Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا ،رحیم حیدری در جمع اعضاء ستاد بزرگداشت استاد معین در محل فرمانداری آستانه اشرفیه تصریح کرد: برگزاری آئین بزرگداشت دکتر محمد معین می تواند در شناساندن جایگاه برجسته آن استاد فرزانه به نسلهای جوان موثر باشد.
وی تکریم دکتر معین را تکریم جایگاه علم و دانش عنوان و تصریح کرد : آن استاد برجسته در شناساندن و حفظ فرهنگ و ادب فارسی نقش بسیار ارزنده ای داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حیدری در ادامه با اشاره به جایگاه علمی استاد معین در عرصه های بین المللی یادآور شد: استاد معین از افتخارات بزرگ کشور است که از وی تالیفات و آثار علمی بسیاری به یادگار مانده است.
وی در پایان از کلیه اعضاء ستاد بزرگداشت دکتر محمد معین خواست تا تلاش لازم را در جهت برگزاری هرچه بهتر آئین بزرگداشت آن استاد برجسته داشته باشند.
رییس بنیاد نخبگان استان گیلان نیز در این جلسه تکریم و الگو سازی افراد نخبه و اثر گذار برای جامعه به خصوص نسلهای آینده را از اهداف این بنیاد عنوان و تصریح کرد: دکتر محمد معین از جمله شخصیتهای برجسته علمی کشور است که تلاش می شود به عنوان یک الگو به جامعه شناسانده شود.
مسعود اصفهانی با اشاره به اینکه استاد معین در طول عمر پربرکت خویش آثار علمی ارزشمندی را برجای گذاشته است افزود: بنیاد نخبگان گیلان تلاش خواهد کرد تا زمینه حضور نخبگان کشوری به ویژه استادان زبان و ادب فارسی را در آئین بزرگداشت استاد معین فراهم سازد.
به گزارش خبرنگار ایرنا در ادامه این جلسه نیز که با حضور دکتر مهدخت معین ،دختر استاد معین و جمعی از مسئولان ادارات و نهادها برگزار شد ،حاضران به بیان نظرات و برنامه های خود در خصوص برگزاری این آئین بزرگداشت پرداختند.
چهل و ششمین آیین بزرگداشت استاد دکتر محمد معین چهاردهم تیرماه امسال در محل آرامگاه آن استاد فرزانه در آستانه اشرفیه برگزار می شود.
از استاد دکتر محمد معین ، مقالات و آثار مهم دیگری به چاپ رسیده که گردآوری و چاپ لغت نامه معین یکی از آثار بزرگ این استاد و اندیشمند فارسی به شمار می رود.
تصنیف و تألیف ستاره ناهید، حافظ شیرین سخن، یک قطعه شعر در پارسی باستان، شاهان کیانی و مرزبان نامه، تصحیح کتبی چون دانشنامه علایی تألیف ابن سینا، چهار مقاله تألیف نظامی عروضی سمرقندی، مجموعه اشعار دهخدا، ترجمه روان شناسی تربیتی و کتیبه های پهلوی ازجمله فعالیت های این استاد بزرگ علم و ادب فارسی است.
این استاد فرهیخته نهم آذر 1345 به سبب عارضه سکته مغزی در بیمارستان آریا تهران بستری شد و در اثر همین عارضه به اغماء رفت .سرانجام دکتر محمد معین 13 تیر 1350 در ایران وفات یافت و هم اکنون نیز آرامگاه این استاد اندیشمند در آستانه اشرفیه در شرق گیلان زادگاه این ادیب فرزانه قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا رنجکش ** انتشار دهنده : بابایی
7287 / 6030

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۸۷۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین نکوداشت و قدردانی ۶۰ سال تلاش‌های خستگی‌ناپذیر علمی و اجرایی استاد دکتر سید محمد بلورچیان مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه شیمی و مهندسی با حضور دکتر محمدرضا مخبر دزفولی رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در مرکز همایش‌های حکمت این پژوهشگاه برگزار شد.

محمدرضا مخبر دزفولی رییس فرهنگستان علوم در آئین نکوداشت و قدردانی ۶۰ سال تلاش‌های خستگی‌ناپذیر علمی و اجرایی استاد دکتر سید محمد بلورچیان مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه شیمی و مهندسی در مرکز همایش‌های حکمت این پژوهشگاه، اظهار کرد:‌ بیش از دو دهه است دکتر بلورچیان را می‌شناسم، بیشتر ارتباطمان در فرهنگستان علوم بوده است. انصافا از روزی که با ایشان آشنا شدم هر روز یک نکته از ایشان یاد گرفتم، تاسیس این پژوهشگاه و مجموعه‌ای پژوهشی در تبریز، علاقه به ساخت و ساز در موضوعات دانشگاهی، نشان می‌دهد که ویژگی اصلی ایشان پشتکار است ایشان مشهور گمنام است و توانمندی‌هایش ناشناخته است.

وی ادامه داد:‌ در جلسات مجمع فرهنگستان شاید تنها کسی که بعدا مصوبات را پیگیری می‌کند دکتر بلورچیان با روحیه انسانی و حسن خلق است. پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی هم به همین دلیل ساخته شده است.

رییس فرهنگستان علوم بیان کرد: اواخر دهه ۸۰ پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی شکل گرفت، دکتر بلورچیان از بخش به بخش پژوهشگاه و درباره جزییات همواره توضیح می داد و آدمهای فرهیخته و توانمند را پیدا می‌کرد و به پژوهشگاه می‌آورد.

مخبر دزفولی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در فرهنگستان دنبال می‌کنیم این است که باید روشی پیدا شود تا توانمندی دانشی برای شکل‌گیری ایران قوی به کار گرفته شود. یعنی علاوه بر اینکه نگاه ویژه به کاربرد علوم داریم، حرکت در مرزهای دانش را مدنظر خواهیم داشت. دکتر بلورچیان این مسائل را پیگیری می‌کردند، در عین حال ظرفیت و توانمندی ایشان در تاسیس، استمرار و تربیت باید مورد توجه باشد چراکه وی به عنوان معلم و مربی و تربیت کننده است و باید به عنوان الگوی برجسته معرفی شود.

وی افزود: شاید یکی از کارهای فرهنگستان‌ها معرفی درست ذخیره و گنجیه دانشی کشور است که از جمله آنها دکتر بلورچیان است.

رییس فرهنگستان علوم با تاکید بر موضوع علوم پایه بیان کرد: گاهی عجله و شتاب‌زدگی در رسیدگی به موضوعاتی داریم که موجب عقب‌ماندگی در حوزه علوم پایه شده است، اروپا، آمریکا و چین سرمایه گذاری ویژه در حوزه علوم پایه دارند، ما هم باید برای علوم پایه سرمایه‌گذاری ویژ ه ای داشته باشیم.

مخبردزفولی عنوان کرد: فناوری‌ها از دل مطالعات علوم پایه به دست می‌آید. گاهی چون دوراندیشی نمی‌کنیم سرمایه‌گذاری علوم پایه را مناسب نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم باید سرمایه‌گذاری زودبازده داشته باشیم. اما باید بدانیم دستیابی به رده‌های بالای علمی، بدون داشتن علوم پایه قوی و دانشمندان قوی امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: مهندسی، پزشکی و علوم کاربردی بسیار مهم است اما عقبه همگی علوم پایه است ما به این موضوع کم توجهی می‌کنیم. خوشبختانه وزیر علوم اهل علوم پایه است و به این موضوع توجه ویژه دارد، فرهنگستان علوم نیز در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کند. یکی از وظایف ما در آینده این است که باید مشخص کنیم برای رسیدن به قله‌ها و مرجعیت علمی چگونه عمل کنیم. باید هدفمند سرمایه‌گذاری کنیم تا نتیجه گیری مفید بگیریم.

رییس فرهنگستان علوم گفت:‌ فرهنگستان در رویکرد جدید و نگاه به آینده، بخش مهمی از برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت و میان مدت را بر مبنای علوم پایه انجام خواهد داد. باید نسبت به علوم پایه در سطح دانشگاه و پیش از دانشگاه حساس باشیم، این موضوع در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد چون در زمینه علوم پایه سرمایه‌گذاری درست صورت نگرفته است به همین دلیل بهره وری پایین بوده است.

کد خبر 6091878

دیگر خبرها

  • مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • مظفری در جایگاه پنجم رقابت ماده ۸۰۰ متر قرار گرفت
  • رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است
  • هم اندیشی مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است
  • عضو هیأت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد