است انسان ابتدا با خالق خویش عهد ببندد که هرگز مرتکب گناه نخواهد شد و در مرحله بعد از توبه از خود مراقب کند. در ماه رمضان، انسان با انجام مراسم شب قدر و یادآوری اعمال گذشته و طلب مغفرت از خدا به یاد گنا‌هان خود می‌افتد و اعمال خویش را بازخوانی می‌کند. بنابراین انسان در اثر تهذیب نفس ساخته ‌و پرداخته می‌شود و از هر گونه کجی مصون می ماند.

این کارشناس امور دینی در پایان، تقویت اراده را از دیگر دستاوردهای بسیار مهم یک ماه روزه داری برای رسیدن به خدای متعال دانست و اظهار داشت: روزه گرفتن علاوه بر این ‌که موجب تقویت اراده و جلوگیری از هدر رفتن نیروها می‌شود، باعث خواهد شد انسان در طول روز توجه قلبی بیشتری به خدا داشته باشد. از جمله عوامل موثر در تقویت اراده، آگاهی پیش از عمل، خودباوری و اعتماد به نفس، هدف‌داری و برنامه‌ریزی، تمرین و تکرار و جلوگیری از افراط در تامین نیازها است. در این زمینه نقش متولیان فرهنگی جامعه، ‌نخبگان دینی و مذهبی، روحانیان و ... بسیار موثر و مفید خواهد بود. در واقع برای حفظ دستاوردهای یک ماه روزه داری علاوه بر نقش خود فرد که باید شناخت و معرفت خویش را در حیطه مسایل مذهبی و دینی افزایش دهد، نقش فضاهای عمومی جامعه و نهادهای فرهنگی مسوول نیز بسیار پررنگ و تعیین کننده است.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی ** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**2059**9131

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۸۶۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همزمانی ماه رمضان و نوروز انرژی انسان‌ها را زیادتر می‌کند

حجت الاسلام علیرضا سبحانی نسب، نویسنده و مدیر انتشارات جمال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز گفت: عید نوروز در حقیقت نو شدن سالی است که بچه‌ها دوست دارند که در آن لباس نو بپوشند و با دید و بازدید و دیدن هم سن و سالن خودشان شادی کنند. بزرگ‌تر‌ها هم احساس می‌کنند که یک سال کهنه را پشت سر گذاشتند و سال نویی را پیش رو دارند که باید با انرژی و توان و تلاش بیشتر برای رسیدن به آرزو‌های تازه‌شان پیش بروند؛ لذا گویا هر سال جدید یک نو شدن برنامه‌ها و آرزو‌ها و دعا‌ها و درخواست‌ها و تلاش‌هاست و این جذاب است و خیلی وقت‌ها برای انسان‌ها ایجاد انگیزه جدید می‌کند.

وی افزود: رمضان، شروع سال مردان خداست برای خودسازی. رمضان شروع خویشتن را در یک برنامه جامع جدید ساختن است. یعنی ماه رمضان شروع تمرین برای خویشتنداری، کنترل نفس، کنترل امیال و خواسته‌ها و پرورش تاب آوری و صبر و بردباری است. در ماه مبارک رمضان، انسان‌های آگاه و هوشمند و حواس جمع برنامه ریزی یک سال آینده‌شان را انجام می‌دهند.

این نویسنده گفت: روزه انسان را شبیه‌تر به خدا می‌کند. چون خدا نمی‌خورد و نمی‌آشامد و انسان در ماه روزه نمی‌خورد و نمی‌آشامد و در این ایام امساک شبیه‌تر می‌شود به صفات الهی و به همین جهت خداوند ویژگی‌هایی را برای ماه رمضان قرار داده است. او یک نسیم رحمت و یک نسیم بخشش و یک زمان تحولی در این ماه قرار داده است و دست و پای شیطان به طور طبیعی در ماه مبارک رمضان بسته می‌شود و همه اینها برای این است که به انسانی که دلش می‌خواهد به تربیت نفس بپردازد، کمک کند تا نفسش قوی‌تر شود.

سبحانی نسب اظهار داشت: وقتی که ماه رمضان که شروع سال خودسازی است تقارنش با نوروزی می‌شود که بهار و طبیعت دارد و از خواب زمستانی خودش بیدار می‌شود، آدم‌ها هم با پشت سر گذاشتن چهار فصل که کمی براشون کهنه شده و با یک عدد جدیدی از سال روبر رو می‌شوند که گویا کل سال مجدد شروع شده است و همه‌ی رفتار‌ها و کردارهایشان از الان حساب و نوشته می‌شود و این حس خوبی است که وقتی نوروز می‌شود به همه‌ی انسان‌ها دست می‌دهد که ما زمستان سرد را پشت سر گذاشتیم و بهار خوش آب و رنگ را پیش رو داریم.

وی افزود: این تقارن می‌تواند انرژی انسان‌ها را زیادتر کند هم برای کسانی که ابتدای سال تمام کارهایشان را در یک سررسید جدید، با برنامه ریزی جدید و با انرژی جدید می‌خواهند شروع کنند و هم کسانی که شروع سال خودسازی‌شان هست و می‌خواهند به تربیت نفس، به تغییر عادت‌ها و به تثبیت عادت‌های خوب و دور شدن از عادت‌های بد بپردازند و این تقارن کمک مضاعفی به آن‌ها می‌دهد.

مدیر انتشارات جمال گفت: به هر حال هر سی و پنج-شش سال یک بار نوروز و رمضان با هم تقارن پیدا می‌کنند و دو سه سالی همراه هم هستند. در خاطرات قدیم خودمان هم هست که هم حرمت ماه رمضان را به خوبی حفظ کنیم و هم به آیین‌های جذاب عید بپردازیم و دید و بازدید‌ها را بگذاریم برای افطار و بعد از افطار و در حقیقت هم عید را پاس بداریم هم حرمت رمضان را نگه داریم.

سبحانی نسب درباره برنامه‌های حوزه متبوع خود هم بیان کرد:  برای سال ۱۴۰۳ برنامه جامعی داریم؛ برای رشد خودمان، برای توسعه‌ی فردی خودمان و برای بهتر شدن عادات و صفاتی که ما مرتب آنها را باید به کمال نزدیک کنیم و بهتر شویم. از سوی دیگر برای رشد کارمندان و برای رشد مجموعه و فرایند‌ها و محصولات و محتوایمان فکر کردیم که انشاالله با برنامه ریزی مدون و حساب شده و هدفمند بدانیم که قرار است چه گل‌هایی در سال ۱۴۰۳ بزنیم؛ چه از حیث اقتصادی چه از حیث محتوایی و چه از حیث رشد انسانی.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چه بندگانی از رحمت الهی دور می‌شوند؟
  • دین، بدون اعتقاد و ایمان به نبوت، معنایی ندارد
  • همزمانی ماه رمضان و نوروز انرژی انسان‌ها را زیادتر می‌کند
  • شمیم عطر قرآن در سنندج پیچید + فیلم
  • جلب رضای الهی با خودمراقبتی محقق می‌شود
  • بازگشت سریع طارمی به پرتغال! + عکس
  • روزه جسم و روح و عقل انسان را تقویت می‌کند
  • شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است
  • سجاده‌های تقرب تا سفره‌های آسمانی افطار در شب‌های رمضان
  • در تمامی ادیان الهی هتک حرمت زنان مذموم است